MOTOR, podobnie, jak AUTO ŚWIAT, też pokazał na okładce dwa auta francuskie. Niestety oba są w dolnej części okładki, więc w większości punktów sprzedaży prasy i tak ich nie zobaczycie. Napiszę więc informacyjnie, że chodzi o Peugeoty 308 GTi oraz 508. Czas na drugi w tym tygodniu stronniczy przegląd prasy.
MOTOR nr 07 (3269) z 15.II.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, C6, C8, C-Crosser, Xsara Picasso, DS 6, 107, 1007, 205, 206, 207, 307, 308, 3008, 407, 4007, 508, 807, Partner, RCZ, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic
Wyniki sondy przeprowadzonej wśród czytelników tygodnika MOTOR zamieszczono na stronie 4. 45% respondentów wybrałoby Renault Megane, a 55% wolałoby Opla Astrę.
Renault Kadjara wspomniano na stronie 8. jako potencjalnego rywala dla Seata Ateca. Pod koniec tego samego materiału pojawiła się też wzmianka o Renault Capturze.
Renault i Dacia pojawiły się w tabelce z wynikami sprzedaży (rejestracji) nowych aut w Polsce w styczniu br. Renault zajmuje miejsce siódme, a Dacia zamyka pierwszą dziesiątkę.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 11. wspomniano DS 6, oraz Peugeota 508.
Test Peugeota 308 GTi – niestety, pochodzący najwyraźniej od niemieckiego partnera tygodnika MOTOR – zamieszczono na stronach 30-31. Trzeba jednak przyznać, że sporo w nim zachwytów nad 270-konnym francuskim kompaktem. Nie zabrakło też odniesienia do Peugeota 205 GTi sprzed przeszło trzech dekad. Wspomniano też Peugeota RCZ, który jako pierwszy otrzymał silnik 1.6 THP 270 przygotowany przez specjalistów z Peugeot Sport.
Omówiono zmiany, jakim poddano tę jednostkę napędową, by była nie tylko mocna, ale i trwała. Podano najważniejsze osiągi (6,1 do setki i to w teście, prędkość maksymalna 250 km/h), doceniono funkcjonalność, precyzję układu kierowniczego, a nawet skrzynię biegów, której „dostało się” tylko odrobinkę za długie drogi prowadzenia lewarka. Skrytykowano jednak zawieszenie za twardość i tu wylazł kompletny brak obiektywizmu tygodnika MOTOR, bo to, co w niemieckich hot hatchach jest zaletą i pozwala na uzyskanie świetnego prowadzenia, we francuskim samochodzie okazuje się wadą.
Doceniono także stosunkowo niewielkie zapotrzebowanie na benzynę, bogate wyposażenie i stabilność jazdy, krytyce poddano „stosunkowo nierównomierne rozwijanie mocy”, co też w niemieckich samochodach jakoś im zwykle nie przeszkadza.
AUTO ŚWIAT, określił 2-litrowego diesla PSA mianem bardzo dobrej jednostki napędowej. MOTOR ma na ten temat inne zdanie. Na stronach 34-37 porównano cztery silniki wysokoprężne o takiej pojemności. W szranki stanęła jednostka Grupy Fiara, Renault, PSA i Forda oraz oczywiście Volkswagena. Z fiatowskim nie dyskutowano – jest rewelacyjna. Silnik 2.0 dCi też uznano za dobry – nie pali zbyt dużo, jest trwały, mało awaryjny, choć za koszty obsługi otrzymał niewiele punktów. Lepiej oceniono oczywiście motor niemiecki – podobno jest trwały, choć za awaryjność nie zabłyszczał notą, za to koszty obsługi uznano za atrakcyjnie niskie, a za zużycia paliwa zdobył najwięcej punktów w porównaniu. Za to motor 2.0 HDi skrytykowano totalnie – za trwałość, za zużycia paliwa, na szczęście koszty obsługi są niezłe i z awaryjnością jest lepiej, niż w przypadku 2.0 TDI. Ale silnik PSA, uznawany powszechnie za jeden z najlepszych na świecie w swojej klasie pojemności, przegrał, bo przecież nieważne, że motor Volkswagena daje ciała – ważne, że pali o litr (wg tygodnika MOTOR) mniej. W materiale wspomniano Citroëna C5, Peugeoty 307, 407 i 807 oraz Renault Megane i Lagunę. I nawet się nie zająknięto, że to ten wychwalany przez MOTOR silnik 2.0 TDI jest jednym z głównych „graczy” w dieselgate… Obiektywizm typowy dla polskojęzycznej prasy.
Brytyjski ranking Warranty Direct jest – naszym zdaniem – sensowniejszy, aniżeli rankingi niemieckie, które zresztą coraz trudniej uznawać za miarodajne i uczciwe. MOTOR zamieścił na stronach 38-43 wykaz aut w podziale na segmenty (klasy) porządkując je według indeksu awaryjności, na który składają się najbardziej awaryjne podzespoły, średni czas napraw, średni koszt napraw, a także ich częstotliwość, a wszystko to powstaje na podstawie odszkodowań wypłacanych z polis ubezpieczeniowych na Wyspach.
W rankingu wymieniono następujące interesujące nas modele:
SAMOCHODY MIEJSKIE
5. Citroën C1
8. Peugeot 107
28. Citroën C3
32. Citroën C2
33. Renault Clio
39. Peugeot 207
40. Peugeot 1007
41. Peugeot 206
sklasyfikowano 49 samochodów.
SAMOCHODY KOMPAKTOWE
18. Renault Megane (od 2008 roku)
21. Peugeot 308
22. Peugeot 307
23. Citroën C4
25. Renault Megane (z lat 2002-2008)
sklasyfikowano 39 samochodów.
SAMOCHODY RODZINNE
6. Renault Laguna (z lat 2000-2008)
8. Renault Laguna (od roku 2007)
19. Citroën C5 (z lat 2001-2008)
21. Peugeot 407
24. Citroën C5 (od roku 2008)
sklasyfikowano 25 samochodów.
SAMOCHODY KLASY WYŻSZEJ
15. Citroën C6
sklasyfikowano 15 samochodów.
MINIVANY I KOMBIVANY
1. Peugeot Partner Tepee
2. Citroën C3 Picasso
5. Citroën Berlingo First
6. Renault Scenic (od roku 2009)
7. Citroën Xsara Picasso
10. Renault Grand Modus
11. Citroën Berlingo Multispace
13. Peugeot 3008
15. Renault Scenic (z lat 2003-2009)
16. Renault Kangoo
17. Renault Grand Scenic (od roku 2009)
24. Renault Modus
29. Renault Grand Scenic (z lat 2004-2009)
33. Citroën Grand C4 Picasso
35. Citroën C4 Picasso
37. Citroën C8
40. Peugeot 807
44. Renault Espace
sklasyfikowano 51 samochodów.
MAŁE SUV-y I CROSSOVERY
7. Peugeot 4007
10. Renault Koleos
11. Citroën C-Crosser
sklasyfikowano 32 samochody.
Renault znalazło się na 10. miejscu wśród najlepszych marek, a do pierwszej dziesiątki nie wbiła się żadna marka należąca do koncernu VAG. Jakże więc jest to inny ranking, niż te raporty o awaryjności dostarczane przez niemieckie organizacje…
Peugeota 508 wymieniono wśród kilku aut uznanych przez MOTOR za „nadchodzące przeboje rynku wtórnego” (strony 48-51). Stwierdzono, że następca Peugeota 407 jest samochodem dużym, przestronnym, bardzo wygodnym, a pomarudzono tylko na silnik 1.6 THP z początków produkcji.
Renault Clio wspomniano na stronie 54. pod koniec materiału poświęconego historii Forda Fiesty.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze