Samochody francuskie są niezwykle popularne w wielu krajach Europy i na świecie. Uwielbiają je Francuzi, Hiszpanie czy Włosi. W Polsce, przesiąkniętej wpływami Niemiec, przez wiele lat pokutowało nieco inne przekonanie. Jednak te czasy powoli mijają, a wiele osób przekonuje się, że Citroen, Peugeot czy Renault mogą być dużo lepsze od Volkswagena czy innych konkurentów.
Citroen C4 II
Druga generacja modelu C4 zadebiutowała w 2010 roku. Samochód zyskał klasyczną, masywną sylwetkę i zmieniony kokpit. Użytkownicy podkreślają przede wszystkim wygodę i komfort jazdy oraz bardzo dobrą jakość materiałów i montażu. Citroen C4 II to bardzo solidny i dopracowany samochód, który do dzisiaj świetnie wygląda.
Jeśli chodzi o silniki, to do dynamicznej jazdy najprzyjemniejsze będą oczywiście 1.6 THP oraz 2.0 HDi, natomiast osoby szukające oszczędności zwykle wybierają 1.6 HDi o mocy 90 KM, uchodzący za bardzo oszczędny i trwały. Na pewno warto szukać tych samochodów w wersji Exclusive, które były bardzo dobrze wyposażone.
Co ciekawe, w Chinach dostępny był Citroen C4 w wersji sedan.
Citroen C4 Picasso II
Jeśli chodzi o samochody rodzinne, to jednym z liderów w tym segmencie jest niewątpliwie Citroen C4 Picasso. Samochód przestronny, wygodny, z wielkim bagażnikiem. Jego druga generacja zadebiutowała w 2013 roku i trzeba przyznać, że była to zmiana pod wieloma względami na lepsze. W środku jest cicho, kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji bardzo wygodne fotele (ten pasażera może mieć nawet elektryczny podnóżek!) a z tyłu trzy niezależne, nieco mniejsze fotele. Jeśli jest to wersja 7-osobowa, to z tyłu znajdą się jeszcze dwa mniejsze fotele, chowane pod podłogę, gdy ich nie potrzebujemy.
Jeśli chodzi o jednostki napędowe, to najprzyjemniejsze wrażenia z jazdy będzie oczywiście dawać 1.6 THP o mocy 155 KM lub , zarówno benzynowa jak i diesla. Z drugiej strony C4 Picasso z 1.6 e-HDi o mocy 110 KM jest wyjątkowo oszczędny. W czasie naszego testu, w którym objechaliśmy pół Europy, średnie spalanie wyniosło 6,7 litra na 100 kilometrów a samochód miał na pokładzie cztery dorosłe osoby i sporo bagażu.
Najlepiej wyposażone będą wersje Exclusive i tych warto szukać.
Citroen C5 x7 – najbardziej komfortowy samochód klasy D
Druga generacja Citroena C5 została wprowadzona do sprzedaży od 2008 roku. Od 2011 roku pojawiła się poprawiona wersja, nazywana X7. To bardzo dobry wybór. Jest to również ostatni samochód z zawieszeniem hydropneumatycznym, dostępny na rynku z dużą gamą części i serwisów. Kluczowym elementem przewagi C5 jest komfort jazdy. Przejechanie 1.000 kilometrów jednorazowo nie jest żadnym problemem – tajemnica komfortu polega m.in. na tym, że kierowca i pasażerowie są skutecznie izolowani od drgań przenoszonych z drogi i elementów samochodu.
Citroen C5 x7 może być bardzo bogato wyposażony. Co prawda wizualnie niektóre elementy wyposażenia wnętrza wydają się dzisiaj już nieco archaiczne (np. panel klimatyzacji), ale podstawowa zaleta auta, czyli komfort przemieszczania się i wygoda a przy tym niska awaryjność pozostają głównymi elementami, przemawiającymi za zakupem.
Citroen C5 jest dostępny także w wersji kombi oraz nieco podwyższonej CrossTourer.
https://youtu.be/zweRjlMYh4A
Citroen C5 x7 – silniki
Bardzo dobrym wyborem dla tego samochodu będzie silnik 2.0 HDi. Koneserzy marki mogą sięgnąć też po bardzo atrakcyjną wersję 3.0 HDi, chociaż wtedy trzeba liczyć się z nieco większymi kosztami serwisowania samochodu. Wśród jednostek benzynowych pozostaje do wyboru tylko 1.6 THP, przy którym trzeba pamiętać o ważnej rzeczy – wymaga częstszego serwisu w zakresie rozrządu.
Peugeot 108 / Citroen C1
Jeśli szukacie małego samochodu do miasta, który mógłby pełnić rolę drugiego auta w rodzinie, to mały 108 jest bardzo dobrym wyborem. Peugeot 108 został zaprezentowany w 2014 roku. Jest produkowany w tej samej fabryce co Citroen C1 i Toyota Aygo i różni się od nich głównie elementami stylistycznymi. Może być dostępny z silnikiem 1.0 o mocy 68 KM lub dużo przyjemniejszym 1.2 o mocy 86 KM, który zmienia 108 w małą rakietę.
Dużą zaletą tego samochodu jest niezawodność, zwrotność i łatwość parkowania w mieście, dzięki niewielkim wymiarom. Komfort jazdy wypada również pozytywnie na tle małych rywali konkurencji. Tylne drzwi zachodzą aż na tylne słupki, co ułatwia wsiadanie. Jeśli szukacie tańszej odmiany, to można rozejrzeć się za Peugeot 107. W porównaniu do nowszego modelu oferuje nieco bardziej uproszczone wnętrze, nie jest również tak dobrze wyciszony.
https://youtu.be/ndSOQAtmKdI
Peugeot 308 II
Peugeot 308 II generacji jest obecny na rynku już kilka lat. Ten kompaktowy samochód to zadebiutował w 2013 roku jako nowa generacja i nowe podejście marki do projektowania. Nowoczesne wnętrze, wysoka jakość montażu i materiałów, wysoka niezawodność i dość klasyczny wygląd z zewnątrz powodują, że znajduje dużo klientów. Jest też chętnie wybierany przez niektóre floty, szczególnie z oszczędnym silnikiem 1.6 HDi.
Dzięki wykorzystaniu platformy EMP2, auto jest lżejsze aż o 140 kg w porównaniu do poprzednika. Przekłada się to na mniejsze zużycie paliwa i lepsze właściwości jezdne. W 2014 roku samochód zdobył tytuł European Car of The Year (Europejski Samochód Roku).
https://youtu.be/3Rsa2DJfewA
Pod maską dostępne są silniki bardzo dobrze oceniany i trwały 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM, 1.6 THP oraz wybór 1.6 HDi. Peugeot 308 jest dostępny w wersji hatchback oraz kombi (SW).
Peugeot 508
Wygodna limuzyna klasy D? Peugeot 508 może być traktowany jako dobra alternatywna dla Citroena C5, pod warunkiem, że szukacie samochodu o nieco bardziej sportowej charakterystyce zawieszenia. Wśród największych zalet 508 można wymienić bardzo dobrej jakości wygodne wnętrze, spory bagażnik. Używany Peugeot 508 to także bardzo ładna, klasyczna sylwetka. W czarnym kolorze, ze srebrnymi ramkami, wygląda jak rasowa limuzyna.
Warto pamiętać, że zawieszenie Peugeot 508 jest nieco twardsze, niż w typowo francuskim samochodzie. To jest charakterystyka, która bardziej pasowała by do BMW. Auto jest dobrze wyciszone i przyjemnie się prowadzi.
Wśród silników najchętniej wybierany jest 2.0 HDi, który można połączyć z bardzo dobrą, sześciobiegową automatyczną skrzynią.
https://youtu.be/rczLmAYR5jQ
Najnowsze komentarze