Nowy Peugeot 508 jest jednym z najlepszych samochodów na rynku w swojej klasie i ma duże szanse by wygrać w konkursie na Europejski Samochód Roku 2019. Ale czy to wystarczy by odnieść komercyjny sukces?
W starym dowcipie, krążącym po Polsce jeszcze za czasów komuny, partyjny agitator przyjechał w góry i zachęcał ludzi do większej aktywności w ideologicznych projektach. Cały czas posługiwał się wyrażeniami „iść z prądem”. W końcu starszy góral nie wytrzymał i powiedział: „Widzicie panocku, u nas w górach, to zasady są proste. Jak jakaś ryba płynie z prądem, to jest zdechła i nie ruszać, hej”.
Czy samochody sprzedają się dzięki modzie?
Ale czy tak samo jest z samochodami? Nowy Peugeot 508 idzie kompletnie wbrew modzie na SUVy, która nie osiągnęła jeszcze najwyraźniej szczytu, bo zamówienia na takie samochody jak Peugeot 3008 czy Peugeot 5008 ciągle rosną a klientom najwyraźniej się to jeszcze nie znudziło. Inne marki też nie narzekają na brak zainteresowania, inwestując coraz więcej pieniędzy. SUVy i crossovery pojawiają się niczym grzyby po deszczu. Peugeot zainwestował w nowego 508 bardzo dużo pieniędzy, bo jednak mamy do czynienia z zupełnie nowym samochodem. To nie jest zwykła zmiana nadwozia na starych podzespołach. Nowe tworzywa, materiały, nawet proces produkcji, kontrola jakości – to wszystko kosztuje i kosztuje niemało. Pieniądze przełożyły się na świetny projekt, wysoką jakość wnętrza, komfortowe siedzenia, świetne właściwości jezdne i zwinność, które to cechy podkreślają wszyscy testujący (poza kilkoma malkontentami z Polski).
Co wynika z badań Peugeot?
Pieniądze wydano też na starannie zaplanowane badania na tak zwanych grupach focusowych. Co dokładnie z nich wyszło pozostanie słodką tajemnicą korporacji PSA, ale najwyraźniej duży klasyczny samochód musi być nadal w głowach klientów, skoro Peugeot zdecydował się na tak potężną inwestycję. Tajemnica sukcesu nowego 508 może też leżeć w bardzo rygorystycznym modelu finansowym, cięciu zewnętrznych kosztów (znacznie ograniczono na przykład udział w targach), połączono niektóre procesy badań i rozwoju i wiele innych drobnych elementów, które nie wpływają na jakość samochodu ale generują jakiś tam procent kosztów. Może się więc okazać, że Peugeot nie potrzebuje wielkiego sukcesu komercyjnego, by utrzymać produkcję 508. Roczny plan sprzedaży dla Wielkiej Brytanii to 4.000 sztuk.
https://www.youtube.com/watch?v=jwSFhtBspmk
Nowy Peugeot 508 w Polsce?
Jest też wątek naszego kraju. Szczegółowe dane sprzedaży za 2018 rok dopiero otrzymamy, ale Peugeot nie ma tutaj lekko. Pomimo europejskich sukcesów 3008 i 5008 klienci nadal przeżywają chyba szok związany z modyfikacją polityki cenowej i ostrożnie podchodzą do zakupów. Niewiele widać też aktywności typowo promocyjnych, budujących na nowo świadomość marki i zmian jakie w niej zaszły. Miejmy więc nadzieję, że ten rok będzie inny dla marki bo cele na pewno są ambitne. Dzisiaj nowy Peugeot 508 w Polsce to samochód dla kogoś, kto chce się wyróżnić i mieć coś zupełnie innego, niż sąsiad, brandzlujący się kolejnym klonem tego co było. Pierwsi klienci odebrali już swoje nowe pięćsetósemki, o czym niedawno Was informowaliśmy – są zachwyceni. Klientem na nowego Peugeot 508 mogłyby być u nas firmy. Ale nie jest to raczej popularne auto dla handlowca, raczej dla menadżera. Czy w kraju, w którym tylko jeden duży koncern inwestuje kilkaset milionów złotych rocznie w reklamę, dziennikarzy i marketing szeptany możliwy jest większy sukces francuskiego modelu z tak niewielką obecnością w przestrzeni publicznej?
Peugeot wszystkich zaskoczył
Nowy Peugeot 508 nie tylko nam się podoba! Czytając opinie dziennikarzy i osób, które miały z nowym 508 styczność widać wyraźnie zachwyt nowym modelem*. Bo rzeczywiście ten samochód robi ogromne wrażenie i trzeba docenić postęp, jaki wykonał Peugeot od czasów poprzednika. Niektórzy podejrzewają, że Peugeot 508 coś w rodzaju samochodu, który pokazuje możliwości jakie marka oferuje i ma przyciągać klientów do innych modeli. Stąd wysoka cena, brak zniżek i brak wysokich planów sprzedaży.
A może prawda jest taka, że Peugeot świetnie zarabiając na 3008, 5008 i nowych modelach, które wprowadza na rynek, po prostu utrzyma 508 w gamie niezależnie od mody, wierząc, że segment ten wróci do łask wcześniej czy później. Serca klientów już zdobył. Teraz czas iść dalej.
Czy więc nowy Peugeot 508 odniesie sukces? Jedno jest pewne – kilka lat temu Peugeot miał dużo dalej do niego niż dzisiaj.
* tak, wiemy, znalazło się kilku malkontentów.
Najnowsze komentarze