Tym razem w naszym przeglądzie prasy skupimy się na porównaniu dwóch samochodów, które opublikowano w lipcowym numerze Auto Motor i Sport. Do porównania trafił nowy Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 130 KM oraz nowy Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 140 KM ST-Line. Kto wygrał to porównanie a kto powinien wygrać? Przekonajmy się.

Citroen C4 Cactus to druga odsłona Cactusa, przedstawiona niedawno przez Citroena. Testowaliśmy ten samochód kilka tygodni temu na kilkusetkilometrowym dystansie i wnioski z tego testu były bardzo pozytywne. Nowy Citroen Cactus jest autem nastawionym na komfort, z bardzo wygodnym wnętrzem, relatywnie niewielkim zużyciem paliwa oraz świetnym, wyróżniającym się z tłumu wyglądem. Trochę brakuje nam paneli Airbump z boku, ale całościowo auto zmieniło się na plus.

Jak w tym porównaniu wygląda Ford? Przede wszystkim jest dużo droższy. Jak pisze sam autor porównania, „Ford odjechał z ceną małego crossovera – różnica między podstawowymi wersjami C4 Cactusa i Ecosporta z testowanymi silnikami wynosi aż 20 tysięcy złotych”. Ford okazuje się też… mniejszy. Pod względem wymiarów Citroen i Ford różnią się o centymetry. Ecosport jest wyższy o Cactusa o 23 centymetry, ale środku wyższy jest… Citroen. Z przodu to 4 centymetry więcej, z tyłu 3,5 centymetra. Cactus jest też lepszy na szerokość. Mimo, że z zewnątrz węższy, to w kabinie na wysokości ramion jest 8,5 centymetra więcej z przodu i aż 9,5 centymetra więcej z tyłu.

Citroen C4 Cactus ze stylowym wnętrzem

Citroen jest też chwalony za wnętrze. Na podpisie pod zdjęciem znajdziemy między innymi to: „Nie ma drugiego samochodu w cenie C4 Cactusa, który miałby tak stylowe wnętrze” oraz „Nawet zwyczajna pokrywa schowka może wyglądać niezwyczajnie. Brawo styliści Citroena.”. W teście znajdziemy też mnóstwo pochwał dla komfortu wnętrza. „Szerokie fotele wyłożone są przyjemną w dotyku tkaniną w stylu neoprenu… nie tylko prezentują się inaczej niż w Fordzie ale też siedzi się na nich inaczej. Miękka, termoplastyczna pianka, przyjemnie otula ciało. Uczucie jest podobne do tego, jakie zapewnia nowoczesny materac do spania”. W tej sytuacji siedziska Forda są zwyczajnie gorsze, twarde i mniej przyjemne.

Podobnie jest z zawieszeniem, Citroen oferuje bardzo dużo komfortu. Gdyby w poniższej reklamie kubek jechał na dachu Forda, nagranie skończyłoby się po kilkunastu sekundach. 

Jaki silnik: PureTech czy Ecoboost?

Autor testu chwali też silnik Citroena. Mimo, że jest o 10 KM słabszy, jest jednak lepszy. Ecoboost cierpi z powodu mikrej pojemności, wysilenia, hałasu. Nowy Citroen C4 Cactus lepiej przyspiesza. Do setki wystarczy mu 9,2 sekundy, podczas gdy Ford Ecosport potrzebuje aż 10,4 sekundy. Również spalanie jest dużo mniejsze. Citroen spalił odpowiednio 5,1 (jazda ekologiczna), 8,3 (jazda sportowa), 6,2 (zwykła) natomiast Ford 5,9 (ekologiczna), 9,9 (sportowa – dramat jak na tak małe auto!) oraz 7,3 (zwykła), co jak na tak mały samochód jest bardzo wysoką wartością

Najlepszy samochód dla rodziny w Europie: nowy Renault Captur i Peugeot 3008

Citroen hamuje lepiej

W zakresie bezpieczeństwa a dokładnie drogi hamowania nowy Citroen C4 Cactus okazał się być bezkonkurencyjny. Przy tych samych oponach zarówno na zimnych hamulcach jak i na rozgrzanych hamował o ponad metr krócej niż Ford Ecosport.

Bagażniki podobne, sposób otwierania w Fordzie dziwny

Na koniec zostawiamy jeszcze bagażnik. Pojemność bagażnika w obu samochodach jest bardzo podobna, Citroen ma 348 litrów, Ford 356. Jest jednak zasadnicza różnica. C4 Cactus ma klapę bagażnika unoszoną klasycznie do góry. Ford, z niewiadomych powodów, zastosował klapę otwieraną… na bok. Chociaż to nietypowe rozwiązanie, w zasadzie uniemożliwia dostęp do bagażnika w ciaśniejszych miejscach, bo jest ona dość długa.

Precyzja prowadzenia?

Redaktor Maciej Ziemek skrytykował jednak Citroena za… układ kierowniczy. Nie spodobała mu się wyjątkowo i z tego powodu… Nowy Citroen 4 Cacus przegrał porównanie w jego oczach. Chodzi o taki parametr jak szybkość reagowania układu kierowniczego. Do porównania kompaktowych samochodów mających służyć na codzień rodzinom, na dojazdy do szkoły czy do pracy, nie ma to sensu. Naszym zdaniem Citroen C4 Cactus w roli wygodnego, komfortowego wręcz samochodu, sprawdza się doskonale, o czym poczytacie w teście.

Nowy Citroen C4 Cactus wygrywa z Fordem Ecosport

Podsumowując, nowy Citroen C4 Cactus okazał się lepszy we wszystkich najważniejszych kategoriach, które bierzemy pod uwagę przy zakupie samochodu:

  • Cena zakupu, znacząco niższa,
  • Koszty eksploatacji,
  • Przyspieszenie i hamowanie,
  • Komfort jazd,
  • Komfort i wygląd wnętrza,

I dlatego powinien wygrać to porównanie. Bo jest po prostu lepszym samochodem. A nam pozostaje zachęcić do sprawdzenia tego w jazdach próbnych.

Citroen C4 Cactus Ford Ecosport
Cena wersji bazowej z testowanym silnikiem 65 090 zł (Feel) 85 280 zł (Titanium)
Cena wersji testowanej 73 590 zł(Shine) 90 080 zł (ST-Line)

Galeria

8
Dodaj komentarz

avatar
1024
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
5 Wątki komentarzy
3 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
7 Autorzy komentarzy
WiktorexcileMakaronRobertZDariusz Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Alessandro
Gość
Alessandro

Od lat kpimy z testów w których we wszystkich kategoriach auto nie niemieckie wygrywa, a potem „testujący” czepiają się 1 elementu i okazuje się ze brakuje w finalnym rozliczeniu 10pktow. Na 400! I dlatego auto przegrywa. Albo scenariusz w którym „testujący” mówi ze auto nieniemieckie jest słabsze, wolniejsze, gorzej hamuje, ma mniej miejsca nad głowa albo krótsze siedzisko a potem patrzysz do tabelki i widzisz ze jest dokładnie odwrotnie. Czy prócz 15-latków ktoś to w ogóle kupuje?

RobertZ
Gość
RobertZ

Wypożyczyłem na weekend Forda Ecosport 1.0 i całkowicie mi przeszła ochota na zakup. Jest bardzo twardy, kiepsko się prowadzi np. po bruku. Najgorsze chyba jest spalanie, po mieście nie chciał brać mniej niż 10 litrów. To bardzo dużo jak na takie małe coś.

Dariusz
Gość
Dariusz

Powinniście forda porównywać do C3 aircrossa

Makaron
Gość
Makaron

Nie no bez jaj, dajcie mu jakieś szanse wink

excile
Gość
excile

A najfajniej to przetestować c4 cactusa i c3 aircrossa orz odpowiedzieć na pytanie czemu c4 cactus jest sprzedawalny a c3 aircross nie jest sprzedawalny. Tą opinię opieram na tym co widzę na ulicach i to nie tylko w kraju ale również w Europie.

Wiktor
Gość
Wiktor

Mam forda, więc teoretycznie powinienem być za fordem. Ale ten Eco coś, to jakaś porażka. I to za takie pieniądze. Mam 10letnie mondeo mkIV, chyba najlpeszy ford jaki powstał, ale miałem też okazję kawałek poprowadzić C5. I dziś bym wybrał citroena…
A to porównanie jest bezsensu. Małe brzydkie auto z całkiem fajnym, choć inaczej wyglądającym autem.

Damian
Gość
Damian

Cactus jest rewelacyjny. Niestety ma jedną bardzo poważną wadę, reflektory. Skreśliłem go z listy zakupów.

Alessandro
Gość
Alessandro

Yyyy co?