José María López zwyciężył w wyścigu głównym drugiej tegorocznej rundy WTCC FIA na torze Slovakia Ring. Rozstrzygnięcie nastąpiło dopiero na ostatnim zakręcie wyścigu. Po pierwszych rundach kierowca zespołu Citroën Total okazuje się zdecydowanym faworytem nowego sezonu pomimo regulaminowego dociążenia Citroënów C-Elysée WTCC balastem 80 kg.
Podobnie jak podczas wczorajszych kwalifikacji, publiczność zgromadzoną na torze Slovakia Ring powitała piękna, słoneczna pogoda. Zgodnie z nowym regulaminem kolejność startowa dziesięciu pierwszych zawodników w wyścigu nr 1 była odwrócona względem wyników kwalifikacyjnych. W tej sytuacji José María López ruszał z ósmego pola startowego, a Yvan Muller, zwycięzca kwalifikacji, z dziesiątego.
W chwili startu małą sensację wywołał Mehdi Bennani, który objął prowadzenie, ruszając z pierwszej linii z idealnym refleksem. Rywalizujący w peletonie José María López i Yvan Muller również skutecznie rozpoczęli ściganie, dzięki czemu ukończyli pierwsze okrążenie na – odpowiednio – piątej i szóstej pozycji.
Wkrótce później López próbował wyprzedzić Tarquiniego, ale gdy z jednego z zakrętów wyszedł nieco za szeroko, powstałą lukę wykorzystał Yvan Muller, który pozostawił kolegę z zespołu za sobą. W grupie pościgowej dwa Citroëny C-Elysée WTCC toczyły wyrównaną walkę aż do siódmego okrążenia, na którym z kolei López znalazł dość miejsca, by zrewanżować się Mullerowi efektownym manewrem wyprzedzania.
Na trzy okrążenia przed metą na prowadzenie wyszedł Tiago Monteiro. Z kolei Mehdi Bennani aż do linii mety musiał bronić swojej pozycji przed atakami Roba Huffa. Na ostatnim okrążeniu groźny okazał się również Norbert Michelisz, który wyprzedził Yvana Mullera, a nawet zrównał się z José Maríą Lópezem. Dwukrotny wyścigowy mistrz świata obronił się i zachował zajmowane piąte miejsce, podczas, gdy jego partner z zespołu ukończył pierwszy wyścig na siódmej pozycji.
Po godzinie przerwy mechanicy przystąpili do przygotowywania samochodów do wyścigu głównego. W chwili zgaśnięcia świateł ruszający z pierwszej pozycji Yvan Muller nie utrzymał prowadzenia. José María López wykorzystał swój znakomity start, by z trzeciej pozycji wysunąć się na pierwszą. Muller, na pierwszym zakręcie lekko uderzony przez auto Nicka Catsburga, znalazł się na trzecim miejscu. Nie był to koniec kłopotów czterokrotnego mistrza świata, który po ponownym uderzeniu przez Roba Huffa stracił dalszych pięć pozycji. Pierwsza faza wyścigu dla obydwu zawodników Citroëna okazała się zdecydowanie trudna, gdyż także López został wyprzedzony przez Catsburga. Jednak pomimo silnych wibracji tylnej osi samochodu Pechito usiłował utrzymać kontakt z rywalem, jednocześnie broniąc się przed atakami ze strony Tiago Monteiro.
Tempo zawodników jadących w czołówce zmieniło się dopiero na trzy okrążenia przed metą, gdy Catsburg stracił nieco ze swojej szybkości. Przez chwilę trzy pierwsze samochody jechały niemal w jednej linii, ostatecznie jednak prowadzenie objął Pechito. Argentyńczyk, stale naciskany przez Monteiro, wytrzymał na prowadzeniu aż do mety i odniósł swoje drugie z rzędu zwycięstwo w wyścigu głównym rundy WTCC. Yvan Muller, zmuszony bronić z największym wysiłkiem pozycji zajmowanej w peletonie, uplasował się na mecie na szóstym miejscu i zdobył cenne punkty dla zespołu.
Już jutro zespół Citroën Total wyruszy w kierunku Budapesztu. Trzecia runda Wyścigowych Mistrzostw Świata WTCC FIA odbędzie się na torze Hungaroring w dniach 23–24 kwietnia.
POWIEDZIELI NA MECIE
Yves Matton (Dyrektor Citroën Racing): Po zakończeniu dwóch wyścigów, w których obowiązkowe dociążenie stawiało nas w sytuacji zdecydowanie niekorzystnej w stosunku do konkurentów, możemy być zadowoleni, bo utrzymujemy z nimi kontakt. Nasz zespół przygotował się do tej rundy wyjątkowo starannie, wiedzieliśmy bowiem, że będziemy tu mieli jeszcze trudniejsze zadanie niż na torze Paul Ricard. Nasi inżynierowie znaleźli właściwy kompromis w zakresie regulacji samochodów, dzięki czemu ich osiągi były konkurencyjne, a jednocześnie uniknęliśmy zanadto agresywnych ustawień podwozi, powodujących za szybkie zużycie opon. Niestety, Yvan nie zdołał wykorzystać pierwszej pozycji startowej, za to Pechito zacięcie walczył o zwycięstwo, które przecież wydawało się poza jego zasięgiem. Dla nas sezon wyścigowy 2016 rozpocznie się na nowo w przyszłym tygodniu na Węgrzech – wtedy nareszcie skończy się regulaminowe dociążanie samochodów i będziemy mieli równe szanse względem naszych rywali.
José María López (Citroën C-Elysée WTCC nr startowy 37): Jestem szczęśliwy, że dostałem Citroëna tyleż szybkiego, co niezawodnego. Start do wyścigu głównego był bardzo ważny. Miałem perfekcyjny start i szybko zyskałem przewagę, niemniej nadal mocno cisnąłem, by ją zwiększyć i na dwóch pierwszych okrążeniach wypracować wyraźną różnicę. Później poczułem silne wibracje w tylnej lewej części auta – widocznie coś zostało uszkodzone. Hałas to słabł, to znowu nasilał się. Na wszystkich zakrętach w prawo miałem wrażenie, że nie dojadę do mety. Starałem się zachować koncentrację; przez radio pytałem, ile okrążeń zostało mi do końca. Przed metą Nick miał chyba jakieś kłopoty, udało mi się go wyprzedzić, ale szala zwycięstwa ważyła się do samej końcowej linii. Dzięki temu zwycięstwo smakuje jeszcze lepiej!
Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC nr startowy 68): Pierwszy wyścig poszedł mi raczej dobrze – miałem prawidłowy start i zająłem zadowalające miejsce, biorąc pod uwagę dociążenia samochodu i moją strategię, by nie zmęczyć auta zanadto przed wyścigiem głównym. Niestety, za drugim razem nie udał mi się start. Wskutek tego później nie mogłem już mieć nadziei na dobry wynik, bo ustawienia mojego samochodu nie zostały przewidziane na walkę w peletonie. Zachowanie niektórych kierowców podczas wyścigu było moim zdaniem na granicy tego, co dopuszczalne, ale z drugiej strony, gdybym dobrze wystartował, nie musiałbym walczyć w bezpośrednim kontakcie z nimi. Mam nadzieję na lepszy weekend już w końcu przyszłego tygodnia na Węgrzech.
KLASYFIKACJE
WYŚCIG OTWIERAJĄCY
1. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
2. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Rob Huff (Honda Civic WTCC)
4. Gabriele Tarquini (Łada Vesta WTCC)
5. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
7. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
…
12. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)
Najszybsze okrążenie: Rob Huff – 2:07,105
WYŚCIG GŁÓWNY
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
3. Nick Catsburg (Łada Vesta WTCC)
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC)
5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
6. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
7. Tom Chilton (Citroën C-Elysée WTCC)
…
12. Grégoire Demoustier (Citroën C-Elysée WTCC)
Najszybsze okrążenie: José María López – 2:06,669
WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW
1. Tiago Monteiro 77 pkt
2. José María López 76 pkt
3. Norbert Michelisz 52 pkt
4. Rob Huff 49 pkt
5. Mehdi Bennani 48 pkt
6. Yvan Muller 36 pkt
…
10. Tom Chilton 12 pkt
WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW
- Honda – 167 pkt
- Citroën – 164 pkt
- Łada – 89 pkt
- Polestar – 30 pkt
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze