Jak ten czas leci… Dopiero co zaczynał się 2018 rok, a już trwa Salon Samochodowy w Genewie. Ukazał się też 10. numer tygodnika MOTOR, od którego zaczniemy tym razem przegląd tygodników. Nie przegląd prasy w tym tygodniu, bo wczoraj ukazał się materiał poświęcony marcowemu AUTO MOTO, ale przegląd tygodników jak najbardziej. A niebawem opublikujemy materiały z Genewy.
MOTOR nr 10 (3376) z 05.III.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, 3 Crossback, 208, 301, 308, 508, Rifter, Clio, Laguna, Megane, Twingo, Logan, sportowe
Znowu zacznę od wstępniaka. Redaktor Burmajster pisze o chińskich inwestycjach w Europie, głównie o tych w biznes motoryzacyjny. Mnie to nie dziwi – Chiny dysponują ogromną kasą, a że chcą mieć dostęp do najnowszych technologii, to i inwestują. Autor wspomina też o Grupie PSA, w której udziały nabył parę lat temu chiński Dongfeng. Czy jednak na pewno chodziło o „potencjalny dostęp do technologii Opla”? Kiedy Chińczycy inwestowali w PSA nikomu (albo prawie nikomu) nie śniło się jeszcze, że Francuzi przejmą Opla i Vauxhalla. Zresztą PSA miało o wiele więcej ciekawego własnego know-how, aniżeli Opel bazujący na technologiach General Motors. A do nich poprzez PSA Dongfeng dostępu nie mógł mieć. Chyba, że tylko na podpatrzenie.
Tak więc nie upraszczałbym zbytnio i nie gloryfikowałbym tu niemieckiej marki kosztem francuskiego koncernu. Dongfeng nabył część udziałów w PSA, bo miał wolne środki, widział perspektywy rozwoju, a do tego od lat z Francuzami współpracuje w Chinach. Tu naprawdę nie chodziło o „potencjalny dostęp do technologii Opla”.
Możemy powiedzieć, że sezon Formuły 1 już się zaczął. Niedawno pod Barceloną odbyły się pierwsze testy. MOTOR na stronach 10-11 przedstawia zespoły i ich kierowców. Siłą rzeczy wspomina też o ekipie Renault.
Francuskie samochody pojawiły się w materiale, który MOTOR zamieścił na stronach 14-19. Chodzi o modele zapowiadane na nadchodzące miesiące. Wspomina się tam jednak także to, co już jest, albo wręcz było. W nawiązaniu do odświeżonego C4 Cactusa pojawiła się wzmianka o C4, wspomniano też Citroëna C3 Aircrossa. Pokazano wizualizację DS 3 Crossbacka, ale na premierę tego auta przyjdzie nam poczekać najprawdopodobniej jeszcze dobre pół roku, do paryskiego salonu samochodowego. Nie mogło też zabraknąć drugiej generacji Peugeota 508, które to auto robi naprawdę imponujące wrażenie. Pokazano też kolejne trojaczki – nowe Berlingo, Peugeota Riftera oraz Opla Combo.
MOTOR w tym tygodniu zamieścił tez materiał poświęcony usterkom aut opisywanym na forach internetowych. Pojawiły się też auta francuskie. U Citroëna w C5 II wypisano awarie klimatyzacji, mechanizmów podnoszenia szyb, skrzyń automatycznych i siłowników zawieszenia. W C4 Picasso II podobno „zamarza pneumatyka tylnej osi”, fotele wykonano z gąbki marnej jakości, zawieszenie jest nietrwałe, a w silnikach 1.6 THP pada rozrząd, zaś w 1.6 HDi turbosprężarki.
U Peugeota przyczepiono się tylko do 308-ki II generacji – że niby szybko zużywają się świece (słaby wosk, czy co?) w silnikach 1.2 PureTech, że jednostki 1.6 THP mają problemy z rozrządem i zbiera się w nich nagar, że manualna skrzynia haczy, a tył podskakuje na dziurach.
W przypadku Renault MOTOR ograniczył się tylko do III generacji Megane. Podobno internauci skarżą się na zamoistne pękanie przedniej szyby (słyszałem o tym), na nieprecyzyjny mechanizm manualnej przekładni, na system bezkluczykowy, który „odmawia posłuszeństwa”, na zapiekającą się linkę hamulca ręcznego oraz na awarie cewek i wariatorów faz rozrządu w benzyniakach 1.6 16v.
Peugeota 208 można dostrzec na wielu zdjęciach ilustrujących test opon całorocznych (strony 36-37).
Renault Twingo I generacji i Renault Clio można dostrzec na zdjęciach ilustrujących artykuł opublikowany na stronach 38-39.
Silniki 2.0 TDCi pojawiające się w Fordach Galaxy II, to konstrukcje PSA i MOTOR je w związku z tym chwali. To przy okazji szybkiej oceny takie minivana dokonanej na stronie 43.
Przegląd rynku wtórnego pod kątem zakupu auta z instalacją LPG (niekoniecznie fabryczną) MOTOR zamieścił na stronach 44-49. Wspomniano tam także auta produkowane przez koncerny francuskie. Pochwalono Dacię Logan, zarówno za bezproblemową pracę „na gazie”, jak i za dostępne świetne roczniki w założonej kwocie zakupu rzędu 20.000 zł. Można też trafić Peugeota 301 z fabryczną instalacją, choć rzadko się pojawiają w ogłoszeniach. Warto kupić.
Marka Renault jest reprezentowana przez dwa modele – Megane i Lagunę. Obydwa w swoich trzecich generacjach. W przypadku Meganki MOTOR napisał: „To prawdopodobnie najlepiej skonfigurowana propozycja w tym zestawieniu. Odpowiednie osiągi, cena, trwałość. Brak większy wad”. Lagunę polecają z silnikiem 2.0T, ale koniecznie od Renault, a nie od Nissana!
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w dziesiątym tegorocznym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze