84 lata temu na targach w Paryżu został zaprezentowany nowoczesny samochód z napędem na przednie koła. Był to Citroen BL11 Traction Avant. Auto jak na swoje czasy było pełne niesamowitych innowacji. Oprócz wspomnianego już napędu na przednie koła Citroen miał samonośne nadwozie, zbudowane na płycie ramowej, w pełni niezależne zawieszenie kół, według projektu Ferdynanda Porsche, hydrauliczne hamulce wszystkich kół oraz nowoczesny silnik.
Wielką zaletą Citroena BL11 było doskonałe prowadzenie się, osiągnięte dzięki konstrukcji, w której środek ciężkości był przesunięty bardzo nisko. Citroen Traction Avant doskonale jeździł w zakrętach, co dawało mu dużą przewagę nad ogromnymi autami wyposażonymi w wielkie i mocne silniki. Citroen tak się podobał, że kupowali go przestępcy, chcący uciec przed policją oraz… policja, która chciała ich ścigać.
Bryła samochodu podczas procesu projektowania nie była narysowana, ale wyrzeźbiona w glinie przez włoskiego projektanta, Flamingo Bertoniego. Gdy projektował model Traction Avant miał zaledwie 30 lat. Bertoni zaprojektował potem dla Citroena takie modele jak 2CV, model H, DS oraz Ami.
Dzisiaj Citroen BL11 Traction Avant to ozdoba wszystkich wystaw i zlotów. Kupno odrestaurowanego samochodu oznacza jednak spore wydatki. W ogłoszeniach auta te pojawiają się raczej rzadko i dość szybko znajdują kupca. Mimo sporych kosztów utrzymania, wysokiego spalania i niskich osiąganych prędkości, BL11 jest bardzo popularny.
W Polsce ceny tego samochodu zaczynają się aktualnie od 46 tysięcy złotych za odrestaurowaną wersję. Górnej granicy nie ma. Wysoka cena samochodu wynika z jego wyjątkowości ale też nakładu pracy, jaki trzeba włożyć, by takie auto przygotować do jazdy. Wiele części jest już niedostępnych, co wymaga dorabiania ich w specjalistycznych firmach.
Citroen BL11 to jeden z najciekawszych pojazdów zabytkowych, jaki możecie spotkać na zlotach i wystawach. Warto docenić pasję i zaangażowanie właścicieli, by móc podziwiać to piękne i ponadczasowe auto. A Citroen od czasu premiery Traction Avant w 1934 roku zaprezentował jeszcze wiele ciekawych aut, w tym legendarną Boginię.
Najnowsze komentarze