C3 WRC wraca do Ameryki Łacińskiej

1 0

polecmy

Tegoroczny cykl Rajdowych Mistrzostw Świata FIA powraca na kontynent amerykański. Piąta runda sezonu odbędzie się w Argentynie. To drugi po Meksyku rajd na trasach szutrowych. Zespół Citroën Total World Rally Team oraz jego załogi Sébastien Ogier/Julien Ingrassia i Esapekka Lappi/Janne Ferm po raz kolejny wystąpią przed niezwykle liczną i entuzjastyczną publicznością, typową dla Ameryki Łacińskiej. Kierowcy zamierzają zaprezentować równie szybką jazdę jak półtora miesiąca temu w okolicach miasta León i rywalizować o miejsca na podium.

Większość rund w cyklu WRC jest rozgrywana na szutrach, ale do tej pory tylko jedna – Rajd Meksyku wygrany przez Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassię – odbyła się na takiej nawierzchni. Ogier zanotował tam najlepszy czas na siedmiu odcinkach specjalnych, w tym także na Power Stage, i dowiódł tym samym bardzo wysokiej konkurencyjności swojej i samochodu. Francuska załoga jedzie więc do Argentyny z mocno rozbudzonymi nadziejami, choć zbliżająca się runda istotnie różni się charakterem tras i nawierzchni. Do tej pory Francuzi wzięli udział w Rajdzie Argentyny dziewięć razy i czterokrotnie stanęli na podium. To ważne, bo znajomość tras jest w tej rundzie istotnym czynnikiem działającym na korzyść doświadczonych załóg. Pomocne będzie też ogromne doświadczenie Citroën Total World Rally Team – zespół zgromadził na swoim koncie aż dziesięć triumfów w Argentynie. Co więcej, w przeszłości często zdarzało się, że reprezentanci zespołu ruszali na trasę jako jedni z pierwszych, co na luźnych nawierzchniach jest sporą niedogodnością – przyczepność wzrasta po przejeździe kilku pierwszych samochodów, które zrzucają z nawierzchni górną warstwę drobnego pyłu. Tym razem obydwie załogi mają korzystniejszą kolejność startu i nie muszą „odkurzać oesów”.

Esapekka Lappi i Janne Ferm będą startować jako szósta załoga. Finowie znajdą się w Argentynie dopiero po raz drugi, nie mogą więc liczyć na dobrą znajomość tras rajdu. Częściową rekompensatą za brak doświadczenia będzie dla nich to, że pod kołami natrafią na czystszą i bardziej przyczepną drogę. Czasy notowane przez Finów w Rajdzie Meksyku i ich spora pewność siebie za kierownicą C3 WRC na szutrach sugerują, że młodzi reprezentanci Citroën Total WRT postarają się o potwierdzenie konkurencyjności na tego typu nawierzchniach.

W ramach przygotowań Esapekka i Janne pokonali trochę dodatkowych kilometrów oesowych w warunkach zbliżonych do tych spodziewanych w Argentynie. Podobnie jak Sébastien i Julien wzięli udział w czterodniowej sesji testowej zorganizowanej w Portugalii – każda z załóg miała do dyspozycji po dwa dni jazdy.

 

POWIEDZIELI:

PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING

Wracamy na drogi szutrowe z nadzieją, że okażemy się na nich równie szybcy jak w Meksyku. Chcemy kontynuować naszą trwającą w tym sezonie dobrą passę i znów stanąć na podium. Jednak  mamy pełną świadomość tego, jak trudne są trasy Rajdzu Argentyny i jak dużym są obciążeniem dla samochodów. Dlatego podejdziemy do tej rundy z wielką starannością i respektem, na jaki zasługuje. Mogę zapewnić, że Sébastien i Julien naprawdę bardzo pragną zwyciężyć. Ich motywacja będzie jeszcze większa niż zwykle – właśnie przez to, że Argentyna pozostaje jedynym rajdem w całym kalendarzu WRC, którego jeszcze ani razu nie wygrali. A jednocześnie tym razem nie startują jako pierwsza, lecz jako druga załoga, więc przed sobą będą mieli widoczny tor jazdy poprzednika i odgarnięty pył. Z kolei Esapekka i Janne nie mają takiego doświadczenia w tym rajdzie, ale przecież w Meksyku, kiedy dysponowali porównywalną znajomością trasy, zaliczyli obiecujący występ. Mam nadzieję, że oni także pokażą w Argentynie pełnię swoich możliwości, szczególnie że od zawodów w Meksyku mieli okazję trochę testować C3 WRC na nawierzchniach tego rodzaju.

SÉBASTIEN OGIER, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT

Chociaż jeszcze nigdy nie zwyciężyłem w Argentynie, jest to rajd, który lubię i w którym w przeszłości wielokrotnie byłem szybki. Dlatego podchodzę do tej rundy z takimi samymi nadziejami i ambicjami jak do wszystkich innych. Ośmielę się nawet powiedzieć, że na myśl o perspektywie wygrania w nim po raz pierwszy, i to za kierownicą Citroëna, odczuwam przed tym startem jeszcze większą motywację. Dodam, że moja pozycja startowa – a ruszać będę jako drugi – daje mi nieco większe szanse niż w poprzednich edycjach. Ten rajd składa się z kilku różnych typów tras, ale moim zdaniem jego największym wyzwaniem jest bardzo ostry i agresywny szuter w niektórych miejscach. Trzeba tam naprawdę myśleć o tym, by samochód dojechał w całości do mety, a jednocześnie ani na chwilę nie rezygnować z szybkiej jazdy.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Argentyny: 9
Najlepszy wynik: 2. miejsce (w latach 2013, 2014 i 2016)

ESAPEKKA LAPPI, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT

Trasy tego rajdu z roku na rok niemal się nie zmieniają, a ja mam za sobą start w tylko jednej jego edycji. Teoretycznie przemawia to więc na moją niekorzyść w porównaniu z wieloma bardziej doświadczonymi zawodnikami i mam tego świadomość. Jednak będę miał dogodną pozycję startową, no i odczuwam wielką motywację, by dopisać dalszy ciąg do mojego obiecującego występu za kierownicą Citroëna C3 WRC na trasach szutrowych w Meksyku. Zamierzam przywieźć z Argentyny najlepszy wynik, na jaki będzie mnie stać. Pamiętam, że trasy oesów są tam przyjemne w prowadzeniu, ale trzeba na nich uważać na niezliczone kamienie wystające z nawierzchni, przez które można złapać gumę.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Argentyny: 1
Najlepszy wynik: 8. miejsce (2018)

RAJD ARGENTYNY W LICZBACH:

18 odcinków specjalnych o łącznej długości 347,50 km.

43,8 km/h – różnica pomiędzy największą (116,4 km/h) a najmniejszą (72,6 km/h) średnią prędkością zmierzoną w ubiegłorocznej edycji rajdu na odcinkach specjalnych.

10 zwycięstw Citroëna w klasyfikacji generalnej Rajdu Argentyny: trzy razy triumfował Citroën Xsara WRC (2004, 2005 i 2006), trzy razy Citroën C4 WRC (2007, 2008 i 2009), cztery razy Citroën DS3 WRC (2011, 2012, 2013 i 2015).

PROGRAM RAJDU ARGENTYNY (GMT-3)

Trasa edycji 2019 rajdu jest bardzo podobna jak w zeszłym roku. Różnice sprowadzają się do zmian kilkukilometrowych sekcji niektórych odcinków specjalnych i odwrócenia całego przedostatniego oesu, który będzie pokonywany w kierunku przeciwnym niż rok temu: jako wspinaczka górska od Mina Clavero do Giulio Cesare – analogicznie jak w edycji 2017.

Te drobne zmiany w książce drogowej nie oznaczają bynajmniej ułatwienia zadań czekających załogi i zespoły. Szczególnie długie są etapy piątkowy i sobotni, liczące, odpowiednio, 145,92 km i 146,52 km jazdy na czas.

Rajd Argentyny jest zawsze bardzo obciążający dla samochodów. Szorstki i ostry szuter pokrywający trasy szybko zużywa opony i stale grozi ich przebiciem. Wiele przejazdów przez wodę grozi z kolei zalaniem instalacji elektrycznych i unieruchomieniem aut. Utrudnieniem jest także duża różnorodność pokonywanych dróg. W pierwszym etapie, szczególnie wokół Santa Rosa de Calamuchita, dominują trasy szybkie, na których średnie prędkości przekraczają 115 km/h. Są usiane wystającymi głazami i wymagają wielkiej dokładności w notatkach. Z kolei trasy etapu niedzielnego, włącznie ze słynnymi oesami El Condor i Giulio Cesare, są wytyczone na drogach wąskich, technicznych, a więc znacznie wolniejszych (średnie prędkości w granicach 75 km/h), a przy tym wyboistych, silnie zużywających podwozia aut. W dodatku drogi te biegną na znacznych wysokościach, nawet powyżej 2000 m n.p.m., co z kolei mocno obciąża silniki i naraża je na przegrzanie i spadek mocy z powodu mniejszej zawartości tlenu w rozrzedzonym powietrzu.

CZWARTEK, 25 KWIETNIA

10.00: Odcinek testowy (4,25 km)
18.30: Start (Park Serwisowy – Villa Carlos Paz)
19.08: OS 1 – Super Especial Villa Carlos Paz (1,90 km)
19.33: Parc fermé

PIĄTEK, 26 KWIETNIA

6.25: Start i serwis A (Villa Carlos Paz – 15 min)
8.08: OS 2 – Las Bajadas – Villa Del Dique 1 (16,65 km)
8.55: OS 3 – Amboy – Yacanto 1 (29,85 km)
10.08: OS 4 – Santa Rosa – San Agustin 1 (23,44 km)
12.03: OS 5 – Super Especial Fernet Branca 1 (superoes, 6,04 km)
12.43: Serwis B (Villa Carlos Paz – 40 min)
14.51: OS 6 – Las Bajadas – Villa Del Dique 2 (16,65 km)
15.38: OS 7 – Amboy – Yacanto 2 (29,85 km)
16.51: OS 8 – Santa Rosa – San Agustin 2 (23,44 km)
18.41: Serwis flexi C (Villa Carlos Paz – 45 min)

SOBOTA, 27 KWIETNIA

6.57: Start i serwis D (Villa Carlos Paz – 15 min)
7.47: OS 9 – Tanti – Mataderos 1 (13,92 km)
8.38: OS 10 – Mataderos – Cuchilla Nevada 1 (22,67 km)
9.25: OS 11 – Cuchilla Nevada – Characato 1 (33,65 km)
11.26: OS 12 – Super Especial Fernet Branca 2 (superoes, 6,04 km)
12.02: Serwis E (Villa Carlos Paz – 40 min)
13.17: OS 13 – Tanti – Mataderos 2 (13,92 km)
14.08: OS 14 – Mataderos – Cuchilla Nevada 2 (22,67 km)
14.55: OS 15 – Cuchilla Nevada – Characato 2 (33,65 km)
16.55: Serwis flexi F (Villa Carlos Paz – 45 min)

NIEDZIELA, 28 KWIETNIA

7.45: Serwis G (Villa Carlos Paz – 15 min)
9.08: OS 16 – Copina – El Condor (16,43 km)
10.31: OS 17 – Mina Clavero – Giulio Cesare (20,30 km)
12.18: OS 18 – Power Stage El Condor (16,43 km)
14.01: Serwis H (Villa Carlos Paz – 10 min)
14.31: Meta

 

 

źródło: Citroën Polska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj
Może ci się spodobać również

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
1 Autorzy komentarzy
texas910gus Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
texas910gus
Gość
texas910gus

byli mikkelsen, meeke, ostberg (obecnie świetny w c3r5 w wrc2- czasy bliskie lappiemu w wrc!!!), breen- jego szczególnie żałuję, a citroen postawił na lappiego, który nie umie dojechać do mety kolejnego rajdu (jadąc zreszta na pozycjach bliskich 10). Lappi nawet nie krył że nie chciał przechodzić do citroena!! To cud że Ogier dojeżdża do mety na podium jadąc wiekszość czasu bez teamowego partnera. C3 jest średnie, gdyby nie ogier nie było by tych miejsc na podium. I znowu ucieka tytuł konstruktora citroenowi, i nie powiesz pan że kiedyś było lepiej!