Dwa francuskie modele pokazał na okładce aktualnego wydania tygodnik MOTOR. To trochę ponad połowa przodu Peugeota 407 oraz Renault Talisman. Ten drugi wziął udział w porównaniu sześciu aut segmentu D – zmierzył się z Fordem Mondeo, Kią Optima, Oplem Insignia, Škodą Superb i Volkswagenem Passatem. Wszystkie te auta wystąpiły w nadwoziach kombi i chyba nietrudno przewidzieć wynik starcia, a przynajmniej zwycięzcę/zwycięzców…
MOTOR nr 16 (3382) z 16.IV.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Berlingo, C1, C4 Picasso, 3 Crossback, 107, 208, 407, 508, Captur, Clio, Laguna, Megane, Talisman, Dokker, Lodgy, Logan, Sandero
Krótki materiał na temat cen Citroënów 2CV sprowokowany listem czytelnika do tygodnika MOTOR znajdziecie na stronie 4.
W artykule poświęconym importowi i eksportowi samochodów do i z Unii Europejskiej (strony 10-11) wspomniano Dacie Dokker, Lodgy, Logan MCV i Sandero.
Na stronie 11. znajdziecie też tabelkę obrazującą sprzedaż nowych aut w Polsce w pierwszym kwartale br. Wynika z niej, iż Renault było siódmą najchętniej wybieraną marką nad Wisłą. Dacia zajęła miejsce ósme, a Peugeot trzynaste. Citroën nie zmieścił się w pierwszej piętnastce :-(
A tej samej stronie opublikowano skrócony cennik Renault Captura w wersji S-Edition.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 12. wspomniano Peugeoty 208 i 508 SW, Renault Clio oraz DS 3 Crossbacka.
Na tej samej stronie w relacji z Salonu Samochodowego w Poznaniu można zobaczyć zdjęcia Citroëna Berlingo i Peugeota 508 w ich najnowszych wersjach.
Zaczęło się na okładce
Wspomniałem na wstępie, że MOTOR w tym tygodniu porównał sześć kombi segmentu D. W tym gronie znalazł się Renault Talisman. Czy zajął ostatnie miejsce, czy kogoś udało mu się pokonać? Sprawdźmy to zaglądając na strony 16-23, bo właśnie tam opublikowano to porównanie. W szranki stanęły wersje napędzane wysokoprężnymi silnikami o mocach z przedziału 141-170 KM. Trzy modele oferowały po 150 KM.
Talisman jest na rynku od mniej więcej trzech lat, ale to wciąż nowy model. Zastąpił Lagunę i chyba spodobał się klientom – widuję sporo Talismanów nawet w moim panzerwagenowym ;-) regionie Polski. MOTOR zauważył przyrost przestronności Talismana względem Laguny, ale i tak wymierzył go tak, że tylko Mondeo okazało się ciaśniejsze. Za to pojemnością bagażnika Renault ustępuje tylko Škodzie i Volkswagenowi. Nie wiem, jak jest rzeczywiście, bo MOTOR oparł się o dane fabryczne, a te w przypadku Grupy Volkswagena często okazują się mocno przeszacowane…
Kokpit Talismana uznano za najnowocześniej wyglądający i choć pomarudzono trochę na obsługę dotykową większością wyposażenia, to krytyka nie była zbyt silna. Spodobało się też efektowne oświetlenie kabiny.
Skrytykowano wykończenie Talismanów, ale testowaną odmianę Initiale Paris pochwalono – za skórę na desce i lepsze fotele. Spodobał się także układ jezdny – za znakomitą amortyzację, sporą dozę komfortu i system czterech skrętnych kół 4Control.
160-konny silnik spalił najwięcej w porównaniu, ale Talisman, to najcięższe auto w stawce. To spalanie zresztą nie okazało się jakąś porażką – średnio 6,4 l/100 km, to całkiem znośny wynik. Drobny dyskomfort przy kasie stacji paliw zrekompensuje Wam za to świetne wyciszenie wersji Initiale Paris. Cena zakupu też jest dość wysoka, ale to z kolei wynagrodzi Wam baaardzo bogate wyposażenie i niedostępne gdzie indziej rozwiązania (np. wspomniany 4Control).
Nie wnikając w szczegóły napiszę wprost – Talisman wygrał porównanie! Zdobył 226 punktów i pokonał kolejno Passata (223), Superba (221), Insignię (219), Optimę (216) i Mondeo (212). Ale przyznać trzeba, że Talisman wygrał dopiero po uwzględnieniu kosztów i wyposażenia, bo przed doliczeniu tych not był trzeci – za Passatem i Superbem. Niemniej jednak ostatecznie zwyciężył!
Citroëna C4 Picasso można dostrzec na zdjęciu opublikowanym na stronie 31.
Takie samo auto, a także Peugeota 208 widać na fotkach opublikowanych na stronie 32.
O Lagunę II pyta czytelnik na stronie 41. MOTOR odpowiada całkiem przytomnie, co może sprawiać problemy, a to, co warto – chwali.
Na tej samej stronie pokazano Peugeota 508 RXH – jedną z niewielu hybryd opartych o silnik wysokoprężny.
Wśród aut „dla świeżych kierowców” zaprezentowanych na stronach 42-45 pojawiły się Renault Clio II, Citroën C1/Peugeot 107, Renault Laguna II i Renault Megane II.
Peugeot 407, gdy był oferowany w salonach jako nowy, podlegał mocnej krytyce w motogazetkach. Dziś MOTOR ocenia go całkiem dobrze, choć z błędem ortograficznym. Moim zdaniem prawda leży „pośrodku”, a nie „po środku” ;-)
Na stronach 50-53 okazuje się, że Peugeot 407 jest dobrym samochodem w dobrej cenie, choć ma też pewne wady. Skrytykowano przede wszystkim duży przedni zwis, nieduży prześwit, ale pochwalono bogate wyposażenie i wysoki poziom bezpieczeństwa. Dobrze (na cztery punkty napięć możliwych) oceniono silnik (dynamikę, zużycie paliwa), sytuację rynkową, detale, taką też ocenę auto uzyskało na przeglądzie w serwisie. Na trzy oczka oceniono trwałość oraz wnętrze (przestronność, jakość wykończenia). Ostateczna nota, to cztery punkty na pięć możliwych do zdobycia.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze