W tym roku marka Citroën obchodzi swoje 100-lecie. Z uwagi na tę niebanalną rocznicę przygotowała imponujące stoisko na paryskim Retromobile 2019 – imprezie przeznaczonej dla miłośników klasycznej motoryzacji. A że Citroën jest marką odważną, podążającą własnymi ścieżkami, więc i samochodowych perełek tam nie brakowało. Stoisko Citroëna było zresztą główną przyczyną naszej wyprawy na te targi. Nie po raz pierwszy byliśmy na Retromobile, ale po raz pierwszy w dwuosobowym składzie.
Firmowe stoisko Citroëna zostało podzielone w zasadzie na trzy części. W pierwszej prezentowano wybrane samochody wyczynowe. W drugiej – klasyczne auta marki, choć przez to 100-lecie uzbierało się tyle modeli, że wystawić wszystkich interesujących zwyczajnie by się nie dało. Pewnie niezły ból głowy miały osoby decydujące o tym, co na wystawie się pojawi, a co nie. W trzeciej części pokazano kilka naprawdę niesamowitych konceptów.
SAMOCHODY SPORTOWE
Citroën praktycznie od zarania swojego istnienia angażował się w różnego rodzaju przedsięwzięcia sportowe. Założyciel marki doskonale wiedział, że zarówno poprzez motorsport, jak i przez spektakularne wyprawy terenowe na pewno zyska spory rozgłos. I to się udało. I udaje po dziś dzień.
100-lecie marki jest doskonałą okazją do podsumowania, ale i przypomnienia ciekawych aut sportowych z szewronami na masce. Na Retromobile 2019 pokazano:
– La Petite Rosalie;
– Złotego Skarabeusza z afrykańskiej wyprawy;
– Citroëna DS Coupe z naklejkami Rajdu Maroka;
– Citroëna ZX; takie auto triumfowało w Rajdzie Dakar czterokrotnie, w latach 1991 (Ari Vatanen), 1994-1996 (Pierre Latigue); impreza z roku 1994 była jedną z trzech najdłuższych w historii – wiodła z Paryża do Dakaru i z powrotem i miała aż 13.379 km.
– Citroëna SM;
– Citroëna 2CV z Rajdu Afryki z 1973 roku;
– Citroëna C4 WRC;
– Citroëna C-Elysee WTCC;
– Citroëna C3 WRC; z naklejoną na podłodze informacją o setce zwycięstw Citroëna w WRC; to osiągnięcie, którego żadna inna marka jeszcze nie uzyskała.
SAMOCHODY ZABYTKOWE
100-lecie marki nie mogło się obyć bez aut-kamieni milowych w rozwoju Citroëna. Nic więc dziwnego, że pokazano kilka samochodów, do których od lat wzdycham. Nie pokazano co najmniej kilku innych, których też jestem wielkim fanem. Ale te, które na Retromobile 2019 Citroën zdecydował się wystawić, nikogo nie mogły pozostawić obojętnym. W efekcie na stoisku marki wciąż kłębił się tłum i nie dziwcie się, proszę, że poniższe filmy drżą, jakbym miał atak epilepsji. Tam się nie dało przejść, cały czas ktoś mnie potrącał, musiałem lawirować aparatem, a i tak co chwila ktoś wsadzał głowę w obiektyw, choć starałem się trzymać go możliwie wysoko.
Co pokazał Citroën w dziale samochodów klasycznych? Oto modele:
– Type A;
– C3 5HP;
– Traction Avant;
– Type H;
– 2CV
– DS;
– Mehari;
– CX;
– C6; to z XXI wieku.
Na to stoisko trzeba było wysłać wszystkich dziennikarzy, którzy opisując C6 twierdzili, iż to auto nawiązuje do DS. Zawsze twierdziłem, że to model inspirowany CX-em. Tutaj stały jeden za drugim i podobieństw nie dało się nie zauważyć. Ale przecież polscy dziennikarze motoryzacyjni wiedzą lepiej… Na szczęście są w ich gronie także ludzie wiedzący, o czym piszą.
SAMOCHODY KONCEPCYJNE
No i trzecia część ekspozycji Citroëna na 100-lecie marki podczas targów Retromobile 2019. Małgosia już Wam te koncepty przybliżyła, ale niektóre są tak rzadko pokazywane, że nie mogłem sobie odmówić przyjemności zamieszczenia ich także w tej relacji.
A więc po kolei:
– Citroën C10 – przypomnieliśmy go w artykule Citroen C10 Concept – kosmiczny model dla rodziny;
– Citroën Camargue – hydropneumatyk o niewielkim silniku wystylizowany przez Bertone;
– Citroën Karin – geometryczny trzymiejscowy statek kosmiczny ;-)
– Citroën Activa 1;
– Citroën Xanae;
– Citroën Osmose;
– Citroën C-Metisse – hybryda przywodząca na myśl transformersy;
– GTbyCitroën – najpierw pojawił się w grze komputerowej, a dopiero potem w świecie realnym;
– Citroën Tubik – wizja komfortowego minivana przyszłości;
– Citroën CXperience – czy to zapowiedź topowych modeli marki?
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze