Włoski organ antymonopolowy ogłosił w dniu dzisiejszym, że ukarał grzywną czołowych producentów samochodów, w tym takie firmy jak BMW, Fiat-Chrysler, Ford, Toyoty, General Motors, PSA (Peugeot i Citroen), Renault, Volkswagen, Santander Consumer Bank oraz stowarzyszenia handlowe Assofin i Assilea łączną kwotą kwotą 678 milionów euro za prowadzenie kartelu kredytowego. Producenci samochodów i ich banki, które oferowały finansowanie klientom nabywającym pojazdy, zostali uznani za winnych prowadzenia kartelu w latach 2003-2017. Co na to nasz rodzimy UOKiK? 

W latach 2003-2017 wymienione instytucje miały wprowadzić porozumienie anty-konkurencyjne, aby wpływać na dynamikę konkurencji na rynku sprzedaży samochodów poprzez zastosowanie specjalnych metod finansowania. AGCM, włoski urząd nadzoru konkurencji, miał odnotować „pojedyncze, złożone i ciągłe porozumienia dotyczące wymiany wrażliwych informacji dotyczących ilości i cen”. Zgłoszenie do urzędu w tej sprawie złożył Mercedes Benz Financial Services Italia, który z tytułu ujawnienia procederu otrzymał całkowity immunitet.

Biorąc pod uwagę wagę i czas trwania naruszenia, władze nałożyły całkowitą karę pieniężną w wysokości 678 milionów euro.

Najwyższe kary dla Fiata i Volkswagena

Najwyższa kara nałożona została na Fiata- Chryslera – to 178,9 mln euro. Drugą pod względem wysokości karę otrzymał Volkswagen – 163 mln. Renault zapłaci 125,2 mln euro. BMW, które będzie musiało zapłacić 71,6 mln euro. Firma szczegółowo przeanalizuje powody podane przez organ ds. konkurencji i zastrzega sobie prawo do odwołania się od tej decyzji. Rzecznik Mercedesa potwierdził, że firma złożyła wniosek o ułaskawienie w pełni współpracuje ze śledczymi.

Pozostałe firmy nie udzieliły na razie odpowiedzi.

Sprawa w Polsce?

W Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie prowadzi obecnie żadnego postępowania dotyczącego konkretnie wymiany informacji kredytowej pomiędzy instytucjami finansowymi i dystrybutorami pojazdów. Natomiast w grudniu 2018 roku rozpoczęło się badanie rynku dystrybucji i serwisu samochodów osobowych. W ramach tego UOKiK wysłał do przedsiębiorców pytania. Wyniki będą znane najszybciej za kilka miesięcy,

źródło: AFP, UOKiK

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

14
Dodaj komentarz

avatar
1024
 
7 Wątki komentarzy
7 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
10 Autorzy komentarzy
AgesterAgesterAndrzejaqqaRafał Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Roman
Gość
Roman

Ciekawe, że Mercedes Benz tym sposobem „doniósł” też na firmę z którą ma bliskie związki produkcyjne czyli na francuskiego Renault. Jak będzie wyglądała współpraca w przyszłości?

Roman
Gość
Roman

A w tym „zacnym” gronie zabrakło chyba tylko jednego dużego producenta europejskiego czyli szwedzkiego Volvo i nie ma żadnych producentów samochodów z południowej Korei. Czyżby tylko tam żyli uczciwi ludzie, no może poza krajem który już w swojej nazwie jest krajem ludzi uczciwych czyli Burkina Faso.

Agester
Gość
Agester

Geely ma dużą część akcji mercedesa i jest właścicielem volvo i lotusta. Dlatego!

aqqa
Gość
aqqa

A dla mnie podstawowa informacja- co się z tymi pieniędzmi dzieje? Są to niemałe kary, a domyślam się, że końcowy nabywca aut nawet o nich nie usłyszy- choć to on w całej aferze ucierpiał. Ba- domyślam się, że te pieniądze nawet nie trafią do polski. I to jest największy numer- bo co z tego, ze jest wina, są winni, jest kara – jeśli ofiary nie dostaną zadośćuczynienia?

Andrzej
Gość
Andrzej

Przecież to dotyczy rynku Włoskiego, co Ty z Polską wyjeżdżasz? :D

aqqa
Gość
aqqa

Nie wierzę, że w Polsce nie było zmowy- ok, tutaj wchodzimy na temat prawa, że trzeba by udowodnić teraz dla rynku Polskiego – rozumiem. Ale na takie rzeczy musiała być przyklepka z góry.. Więc domyślam się, że i inne rynki też są ‚brudne’. A wracając do samego pytania – chodzi mi o to, że wykrywane są wielkie wałki w świecie motoryzacji, nakładane są ogromne kary- a główny poszkodowany, którym jest klient końcowy- który tutaj po prostu musiał wydać więcej pieniędzy na auto- nie dostaje zadośćuczynienia. Nieważne nawet już czy w Polsce czy za granicą. I nawet jeśli to miałyby być… Czytaj więcej »

Kml
Gość
Kml

Odwet Mercedesa za kary za słuszne wykręcenie się R1234yf? Popieram

cindar
Gość
cindar

Ciekawe jak jest w Polsce. Pewnie podobnie. Wstyd PsA

Rafał
Gość
Rafał

Prostate-specific antigen?
Nie ma to jak ekspert internetowy: „PEWNIE PODOBNIE, WSTYD”. Na moim przypuszczeniu będę krzyczał wstyd.. a weźcie fachowcy od siedmiu boleści, w tym kraju będzie zawsze tak.. bo każdy se gada za monitorkiem i mądruje. Wcześniej przed TV i tyle się zmieniło..

Ja123
Gość
Ja123

Nie no faktycznie gigantyczna kara biorąc pod uwagę łączny dochód tych firm, jakieś 800+ miliardów$ rocznie.

cindar
Gość
cindar

Przychód to nie dochód

Agester
Gość
Agester

Zawsze nie lubiłem mercedesa że wygląda staro i myślę że dalej mam rację że ten gigant ma coś nie tak.

aqqa
Gość
aqqa

Dobra, zawsze modna i prestiżowa : KLASYKA- to jest styl, którym podąża mercedes i fakt, można tu powiedzieć, że wygląda staro w porównaniu chociażby z dziwnymi francuzami- ale na pewno nie nudno, bo to są świetne rozwiązania stylistyczne osadzone w klasycznych ramach i to właśnie jest to, co tygrysy lubią najbardziej :-)

Jacek
Gość
Jacek

Trochę śmieszne zarzuty, bo tak naprawdę uznali, że wszyscy producenci na świecie są źli. Wychodzi na to, że poza Mercedes i Kia to wszyscy inni zostali ukarani