Francuscy producenci samochodów zdobyli do tej pory tytuł Europejskiego Samochodu Roku aż 16 razy i zajmują pierwsze miejsce pod względem liczby nagrodzonych aut. Na drugim miejscu są Niemcy, którzy zdobyli 14 tytułów a na trzecim Włochy z wynikiem 12 nagród. W tym roku jest szansa na kolejny, 17 już tytuł dla Francuzów. 

European Car of the Year jest międzynarodową nagrodą, której historia rozpoczęła się w 1964 roku. Obecnymi organizatorami nagrody są Auto (Włochy), Autocar (Wielka Brytania), Autopista (Hiszpania), Autovisie (Holandia), L’Automobile Magazine (Francja), Stern (Niemcy) i Vi Bilägare (Szwecja). Komisja konkursowa składa się z dziennikarzy motoryzacyjnych z magazynów w całej Europie.

Wielkość reprezentacji z każdego kraju opiera się na wielkości rynku motoryzacyjnego w kraju i przemyśle samochodowym. Nie ma żadnych kategorii ani zwycięzców w klasie – deklarowanym celem jest znalezienie „jednego, decydującego zwycięzcy” spośród wszystkich rywalizujących samochodów.

W tym roku European Car of The Year może znowu zdobyć Peugeot, tym razem z modelem 508. To zupełnie nowa jakość w segmencie D i nowy rozdział w historii marki. Jest również duża szansa dla Alpine A110 a na liście finalistów mamy także model Citroen C4 Aircross. Konkurencja ze strony Francji jest więc bardzo silna.

Wśród francuskich samochodów nagrodzone zostały:

Citroen GS, Citroen CX, Citroen XM

Peugeot 504, Peugeot 405, Peugeot 307, Peugeot 308, Peugeot 3008

Renault 16, Renault 9, Renault Clio, Renault Scenic, Renault Megane i ponownie Renault Clio,

Zestawienie nagród i modeli do 2018 roku.

MarkaKrajLiczba zwycięstwModele
RenaultFrancja616 (1966); 9 (1982); Clio (1991); Scénic (1997); Mégane (2003); Clio (2006)
PeugeotFrancja5504 (1969); 405 (1988); 307 (2002); 308 (2014); 3008 (2017)
CitroënFrancja3GS (1971); CX (1975); XM (1990)
SimcaFrancja21307-1308 (1976); Simca-Talbot Horizon (1979)
Francja razem16
Mercedes-BenzNiemcy1S-Class (1974)
NSUNiemcy1Ro 80 (1968)
PorscheNiemcy1928 (1978)
OpelNiemcy5Kadett (1985); Omega (1987); Insignia (2009); Ampera (2012); Astra (2016)
VolkswagenNiemcy4Golf (1992); Polo (2010); Golf (2013);[8] Passat (2015)
AudiNiemcy280 (1973); 100 (1983)
Niemcy razem14
FiatWłochy9124 (1967); 128 (1970); 127 (1972); Uno (1984); Tipo (1989); Punto (1995); Bravo/Brava (1996); Panda (2004); 500 (2008)
Alfa RomeoWłochy2156 (1998); 147 (2001)
LanciaWłochy1Delta (1980)
Włochy razem12
FordUSA5Escort (1981); Scorpio (1986); Mondeo (1994); Focus (1999); S-Max (2007)
ChevroletUSA1Chevrolet Volt (2012) joint candidate with Opel/Vauxhall Ampera[9]
USA razem6
NissanJaponia2Micra (1993); Leaf (2011)
ToyotaJaponia2Yaris (2000); Prius (2005)
Japonia razem4
RoverAnglia2P6 (1964); SD1 (1977)
AustinAnglia11800 (1965)
Anglia razem3
VolvoSzwecja1XC40 (2018)
Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

3
Dodaj komentarz

avatar
1024
 
3 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
3 Autorzy komentarzy
RomanHenrykcindar Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
cindar
Gość
cindar

No ale jak to :-)? Niemcy tak kiepsko? Audi 2 nagrody??

Henryk
Gość
Henryk

Szanowna Redakcja znowu pisze „z rekordową ilością nagród”.
Przecież nagrody są policzalne, to nie mąka.
Poddaję się. W ramach protestu rozważę pozbycie się dwóch C5.

Roman
Gość
Roman

Bardzo ciekawe zestawienie, nie tylko pod kątem osiągnięć francuskich marek bo te są rzeczywiście imponujące, lecz także ileż to bardzo znanych samochodowych marek odeszło do historii i to w sensie dosłownym, bo już nie istnieją, a miały przecież samochody, które były laureatami konkursu Car of the Year. Dotyczy to szczególnie dwóch marek brytyjskich Rover i Austin, a także francuskiej Simca oraz niemieckiego NSU (notabene Ro80 z 1968 r. był samochodem z silnikiem Wankla!). Również marka z pięknymi tradycjami jak Lancia pod egidą Fiata teraz ledwo zipie. Ale twarde prawa rynku, a może też i nieraz jakieś bliżej niepoznawalne koncepcje rozwoju… Czytaj więcej »