W ubiegłym roku minęło 50 lat od prezentacji Peugeota 504. Rok bieżący przynosi kolejną analogiczną rocznicę związaną z tym modelem. 50 lat temu Peugeot 504 zdobył tytuł Car of the Year. Sięgnął po niego z dorobkiem 119 punktów o 42 oczka pokonując BMW 2500/2800 i o 43 Alfę Romeo 1750. Peugeot 504 jest pierwszym samochodem tej marki, który zdobył to prestiżowe wyróżnienie.
Ale nie ma co rozpaczać, że niby stało się to tak późno. To była dopiero szósta edycja Car of the Year, a od tamtej pory Peugeot sięgał po ten tytuł jeszcze czterokrotnie. Miało to miejsce w latach 1988 (Peugeot 405), 2002 (Peugeot 307), 2014 (Peugeot 308 II generacji) i 2017 (Peugeot 3008, pierwszy SUV z tytułem Car of the Year). Tak więc przez tych 50 lat Peugeot uzbierał pięć tytułów. Do francuskiej marki należy też rekordowa liczba punktów zwycięskiego modelu – 464 otrzymał Peugeot 405.
Peugeot 504 zastąpił na rynku model 404. I choć może się to wydawać zaskakujące, gdy patrzy się na oba te auta, 504-ka – mimo „wyższego” numeru jest od 404-ki krótsza! Peugeot 504 mierzył 4.485 mm (sedan), a 404-ka 4.492 mm. OK, to tylko 7 mm, ale jednak. Za to 504-ka była szersza (1.695 mm, +15 mm) i wyższa (1.460 mm, +160 mm), a także o jakieś 70 kg cięższa. Ale powtórzyć sukces 404-ki nie było łatwo – auto sprzedało się w blisko 2,9 milionach egzemplarzy (w tym produkcja licencyjna za granicą), zaś w samej tylko Francji wyprodukowano niemal 1,85 miliona sztuk.
Okazało się, że Peugeot 504 sprzedawał się jeszcze lepiej – łącznie na drogi trafiło blisko 3,7 miliona sztuk tego samochodu. Czy pomógł w tym tytuł Car of the Year? Pewnie w jakimś stopniu tak, ale najważniejsze było to, że to był po prostu dobry samochód.
Mimo odrobinę krótszego od 404-ki nadwozia Peugeot 504 prezentował się, przynajmniej w mojej opinii, bardziej okazale. Za nadwozie odpowiadało biuro stylistyczne La Garenne, które współpracowało z Pininfariną. Samochód otrzymał charakterystyczne trapezowate klosze przednich lamp oraz chromowaną atrapę chłodnicy ze zmienionym logo – lew „wyszedł” już z herbowego otoczenia ;-)
Bardzo charakterystyczna jest boczna linia nadwozia – z opadającym w jednej trzeciej długości bagażnikiem. Z pewnością zabierało to trochę z jego pojemności w porównaniu z rozwiązaniem o niemal poziomej pokrywie, ale za to ile dodawało stylu! Tego samochodu nie dało się wówczas pomylić z jakimkolwiek innym modelem! Sylwetka prawie jak w coupe, ale był to klasyczny sedan, z dużą ilością miejsca także nad głowami pasażerów siedzących na kanapie.
Silnik umieszczono z przodu, ale napęd był klasyczny, na tylne koła. W późniejszym czasie pojawiły się wersje 4×4 przygotowane przez znaną z takich napędów firmę Dangel. Silnik współpracował z czterobiegową przekładnią manualną, lub trzybiegowym automatem pochodzącym od ZF. Początkowo w ofercie była tylko jedna jednostka napędowa (polecam uwadze krytykantów dzisiejszych gam silnikowych…), benzynowy motor 1.8 generujący 79 KM i 87 KM w wersji gaźnikowej i 87 KM lub 103 KM w wersji z wtryskiem (mechaniczny od firmy Kugelfisher). Inne źródła podają odpowiednio 82 KM i 97 KM, ale ja opieram się na danych z Peugeota. W efekcie Peugeot mógł się rozpędzić do 170 km/h.
W 1970 roku pod maskę Peugeota 504 trafił 65-konny silnik wysokoprężny o pojemności 2.1.
Auto miało niezależne zawieszenie wszystkich kół i cztery hamulce tarczowe, a układ hamulcowy był wspomagany.
Produkcję we Francji zakończono w roku 1983, ale w różnych krajach na różnych kontynentach trwała nadal. 504-ki produkowano m.in. w Argentynie, Kenii, Nigerii i Chinach (aż do 2009 roku!). W Afryce był to bardzo popularny model. W Iranie produkowano pochodny model pod marką Paykan.
Peugeot 504 osiągał znakomite wyniki w sporcie. Szybko zdobył tytuł Królowej Afryki. W 1971 roku wygrał rajd Bandama, najtrudniejszą imprezę tego typu w Wybrzeżu Kości Słoniowej, trzecim wielkim rajdem na Czarnym Lądzie, po Rajdzie Safari i Rajdzie Maroka. A w tymże 1971 roku startowała tym samochodem prywatna załoga (Bob Neyret i Jacques Terramorsi, obaj z Francji)! Rok później pojawiły się już oficjalne załogi Peugeota. Pasmo sukcesów trwało. W roku 1975 Peugeot 504 zwyciężył we wszystkich trzech najważniejszych rajdach afrykańskich – Safari, Maroka i Bandama. To taki odpowiednik Wielkiego Szlema w tenisie ;-)
W kolejnych latach przyszły następne sukcesy, aż wreszcie sedan ustąpił na rajdowych trasach Peugeotowi 504 Coupe. Tam pod maską pracował już sześciocylindrowy silnik ORV generujący 240 KM mocy maksymalnej. I znowu na mecie Safari i Bandama królował Peugeot 504!
I tak minęło ponad 50 lat od debiutu modelu i 50 lat od sięgnięcia po tytuł Car of the Year. W roku 1979 Peugeot 504 doczekał się następcy, z którym był nawet we Francji oferowany równolegle – na drogi wyjechał Peugeot 505, który niedawno obchodził swoje 40. urodziny.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze