Rok 2018 zakończył się dla Dacii sprzedaż ponad 700.000 samochodów, co oznacza wzrost o 7% w stosunku do roku 2017. Coraz więcej osób przekonuje się do rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault. Jednocześnie Dacia dobrze wie, co lubią klienci, rozwija się więc planowo i w tym roku kusi nową serią limitowaną i nowymi silnikami.
W zależności od rynku nowa seria limitowana nosić będzie nazwę Techroad lub Ultimate. W Polsce będzie to ta pierwsza nazwa. Auta dostępne w tej serii, to Logan, Duster i cała gama Stepway (czyli Sandero, Logan MCV, Dokker i Lodgy). Jednocześnie latem bieżącego roku pojawi się Duster z nowymi silnikami. Będzie to jednostka 1.3 TCe o mocach 130 KM i 150 KM. W obu przypadkach silnik jest wyposażony w filtr cząstek stałych. Warto podkreślić, że jest on mniej problematyczny od filtrów stosowanych w jednostkach wysokoprężnych.
Nową serię limitowaną w gamie Dacii rozpoznać będzie można po czerwonych akcentach na nadwoziu i wewnątrz pojazdu. Będą to m.in. obudowy lusterek zewnętrznych, osłony dolnych części drzwi, fragmenty paneli drzwiowych, dysz nawiewów, tapicerki, czy dywaniki. Auta wyposażone są też w manualną klimatyzację, system wspomagania parkowania tyłem, system MediaNav Evolution, a w Dusterze dodatkowo w kamerę cofania i czujniki martwego pola. Samochody można już zamawiać, powinny też już być dostępne w salonach Dacii.
Nowymi silnikami będzie dysponował Duster 4×4. Oznacza to, że trafią one w praktyce do droższych odmian tego SUV-a. Inna sprawa, że stosunkowo niewiele osób kupuje bazowe odmiany, zwłaszcza tą otwierającą cennik. Z drugiej strony zaawansowana technologia zawsze trafia najpierw do najdroższych modeli każdej marki. Czy więc doczekamy się za jakiś czas jednostek TCe 130 i TCe 150 także w innych modelach Dacii? Czas pokaże, ale nie jest to wcale takie niemożliwe. Tym bardziej, że to wydajna i ekologiczna jednostka napędowa. A 130 KM w takim na przykład Sandero nie wydaje się nadmiarową mocą.
Nową serią limitowaną i nowymi silnikami Dacia wkroczyła w kolejny rok swojej działalności. Czy sprzedaż będzie nadal rosła? Mamy nadzieję, że tak, bo Dacia oferuje solidne, nieźle wyposażone i tanie w eksploatacji samochody za rozsądną cenę. W ubiegłym roku sprzedano ich 700.798 na całym świecie (no, w 44 krajach, gdzie są oferowane pod tą marką), z czego 511.622 trafiły na rynki europejskie. Na Starym Kontynencie wzrost sprzedaży rok do roku wyniósł 10,3%, a rynkowy udział marki wzrósł o 0,3 punktu procentowego do poziomu 2,9%.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze