Na temat zawieszeń hydropneumatycznych, stosowanych w Citroenach, krąży wiele legend i opowieści. Właściciele wychwalają pod niebiosa, gdy sprzedadzą taki samochód tęsknią do komfortu jazdy i wspominają z łezką w oku, jak to się kiedyś jeździło. Ci, którzy nigdy nie mieli hyropneumatyka, znają z kolei mrożące krew w żyłach, chociaż nieprawdziwe historie o awaryjności i kosztach naprawy. Czas rozwiać te mity i odpowiedzieć sobie na jedno ważne pytanie. Czy warto jeździć samochodem z zawieszeniem hydropneumatycznym?

Niesamowity komfort jazdy to główna przyczyna dla której wiele osób kupuje samochód z hydropneumatycznym zawieszeniem.

Zalet zawieszenia hydropneumatycznego jest bardzo dużo. Najważniejszy powód, by mieć taki samochód, to komfort jazdy. Czy to długie, czy krótkie trasy, docenicie jak skutecznie samochód izoluje was od drogi. Ktoś kiedyś porównał wrażenia z jazdy do lotu czarodziejskim dywanym. I coś w tym jest. Samochód tak skutecznie izoluje nas od asfaltu, że ma się wrażenie iż właśnie ktoś wyremontował drogę i położył nową nawierzchnię!

Ale to oczywiście nie wszystko. Stały prześwit, niezależny od obciążenia, możliwość regulacji wysokości zawieszenia czy nawet jazda na trzech kołach, to wielkie zalety hydropneumatyki. Nie wierzycie?

A przyjemność z jazdy takim autem jest tak wielka, że ludzie chcą nimi podróżować po prostu, dla przyjemności, byle się przejechać. Która inna marka daje coś takiego?

Proste czy skomplikowane?

Po raz pierwszy zawieszenie hydropneumatyczne pojawiło się w Citroenie w latach pięćdziesiątych. Legendarny już model DS stał się przebojem wystawy motoryzacyjnej w Paryżu i podbił z miejsca serca kierowców. Najważniejszym nowum DS było pełne zawieszenie hydropneumatyczne, oferujące niespotykany wcześniej komfort. Jednak tam gdzie nowości tam i choroby „wieku dziecięcego”. Tak było i z DS, którego krytykowano za delikatność zawieszenia, jego podatność na uszkodzenia. Trochę było w tym prawdy, ale wynikało również z braku wykwalifikowanych serwisów a mechanicy na widok dziwnych rurek, na odgłos syczącej pompy wysokiego ciśnienia czy zintegrowanego układu kierowniczego i hamulcowego uciekali jak najdalej.

Czy współcześni kierowcy muszą się obawiać tych samych problemów? Na szczęście nie! Doświadczenia z jazdy choćby Citroenem BX oraz Citroenem XM pokazują, że może to być zawieszenie zarówno komfortowe jak i niezawodne. Wystarczy o nie dbać.

Mity, legendy i… niemiecka propaganda?

Gdzie więcej leży problem? Czy mit, szeroko rozpowszechniony, o awaryjności zawieszenia, ma jakieś uzasadnienie? I tak i nie. Tak, bo w Polsce jeździ mnóstwo samochodów sprowadzonych wiele lat temu w stanie delikatnie mówiąc odbiegającym od doskonałości. Im samochód dłużej w Polsce tym większą szansę ma na kiepski stan techniczny. Dawniej nie było zbyt wielu doświadczonych serwisów, gdzie właściciel hydropneumatyka mógłby oddać swój samochód bez większego stresu. Nawet firmowe serwisy Citroena miały problemy z diagnozą i naprawą, nie mówiąc już o tak banalnych problemach jak otwarcie maski (co się zdarzyło serwisowi firmowego z Al. Krakowskiej w Warszawie w przypadku Citroena XM). Nie bez przyczyny też niektóre media, mające właścicieli zza Odry, straszą hydropneumatykami. Szczególnie wysokimi kosztami. Tylko w większości przypadków to nieprawda.

Bezawaryjne zawieszenie hydropneumatyczne

Zawieszenie hydropneumatyczne, jak każdy mechaniczny element samochodu, intensywnie pracuje. Eksploatacja zużywa niektóre z nich, które po określonym przebiegu trzeba wymienić i jest to zupełne normalne. 

Co więc zrobić żeby jeździć długo i bezawaryjnie? Przestrzegać terminów przeglądów, nie czekać do ostatniej chwili z wymianą, wypłukać instalację LHM, wymieniać olej LHM i jeździć, cieszyć się autem. Na pewno pomoże dobry zaufany warsztat, który zna się na hydraulice i nie ucieka na widok zielonego płynu, kapiącego spod samochodu. W rzeczywistości hydraulika w Citroenach nie ma w sobie nic skomplikowanego a zasada działania zawieszenia to wykorzystanie prostych zasad fizyki.

Gorzej, jak traficie na mechanika partacza, który nie zna podstawowych zasad, związanych z eksploatacją i obsługą. Wtedy może najszybciej dojść do awarii. Nawet zwykła wymiana koła może być dla nieuka, który latał do niedawna tylko z młotkiem, pewnym wyzwaniem.

Fantastyczna społeczność posiadaczy

Na koniec o jeszcze jednej zalecie posiadania hydropneumatyka. Citroen to marka, która przyciąga ludzi, którzy są odważni, nie boją się wyróżniać, wyróżniają się tłumu nijakości. Warto się o tym przekonać, wsiadając do hydropneumatyka, ruszając w nową, niezwykłą podróż życia.

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

1
Dodaj komentarz

avatar
1024
 
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
1 Autorzy komentarzy
cindar Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
cindar
Gość
cindar

Wyświetliło mi się powiadomienie o nowym artykule ale patrze na date, 2004! 🤔
Hydropneumatyki są super, szkoda, że Citroen się z tego wycofał. Czas kupić jakieś C5 albo C6…