Nowy Citroen, Peugeot lub Renault z salonu w Teheranie? Nic z tego, koncerny wstrzymały produkcję w Iranie w wyniku nałożenia na ten kraj amerykańskich sankcji. Roczna globalna produkcja wynosiła tam blisko 1,6 miliona samochodów i może spaść nawet o 70%. Oznacza to więc duże straty dla francuskich (i nie tylko) producentów. Jednak rynek nie lubi próżni. Ofensywę w Iranie przygotowują Chińczycy, których udział w tamtejszym rynku stale rośnie.
Peugeot w Iranie – lider rynku, 34% udziału w 2017
Peugeot, najpopularniejsza marka w Iranie z udziałem 34% rynku w 2017 roku, produkował swoje samochody we współpracy z koncernem Iran Khodro. W fabryce produkowano między innymi takie modele jak Peugeot 206, Peugeot Pars, Peugeot 405, Peugeot Roa. Auta te były wysyłane także na eksport do Iraku, Armenii, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Syrii, a nawet Afganistanu. Tylko niewielki procent części był importowany z Francji, fabryce udało się bowiem stworzyć system dostaw i produkcji na miejscu.
Renault – od 1979 roku w Iranie
Renault produkowało samochody od 1979 roku. W Iranie powstawał m.in. Renault 5. Później udało się również otworzyć produkcję modelu Renault 21. Po utworzeniu zakładów Renault Pars powstawały tu takie modele jak Renault L90, Renault Tondar, a bardziej współcześnie Renault Sandero i Renault Sandero Stepway.
Francuskie samochody widać na ulicach Teheranu:
Sprzedaż samochodów w Iranie
Jak widać z poniższych danych, rynek irański jest dość duży i jego utrata oznacza spore straty w wynikach sprzedaży oraz przychodach koncernów motoryzacyjnych:
2017 |
1.499.744 |
2016 |
1.286.557 |
2015 |
1.078.000 |
2014 |
1.162.349 |
2013 |
711.000 |
2012 |
1.030.995 |
2011 |
1.590.000 |
2010 |
1.493.000 |
2009 |
1.348.416 |
2008 |
1.193.038 |
2007 |
1.066.800 |
2006 |
978.515 |
2005 |
857.500 |
Chińczycy zamiast Francuzów
Wygląda na to, że w miejsce Francuzów w Iranie zwiększą swoje zaangażowanie Chińczycy. Na razie nie znamy szczegółów prowadzonych rozmów, wiadomo jednak, że Teheran poważnie rozważa inwestycje związane z pojazdami elektrycznymi w związku z rozwojem elektrowni słonecznych, a rynek chiński jest zdecydowanym liderem elektromobilności.
Najnowsze komentarze