MOTOR w górnej części okładki zapowiada test pięciu kompaktowych SUV-ów i tym razem nie chowa tych francuskich gdzieś z tyłu! Na pierwszym planie Nowy Peugeot 3008, a tuż za nim Renault Kadjar. Pozostali rywale, to Kia Sportage, Ford Kuga i Opel Mokka. Wszystkie SYV-y z dieslami. Który wygra i dlaczego Kia? ;-) Dlatego, że nie ma w gronie rywali Škody ani Volkswagena!

 

MOTOR nr 22 (3336) z 29.V.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron:
56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C3 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C-Elysee, XM, 208, 2008, 308, 3008, 508, Captur, Clio, Kadjar, Megane, Talisman, Duster, Logan, Sandero

 

MOTOR zaczyna wzmianki o francuskich autach dopiero na stronach 10-11. Zamieszczono tam zestawienie najpopularniejszych w pierwszym kwartale modeli w różnych europejskich krajach. Francuskie samochody cieszą się powodzeniem nie tylko na lokalnym rynku (kolejno Clio, 208, C3, 2008 i 308), ale i poza Francją. W Portugalii na przykład najchętniej kupowanym nowym samochodem było Clio, które wyprzedziło 208-kę i Megane. W Danii królował Peugeot 208, a Clio znalazło się na miejscu piątym. W Holandii to Clio zdominowało rynek. W Belgii na drugim miejscu było Clio, na piątym Peugeot 2008. w Rumunii lokalne modele produkowane przez Grupę Renault – na pierwszym miejscu Dacia Logan, na drugim Duster. W Włoszech i w Grecji Clio zamyka Top 5. W Słowenii z kolei jest najlepiej sprzedającym się modele, a na piątej pozycji znalazło się Megane.

Z kolei w ujęciu europejskim (podano dane dla 50 modeli) mamy:
3. Renault Clio
8. Peugeot 208
13. Citroën C3
14. Renault Captur
16. Peugeot 2008
20. Dacia Sandero
23. Peugeot 308
25. Renault Megane
31. Peugeot 3008
36. Dacia Duster
43. Renault Kadjar
47. Citroën C4 Picasso

Na stronie 11. podano skrócony polski cennik Dacii Logan MCV Outdoor.

W dziale Przyszłe premiery (margines strony 12.) wspomniano Peugeota 208, Renault Clio, Peugeota 508, Citroëna C3 Aircross, Dacię Duster i Peugeota 2008.

Ma silnik o najniższej mocy spośród porównanych aut, a też o najmniejszej pojemności skokowej. Ma najwyższą cenę w porównaniu. A mimo to wygrał! Nowy Peugeot 3008 zostawił za sobą kolejno Forda Kugę, Kię Sportage, Renault Kadjara i Opla Mokkę! Co więcej – wygrał nawet bez uwzględniania wyposażenia i kosztów, i to jeszcze wyraźniej, niż po ich uwzględnieniu. No ale cóż – nie dziwi mnie to, bo to naprawdę dobry samochód jest!

Nowy Peugeot 3008. Stanął w szranki na stronach 16-22 aktualnego wydania tygodnika MOTOR. To pierwszy opracowany we własnym zakresie SUV tej marki, bo wcześniejsze – 4007 i 4008 – były klonami aut Mitsubishi. No, może nie tyle klonami, co opracowano je przy bardzo dużym współudziale japońskiego producenta. Z kolei pierwsza generacja 3008-ki nie była SUV-em, tylko crossoverem. A o obecnej MOTOR pisze, że nowe „3008 należy do najlepszych Peugeotów ostatnich lat – i jest jedną z najciekawszych nowości minionych miesięcy”. Trudno się nie zgodzić… Zresztą tytuł Car of the Year też mówi sam za siebie.

Peugeota wychwalono za przestronność, za duży bagażnik, za prowadzenie, za niskie spalanie, bogate wyposażenie i „porządną jakość”. Skrytykowano za głośną pracę zawieszenia, czego za cholerę nie rozumiem – niedawno miałem przyjemność pokonać takim autem blisko 1,5 tysiąca kilometrów i zawieszenie pracowało wyjątkowo cicho! Niespecjalnie spodobały się też fotele, które podobno mają miękkie boczki nie zapewniają dobrego podparcia.

Jeśli chodzi o Kadjara, to skrytykowano go za jakość plastików, przeciętne podparcie boczne foteli, prowadzenie (za miękkie zawieszenie i słabą stabilność nadwozia podczas przeciążeń). Pochwalono go za przestronność, bagażnik, niezły prześwit, oszczędny silnik i rozsądnie skalkulowane ceny. Mimo to zebranych w tabelce punktów wystarczyło jedynie na czwarte miejsce.

W tekście wspomniano też Dacię Duster.

MOTOR porównał deklaracje producentów z faktycznym zużyciem paliwa przez całą masę samochodów. Redakcja krytykuje metodologię pomiarów homologacyjnych, ale sama też z pewnością nie zapewnia wysokiej powtarzalności własnych pomiarów. Wszak testuje auta przez cały rok i pewnie robią to różni kierowcy o różnym stylu jazdy. Co nie zmienia faktu, że temat warto uporządkować. Dodajmy, że Grupa PSA takie pomiary już robi, o czym pisaliśmy niejednokrotnie.

W materiale opublikowanym na stronach 28-31 pojawiły się auta francuskie:
– Citroëny C3, C-Elysee, C4 Cactus, C4 Picasso;
– Peugeoty 208, 308, 508, 3008;
– Renault Clio, Megane, Talisman.

Co ciekawe w całym tym artykule nie znalazłem ani jednej Škody Octavii!!! Ciekawe, dlaczego…

Kiedyś wymiana sprzęgła z reguły nie pociągała za sobą wielkich kosztów. Były one co najmniej akceptowalne. Dziś już tak różowo może nie być. Traktuje o tym materiał opublikowany nastrojach 32-33. Okazuje się, że w Škodzie Octavii III 1.8 TSI taka operacja kosztuje blisko 3.300 zł! W materiale znalazło się odniesienie także do Citroëna Berlingo.

Na stronie 39. zamieszczono list czytelnika, który pyta, co może oznaczać komunikat Depollution system faulty w jego Peugeocie. MOTOR słusznie odpowiada, że przyczyn może być wiele, należy więc odwiedzić warsztat w celu zdiagnozowania usterki.

Citroën XM pojawił się „na otwarcie” artykułu zatytułowanego „Klasyki warte swych cen”. Te auta powoli zaczynają zwyżkować w cennikach. Zapewniają odlotowy komfort i niebanalną stylistykę. Oczywiście im bardziej zadbany egzemplarz, tym lepiej.

I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR

Galeria

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 22/2017"

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Michał Z.
Gość

Opel Mokka pasuje do tego porównania jak nie wiem co. Niby redaktorzy uzasadniali jego obecność tym, że jest popularny na naszym rynku, ale bez przesady, równie dobrze mogli wziąć do porównania Dustera.

@Krzysztof: „Co ciekawe w całym tym artykule nie znalazłem ani jednej Škody Octavii!!! Ciekawe, dlaczego…” Hmmm… spalanie większe o ponad 100% niż podawane przez producenta i brakło miejsca w kolumnie?;)

wpDiscuz