Samochody francuskie są niezwykle popularne w wielu krajach Europy i na świecie. Uwielbiają je Francuzi, Hiszpanie czy Włosi. W Polsce, przesiąkniętej wpływami Niemiec, przez wiele lat pokutowało nieco inne przekonanie. Jednak te czasy powoli mijają, a wiele osób przekonuje się, że Citroen, Peugeot czy Renault mogą być dużo lepsze od Volkswagena czy innych konkurentów. 

Citroen C4 II

Citroen C4

Druga generacja modelu C4 zadebiutowała w 2010 roku. Samochód zyskał klasyczną, masywną sylwetkę i zmieniony kokpit. Użytkownicy podkreślają przede wszystkim wygodę i komfort jazdy oraz bardzo dobrą jakość materiałów i montażu. Citroen C4 II to bardzo solidny i dopracowany samochód, który do dzisiaj świetnie wygląda.

Jeśli chodzi o silniki, to do dynamicznej jazdy najprzyjemniejsze będą oczywiście 1.6 THP oraz 2.0 HDi, natomiast osoby szukające oszczędności zwykle wybierają 1.6 HDi o mocy 90 KM, uchodzący za bardzo oszczędny i trwały. Na pewno warto szukać tych samochodów w wersji Exclusive, które były bardzo dobrze wyposażone.

Co ciekawe, w Chinach dostępny był Citroen C4 w wersji sedan.

Citroen C4 Picasso II

Jeśli chodzi o samochody rodzinne, to jednym z liderów w tym segmencie jest niewątpliwie Citroen C4 Picasso. Samochód przestronny, wygodny, z wielkim bagażnikiem. Jego druga generacja zadebiutowała w 2013 roku i trzeba przyznać, że była to zmiana pod wieloma względami na lepsze. W środku jest cicho, kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji bardzo wygodne fotele (ten pasażera może mieć nawet elektryczny podnóżek!) a z tyłu trzy  niezależne, nieco mniejsze fotele. Jeśli jest to wersja 7-osobowa, to z tyłu znajdą się jeszcze dwa mniejsze fotele, chowane pod podłogę, gdy ich nie potrzebujemy.

Jeśli chodzi o jednostki napędowe, to najprzyjemniejsze wrażenia z jazdy będzie oczywiście dawać 1.6 THP o mocy 155 KM lub , zarówno benzynowa jak i diesla. Z drugiej strony C4 Picasso z 1.6 e-HDi o mocy 110 KM jest wyjątkowo oszczędny. W czasie naszego testu, w którym objechaliśmy pół Europy, średnie spalanie wyniosło 6,7 litra na 100 kilometrów a samochód miał na pokładzie cztery dorosłe osoby i sporo bagażu.

Najlepiej wyposażone będą wersje Exclusive i tych warto szukać.

Citroen C5 x7 – najbardziej komfortowy samochód klasy D

Druga generacja Citroena C5 została wprowadzona do sprzedaży od 2008 roku. Od 2011 roku pojawiła się poprawiona wersja, nazywana X7. To bardzo dobry wybór. Jest to również ostatni samochód z zawieszeniem hydropneumatycznym, dostępny na rynku z dużą gamą części i serwisów. Kluczowym elementem przewagi C5 jest komfort jazdy. Przejechanie 1.000 kilometrów jednorazowo nie jest żadnym problemem – tajemnica komfortu polega m.in. na tym, że kierowca i pasażerowie są skutecznie izolowani od drgań przenoszonych z drogi i elementów samochodu. 

Citroen C5 x7 może być bardzo bogato wyposażony. Co prawda wizualnie niektóre elementy wyposażenia wnętrza wydają się dzisiaj już nieco archaiczne (np. panel klimatyzacji), ale podstawowa zaleta auta, czyli komfort przemieszczania się i wygoda a przy tym niska awaryjność pozostają głównymi elementami, przemawiającymi za zakupem.

Citroen C5 jest dostępny także w wersji kombi oraz nieco podwyższonej CrossTourer.

Citroen C5 x7 – silniki

Bardzo dobrym wyborem dla tego samochodu będzie silnik 2.0 HDi. Koneserzy marki mogą sięgnąć też po bardzo atrakcyjną wersję 3.0 HDi, chociaż wtedy trzeba liczyć się z nieco większymi kosztami serwisowania samochodu. Wśród jednostek benzynowych pozostaje do wyboru tylko 1.6 THP, przy którym trzeba pamiętać o ważnej rzeczy – wymaga częstszego serwisu w zakresie rozrządu.

Peugeot 108 / Citroen C1

Jeśli szukacie małego samochodu do miasta, który mógłby pełnić rolę drugiego auta w rodzinie, to mały 108 jest bardzo dobrym wyborem. Peugeot 108 został zaprezentowany w 2014 roku. Jest produkowany w tej samej fabryce co Citroen C1 i Toyota Aygo i różni się od nich głównie elementami stylistycznymi. Może być dostępny z silnikiem 1.0 o mocy 68 KM lub dużo przyjemniejszym 1.2 o mocy 86 KM, który zmienia 108 w małą rakietę.

Dużą zaletą tego samochodu jest niezawodność, zwrotność i łatwość parkowania w mieście, dzięki niewielkim wymiarom. Komfort jazdy wypada również pozytywnie na tle małych rywali konkurencji. Tylne drzwi zachodzą aż na tylne słupki, co ułatwia wsiadanie. Jeśli szukacie tańszej odmiany, to można rozejrzeć się za Peugeot 107. W porównaniu do nowszego modelu oferuje nieco bardziej uproszczone wnętrze, nie jest również tak dobrze wyciszony.

Peugeot 308 II

Peugeot 308 II generacji jest obecny na rynku już kilka lat. Ten kompaktowy samochód to zadebiutował w 2013 roku jako nowa generacja i nowe podejście marki do projektowania. Nowoczesne wnętrze, wysoka jakość montażu i materiałów, wysoka niezawodność i dość klasyczny wygląd z zewnątrz powodują, że znajduje dużo klientów. Jest też chętnie wybierany przez niektóre floty, szczególnie z oszczędnym silnikiem 1.6 HDi.

Dzięki wykorzystaniu platformy EMP2, auto jest lżejsze aż o 140 kg w porównaniu do poprzednika. Przekłada się to na mniejsze zużycie paliwa i lepsze właściwości jezdne. W 2014 roku samochód zdobył tytuł European Car of The Year (Europejski Samochód Roku).

Pod maską dostępne są silniki bardzo dobrze oceniany i trwały 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM, 1.6 THP oraz wybór 1.6 HDi. Peugeot 308 jest dostępny w wersji hatchback oraz kombi (SW).

Peugeot 508

Wygodna limuzyna klasy D? Peugeot 508 może być traktowany jako dobra alternatywna dla Citroena C5, pod warunkiem, że szukacie samochodu o nieco bardziej sportowej charakterystyce zawieszenia. Wśród największych zalet 508 można wymienić bardzo dobrej jakości wygodne wnętrze, spory bagażnik. Używany Peugeot 508 to także bardzo ładna, klasyczna sylwetka. W czarnym kolorze, ze srebrnymi ramkami, wygląda jak rasowa limuzyna.

Warto pamiętać, że zawieszenie Peugeot 508 jest nieco twardsze, niż w typowo francuskim samochodzie. To jest charakterystyka, która bardziej pasowała by do BMW. Auto jest dobrze wyciszone i przyjemnie się prowadzi.

Wśród silników najchętniej wybierany jest 2.0 HDi, który można połączyć z bardzo dobrą, sześciobiegową automatyczną skrzynią.

 

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

16
Dodaj komentarz

avatar
1024
 
9 Wątki komentarzy
7 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
16 Autorzy komentarzy
GrzesiekPiotr001arekPiotrUffooo Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Yesyes
Gość
Yesyes

Chwalenie francuskich aut na stronie poświęconej tematyce francuskiej motoryzacji. Można? Można! Ale żeby silnik THP polecać to już powinno być karane.

pawelhks
Gość
pawelhks

43 tys km przebiegu, świeżo po przeglądzie, THP bez zastrzeżeń. Czy zatem polecenie tego silnika powinno być karalne?

jan
Gość
jan

Brawo, 43 tys. bez awarii. Byłoby się czym chwalić… gdyby to była Syrenka.

Tomek
Gość
Tomek

Mam C5 z 2013 z silnikiem THP 1.6 pracuje płynnie dużo ciszej niż diesle po mieście daje radę, w trasie ekonomiczny bardzo do 130km/h. Przejechane 190tys km bezproblemowo jedyne co to rozrząd co około 50/60tys km musiałem wymieniać daje znać drganiami i obijaniem, ale lepiej tak niż jak w niemieckim bez ostrzeżenia rozwala silnik. Komfort podróży ogromny. Z racji pracy wieloma autami jeździłem najnowszymi też limuzynami z górnej półki puki nie maja pneumatyki przegrywają w komforcie. Ale w Citroenie rozrząd kosztował mnie 700zl z wymianą a pneumatyka gdy już siądzie to całość naprawisz i wymienisz w cene jednego amortyzatora z… Czytaj więcej »

Slawo
Gość
Slawo

Niby 700zł, ale wymieniasz 2-3x częściej niż normalnie…

Kriss
Gość
Kriss

Kto nie miał Francuza nie wie o czym gada.!żeby gadać o nim trzeba go miec-a żeby go mieć trzeba nie mieć cykoria tylko go kupować i sie nim cieszyc.Wiem co muwie bo mam juz kolejne i polecam.

Damian
Gość
Damian

A w C5 X7 to czasem nie było jeszcze EW10A oraz ES9A?

Rafał
Gość
Rafał

Mam 206 i c4 coupe obydwa w benzynie. Niemcy niech się chowają. Nigdy Niemca. Tyle w temacie. Przy c4 coupe wymieka każde auto z wyglądu i z wykonania. Silnik 2 litry 177 koni auto lata i wymiata Ałdi i folkswageny

Uffooo
Gość
Uffooo

Byłem posiadaczem aut niemieckich… ani one bezawaryjne, ani komfortowe, ani oszczędne… Ot, takie zwykłe wozidła bez polotu z wieloma problemami (BMW, Opel, VW). Byłem też posiadaczem koreańskiej motoryzacji – bardzo bezawaryjnej ale bez jakiegokolwiek szaleństwa stylistycznego (nowe modele już są piękne). Miałem też Renault Laguna II 2.2dCi… ładny, komfortowy, w miarę oszczędny ale… „Królowa Lawet” to nie mit. No i na koniec wisienka na torcie: Citroen C5 x7 Tourer 2.0HDI… Nic złego o nim nie mogę powiedzieć poza tym, że uchwyt na kubek z przodu to porażka. Komfort porażający – niemieckie super limuzyny są jak wozy drabiniaste. Bezawaryjność na +,… Czytaj więcej »

Grzesiek
Gość
Grzesiek

Może portal powinien zmienić nazwę z francuskie.pl na psa.pl? Gdzie w tym artykule są renowki?

Forestus
Gość
Forestus

Rozumiem, że żaden Renault nie zasługuje na rekomendację?

Stanisław
Gość
Stanisław

Mam XM 2,5TD do jednodniowych jazd „wokół komina” i mam C6 2,7HDI do jazd w U.E. . Nie zamieniam na cokolwiek inne. Zostaną u mnie do końca gdyż hydropneumatyka umarła..

Daniel
Gość
Daniel

Jako 8 letni użytkownik Peugeota 207 mam wyrobione zdanie na temat aut francuskich koncernu PSA. Przebieg 120 tyś km. Od około 4 lat od zakupu problemy z rdzą. Gnije maska, tylna klapa i drzwi kierowcy, wszystko na zgrzewach od środka. A przepraszam nie tylko tam. Ostatnio wylazła rdza przy 3 świetle stop bo gumeczka która jest wokół światła wytarła lakier. Drzwi kierowcy wymienione w ramach gwarancji na perforację bo przecież auto nie miało po gwarancji przeglądów w ASO. A co ma ku.. wymiana oleju w ASO do rdzy?. Drzwi wytrzymały 2 lata. Rdza powróciła na zgrzewie tylko w innym miejscu.… Czytaj więcej »

Piotr
Gość
Piotr

Nie rozumiem jednego… po co trzymasz 8 lat auto, które się tak sypie? Masochista z Ciebie czy ściemę walisz?

arek
Gość
arek

mam 207 z 2006 roku, zero problemów z korozją, na pewno nie ściemniasz?

Piotr001
Gość
Piotr001

Fajna historyjka! Taka bez sensu! A w niej Daniel z Wawy, serwisujący w ASO 207-ę, w której wymieniono drzwi „w ramach gwarancji na perforację, bo przecież auto nie miało po gwarancji przeglądów w ASO”. Można bić brawa!