Grupa PSA sprzedała 3.632.300 [1] samochodów na całym świecie.
Jest to czwarty kolejny rok wzrostu sprzedaży Grupy PSA.
Do rentownego wzrostu Grupy przyczynił się sukces ofensywy produktów z segmentu SUV.
PEUGEOT i CITROËN umacniają pozycję europejskich liderów na rynku lekkich pojazdów dostawczych z udziałem 20,2%.
Ofensywa SUV-ów w ramach planu Push to Pass nieustannie się rozwija, a pięć nowych modeli typu SUV wprowadzonych w ciągu ostatniego półtora roku cieszyło się rosnącym zainteresowaniem. Na koniec roku sprzedaż modeli z nadwoziem SUV stanowiła 23% łącznej sprzedaży Grupy.
W 2017 roku marka PEUGEOT sprzedała prawie 600.000 modeli typu SUV na całym świecie i zajęła drugie miejsce na europejskim rynku SUV-ów, ze wzrostem sprzedaży o prawie 60%.
Marka PEUGEOT sprzedała w 2017 roku 259.300 egzemplarzy modelu SUV-a PEUGEOT 3008. Zainteresowanie modelem nie malało, samochód otrzymał europejski tytuł Car of the Year 2017, a także został wyróżniony 38 innymi nagrodami na całym świecie. PEUGEOT zyskał również na sukcesie nowego modelu PEUGEOT 5008, który wszedł na rynek w marcu 2017 roku i został sprzedany w liczbie 85.900 sztuk oraz modelu PEUGEOT 4008, który sprzedano w Chinach w liczbie 51.500 sztuk.
Na jesieni 2017 roku CITROËN rozpoczął ofensywę w segmencie SUV-ów – w Chinach modelem C5 Aircross, który wszedł na rynek we wrześniu, a w Europie modelem C3 Aircross, który pojawił się w październiku. Każdy z modeli sprzedał się odpowiednio w liczbie 22.700 i 35.400 sztuk. W 2018 roku będą one wprowadzane w kolejnych krajach świata.
Pod koniec lutego 2017 roku zadebiutował pierwszy SUV DS Automobiles, DS 7 CROSSBACK i została uruchomiona możliwość rezerwacji online limitowanej edycji La Première. W październiku marka otworzyła dedykowaną sieć sprzedaży i równolegle rozpoczęła przyjmowanie zamówień na wszystkie wersje gamy. Pierwsze dostawy przewidziane są w lutym 2018 roku.
W 2017 roku OPEL i VAUXHALL usprawniły swoje kanały sprzedaży zgodnie z planem restrukturyzacji PACE i przeprowadziły rekordową ofensywę produktową wprowadzając w maju i wrześniu dwa nowe SUV-y, Crossland X i Grandland X. Sprzedały się one odpowiednio w liczbie 33.900 i 18.700 sztuk.
W 2017 roku Grupa PSA odnotowała najwyższą jak dotąd sprzedaż samochodów dostawczych w wysokości 476.500 sztuk, co stanowi wzrost o 15% w porównaniu do roku 2016. Wraz z wersjami pochodnymi samochodów osobowych (jak np. PEUGEOT Traveller i CITROËN SpaceTourer) Grupa sprzedała w 2017 roku 658.000 samochodów dostawczych.
Dzięki markom PEUGEOT i CITROËN Grupa umocniła pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie, z udziałem 20,2% (wzrost o 1,3 punktu). Ponad 50% wzrostu na rynku samochodów dostawczych zrealizowane zostało nowymi modelami PEUGEOT Expert i CITROËN Jumpy.
Poza Europą ofensywa Grupy na rynku samochodów dostawczych również zaczęła przynosić rezultaty. W Eurazji sprzedaż wzrosła o 55%. Ten wynik osiągnięty został jeszcze przed rozpoczęciem lokalnej produkcji nowych modeli PEUGEOT Expert i CITROËN Jumpy, która planowana jest na pierwszą połowę 2018 roku.
W Ameryce Łacińskiej sprzedaż wzrosła o 13%, a w 2018 roku wprowadzona zostanie pełna gama odświeżonych produktów i usług.
Pojawienie się nowego europejskiego mistrza
Skonsolidowana sprzedaż Grupy w Europie osiągnęła 2.378.600 sztuk, co oznacza wzrost o prawie 450.000 samochodów w porównaniu do poprzedniego roku (o 23,2%). W tym 376.400 sztuk to samochody marek VAUXHALL sprzedane od 1 sierpnia 2017 roku.
Udział Grupy PSA w rynku wzrósł we wszystkich krajach, w których działa, z wyjątkiem Wielkiej Brytanii. Po raz pierwszy od 2010 roku Grupa odnotowała wzrost udziału w rynku o 0,3 punktu (11,1%) tylko dzięki sprzedaży marek PEUGEOT, CITROËN i DS.
Poza zwiększeniem sprzedaży samochodów z nadwoziem typu SUV i modeli dostawczych, Grupa zyskała na udanym debiucie PEUGEOT 308 (166.000 sprzedanych sztuk), CITROËNA C3 (217.000 sprzedanych sztuk) i OPLA Insignia, dostępnego w trzech różnych wersjach: Sport Tourer, Grand Sport i Country Tourer. Łącznie od sierpnia do grudnia 2017 roku sprzedano 40.600 sztuk tego modelu.
Co więcej, PEUGEOT 2008 i OPEL Mokka zajęły pod koniec roku odpowiednio drugie i trzecie miejsce w swoim segmencie.
DS Automobiles rozwija dalej swoją sieć obejmującą 150 punktów, które będą sprzedawały pierwszy model DS drugiej generacji, DS 7 CROSSBACK.
Rentowny wzrost powyżej założonych celów na Bliskim Wschodzie i w Afryce
Sprzedaż Grupy w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki znacząco wzrosła o 61,4% w porównaniu do roku poprzedniego i wyniosła 618.800 sztuk, w tym 26.800 samochodów marki OPEL.
Do tych wyników przyczynił się rozwój Grupy w Iranie (444.600 samochodów sprzedanych w 2017 roku) i zwiększona sprzedaż w Turcji, Izraelu i francuskich departamentach zamorskich. Ogólny udział Grupy w rynku tego regionu osiągnął 11,6% i stale rósł od 2015 roku zgodnie z celami planu Push to Pass, które zakładają sprzedaż na poziomie 700.000 samochodów do 2021 roku.
Grupa PSA kontynuuje swoją ofensywę produktową w regionie. Z powodzeniem wprowadzono na rynek nowego CITROËNA C3 (z tytułem Best Urbanite w Izraelu), nowego SUV-a PEUGEOT 3008 (wybranego Family Car of the Year w RPA i Car of the Year w Izraelu) oraz nowego PEUGEOT Pick UP, który oznacza historyczny powrót marki na należne jej miejsce w segmencie.
OPEL prowadzi ofensywę produktową w regionie wraz z niedawno wprowadzonymi na rynek modelami Insignia i Crossland X oraz z zapowiedzią wprowadzenia nowego Grandland X na początku 2018 roku.
2017 rok oznaczał dla marki DS budowę sieci sprzedaży w regionie przed planowanym w najbliższych miesiącach wprowadzeniem na rynek modelu DS 7 CROSSBACK.
W tym roku rozpoczęła się również produkcja i sprzedaż SUV-a PEUGEOT 2008 w Iranie dzięki utworzeniu joint venture z firmą SAIPA z siedzibą w Kaszanie. Grupa kontynuuje rozwijanie bazy produkcyjnej. Rozpoczęła budowę zakładu w Kenitrze w Maroku, uruchomiła produkcję w Kenii i Etiopii oraz podpisała porozumienie w celu utworzenia nowego zakładu w Oranie w Algierii.
Pierwsze oznaki wzrostu sprzedaży w Chinach i Azji Południowo-Wschodniej
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej Grupa sprzedała 387.000 samochodów w Chinach i Azji Południowo-Wschodniej. Pierwszymi oznakami powrotu pozytywnych tendencji był comiesięczny wzrost sprzedaży od lipca i wzrost udziału w rynku o 0,3 punktu w drugiej połowie roku w porównaniu z pierwszą połową. Gama SUV-ów odniosła sukces dzięki udanemu wprowadzeniu na rynek w 2017 roku PEUGEOT 4008 i 5008, oraz CITROËNA C5 Aircross. Należy wspomnieć, że wolumeny sprzedaży nowych PEUGEOT 308 oraz CITROËNA C5 i C6 pozostały na poziomie z 2016 roku pomimo kurczenia się tego segmentu.
W Azji Południowo-Wschodniej Grupa odnotowała przyspieszenie wzrostu zwłaszcza w Wietnamie po udanym wprowadzeniu na rynek SUV-ów PEUGEOT 3008 i 5008. Samochody te są teraz produkowane lokalnie w zakładzie THACO w Chu Lai, zaledwie dziewięć miesięcy po podpisaniu nowego porozumienia o montażu.
W czerwcu 2017 roku Grupa PSA podpisała porozumienie o rozszerzeniu współpracy z ChangAn Automobile, tworząc w ten sposób solidne podwaliny pod dalszą ekspansję marki DS. DS 7 CROSSBACK, który został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Szanghaju, zostanie wprowadzony na rynek w dniu rozpoczęcia pekińskiego salonu.
Poprawa sytuacji w Ameryce Łacińskiej ze sprzedażą 206.300 sztuk i wzrostem o 12,2%
W Ameryce Łacińskiej sprzedaż PEUGEOT wzrosła o 11,1% dzięki wysokiej dynamice rynków w tym regionie. SUV-y PEUGEOT 3008 i 5008 zostały wprowadzone z ogromnym sukcesem we wszystkich krajach, a sprzedaż przekroczyła zakładane cele. PEUGEOT Expert, niedawno wprowadzony w Brazylii i Argentynie, a produkowany w Urugwaju, również zapowiada sukces.
Sprzedaż marki CITROËN wzrosła o 13,8% na większości regionalnych rynków. Dla przykładu sprzedaż w Chile zwiększyła się o 47% dzięki ogromnemu sukcesowi nowego CITROËNA C3 i dobrym wynikom sprzedaży w segmencie samochodów dostawczych, głównie Berlingo. CITROËN Jumpy produkowany w Urugwaju i sprzedawany w Brazylii i Argentynie został ciepło przyjęty, co pozwala oczekiwać silnego popytu na ten model w 2018 roku.
DS Automobiles odnotowało wzrost sprzedaży o 21,6% głównie dzięki wynikom w Argentynie, gdzie marka zajęła czwarte miejsce na rynku samochodów premium na sprawą modelu DS 3. Już czwarty rok z rzędu jest on liderem w swoim segmencie. Marka DS otworzyła pod koniec roku dwa DS STORES i przyspieszy rozwój swojej sieci w 2018 roku. W nadchodzących miesiącach planowane jest wprowadzenie na rynek modelu DS 7 CROSSBACK.
Region Indii i Pacyfiku – 26.100 sprzedanych samochodów i wzrost sprzedaży o 31% jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży w Indiach w 2020 roku
W Japonii sprzedaż Grupy wzrosła o 20%. To najlepszy wynik od ponad 20 lat. Grupa odnotowała również wyraźne ożywienie na rynku Australii i Nowej Zelandii, gdzie ma dwóch nowych importerów. W porównaniu do roku 2016 sprzedaż zwiększyła się niemal trzykrotnie. Sprzedaż na terytoriach zamorskich Francji leżących na Pacyfiku również rośnie (+40%). W Korei wzrost jest porównywalny z 2016 rokiem.
Do tych wyników w znacznej mierze przyczyniła się marka PEUGEOT. Jej sprzedaż wzrosła o 37% dzięki udanym debiutom nowych modeli PEUGEOT 3008 i 5008.
Również CITROËN osiągnął imponujący 37% wzrost dzięki sukcesowi Nowego C3.
Marka DS buduje swoją pozycję w tym regionie. W Japonii DS 7 CROSSBACK został doskonale przyjęty na Tokyo Motor Show. DS Automobiles otworzył 3 DS STORES i DS SALONY. W 2018 marka będzie kontynuowała rozwijanie własnej sieci sprzedaży.
Eurazja – wzrost sprzedaży o 45%, znacznie przewyższający dynamikę rynku
Grupa odnotowała wzrost na najważniejszych rynkach regionu: w Rosji (+38%) i na Ukrainie (+62%). Łącznie sprzedała 15.200 samochodów.
Sprzedaż nowego SUV-a PEUGEOT 3008 jest zdecydowanie wyższa w porównaniu do poprzedniej generacji tego modelu. Stanowi 21% sprzedaży marki, która osiągnęła dzięki niemu wzrost o 50,7%. Doskonałe wyniki CITROËNA Grand C4 Picasso (+126%), zwłaszcza na rynku B2B, przyczyniły się do silnego wzrostu sprzedaży tej marki w regionie (+33,4%).
W segmencie samochodów dostawczych sprzedaż Grupy PSA wzrosła o 55%. Uruchomienie produkcji modeli PEUGEOT Expert i Traveller, CITROËN Jumpy i SpaceTourer w 2018 roku w rosyjskiej Kałudze zapewni Grupie jeszcze szybszy wzrost sprzedaży w krajach Eurazji.
Jean-Philippe Imparato, dyrektor marki PEUGEOT: „Rok 2017 to dla PEUGEOT wyjątkowy rok, który przyniósł rekord sprzedaży. Nasz cel sprzedaży czyli 2 miliony samochodów został przekroczony. Przyczynił się do tego zwłaszcza sukces gamy SUV-ów i samochodów dostawczych w połączeniu z doskonałymi wynikami sprzedaży tradycyjnych modeli 208 i nowego 308. Marka osiągnęła wzrost sprzedaży i udziałów w rynkach 5 z 6 regionów. PEUGEOT z powodzeniem wyżej pozycjonuje swoje modele i kontynuuje ekspansję na rynkach pozaeuropejskich, które obecnie stanowią 45% jego sprzedaży”.
Linda Jackson, dyrektor marki CITROËN: „Rok 2017 doskonale obrazuje dynamikę nowej ofensywy produktowej marki CITROËN. Był to pierwszy pełny rok sprzedaży Nowego C3, Nowego Jumpy i SpaceTourera, a także rok debiutu SUV-ów C3 Aircross w Europie i C5 Aircross w Chinach. W efekcie w Europie osiągnęliśmy rekord sprzedaży w ciągu ostatnich 6 lat odzyskując udziały zarówno w rynku samochodów osobowych jak i dostawczych. Na rynkach pozaeuropejskich poza Chinami nasza sprzedaż wzrosła o 7,5%! Mamy w ręku wszystkie atuty, by kontynuować i wzmocnić dynamikę sprzedaży w 2018 roku dzięki modelom ostatnio wprowadzonym na rynkach pozaeuropejskich, a także nowym debiutom rynkowym. Zapraszam na Salon w Genewie, gdzie będzie można dowiedzieć się nieco więcej na ten temat”.
Yves Bonnefont, dyrektor generalny DS Automobiles: „Rok 2017 stanowił decydujący etap w budowaniu marki DS wraz z otwarciem zamówień na DS 7 CROSSBACK, pierwszy model DS drugiej generacji, tworzeniem sieci sprzedaży DS i uruchomieniem programu Only You. Jesteśmy w trakcie realizacji naszej strategii ogólnoświatowego rozwoju”.
Peter Küspert, dyrektor sprzedaży, obsługi posprzedażnej i marketingu marek OPEL/VAUXHALL: „2017 był dla marek OPEL/VAUXHALL rokiem zmian oraz bezprecedensowej ofensywy produktowej, dzięki której w 2018 roku będziemy mieli do dyspozycji młodą gamę modeli we wszystkich najważniejszych segmentach, zwłaszcza gamę X, obejmującą wersje Mokka X, Crossland X i Grandland X, stanowiące uzupełnienie wersji Insignia GSi, Corsa GSi i najnowszego Combo”.
źródło: Citroën Polska
[1] Od 1 sierpnia 2017 konsolidacją objętą jest sprzedaż marek OPEL i VAUXHALL, która w okresie od sierpnia do grudnia 2017 r. wyniosła 403.900 sztuk.
Najnowsze komentarze