Firma Peugeot Polska już po raz siódmy była Partnerem Wielkiej Gali Integracji, która odbyła się w ostatnią sobotę w Warszawie, w Arenie Ursynów i zgromadziła jak co roku ogromną liczbę osób.
Tegoroczna Wielka Gala Integracji była 23. edycją tej niezwykłej uroczystości – największego święta osób z niepełnosprawnością w Polsce, będącego okazją do spotkania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności z całego kraju, a także osób publicznych, polityków, przedstawicieli mediów, firm angażujących się w działania na rzecz osób z niepełnosprawnością oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych.
Tegoroczna Wielka Gala Integracji była pierwszą, na której zabrakło śp. prezesa Piotra Pawłowskiego. Duża część uroczystości poświęcona została wspomnieniom o tym niezwykłym człowieku – założycielu Integracji, który swoje życie poświęcił walce o polepszenie codzienności osób z niepełnosprawnością we wszystkich obszarach. Nie zabrakło jednak promocji dostępności i praktycznych rozwiązań architektonicznych oraz cyfrowych, dobrej muzyki i twórczości osób z niepełnosprawnością. Podczas Gali wręczono także tradycyjne Medale Przyjaciel Integracji. Z rąk Ewy Pawłowskiej, żony Piotra Pawłowskiego, nowej prezes Integracji, odebrali je Janina Graban i Michał Walewski, jego wieloletni asystenci.
Galę poprowadzili w tym roku Tomasz Wolny, dziennikarz i prezenter oraz Olga Bończyk, aktorka i wokalistka, która od lat angażuje się w liczne działania na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Wieloletnia już obecność Peugeot na Wielkiej Gali Integracji ma związek z prowadzonym przez firmę od 2011 roku programem Peugeot bez Barier, którego założeniem jest poprawa mobilności osób z niepełnosprawnością. W ramach programu marka Peugeot proponuje preferencyjne warunki na wybrane samochody przystosowane do potrzeb zarówno kierowców, jak i pasażerów z niepełnosprawnością. Oferuje też pomoc w dostosowaniu samochodu do własnych potrzeb, doradztwo oraz formalną pomoc w uzyskaniu dofinansowania na jego zakup. W naturalny sposób firma Peugeot nawiązała współpracę z Fundacją Integracja i w 2012 roku została po raz pierwszy partnerem Wielkiej Gali.
Od tej pory jest nim co roku. Piotr Pawłowski od początku współpracy wpierał ideę programu Peugeot bez Barier, był jego doradcą i inspirował do działania. W 2013 roku dał temu wyraz wyróżniając firmę Peugeot Polska Medalem Przyjaciel Integracji.
Nieocenione było również jego wsparcie przy realizowanym przez Peugeot i Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom (SPiNKa) bezprecedensowym projekcie adaptacji samochodu Peugeot Partner na potrzeby kierowcy z czterokończynowym porażeniem. Pierwszym takim kierowcą zostanie Mateusz Puszkarski – były sportowiec sparaliżowany po wypadku.
Pierwszym etapem projektu było ufundowanie przez Peugeot Polska samochodu bazowego – Peugeot Partnera. Kolejnym – sfinansowanie skomplikowanej adaptacji, której koszt znacznie przekracza 200 tys. złotych. Adaptacja pojazdu została sfinansowana przede wszystkim z funduszu prewencyjnego PZU, ale także środków Fundacji PKO Banku Polskiego, zbiórki charytatywnej fundacji K40, darowizn firm i osób prywatnych.
Na adaptację składa się:
– specjalistyczny system kierowania pojazdem przez osoby z dysfunkcją kończyn górnych i dolnych z użyciem technologii Joyster, czyli sterowania pojazdem za pomocą joysticka,
– zmiana konstrukcji podłogi, w tym zmiana konfiguracji siedzeń w samochodzie bazowym wraz z przygotowaniem rampy najazdowej z tyłu pojazdu, aby zagwarantować swobodę wjazdu i wyjazdu osobie na wózku inwalidzkim,
– system bezprzewodowego sterowania ruchem drzwi oraz rampy najazdowej, umożliwiający osobie z niepełnosprawnością poruszającej się na wózku dostęp do samochodu bez pomocy osób trzecich,
– system bezprzewodowego sterowania kierunkowskazami, sygnałem dźwiękowym oraz ogrzewaniem i klimatyzacją,
– system dokowania wózka inwalidzkiego w miejscu kierowcy, zamiennie z fotelem standardowym,
– system mocowania wózka w przypadku przewożenia osoby z niepełnosprawnością jako pasażera.
Autorem adaptacji jest Zbigniew Zawada z firmy ASDON. Obniżona podłoga została wykonana we współpracy z czeską firmą API, natomiast system Joyster we współpracy z niemiecką firmą KADOMO. Pozostałe elementy zostały wykonane przez firmę ASDON w Polsce.
Piotr Pawłowski zaangażował się w pomoc przy realizacji tego bardzo skomplikowanego projektu służąc radą i motywując na kolejnych, pełnych przeszkód etapach. Nagłaśniał projekt między innymi w czasie kolejnych edycji Wielkiej Gali Integracji. Bezprecedensowa adaptacja Peugeot Partnera została zrealizowana, a Mateusz Puszkarski już niedługo zacznie kurs na prawo jazdy na zaadaptowanym Peugeot Partnerze i zostanie pierwszym w Polsce samodzielnym kierowcą z czterokończynowym porażeniem.
Celem Peugeot i SPiNKi, który Piotr Pawłowski wspierał jest, aby po Mateuszu Puszkarskim pojawili się kolejni samodzielni kierowcy z taką jak on niepełnosprawnością.
Więcej informacji o programie znajduje się na: http://www.peugeotbezbarier.pl/
A oto film prezentujący historię projektu adaptacji Peugeot Partnera przystosowanego do kierowania przez osobę z czterokończynowym porażeniem:
Autorzy zdjęć: Marta Kuśmierz, Jacek Urbaniak.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze