Nowa Dacia Duster z silnikiem 1.0 TCe będzie podstawową jednostką w gamie modnego rumuńskiego SUVa. Czy to dobra wiadomość?
Przyczyna zmiany
Wymagania związane z normami emisji spalin nie są łatwe do spełnienia. Producenci robią jednak wszystko by im jak najszybciej sprostać, bo nowe limity wchodzą w życie już w przyszłym roku. Brak odpowiedniego silnika w ofercie oznacza brak sprzedaży. Dlatego możemy spodziewać się wysypu promocji na starsze generacje jednostek napędowych. Czy Dacia przygotuje taką promocję? To jest akurat wątpliwe, bo marka nie ma problemów ze sprzedażą. Wręcz przeciwnie, zakłady w Rumunii cały czas nie wyrabiają się z produkcją.
Zobacz nasz test Dacii Duster 1.3 TCe 150 KM.
Klienci chcą silników wolnossących?
Duster jest samochodem, który przyciąga różnych klientów, wśród nich także konserwatywnych. dla których prosty silnik i uproszczone wyposażenie to szczyt marzeń. Niekłopotliwa obsługa i małe wymagania w zakresie serwisu przeważają nad chęcią dynamicznej jazdy. I rzeczywiście, model z podstawowym silnikiem 1.6 SCe sprzedaje się jak świeże bułeczki. Wiele osób podkreśla, że nie chce turbo, uważając wolnossące jednostki za trwalsze. Teraz jednak ich oferta się skończy.
1.0 TCe 100 KM – jak to jeździ?
Nowa Dacia Duster jest sporym i ciężkim samochodem, można się więc zastanawiać jak taki silnik da sobie w nim radę. I wygląda na to, że szanse są. Jednostka 1.0 TCe oparta jest na konstrukcji 1.3 TCe, ale w porównaniu do tego pierwszego posiada tylko trzy cylindry. Ma też kuty układ korbowy a wtrysk jest podobny do tego z 0,9 TCe.
Najważniejsze parametry to jednak maksymalny moment obrotowy. Tutaj mamy 160 Nm, dostępne od 2750 aż 4000 obrotów. To może oznaczać mniejsze zużycie paliwa, niż w przypadku 1.6 SCe, który był jednak paliwożerny. A co z trwałością? W przypadku silników 0.9 TCe fabryczna trwałość jednostki przewidziana była na około 300.000 kilometrów i cieszą się one bardzo dobrą opinią. Co sami potwierdzamy – nasze Sandero 0.9 TCe jeździło przez kilka lat bezawaryjnie i oszczędnie.
1.0 TCe jest nową jednostką, ale bazuje na tej samej idei – nie jest nadmiernie wysilony, ma trwałą konstrukcję. Prawdziwy test nadejdzie dopiero po większych przebiegach.
Koniec pewnej epoki
Jedno jest pewne. Epoka większych wolnossących silników dobiega w Dacii nieuchronnie końca, czy tego chcemy czy też nie. Kto planował zakup Dustera z 1.6 SCe, musi się pospieszyć – to ostatni moment na zakupy.
Najnowsze komentarze