Pisaliśmy przedwczoraj o tym, jak to minister Mateusz Morawiecki próbuje odgrywać jakąś rolę w fuzji Grupy PSA i Opla/Vauxhalla. Realnie polska strona wielkiego wpływu na decyzje wielkich firm motoryzacyjnych nie miała i nie ma. Rząd niemiecki – owszem. I kiedy my pisaliśmy o tej trosce naszych władz o zakłady w Gliwicach, doszło do naprawdę ważnego spotkania. Spotkania, które zakończyło się wspólną deklaracją.
Otóż tego właśnie dnia, 5. kwietnia, Brigitte Zypries, Federalna Minister Gospodarki i Energetyki, zorganizowała dyskusję między przedstawicielami Rządu Federalnego, krajów związkowych, IG Metall (zrzeszenia związków zawodowych pracowników metalowych) oraz rady zakładowej Opla z Carlosem Tavaresem, prezesem Zarządu PSA oraz Olivierem Bourgesem, Głównym Doradcą PSA w sprawie przejęcia Opla/Vauxhalla przez Grupę PSA.
W spotkaniu wzięli udział także:
– sekretarz stanu Matthias Machnig;
– Marie-Luise Dreyer, minister-prezydent państwa Nadrenia-Palatynat;
– Bodo Ramelow, minister-prezydent Wolnego Kraju Turyngii;
– Tarek Al-Wazir, minister gospodarki kraju związkowego Hesja;
– Jörg Hofmann, pierwszy przewodniczący IG Metall;
– Lothar Sorger, wiceprzewodniczący rady zakładowej Adam Opel AG.
Jak głosi komunikat wydany przez Grupę PSA, „spotkanie odbyło się w bardzo konstruktywnej atmosferze. Uczestnicy wyrazili uznanie dla wyjątkowego znaczenia Grupy PSA i Adam Opel AG i zgodzili się, że sojusz pomiędzy PSA i Opel/Vauxhall może przynieść znaczące korzyści obu stronom”.
Carlos Tavares powiedział, że sojusz Grupy PSA z Oplem/Vauxhallem zaowocować powinien pozycjami lidera bądź wicelidera na kluczowych rynkach Europy.
Uczestnicy omówili następujące kwestie, które mają szczególne znaczenie dla pomyślnej integracji Opla/Vauxhalla z Grupą PSA:
– nawiązanie dialogu opartego na zaufaniu i przejrzystości między zarządami spółek, radą zakładową Opla/Vauxhalla, związkami zawodowymi i wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami;
– wpływ nabycia przez PSA marek Opel/Vauxhall na istniejące umowy o pracę, ochronę miejsc i gwarancje zatrudnienia. W związku z tym Grupa PSA ponownie potwierdziła swoje zobowiązanie do przestrzegania istniejących umów w krajach europejskich;
– kontynuacja istnienia Opla/Vauxhalla jako jednej firmy z niezależnymi markami w ramach Grupy PSA;
– umowa o współpracy ze związkami zawodowymi i radą zakładową w celu zapewnienia długoterminowej rentowności marek Opel/Vauxhall, działania zakładów produkcyjnych i ośrodka badawczo-rozwojowego w Europie.
„Cieszę się, że osiągnęliśmy dalszy postęp, także w interesie pracowników Opla/Vauxhalla. Cieszy mnie zobowiązanie pana Tavaresa do poszanowania i kontynuowania wszystkich układów zbiorowych. Rząd Federalny i kraje związkowe będą nadal konstruktywnie wspierać proces łączenia PSA i Opla/Vauxhalla” – powiedziała Minister Zypries.
„Na dzisiejszym spotkaniu potwierdziłem, że ambicja Grupy PSA opiera się na jakości relacji z przedstawicielami pracowników jako kluczowego czynnika sukcesu firmy” – zapewnił Carlos Tavares.
„Robotnicy branży metalowej oczekują, że pan Tavares współpracuje z GM w celu zapewnienia spełnienia wszystkich wymagań prawnych, tak aby istniejące układy zbiorowe mogły być nadal stosowane i wypełniane” – wyraził oczekiwania związkowców Jörg Hofmann.
„Uzgodniliśmy z panem Tavaresem, że kiedy tylko zostaną spełnione warunki prawne, my – IG Metall, rada pracownicza, PSA i zarząd Opla będziemy dyskutować o przyszłości Opla/Vauxhalla” – wsparł kolegę Lothar Sorger.
Strony potwierdziły chęć kontynuowania otwartego i konstruktywnego dialogu w interesie rentownej długoterminowej przyszłości Opla i jego pracowników i zgodziły się ponownie spotykać się w przyszłości.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze