AUTO ŚWIAT przetestował trzy kompaktowe SUV-u: dwa francuskie, jeden półfrancuski. Półfrancuski nie dlatego, że Opel należy teraz do PSA, ale dlatego, że powstał we współpracy z PSA. Jeszcze zanim Francuzi przejęli od Amerykanów niemiecką markę. Jak więc wypadło starcie Opla Grandlanda X z Peugeotem 3008 i Renault Kadjarem? Zwłaszcza, że pochodzi z niemieckiego „Auto Bilda”…
AUTO ŚWIAT nr 49 (1150) z 4.XII.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4,8 grosza
Warto kupić?* Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3 Aircross, e-Mehari, 7 Crossback, 3008, 407, Kadjar, Laguna
Ale najwięcej miejsca na okładce zajmuje oczywiście produkt koncernu VAG. Niedawno gdzieś widziałem okładkę, na której wieszczono koniec Golfa. Teraz AUTO ŚWIAT pisze, że nowa generacja pojawi się w przyszłym roku. Na ile nowa? Pewnie w nieznacznym stopniu, ale jestem przekonany, ze będzie wspaniała i znowu pokona wszystkich. Chociaż to Hyundai Kona ;-)
Małe fotki Laguny Coupe i 407-ki Coupe też się na okładce zmieściły.
Jednakże w środku numeru francuskie auta pojawiają się dopiero na stronie 13. DS 7 Crossback i e-Mehari w krótkiej notatce poświęconej wynikom testów zderzeniowych EuroNCAP, a bolid Formuły 1 z klocków Lego w jeszcze krótszej poświęconej 40. rocznicy zaangażowania Renault w F1.
Zaraz potem, na stronach 14-19, znajdziecie porównanie trzech kompaktowych SUV-ów. Pod lupę niemieckiego „Auto Bilda” trafiły auta z benzynowymi silnikami mocach 130 KM. Pod maskami Opla i Peugeota pracuje taki sam PureTech, Renault dysponuje o jeden cylinder większym TCe.
Kadjara skrytykowano za „kiepsko podpierające fotele” i prowadzenie lewarka skrzyni biegów. Nie spodobała się też turbodziura i „ekran ślamazarnie” reagujący na dotyk. Pochwalono ergonomię i wykonanie, a także pracę zawieszenia, choć nie bezkrytycznie. Uznano, że silnik Kadjara pracuje kulturalniej, acz wolniej wkręca się na obroty, niż jednostki napędzające rywali.
Dziennikarze tygodnika AUTO ŚWIAT wciąż nie przyzwyczaili się do i-Cockpitu® stosowanego przez Peugeota od ładnych kilku już lat. Mimo to pochwalili „przytulnie i futurystycznie zarazem” urządzone wnętrze auta. Niespecjalnie spodobało się za to zawieszenie, które uznano za „sztywnie zestrojone”. Mimo to „jazda 3008 sprawia przyjemność”. „Silnik jest zadziwiająco mocny i elastyczny”, a układ kierowniczy bezpośredni.
Opel okazał się sporo tańszy od Peugeota, choć ceną i tak wygrywa Kadjar. Cóż z tego, skoro Renówkę skrytykowano za bardzo wiele elementów podlegających ocenie. Nie spodobały się m.in. przestronność z przodu, pojemność bagażnika, fotele i pozycja za kierownicą, ergonomia oraz jakość wykończenia. Najmniej punktów Kadjar uzyskał także za elastyczność, poziom hałasu, zachowanie na drodze, komfort jazdy, układ kierowniczy, średnicę zawracania, skuteczność hamulców i wyposażenie w zakresie komfortu.
W efekcie więc SUV Renault przegrał porównanie zbierając jedynie 437 punkty. O 7 oczek więcej przyznano Peugeotowi, który trzema punktami przegrał z Oplem. Niestety znowu pojawiły się jakieś dziwne dane dotyczące masy własnej Peugeota, acz nie jest ona przez AUTO ŚWIAT oceniana. Tym razem napisano, że Peugeot 3008 waży 1.424 kg i ma 486 kg ładowności. Według powszechnie dostępnych materiałów producenta ta odmiana 3008-ki waży jedynie 1.250 kg, a jego ładowność sięga aż 660 kg, a to już jest parametr podlegający ocenie. W porównaniu z 519 kg Opla (tyle podał AUTO ŚWIAT) to dużo więcej.
Citroëna C3 Aircross wspomniano krótko w teście Hyundaia Kony (strony 20-23).
Wśród pięciu aut coupe pokazanych w dziale Z drugiej ręki na stronach 44-45 pojawiły się dwa francuskie. Pierwsze, to Renault Laguna Coupe. „Zawsze świetne wyposażenie”, to nie wątpliwie zaleta tego auta. Problemów technicznych też nie należy się specjalnie spodziewać. Wersje GT miały system czterech skrętnych kół 4Control, praktycznie bezawaryjny.
Drugie francuskie coupe polecane przez AUTO ŚWIAT, to Peugeot 407 Coupe. Nie jest wprawdzie autem typowo usportowionym, ale za to świetnie wygląda i kosztuje rozsądne pieniądze. Kompletnie natomiast nie wiem, na jakież to wycieki cierpi widlasta benzynowa szóstka spotykana w tym modelu?
Na stronie 50. AUTO ŚWIAT wspomina też o tym, że PSA domaga się rekompensaty od General Motors za kwestie średniej emisjo dwutlenku węgla przez samochody Opla.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
* Subiektywna ocena uwzględniająca ilość materiałów poświęconych francuskim samochodom oraz to, w jakim świetle je zaprezentowano
Najnowsze komentarze