Jaki samochód z segmentu B wybrać? Dziennikarze Caradvice porównali dwóch konkurentów na rynku: praktyczny niemiecki model, Volkswagen Polo zmierzył się ze stylowym francuzem Citroenem C3. Który okazał się lepszy?
Samochody zostały ocenione pod względem ceny, komfortu podróży, praktyczności i kosztów utrzymania. W porównaniu wykorzystano model Polo w wersji Launch Edition wycenionej na rynku australijskim na 22.990 dolarów oraz francuską propozycję, model C3, którego można kupić w cenie 23.490 dolarów.
Oba pojazdy są napędzane 3-cylindrowymi silnikami i mają porównywalne wyposażenie. Dzięki większemu ekranowi oraz bogatszej ofercie systemów poprawiających bezpieczeństwo, Volkswagen Polo może mieć przewagę, choć Citroen również ma przyzwoitą listę wyposażenia. Samochód powinien przypaść do gustu tym, którzy nie dbają o posiadanie automatycznego systemu hamowania oraz mnóstwa funkcji wspomagających pracę kierowcy.
Komfort i przestrzeń
Dziennikarze Caradvice docenili przednie fotele C3, które w porównaniu do Volkswagena dają więcej wsparcia i komfortu podczas jazdy. Deska rozdzielcza modelu Polo bez kolorowych dodatków wydaje się nudna, ale wykończona miękkim w dotyku materiałem. Powierzchnia deski rozdzielczej została zestawiona z twardym i tanim tworzywem na drzwiach. Citroen oferuje piękny, żywy i nowoczesny styl. Tworzywa wykorzystane w Citroenie są wytrzymałe, spójne a wykończenia otworów wentylacyjnych dają przyjemny kontrast do ciemniejszych barw otoczenia. Pod względem wizualnym spodobała się również tapicerka oraz oryginalne uchwyty drzwi. Volkswagen Polo ma większy o 50 litrów bagażnik. Nawet po złożeniu oparć tylnych foteli niemiecki samochód okazuje się przestronniejszy.
Technologia
Oba pojazdy oferują seryjne ekrany dotykowe kompatybilne z systemami Apple CarPlay i Android Auto, ale w Polo jest on większy, ma 8 cali. W Citroenie C3 zajdziemy wyświetlacz o przekątnej 7-cali. Menu w C3 jest przejrzyste, ale zmiana temperatury za pomocą ekranu, według Caradvice, może wymagać nieco zręczności. Wyświetlacz Polo jest położony wyżej, bliżej wzroku kierowcy, ale brakuje w nim wbudowanej nawigacji, nawet jako opcja. Menu jest atrakcyjne a reakcja jest podobna do smartfona.
Napęd
Wartości na papierze obu modeli są porównywalne. Oba pojazdy są napędzane za pomocą 3-cylindrowej jednostki z turbodoładowaniem. Pod maską Citroena znajduje się silnik PureTech 1.2 generujący 110 KM mocy oraz 205 Nm momentu obrotowego przy 1500 obr/min. Napęd jest wysyłany na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowego automatu.
Volkswagen Polo został wyposażony w jednostkę 1.0 o nieco większej mocy 115 KM, ale odrobinę mniejszym momencie obrotowym wynoszącym 200 Nm. Moc jest przekazywana na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowego automatu DSG z podwójnym sprzęgłem.
Zawieszenie Polo jest sztywniejsze przez co jazda sprawia wrażenie bardziej sportowej. Volkswagen nie absorbuje większych nierówności i na pokładzie lekko trzęsie. Układ napędowy jest mocny i wyrafinowany w ruchu, ale trzeba przywyknąć do skrzyni biegów, której zdarzają się chwile wahania. DSG za wszelką cenę wrzuca wyższy bieg, co przeszkadza przy jeździe z niższą prędkością. Przy wyższych wartościach prędkościomierza skrzynia pracuje prawie niezauważalnie.
Według Caradvice Citroen został dostosowany tak, by jeździć niczym luksusowy sedan. Samochód z finezją godną SUV-a lub pojazdu premium pokonuje dziury i nierówności drogi. Jest miękki. Trzycylindrowy silnik ma mniej więcej tyle entuzjazmu, co jednostka w Polo a charakterystyczny dźwięk silnika pasuje do zuchwałego i młodzieńczego designu Citroena. W porównaniu z dwusprzęgłową przekładnią Polo Citroena, nie wykazuje takich samych objawów przy niższych prędkościach, choć również ma pewne mankamenty. Przy silniejszym przyspieszeniu przejścia między pierwszym a drugim oraz drugim i trzecim biegiem, można odczuć lekkie szarpnięcia.
Gwarancja
Polo objęte jest trzyletnią gwarancją z 24-godzinnym assistance. Tymczasem C3 otrzymuje pięcioletnią gwarancję z assistance. Jeśli chodzi o koszty utrzymania, oba pojazdy wymagają przeglądu co 12 miesięcy lub 15.000 km, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Biorąc pod uwagę dłuższy okres gwarancji i nieco niższe koszty serwisowania, Citroen pokonał rywala w tej kategorii.
Werdykt
Dziennikarzom Caradvice trudno było jednoznacznie wskazać zwycięzcę. Jeśli praktyczność i technologia będą priorytetem przy wyborze samochodu, zwycięży Volkswagen Polo, jeśli jednak prowadzenie i koszty utrzymania lepszym wyborem okaże się Citroen C3.
Źródło: Caradvice
Najnowsze komentarze