Sam Bird awansował na trasie wyścigu o trzynaście miejsc i dotarł do mety na piątej pozycji. Po sobotnim wyścigu w Kanadzie, pierwszym z dwóch kończących sezon Formuły E, Bird zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców.

Zespół DS Virgin Racing zdobył 12 punktów w klasyfikacji drużynowej. Do awansu na trzecie miejsce w tej tabeli brakuje mu tylko 21 pkt.

Ostateczne rozstrzygnięcia przyniesie finałowy, niedzielny wyścig w Montrealu.

Po podwójnym zwycięstwie wywalczonym na ulicach Nowego Jorku Sam Bird po raz kolejny dał dowody swojego talentu i umiejętności, awansując podczas pierwszego z dwóch wyścigów o ePrix Montrealu aż o 13 miejsc. Mijając linię mety na piątej pozycji, po wyścigu pełnym wydarzeń i nagłych zmian sytuacji, Bird zyskał jedno miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu – od dziś jest w niej trzeci.

Walkę, zakończoną zdobyciem dziesięciu niezwykle ważnych punktów w obydwu klasyfikacjach, brytyjski kierowca stoczył w bardzo niepomyślnych okolicznościach – po starcie z 18. miejsca. Dzięki jego wynikowi, przed ostatnim wyścigiem w sezonie zespół DS Virgin Racing zmniejsza różnicę dzielącą go od zajęcia trzeciego miejsca w klasyfikacji drużynowej.

W porannych wolnych treningach Sam Bird i wracający po nieobecności w Nowym Jorku José María López, z powodzeniem demonstrowali potencjał swoich samochodów. Niedługo później, w kwalifikacjach nastąpił niespodziewany problem: zakłócenia w mapach sterownika silnika ograniczyły moc do 170 kW (moc dopuszczalna wynosi 200 kW).

W rezultacie nieudanych kwalifikacji dwaj kierowcy zespołu wystartowali do liczącego 35 okrążeń wyścigu głównego z dalekich pozycji – odpowiednio z dziewiątej (Bird) i ósmej (López) linii. Obydwaj z determinacją zyskiwali kolejne pozycje, jednak gdy znajdowali się na granicy strefy punktowanej, na torze nastąpiła neutralizacja, a Bird i López zjechali do pit stopu.

Na dziesięć okrążeń przed metą, w fazie, w której obydwa bolidy zespołu DS Virgin Racing były już w pierwszej dziesiątce, Sam Bird wyprzedził José Maríę Lópeza. W chwilę później Argentyńczyk, podczas próby ataku na wyższą pozycję popełnił błąd i uderzył w mur na zewnętrznej stronie zakrętu nr 8.

Po krótkiej obecności na torze samochodu bezpieczeństwa, Sam Bird zyskiwał kolejne miejsca. Linię mety przekroczył jako szósty. Wynik ten zmienił się na miejsce piąte w efekcie dyskwalifikacji kierowcy zespołu Renault e.dams, Sébastiena Buémi, za stwierdzone niezgodności bolidu z przepisami technicznymi.

W tym wyścigu dałem z siebie wszystko i jestem szczęśliwy, że ostatecznie zdobyłem sporo punktów – powiedział na mecie Sam Bird. – Oczywiście żałuję, że musiałem startować z samego końca stawki. Jestem pewien, że gdybyśmy obydwaj mieli korzystną pozycję startową, różnica byłaby widoczna w końcowej klasyfikacji, ale i tak mój dzisiejszy wynik świadczy o bardzo dobrym występie.

José María López dodaje: Naprawdę żałuję mojego błędu po wcześniejszym odzyskaniu tylu pozycji. Wypadek zdarzył się w chwili, gdy wyprzedzony przez inne auto, byłem źle ustawiony do zakrętu. To był mój błąd. Szkoda, bo w ostatni weekend sezonu mogłem przyczynić się paroma punktami do lepszego rezultatu zespołowego. Jestem jednak pewien, że mamy potencjał, by w jutrzejszym wyścigu walczyć o lepsze miejsca.

Alex Tai, szef zespołu: Kiedy ma się świadomość, jak wielkie możliwości ma samochód, niemożność zakwalifikowania się na start na miejscach, które odzwierciedlają potencjał naszych DSV-02, musi być frustrująca, to oczywiste. Jednak profesjonalizm zespołu przejawia się także w tym, że zdarzenie to uznajemy za przeszłość i stajemy na starcie z pełną determinacją do poprawy. Sam był dzisiaj fantastyczny! Jego jazda daje nam duże nadzieje na jutrzejszy wyścig. Wiem, że jesteśmy konkurencyjni i że jeżeli uda nam się wywalczyć dobre pozycje startowe w kwalifikacjach, możemy być na mecie na jednym z pierwszych miejsc.

Xavier Mestelan Pinon, Dyrektor DS Performance: W pierwszym wyścigu ePrix Montrealu Sam Bird był autorem najbardziej spektakularnej pogoni. Wyprzedzał kolejnych rywali, awansował i pokazywał, że nasz DSV-02 jest jednym z najbardziej konkurencyjnych samochodów w tym cyklu mistrzowskim. Wszystko to było jednak konieczne dlatego, że wcześniej, w kwalifikacjach, popełniliśmy błędy. Fakt ten przypomina nam, że na tym poziomie rywalizacji decydujący bywa każdy szczegół i że osiągi naszych bolidów są efektem pracy całego zespołu. Dla uzyskania dobrych wyników potrzebna jest solidarność nas wszystkich i pozytywne efekty pracy każdego z członków ekipy. Na jutro zapowiada się wspaniały, ostatni wyścig, w którym jako zespół będziemy mieli szansę wywalczenia miejsca na podium.

Drugi wyścig o ePrix Montrealu, rundy kończącej bieżący sezon Wyścigowych Mistrzostw Świata Formuły E FIA, rozpocznie się o godz. 16:00 czasu miejscowego.

ePrix Montrealu 2017 (runda 11.) – wyniki nieoficjalne

1. Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 35 okrążeń
2. Jean-Eric Vergne, TECHEETAH, +0,350 s
3. Stephane Sarrazin, TECHEETAH, +7,869 s
4. Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, +8,592 s
5. Sam Bird, DS Virgin Racing, +8,913 s
6. Nicolas Prost, Renault e.dams, +10,058 s
7. Mitch Evans, Panasonic Jaguar Racing, +10,457 s
8. Robin Frijns, Andretti Formula E, +15,836 s
9. Felix Rosenqvist, Mahindra, +16,764 s
10. Tom Dillmann, Venturi Formula E, +19,320 s

Formuła E FIA – klasyfikacja kierowców (po rundzie 11.)

1. Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 175 pkt
2. Sébastien Buemi, Renault e.dams, 157 pkt
3. Sam Bird, DS Virgin Racing, 110 pkt
4. Felix Rosenqvist, Mahindra Racing, 106 pkt
5. Jean-Éric Vergne, TECHEETAH, 92 pkt
6. Nicolas Prost, Renault e.dams, 92 pkt
7. Nick Heidfeld, Mahindra Racing, 78 pkt
8. Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, 59 pkt
9. José María López, DS Virgin Racing, 50 pkt
10. Nelson Piquet Jr., NextEV NIO, 33 pkt

Formuła E FIA – klasyfikacja zespołów

.1. Renault e.dams, 267 pkt
.2. ABT Schaeffler Audi Sport, 234 pkt
.3. Mahindra Racing, 184 pkt
.4. DS Virgin Racing, 163 pkt
.5. TECHEETAH, 127 pkt
.6. NEXTEV NIO, 59 pkt
.7. Andretti Formula E, 34 pkt
.8. Faraday Future Dragon Racing, 31 pkt
.9. Venturi Formula E Team, 29 pkt
.10. Panasonic Jaguar Racing, 27 pkt

 

DS Performance

DS Performance jest sportowym oddziałem marki DS. Doświadczenia zdobyte przez DS Performance w Mistrzostwach FIA Formuły E przyczynią się do rozwoju technologii napędów elektrycznych i przyspieszenia prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nowych technologii, takich jak hybryda plug-in czy w 100 proc. elektryczny zespół napędowy. Będą to technologie, nad którymi pracuje obecnie Grupa PSA, a z których docelowo korzystać będzie marka DS.

 

Marka DS

O marce DS AUTOMOBILES

DS, francuska marka powstała w Paryżu, została oficjalnie założona 1 czerwca 2014 r. Jej deklarowaną ambicją jest odrodzenie tradycji pojazdów klasy premium we francuskim przemyśle samochodowym. Czerpiąc ze skarbnicy francuskiej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie, marka DS wysuwa na plan pierwszy takie wartości, jak innowacja i elegancja – wyróżniki pierwszego samochodu oznaczonego literami DS, wprowadzonego w roku 1955.

Obecna gama modeli DS, zaprojektowanych dla odbiorców pragnących wyrazić poprzez samochód swoją indywidualność, składa się z: DS 3, DS 3 CABRIO, DS 4, DS 4 CROSSBACK, DS 4S, DS 5, DS 5LS, DS 6. Obecnie uzupełnia ją również model DS 7 CROSSBACK. Gamę modelową DS wyróżniają wyjątkowy poziom designu, wyrafinowanie sięgające najdrobniejszych szczegółów, zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz wizerunek akcentujący dynamikę i optymizm.

Model DS 7 CROSSBACK, przedstawiony podczas Salonu Genewskiego 2017, uosabia nowatorstwo i kompetencje techniczne rodem z Paryża. Ten „SUV według DS” inauguruje drugie pokolenie modeli DS. Klienci nastawieni awangardowo mają już obecnie możliwość zarezerwowania – online lub w każdym DS Store, lub DS Salon – egzemplarza z limitowanej edycji DS 7 CROSSBACK La Première, aby mieć pewność, że siądą za kierownicą tego samochodu jako jedni z pierwszych. W 2019 r. marka DS, czynna w segmencie pojazdów hybrydowych i elektrycznych o wysokich osiągach, przedstawi model DS 7 CROSSBACK wyposażony w hybrydowy układ napędowy E-TENSE.

W Europie samochody marki sprzedawane są w punktach nazwanych DS Store i DS Salon lub w dedykowanych salonach sprzedaży w ramach sieci Citroën. Marka posiada również dwa salony flagowe we Francji i w Chinach: DS WORLD PARIS oraz DS WORLD SHANGHAI. Obecnie DS to nie tylko modele samochodów – to również bogate know-how firmy, które wykracza poza sam produkt i obejmuje program ONLY YOU z ofertą wyłącznych usług na poziomie premium, wprowadzony z okazji Mondial de Paris 2016 – ubiegłorocznej edycji salonu samochodowego w Paryżu.

Śledź aktualne informacje o DS na: @DS_Official

 

O grupie Virgin

Virgin jest jedną z największych światowych grup inwestycyjnych oraz jedną z najlepiej rozpoznawalnych i najbardziej szanowanych marek na świecie. Założona w 1970 r. przez sir Richarda Bransona z czasem Virgin Group zaczęła rozwijać z coraz większym powodzeniem firmy działające w wielu sektorach, od telefonii komórkowej, przez usługi finansowe, muzykę, po turystykę i wypoczynek, podróże oraz zdrowie i rekreację. Obecnie Virgin działa w ponad 50 krajach świata i zatrudnia ponad 55 tys. osób. W roku 2013 grupa uzyskała przychody w wysokości 15 mld funtów (24 mld dolarów).

 

O grupie Total

Total jest światową, działającą w skali globalnej grupą przemysłową w branży energetycznej. Rozwinęła się jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw w sektorach rafineryjnym i gazowniczym, a obecnie, dzięki swej firmie SunPower, plasuje się na drugim miejscu na świecie w dziedzinie eksploatacji energii słonecznej. Personel grupy, liczący 100 tysięcy współpracowników, angażuje się w działania na rzecz pozyskiwania lepszej energii – bezpieczniejszej, czystszej, wydajniejszej, bardziej nowatorskiej i dostępnej dla większej części populacji. Grupa Total, działająca w ponad 130 krajach, podejmuje ponadto intensywne starania o to, by jej działalność przynosiła pozytywne efekty w dziedzinach ekonomicznej, społecznej i środowiskowej. www.total.com

 

O Samochodowych Mistrzostwach Świata Formuły E FIA

Formuła E jest pierwszą stworzoną przez FIA serią wyścigową o zasięgu światowym organizowaną wyłącznie dla samochodów o napędzie całkowicie elektrycznym. Jej rundy odbywają się w formacie wyścigów ulicznych na trasach wytyczanych w miastach zaliczanych do najważniejszych na świecie, takich jak Hong Kong, Marrakesz, Buenos Aires, Monako, Paryż, Nowy Jork i Montreal.

Formuła E reprezentuje wizję przyszłości przemysłu samochodowego i platformę wprowadzania innowacji w dziedzinie technik napędów elektrycznych oraz wykorzystania alternatywnych źródeł energii. W najbliższych latach uczestniczący w niej producenci będą mieli możliwość skupienia się na opracowaniu silników elektrycznych oraz baterii, które następnie znajdą zastosowanie w pojazdach elektrycznych produkowanych seryjnie.

W sezonie 2016/2017 Wyścigowych Mistrzostw Świata Formuły E FIA rywalizuje dziesięć zespołów, wystawiających w sumie dwudziestu kierowców. Sezon składa się z dwunastu rund zorganizowanych na pięciu kontynentach. Pierwszy sezon zmagań o tytuł Mistrza Formuły E zaczął się we wrześniu 2014 r. od wyścigu w Parku Olimpijskim w Pekinie. Trzeci sezon rozpoczęła 9 października ub. roku runda zorganizowana w Hong Kongu, a zakończą go w dniach 29–30 lipca 2017 r. dwie rundy na ulicach Montrealu.

 

FIA & Michelin: dzisiejszy partner dla mobilności jutra

Firma Michelin, będąca oficjalnym dostawcą ogumienia dla Formuły E, jest także, na poziomie międzynarodowym, oficjalnym partnerem prowadzonej przez FIA kampanii Działania na rzecz Bezpieczeństwa na Drogach (FIA Action for Road Safety). Program ten ma na celu wspieranie inicjatywy ONZ nazwanej Dekadą Działań na rzecz Bezpieczeństwa na Drogach, celem której jest ocalenie w ciągu dziesięciu następnych lat 5 mln osób. Program obejmuje działania edukacyjne i kampanię na rzecz bezpieczniejszych dróg, pojazdów i zachowań na drogach na całym świecie.

 

 

źródło: DS Automobiles Polska

Galeria

Krzysztof
Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
wpDiscuz