Citroëny C3 WRC po raz pierwszy w Chile

0 0

polecmy

W szóstej rundzie sezonu – trzeciej rozgrywanej na nawierzchniach szutrowych po rajdach Meksyku i Argentyny – Citroëny C3 WRC zadebiutują w Rajdzie Chile. To zupełnie nowa impreza w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Zespół Citroën Total World Rally i jego załogi w składzie Sébastien Ogier i Julien Ingrassia oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm są dobrze przygotowani do podjęcia tego nowego wyzwania i zapowiadają walkę o sukces.

Celem załogi Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, która zawsze dobrze się czuje w rywalizacji na nowych dla siebie trasach i doskonale wykorzystuje dozwolone dwa przejazdy zapoznawcze, jest wynik dający miejsce na podium. Jeżeli tego dokona, będzie to jej piąte podium w bieżącym sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, po zwycięstwach w rajdach Monte Carlo i Meksyku oraz drugim miejscu na Korsyce i trzecim w Argentynie. Doświadczeni francuscy zawodnicy pod pewnymi względami nadal szlifują swoją współpracę z zespołem. Przyznają też, że adaptacja do nowego dla siebie samochodu Citroëna C3 WRC jeszcze się nie zakończyła. Niemniej ich wygrana w Rajdzie Meksyku i miejsce na podium w Argentynie, wraz z dziesięcioma wygranymi odcinkami specjalnymi w tych dwóch rundach, są potwierdzeniem, że Ogier czuje się już pewnie za kierownicą C3 WRC na drogach szutrowych. Obecnie Ogier i Ingrassia zajmują drugą pozycję w klasyfikacji kierowców, w związku z czym w pierwszym etapie rajdu będą wyjeżdżali na trasy jako druga załoga. Jeżeli trasy będą suche, ta kolejność powinna im zapewnić przynajmniej zarysowane trajektorie jazdy, w razie deszczu może natomiast dawać istotną przewagę – jeśli drogi będą mokre, ich stan będzie się pogarszał wraz z przejazdem każdego kolejnego auta.

Esapekka Lappi i Janne Ferm niewątpliwie potrzebują jeszcze paru setek kilometrów oesowych, by poczuć się naprawdę pewnie na nawierzchniach szutrowych. Dlatego przyjmują strategię spokojnego rozpoczęcia rywalizacji i stopniowego podnoszenia tempa w miarę nabierania pełnego wyczucia auta. Ich celem jest pokazanie całego zakresu swoich niezaprzeczalnych możliwości w drugiej fazie rajdu. Atutem młodej fińskiej załogi, należącej do najmniej doświadczonych w całej stawce, będzie to, że w Chile wszyscy będą jechać po raz pierwszy, a więc nikt nie będzie miał przewagi z tytułu znajomości tras. W piątkowym etapie Finowie wystartują jako ósma załoga. Jeżeli będzie sucho, natrafią na drogi dobrze odkurzone przez zawodników jadących przed nimi z luźnego, sypkiego szutru i pyłu, co zdecydowanie ułatwi im zadanie.

Ponieważ organizowanie sprawdzianów przedrajdowych poza Europą jest niedozwolone, krótki okres przenosin z Argentyny do Chile wykluczał możliwość przeprowadzenia jakiegokolwiek testu lub treningu. Wiedząc o tym, zespół Citroën Total World Rally Team uwzględnił przygotowania do Rajdu Chile podczas czterodniowej sesji testowej, którą odbył w Portugalii przed obydwiema rundami w Ameryce Południowej. Oczywiście nawierzchnie tras w Argentynie różnią się od tych w Chile, ale inżynierowie Citroëna wykorzystali wszystkie dostępne informacje, aby jak najlepiej dopasować zasadnicze ustawienia C3 WRC. Kolejnym sprawdzianem będzie dla nich odcinek testowy, który wytyczono na drodze reprezentatywnej dla tras rajdu – ta próba pozwoli zweryfikować trafność wybranych regulacji.

 

POWIEDZIELI:

PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING

Pierwszy start w nowym rajdzie to zawsze emocjonujące przeżycie. Wydaje się, że tym razem będziemy jeździć po naprawdę wspaniałych drogach, a przebieg rajdu, w którym wszyscy debiutują, jest właściwie niemożliwy do przewidzenia. Nikt nie zna trasy; nikt nad nikim nie będzie miał tej przewagi. W tej sytuacji zapoznanie odegra kluczową rolę; bardzo ważna będzie także nasza zdolność do szybkich korekt wybranych ustawień. Kolejnym istotnym czynnikiem będzie pogoda, która może poważnie namieszać, jeżeli będzie zmienna. W każdym razie my jesteśmy gotowi i pełni motywacji, by zapewnić naszym załogom doskonale przygotowane C3 WRC. Chcemy, by kierowcy i piloci mieli wszystko, co potrzebne do walki o nasze szóste z rzędu podium tego sezonu, które zamierzamy zdobyć w Chile.

SÉBASTIEN OGIER, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT

Z tego, co widzę na nagraniach wideo, jakimi dysponujemy, drogi w Chile wydają się zupełnie inne od tego, z czym mieliśmy do czynienia w Argentynie. Trasy odcinków specjalnych są szybkie i płynne, mogą kojarzyć się z drogami na Rajdzie Wlk. Brytanii w Walii – z tymi sekcjami, które prowadzą przez krzewiaste zarośla. Mam nadzieję, że osiągi naszego samochodu będą tutaj nieco lepsze niż w ostatnim rajdzie. Przed pierwszymi przejazdami nawierzchnie są pokryte dość grubą warstwą drobnego szutru, co może utrudniać prowadzenie auta tym, którzy będą startować jako pierwsi. O tym, czy deszcze, które niedawno padały, nie zepsuły dróg i w jakim stanie będą nawierzchnie, dopiero się przekonamy.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Chile: 0

ESAPEKKA LAPPI, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT

Po dość trudnym początku sezonu jestem mocno zdeterminowany, by ukończyć Rajd Chile i zaliczyć w nim dobry wynik. Muszę stopniowo odzyskać zaufanie do siebie w prowadzeniu Citroëna C3 WRC. Mam nadzieję, że pogoda będzie dla nas łaskawa, przynajmniej w piątek. Jeżeli do tego czasu nie spadnie deszcz, drogi powinny być raczej czyste. W takiej sytuacji będziemy mogli maksymalnie wykorzystać plusy z naszej dość późnej kolejności startowej, a to dałoby nam dobry początek przed kolejnymi etapami. Same trasy wydają mi się ładne i ciekawe. Nawierzchnie są chyba w dobrym stanie, a przynajmniej były takie, kiedy filmowano onboardy, które udostępnili nam organizatorzy rajdu.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Chile: 0

RAJD CHILE W LICZBACH:

16 odcinków specjalnych o łącznej długości 304,81 km;

30,72 km liczy najdłuższy w rajdzie oes El Puma, przejeżdżany dwukrotnie na trasie piątkowego etapu;

32 – Chile jest już 32. krajem goszczącym rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA od czasu utworzenia tej formuły sportów motorowych;

63 – najwyższa liczba zgłoszeń; dla porównania: w tegorocznych edycjach rajdów Meksyku i Argentyny na starcie stanęło, odpowiednio, 23 i 25 załóg.

PROGRAM RAJDU CHILE (GMT-4)

Chociaż bazę rajdu usytuowano w nadmorskim mieście Concepción (ponad 220 tys. mieszkańców), odcinki specjalne są wytyczone głównie w lasach położonych na południe od tego miasta, pomiędzy wybrzeżem Pacyfiku a Rio Biobio, drugą pod względem długości rzeką w Chile.

Jeżeli utrzyma się bezdeszczowa pogoda, nawierzchnie dróg powinny być czyste, dzięki czemu odcinki specjalne będą sprzyjały szybkiej i płynnej jeździe. Może się jednak okazać, że – podobnie jak w Argentynie – pogoda skomplikuje sytuację, z czym trzeba się liczyć, bo w tej części Chile maj jest zazwyczaj miesiącem o największej sumie opadów.

Rywalizacja rozpocznie się w piątek, a pierwszy etap będzie najdłuższym z trzech: jego łączny dystans obejmuje 125,27 km jazdy na czas, w tym dwa przejazdy odcinka specjalnego El Puma, najdłuższego w całym rajdzie.

Ponieważ Rajd Chile w formacie WRC odbywa się po raz pierwszy, decydujące znaczenie dla załóg mogą mieć koncentracja i spostrzegawczość podczas zaledwie dwóch przejazdów zapoznawczych, sporządzenie precyzyjnych notatek, a następnie praca nad nimi – z wykorzystaniem zarejestrowanych onboardów – w godzinach poprzedzających start. Na dystansie łącznie ponad trzystu kilometrów trzeba opisać każdy zakręt i prostą z dodatkowymi informacjami, nie popełniając błędu, który podczas szybkiej jazdy mógłby się zemścić. Wymaga to wielkiego skupienia, dodatkowo procentują doświadczenie i rajdowa praktyka. Zawodnicy, który potrafią zrobić to najlepiej, a następnie maksymalnie wykorzystać zapis na pierwszych odcinkach rajdu, mogą szybko wyjść na prowadzenie i uzyskać większą niż zwykle przewagę nad rywalami.

CZWARTEK, 9 MAJA

10:00: Odcinek testowy (6,45 km)

PIĄTEK, 10 MAJA

6:30: Start Etapu 1.
8:00: OS 1 – El Pinar 1 (17,11 km)
9:33: OS 2 – El Puma 1 (30,72 km)
10:36: OS 3 – Espigado 1 (22,26 km)
12:51: Serwis A (Talcahuano – 40 min)
15:24: OS 4 – El Puma 2 (30,72 km)
16:27: OS 5 – Espigado 2 (22,26 km)
18:40: OS 6 – Concepcion – Bicentenario (2,20 km)
19:15: Serwis flexi B (Talcahuano – 45 min)

SOBOTA, 11 MAJA

6:30: Start i serwis C (Talcahuano – 15 min)
8:08: OS 7 – Rio Lia 1 (20,90 km)
9:08: OS 8 – Maria Las Cruces 1 (23,09 km)
10:20: OS 9 – Pelun 1 (16,59 km)
12:05: Serwis D (Talcahuano – 40 min)
14:08: OS 10 – Rio Lia 2 (20,90 km)
15:08: OS 11 – Maria Las Cruces 2 (23,09 km)
16:20: OS 12 – Pelun 2 (16,59 km)
17:45: Serwis flexi E (Talcahuano – 45 min)

NIEDZIELA, 12 MAJA

7:00: Start i serwis F (Talcahuano – 15 min)
8:08: OS 13 – Bio Bio 1 (12,52 km)
9:30: OS 14 – Lircay (18,06 km)
10:20: OS 15 – San Nicolàs (15,28 km)
12:18: OS 16 – Bio Bio 2 Power Stage (12,52 km)
13:15: Meta (Talcahuano)

 

 

źródło: Citroën Polska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj
Może ci się spodobać również

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o