„Motor” nr 21 (2866) z 19.V.2008
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,80zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 3,2 grosza
Warto kupić: można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C4, 206 CC, 207, 307, 308, 406, 407, Partner, R19, Clio, Kangoo, Twingo, sportowe
Nie licząc okładki i spisu treści na pierwszą wzmiankę o samochodzie francuskim trafiłem na stronie 4. To list Krzysztofa z Zawiercia, który odnosi się do opublikowanego dwa numery wcześniej podsumowania długodystansowego (50 tys. km) testu Peugeota 407 HDi. Czytelnik ów twierdzi, że 50 tys. zł, to niewielki dystans w dzisiejszych czasach (i tu się zgadzam), więc awarie typu uszkodzenie uszczelniaczy półosi, czy problemy z turbosprężarką miejsca mieć nie powinny. Otóż informuję Pana, Panie Krzysztofie, że kłopot z uszczelniaczem jest w autach PSA znany od lat, ale występuje w dużej mierze na polskim rynku, na naszych zasyfionych ulicach. Odnośnie turbosprężarki we wspomnianej 407-ce odpowiedziała Panu Redakcja „Motoru” – że „problem” sprowadził się do minimalnego załamania się wykresu momentu obrotowego w czasie badania na hamowni. Może to, ale wcale nie musi, oznaczać nadchodzące problemy z tym podzespołem.
Do francuskich rozwiązań najwyraźniej pije też niepodpisany czytelnik „Motoru” krytykujący umieszczanie wskaźników na środku deski rozdzielczej. Cóż – jak dla mnie ma to jeden jedyny minus – żona widzi wtedy lepiej wskazania prędkościomierza i włącza się jej gadaczka. Poza tym nie uważam, by było w tym coś ohydnego, by był to terror designerów i wciskana na siłę pseudonowoczesność. A czytelnika zapytam jeszcze, czy w ogóle nie byłoby sensowniej przenieść radio i sterowanie klimatyzacji za koło kierownicy, by miał je naprzeciwko siebie. Mam wrażenie, że wypowiedział się człowiek, który jest już dość zaawansowany wiekiem (co w niczym mu nie ubliża, ani niczego nie odejmuje), ale jest po prostu skostniałym betonem (tak wnioskuję nie po treści, ale po formie wypowiedzi). Gdyby takich ludzi było więcej, to nie istniałoby pojęcie „rozwój cywilizacyjny” ;-)
Strony 6-8 „Motor” przeznaczył na prezentację nowego Citroëna Berlingo. Tym razem nie ograniczono się najwyraźniej do publikacji materiałów prasowych, bo jako autor fotografii wymieniony jest również Autor, Redaktor Korniejew. To dobrze. A co Pan Tomasz napisał o nowej wersji kombivana z szewronami?
Na początku przypomniano trochę historii, nie omieszkano też wspomnieć o dwóch innych autach tego segmentu, które tak naprawdę tę klasę rynkową stworzyły – Renault Kangoo i Peugeocie Partnerze. Nowe Berlingo oceniono jako auto bardzo funkcjonalne, przestronne i dobrze wykończone. Parę drobnych słów krytyki skierowano zaś pod adresem foteli (za nieco za krótkie siedziska i przesadzoną twardość). Siedziska faktycznie nie rzucają na kolana – to od kilku lat bolesna tendencja we francuskich samochodach, że się je skraca. Twardość foteli zaś może być zaletą przy dłuższych podróżach. Fakt – Francuzi przyzwyczajali nas przez lata do miękkich siedzeń, ale bez przesady – cały świat idzie naprzód i zarówno PSA, jaki i Renault również nie stoją w miejscu.
Pochwalono za to rozwiązanie o nazwie handlowej Modutop, czyli system schowków nad głowami pasażerów. Można je zamówić nawet równolegle z przeszklonym dachem, co wspaniale poprawia nastrój podróżujących takim samochodem osób. Mnóstwo naturalnego światła, to element, którym projektanci Citroëna grają na rynku już od dość dawna i to z powodzeniem. Osobiście jestem pod wielki wrażeniem tego typu rozwiązań, spotykanych zresztą także w Peugeocie. Za Francuzami poszli zresztą inni, ale to „nasi” wymyślili to ciekawe rozwiązanie w samochodach popularnych.
Nieźle oceniono gamę silników, jakie można sobie wybrać do nowego Berlingo. Wprawdzie wszystkie mają silniki o pojemności 1.6 litra, ale za to moce od 92 do 110 KM w przypadku jednostek benzynowych i od 75 do 110 KM przypadku wysokoprężnych. Każdy więc znajdzie coś dla siebie. Zaprezentowano zresztą nie tylko dane silników, ale i podstawowe ceny modeli z każdą z jednostek napędowych. Szykować trzeba co najmniej 54.400 zł.
Ciekawy artykuł na temat starych, wyesploatowanych samochodów oraz ich rozbiórki, zamieszczono na stronach 10-11. Wspominam o tym nie tylko dlatego, że na jednym ze zdjęć widać Peugeota 406 (ilustruje ono akurat opinię na temat wypadkowości wyeksploatowanych samochodów, choć przecież 406-tka, to auto stosunkowo młode), ale z uwagi na problemy ekologiczne, jakimi nie przejmuje się większość sprowadzaczy, właścicieli szrotów, czy nawet właścicieli. Wszak to nie gdzie indziej, jak w Polsce na propozycję wymiany uszkodzonego, czy wysypanego ze starości katalizatora, zwykle słyszy się pytanie A nie da się go całkiem wyciąć? Wszak takie listy drukują także polskojęzyczne pisma motoryzacyjne…
O planach Renault i Bajaj Auto „Motor” wspomniał na stronie 13. My pisaliśmy na ten temat kilka dni temu i jak zwykle – zauważalnie szerzej podeszliśmy do tematu publikując po prostu materiał prasowy Renault.
Dwie strony dalej krótka notatka na temat limitowanej serii Renault Twingo Night & Day. Zaprezentowaliśmy ją przed tygodniem.
Na strony 20-21 powinni zajrzeć miłośnicy Peugeota, zwłaszcza najnowszej odmiany kompaktowego modelu 308. Świetnie sprzedający się swego czasu model 307 SW ma bowiem swojego następcę. Jego obszerne dossier przedstawiliśmy jeszcze w połowie lutego.
Redaktor Penkalla chwali przede wszystkim ogromną funkcjonalność Peugeota 308 SW plasując go w szeregu minivanów. Cóż – to całkiem słuszne podejście. Wszak takim autem można przewieźć nawet siedem osób, a jego możliwości aranżacyjne są przeogromne. Gama silników pozwala wybrać właściwą opcję dla siebie – oferowane są moce z zakresu 90-175 KM. W Polsce to ciekawe auto trafi do sprzedaży pod koniec lata i pozostaje tylko problem, jak zostaną skalkulowane ceny…
Na kolejną „francuską” wzmiankę trafiłem dopiero na stronie 34. To zestawienie Dekry na temat usterkowości samochodów sportowych i cabrio. W związku z tym nie mogło zbraknąć Peugeota 206 CC (czemu to jedyne francuskie auto w zestawieniu???), który okazał się być mniej usterkowy od Auti TT, BMW serii 3 cabrio, BMW Z3, czy… Volkswagena Golfa cabrio!!! Jak to chłopakom w „Motorze” w ogóle przeszło przez korektę? ;-)
Na kolejne zamieszczono stronie krótki poradnik na temat tego, jak kupować samochód typu cabrio. Dokonano też szybkiego przeglądu ofert i wspomniano nawet o Renault 19!
Samochodów francuskich nie mogło zabraknąć także w artykule o oknach dachowych zamieszczonym na stronach 40-41. Jedno ze zdjęć prezentuje wnętrze Citroëna C4 właśnie ze szklanym dachem.
W Poradach eksperta na stronie 42. znajdziecie list właściciela Clio 1.4, który chce założyć do swojego samochodu gaz, ale ma obawy związane z plastikowym kolektorem. Redakcja sugeruje instalację sekwencyjnego wtrysku LPG i twierdzi, że groźnych strzałów raczej nie będzie. Potwierdzam – dobrze wykonana i wyregulowana instalacja powinna oszczędzić kolektor, ale pamiętajmy, że gaz nie jest paliwem, o którym myśleli konstruktorzy silników podczas ich projektowania. Należy więc przestrzegać paru reguł, ale to już temat na inny artykuł, albo wręcz do roztrząsania na naszym forum.
O nagrodzie przyznanej za opracowanie silnika 1.6 wspólnie przez PSA i BMW wspomniano na stronie 44. Przy okazji podano też, że ta jednostka jest montowana m.in. w Peugeocie 207. My wiemy, że nie tylko, a o wyróżnieniu wspominaliśmy już dość dawno temu…
Informacje sportowe znajdziecie na stronach 46-47. Nie mogło oczywiście zabraknąć relacji z 36. Rajdu Elmot-Remy, który wygrała załoga startująca w barwach Peugeot Polska – Bryan Bouffier/Xavier Panseri. Pisaliśmy o tym rajdzie już kilkakrotnie ciesząc się przy okazji, że z 207-ek S2000 korzystają już nie tylko francuscy Mistrzowie Polski AD 2007, ale i coraz lepiej radzący sobie (także na międzynarodowych oesach) Michał Kościuszko oraz Michał Sołowow.
207-ka S2000 zwyciężyła także w rozgrywanym w ramach IRC Rajdzie Portugalii. Luca Rosetti nie dał szans innym kierowcom.
I były to już ostatnie informacje o francuskiej motoryzacji, jakie znalazłem w aktualnym numerze „Motoru”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze