Włoski organ antymonopolowy ogłosił w dniu dzisiejszym, że ukarał grzywną czołowych producentów samochodów, w tym takie firmy jak BMW, Fiat-Chrysler, Ford, Toyoty, General Motors, PSA (Peugeot i Citroen), Renault, Volkswagen, Santander Consumer Bank oraz stowarzyszenia handlowe Assofin i Assilea łączną kwotą kwotą 678 milionów euro za prowadzenie kartelu kredytowego. Producenci samochodów i ich banki, które oferowały finansowanie klientom nabywającym pojazdy, zostali uznani za winnych prowadzenia kartelu w latach 2003-2017. Co na to nasz rodzimy UOKiK?
W latach 2003-2017 wymienione instytucje miały wprowadzić porozumienie anty-konkurencyjne, aby wpływać na dynamikę konkurencji na rynku sprzedaży samochodów poprzez zastosowanie specjalnych metod finansowania. AGCM, włoski urząd nadzoru konkurencji, miał odnotować „pojedyncze, złożone i ciągłe porozumienia dotyczące wymiany wrażliwych informacji dotyczących ilości i cen”. Zgłoszenie do urzędu w tej sprawie złożył Mercedes Benz Financial Services Italia, który z tytułu ujawnienia procederu otrzymał całkowity immunitet.
Biorąc pod uwagę wagę i czas trwania naruszenia, władze nałożyły całkowitą karę pieniężną w wysokości 678 milionów euro.
Najwyższe kary dla Fiata i Volkswagena
Najwyższa kara nałożona została na Fiata- Chryslera – to 178,9 mln euro. Drugą pod względem wysokości karę otrzymał Volkswagen – 163 mln. Renault zapłaci 125,2 mln euro. BMW, które będzie musiało zapłacić 71,6 mln euro. Firma szczegółowo przeanalizuje powody podane przez organ ds. konkurencji i zastrzega sobie prawo do odwołania się od tej decyzji. Rzecznik Mercedesa potwierdził, że firma złożyła wniosek o ułaskawienie w pełni współpracuje ze śledczymi.
Pozostałe firmy nie udzieliły na razie odpowiedzi.
Sprawa w Polsce?
W Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie prowadzi obecnie żadnego postępowania dotyczącego konkretnie wymiany informacji kredytowej pomiędzy instytucjami finansowymi i dystrybutorami pojazdów. Natomiast w grudniu 2018 roku rozpoczęło się badanie rynku dystrybucji i serwisu samochodów osobowych. W ramach tego UOKiK wysłał do przedsiębiorców pytania. Wyniki będą znane najszybciej za kilka miesięcy,
źródło: AFP, UOKiK
Najnowsze komentarze