Jak w skrócie przedstawić historię marki Citroen? Francuski producent próbował dokonać tego trudnego zadania podczas tegorocznych targów Retromobile odbywających się w Paryżu. Podziwialiśmy najważniejsze pojazdy Citroena, które kojarzą się z komfortem. Od Type A, przez inne kultowe modele jak Traction Avant, Type H, 2CV, DS, aż po najnowszy model C5 Aircross.
Podczas targów samochodów klasycznych Retromobile 2019 Citroen zaprezentował najważniejsze modele w swojej historii. Wszystkie na swój sposób kojarzą się z komfortem. Pewnie nasuwają Wam się pojazdy, których brakuje w tym zestawieniu, ale ograniczona powierzchnia paryskiego stoiska nie pozwalała na prezentację wszystkich dokonań francuskiego producenta. Citroen zaprezentował zarówno modele koncepcyjne, sportowe, jak i seryjne. Zapraszamy na podróż w czasie spod znaku szewronów, od początków marki i pierwszego Citroena, modelu Type A, który zadebiutował w roku 1919, po najnowszy model C5 Aircross.
-
Citroen Type A 10 HP 1919
Citroen Type A był nie tylko pierwszym samochodem Citroena, ale także pierwszym masowo produkowanym modelem francuskim. Samochód był lekki (masa 810 kg), zapewniał komfortową jazdę i był całkiem ekonomiczny. Spalanie wynosiło 7,5 l/100 km. Type A potrafił rozpędzić się do 65 km/h.
-
Citroen C3 5 HP 1922
Nazwa C3, którą nosi popularny model z segmentu B, zadebiutowała w 1922 roku na salonie samochodowym w Paryżu wraz z modelem C3 5 HP. Samochód był mniejszy i lżejszy od swojego poprzednika. Mierzył 3,20 m długości, a jego masa wynosiła 555 kg. Samochód oferował wygodne trzy miejsca, jak to określał Citroen: nawet dla osób o ponadprzeciętnych wymiarach. Model zyskał przydomek “cytrynka”.
-
Citroen Traction Avant 7A 1934
Traction Avant to model pod wieloma względami ponadczasowy. Oprócz opływowych kształtów, za które odpowiada Flaminio Bertoni, model otrzymał mnóstwo ciekawych rozwiązań, niektóre są stosowane w motoryzacji do dziś. Traction Avant był pierwszym samochodem z napędem na przód i posiadał samonośne nadwozie, niezależne przednie zawieszenie i hydrauliczne hamulce. Komfort i zwinność jazdy w zakrętach był nieporównywalny z modelami konkurencji. Rozwijał prędkość 100 km/h.
-
Citroen Type H 1947
Dzięki zastosowaniu nadwozia z falistej blachy, Citroen Type H stał się najbardziej rozpoznawanym samochodem dostawczym wszech czasów. Jest lekki i oferuje mnóstwo przestrzeni wewnątrz, co doceniali klienci. Type H był wykorzystywany jako ambulans, pojazd policji, straży pożarnej oraz do transportu towarów. Model był produkowany do roku 1981. Obecnie dzięki swojej oryginalnej aparycji jest często wykorzystywany jako food truck lub mobilna kawiarnia w stylu retro.
-
Citroen 2CV 1948
Pierwsza koncepcja 2CV zaczynała nabierać kształtu w połowie lat 30, ale z pierwszą prezentacją samochód musiał przeczekać wojnę. Publiczny debiut odbył się dopiero w 1948 roku. Citroen 2CV nazywany kaczką, czy też ślimakiem, był odzwierciedleniem potrzeb Europejczyków. Był mały, lekki, zwinny i miał prostą konstrukcję. Pojazd znajdował się w sprzedaży aż przez 42 lata. Do roku 1990 wyprodukowano łącznie 3.868.634 egzemplarzy modelu 2CV.
-
Citroen DS 1955
Futurystyczna linia, luksusowe wnętrze i nowoczesne technologie wraz z legendarnym hydropneumatycznym zawieszeniem, które do dnia dzisiejszego jest synonimem komfortu jazdy marki. Citroen DS był prawdziwą gwiazdą salonu samochodowego w Paryżu w 1955 roku, na którym odbył swój debiut. Już w pierwszym dniu złożono zamówienia na 12 tys. egzemplarzy modelu.
-
Citroen Mehari 1968
Obowiązujące przy produkcji samochodów zasady Citroena się nie imały. W roku 1968 zadebiutował model o prostej konstrukcji, który był odporny na zarysowania, korozję, a do tego łatwy w pielęgnacji, a wszystko dlatego, że nadwozie Mehari wykonano w tworzywa sztucznego. Aby zachować czystość, wystarczyło… użyć szlaucha z wodą. Samochód służył jako pojazd plażowy, ale miał zastosowanie także w wojsku, jako ambulans i wielu innych profesjach. Pojazd znajdował się w sprzedaży 19 lat aczkolwiek wyprodukowano zaledwie 144.953 egzemplarze Mehari.
-
Citroen CX 1974
Zastąpić tak wielką legendę jak Citroen DS nie jest łatwo. To zadanie powierzono modelowi CX, którego nazwa pochodziła od symbolu współczynnika aerodynamicznego. Zaprojektowany przez Roberta Oprona CX był produkowany od 1974 do 1991 roku. Podobnie jak DS został wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie i otrzymał wiele nowinek i ciekawych rozwiązań takich jak kierownica z zerowaniem pozycji, wklęsła tylna szyba, pojedyncza tylna wycieraczka, czy prędkościomierz w kształcie bębna. Przez 17 lat Citroen wyprodukował 1.042.460 egzemplarzy CX-a.
-
Citroen C6 2006
Nazwa C6 pojawiła się po raz pierwszy w modelu Citroena w 1928 roku, aczkolwiek została ponownie wykorzystana wiele lat później. W roku 2005, na salonie samochodowym w Genewie zadebiutował C6, który prezentował nową definicję luksusu, komfortu i bezpieczeństwa. Elegancka linia nadwozia była inspirowana modelem CX i nawiązywała do konceptu C6 Lignage. Model został wyposażony m.in. w zawieszenie Hydractive, wyświetlacz head-up display, alarm niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu oraz spoiler, który automatycznie wysuwał się przy prędkości powyżej 65 km/h. Napęd pochodził od jednostki V6. Produkcja C6 trwała do grudnia 2012 roku.
-
Citroen C5 Aircross 2018
Targi Retromobile 2019 były także doskonałą okazją dla Citroena, by zaprezentować swoje najnowsze dziecko, model C5 Aircross. Kompaktowy SUV zadebiutował w 2017 roku w Chinach, a wersja europejska została pokazana we Frankfurcie w 2018 roku. W samochodzie zastosowano nowe zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, wnętrze, które można konfigurować na wiele sposobów dzięki przesuwanym tylnym fotelom oraz mnóstwo systemów wspomagających jazdę. Samochód można zamawiać w 30 kombinacjach kolorystycznych.
Małgorzata Kozikowska
Najnowsze komentarze