To już dziesiąte wydanie tygodników w tym roku! Po czterdziestce czas przyspiesza, za to metabolizm zwalnia. No ale mamy już marzec, jutro zaczyna się Salon Samochodowy w Genewie, a MOTOR na swojej okładce zapowiada nawet materiał o 25 nowościach tego salonu. I – to niesłychane! – zapowiedź ową ilustruje zdjęciami trzech aut, w tym dwóch francuskich! Mowa o Alpine A110 i DS 7 Crossbacku. A nieco wyżej pokazuje nawet fotkę Renault Laguny II Grandtour.
MOTOR nr 10 (3324) z 06.III.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Picasso, C4 Picasso, DS 3, miejski crossover, 7 Crossback, 208, 2008, 3008, 5008, Clio, Laguna, Megane, Talisman, A110
Znowu wszystko zaczyna się na stronie 4. Tam opublikowano list czytelnika, który pojechał do Niemiec szukać używanego samochodu. Natknął się na 6-letnią Megankę z przebiegiem 310.000 km. Nie kupił. W Polsce trafił na ogłoszenie dotyczące bardzo podobnego samochodu, tez z Niemiec, ale już z przebiegiem rzędu 120.000 km. Nie zdecydował się na zakup, bo sam przekonał się, że Niemcy jednak dużo jeżdżą. Od dawna powtarzam, że jeden z najbardziej mobilnych narodów świata mający bezpłatną wciąż znakomitą infrastrukturę drogową nie porusza się jedynie środkami masowej komunikacji. Kupują mnóstwo samochodów (największy rynek w Europie) nie po to, by się na nie gapić, ale po to, by z nich korzystać. I sam nieraz widziałem niezłe oferty w niemieckich autokomisach w nader wysokich cenach. Co tylko utwierdzało mnie w przekonaniu, że do Polski ściąga się rozbitki i tu „klepie” sprzedając potem nieświadomym Polakom wierzącym w to, że trafili na okazję. Dobrze, że MOTOR taki list zamieścił, ale z drugiej strony nie sądzę, by dopomogło – my kochamy być oszukiwani!
Przegląd europejskich fabryk samochodów MOTOR zamieścił na stronie 8. Wymienił więc siłą rzeczy także marki francuskie, które mają swoje zakłady w kraju rodzimy, ale też w Hiszpanii, Portugalii, Słowenii, Turcji, Rosji, na Białorusi, Słowacji, w Rumunii i Kazachstanie. Szkoda, że pominięto Czechy przyznając własność fabryki w Kolinie tylko Japończykom z Toyoty. No i w świetle potwierdzonego dziś przejęcia Opla i Vauxhalla PSA ma też zakłady w Wielkiej Brytanii ;-)
Na stronie 9. zamieszczono tabelkę z wynikami sprzedaży dziesięciu najpopularniejszych marek w Europie w okresie od stycznia do lutego. Renault jest na miejscu czwartym, Peugeot na piątym, a Opel/Vauxhall na trzecim. Zastanawiam się tylko, czy powinniśmy zacząć testować także Ople? Co Wy na to?
Krótka wzmianka o czterogwiazdkowym wyniku Citroëna C3 w testach EuroNCAP pojawiła się na stronie 9. MOTOR pisze uczciwie, że do pięciogwiazdkowego rezultatu francuskiemu autku zabrakło bardzo niewiele.
MOTOR nawiązuje do planów (w momencie pisania tekstu jeszcze planów) połączenia Grupy PSA z Oplem i Vauxhallem w materiale zamieszczonym na stronach 10-11. Wspomina, że Nowa Corsa będzie miała wiele wspólnego z Peugeotem 208. W całym materiale pojawiają się wzmianki o DS 3, miejskim crossoverze marki DS planowanym na rok 2018, o Peugeotach 208, 2008, 3008 i 5008, a także o „następcy C3 Picasso”. Prezentując spodziewane nowości w segmencie B pokazano m.in. wizualizacje przyszłych wersji Peugeota 208 oraz Renault Clio. Ogólnie bardzo fajny artykuł.
Salon w Genewie zaczyna się już jutro, więc MOTOR przedstawia 25 modeli, które na pewno będą w gronie najważniejszych premier tych targów. Na czele – z uwagi na kolejność alfabetyczną – Alpine A110. MOTOR uważa, że największym jego rywalem będzie Porsche 718 Cayman. Dalej mamy SUV-a DS 7 Crossback. Renault z kolei pokaże Captura po lekkim liftingu, ale nie tylko – szykuje też jakąś niespodziankę. O wszystkim tym możecie przeczytać na stronach 12-15.
Projektowanie samochodów proste nie jest. Trzeba zwrócić uwagę na mnóstwo różnych spraw. MOTOR pokazuje dobre i złe rozwiązania na stronach 26-27. Krytykuje np. zasięg przednich wycieraczek w Talismanie (nie dochodzą do słupka), ale chwali płaską podłogę w Citroënie C4 Picasso.
Renault Lagunę wymieniono wśród najlepszych starszych aut z silnikami benzynowymi idealnymi do „zagazowania”. Chodzi o Lagunę I z silnikiem 2.0 16v. Pokazano ją na stronie 47.
Lagunę II 1.9 dCi MOTOR zaprezentował na stronach 52-53. Zwrócono uwagę na to, co – z dużą dozą prawdopodobieństwa – trzeba będzie „zrobić” po zakupie. Mogą Was czekać awarie karty hands free, problemy z turbosprężarką, awarie czujników ciśnienia w oponach, niedziałające wycieraczki, czy drobne problemy z wtryskiwaczami. Również tapicerkę uznano za niezbyt trwałą.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze