Dacia Lastun? O tym modelu raczej nie chciano pamiętać, przynajmniej wtedy, gdy kończono jego krótką produkcję. Bo mało kto wie, że także Rumunia chciała wprowadzić na rynek swój samochód dla ludu. Oczywiście, wielu powie, że Rumunię zmotoryzowały Dacie 1300, ale firma z Pitesti (a raczej Ceauşescu) podjęła się w latach 80. próby wprowadzenia swojego własnego „malucha”. Chodziło o oszczędności na kosztach produkcji i zwiększenie dostępności samochodu dla społeczeństwa. Pomysł bardzo dobry, ale czy udany?
Złomik, taczka, klatka. Takie epitety były na porządku dziennym.
Dacia 500 Lastun została zaprezentowana w połowie lat 80. Był to naprawdę mikroskopijny samochodzik, a jego nadwozie zostało wykonane z włókna szklanego, a więc było bardzo lekkie. Silnik a raczej silniczek o mocy 23 KM rozpędzał maleństwo do 106 km/h. Samochód zużywał 3 litry benzyny na 100 kilometrów. A przynajmniej miał.
Niestety, Lastun nie spodobał się przeciętnemu Kowalskiemu z Rumunii. Autko było, nawet jak na ówczesne Dacie, fatalnie wykonanie, a także nie spełniało oczekiwań. Można by powiedzieć, że gdyby Lastun byłby nieco większy i mniej siermiężny wewnątrz, odniósłby sukces. Niestety, stało się inaczej i Dacia już w 1989 roku zakończyła produkcję „maleństwa”.
Samochód wprowadzono na rynek pod hasłem nowoczesności, jednak do tej było daleko. Na skutek błędów i oszczędności w projektowaniu, silnik trapiły awarie i wysokie zużycie paliwa, przekraczające nawet to, które wykazywała normalnie Dacia 1300. Tehnometal, zakłady gdzie powstawał Lastun, wyprodukowały łącznie 6.532 pojazdów.
https://www.youtube.com/watch?v=pg-BpdHB-qM
Dane techniczne Dacia Lastun
Długość |
2.950 mm |
Szerokość |
1.410 mm |
Wysokość |
1.352 mm |
Rozstaw osi |
1.915 mm |
Pojemność silnika |
499 cm3 |
Moc |
23 KM |
Lata produkcji |
1988-1991 |
Mikołaj Cwynar
Najnowsze komentarze