Projekt SCOOP jest częścią wdrożenia systemów typu V2X (Vehicle-to-Everything) mających na celu ułatwienie komunikacji między pojazdami, a ich otoczeniem. W ramach eksperymentu samochody DS 4 i Citroën C4 mogą komunikować się wymieniając informacje, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego.
Groupe PSA oferuje swoim klientom możliwość testowania funkcji V2X na niektórych drogach Francji. Osoby posiadające samochody DS 4 i Citroën C4 oraz jeżdżące nimi w Ile-de-France, Bretanii, Isère, Champagne-Ardenne i Bordeaux mogą wziąć udział w projekcie SCOOP. Wystarczy zarejestrować się tutaj. Producent dostarczy odpowiedni sprzęt. W skład hardware’u wchodzi modem, dwie anteny i oprogramowanie – oraz „urządzenia drogowe”, które są połączone z centrami zarządzania ruchem.
Test jest częścią projektu SCOOP rozpoczętego w 2014 roku. SCOOP to francuski inteligentny system transportowy, który ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i usprawnienie zarządzania ruchem, czyniąc z niego kluczowy krok w zakresie jazdy autonomicznej i wdrażania systemu „pojazdów połączonych”. Rzeczywiście, komunikacja V2X (jak V2C, Vehicle-to-Car i V2I, Vehicle-to-Infrastructure) może pomóc przewidzieć pewne zdarzenia. Informacje wymieniane między pojazdami i infrastrukturą będą wypełniać luki w zakresie uzyskiwanym przez kamery i radary, w które będą wyposażane pojazdy autonomiczne. Obecnie projekt jest w fazie testowania standardów V2X w rzeczywistych warunkach na drodze.
Procedury projektowania i walidacji dla systemu SCOOP są podobne do tych dla seryjnych pojazdów. Istniejący interfejs już integruje alerty SCOOP. Wymiana informacji jest zgodna z zasadami ochrony danych i standardami cyberbezpieczeństwa – francuski Inspektor Ochrony Danych (CNIL) pozytywnie zweryfikował projekt.
Zaletą projektu jest to, że udało się uzyskać porozumienie pomiędzy wieloma interesariuszami:
– producentami samochodów (Grupa PSA i Renault), którzy biorą udział w projekcie i tworzą pojazdy z odpowiednimi jednostkami pokładowymi;
– regionalnymi wydziałami infrastruktury drogowej (Akwitania, Ouest, Isère, Ile de France) oraz posiadacze koncesji autostradowych (Sanef), które instalują jednostki przydrożne;
– kilku innych dostawców systemów pojazdów i infrastruktury drogowej, które również mają swój wkład w projekt;
– operatorem telekomunikacyjnym (Orange), który zapewnia ciągłość komunikacji w różnych sieciach;
– Francuskim Ministerstwem Transportu, które koordynuje cały projekt SCOOP.
Grupa PSA pracuje nad kilkoma ścieżkami rozwoju komunikacji V2X, zarówno w ramach projektu SCOOP, jak i w ramach projektu C-V2X, który został niedawno uruchomiony we współpracy z Qualcomm.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: PSA
Najnowsze komentarze