Mamy 100-lecie marki Citroen w tym roku, a Citroen DS jest według wielu ekspertów i miłośników motoryzacji najbardziej innowacyjnym samochodem w historii. Zaprezentowany w 1955 roku był szokiem dla całej konkurencji, przy której DS wyglądał i zachowywał się jak statek kosmiczny. Różnice były nieprawdopodobne a niektórzy nie mogli przez długi czas uwierzyć, że możliwe są takie rewolucyjne rozwiązania. Wszyscy konkurenci natychmiast zakupili DSy i zaczęli je analizować.

1. Największy komfort jazdy 

Jazdy Citroenem DS nie da się porównać z niczym innym. Jest tak inna, tak komfortowa, że po wejściu do środka i ruszeniu człowiek chce zostać tu na dłużej. Czegoś takiego nie przeżyjecie w nawet najdroższej limuzynie świata. Wrażenie można porównać wyłącznie z płynięciem, droga jest izolowana najskuteczniej jak to możliwe. 

2. Świetnie światła – skręcające, samopoziomujące

Skrętne reflektory to właśnie Citroen DS. Ale nie tylko skręcały się, ale również nieco zmieniały kąt padania światła, co miało być przeciwwagą do pochyłu nadwozia. Dzięki zawieszeniu były również samopoziomujące się – niezależnie od zawiedzenia. 

3. Bardzo łatwa wymiana paneli karoserii

Citroen DS ma tylne elementy karoserii przykręcone na jedną śrubę. Wystarczy ją odkręcić i w ciągu kilku minut panel jest zdjęty. Genialne ułatwienie naprawy i prosty dostęp do koła, jeśli trzeba je wymienić. A na jaką śrubę był zamontowany panel? Oczywiście śruba na klucz do kół. 

4. Mocne hamulce – zaawansowane bardziej niż cokolwiek, w pełni tarczowe wentylowane

Tarczowe hamulce były w 1955 roku czymś równie kosmicznym jak zawieszenie hydropneumatyczne. Citroen skonstruował jeszcze nawiew powietrza, by skuteczniej je chłodzić. Sam „guzik” hamulcowy, bo ciężko mówić o pedale, to arcydzieło sztuki mechanicznej. Bez problemu można było nim płynnie sterować hamowaniem. 

5. Najnowszej generacji materiały i proces produkcji 

Rok 1955 był to rok niesamowitych innowacji. Citroen wykorzystał wtryskarki i tworzywa sztuczne na skalę wcześniej nieznaną. W swoim czasie był to największy jednolity kawałek tworzywa powstający metodą wtryskową. 

6. Futurystyczny projekt. 

Bezramkowe szyby – coś niesamowitego w owych czasach. Dzisiaj cecha limuzyn. Światła tylnych migaczy zlokalizowane wysoko dla lepszej widoczności. Plastikowy dach.

7. Citromatic 

Manualna skrzynia biegów ale bez… sprzęgła. 

8. Może jeździć na trzech kołach

Tak tak, jeśli tylne koło się zepsuło, można było je odkręcić, a Citroen DS majestatycznie jeździł na trzech kołach. 

9. Zawieszenie hydropneumatyczne i regulowana wysokość zawieszenia

Samopoziomujące, regulowana wysokość, łatwość zmiany koła… prosty serwis i niezawodność. Takie jest zawieszenie DS.

10. Jednoramienna kierownica

będąca w zasadzie jednym długim elementem, dająca idealny widok na deskę rozdzielczą.

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

2
Dodaj komentarz

avatar
1024
 
2 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
2 Autorzy komentarzy
RoKiDrive Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Drive
Gość
Drive

Złota era Citroena, czy to się wróci? Jeździłem C5 ostatniej generacji. I to był ostatni prawdziwy Citroen. Szkoda upadku tej niegdyś innowacyjnej marki. Dzisiaj, na stulecie, bez limuzyn, to zwyklak na poziomie Fiata czy Dacii. Szkoda. Sztucznie stworzona marka – twór DS zabił Citroena.

RoKi
Gość
RoKi

Dla mnie najpiękniejszy samochód ever.
Sprzedałbym nerkę, żeby kupić taki współczesny i nie rozumiem dlaczego PSA nie ma takiego odpowiednika ”garbusa” w sprzedaży?