Dokładnie 50 lat temu, 11. marca 1969 roku, na Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano następcę bardzo oryginalnego pojazdu, Citroena Ami 6. Był to jeden z nielicznych, ale nie jedyny samochód z tzw. ujemną tylną szybą. Chodziło o to, że kąt, pod jakim ją umieszczono, był niejako odwrotny w stosunku do tego, do czego przywykła ludzkość. Citroën Ami 8, następca Ami 6, a w zasadzie jego wariant rozwojowy, pozbawiony był tego ekstrawaganckiego elementu stylistycznego.

Dlaczego piszę, że Ami 8 było w zasadzie wariantem rozwojowym Ami 6? Owszem, jego najważniejsze podzespoły, takie jak podwozie, czy silnik, poddano modernizacjom, ale były to elementy znane z modeli 2CV, Dyane i Ami 6. Niemniej jednak z uwagi na całkiem nowe nadwozie można uznać Ami 8 za kolejny model Citroëna.

Citroën Ami 8 we wspomnianym podwoziu miał wprowadzone nowe elementy. To m.in. teleskopowe amortyzatory przy wszystkich czterech kołach oraz drążki reakcyjne z przodu. Wyeliminowało to tak charakterystyczne dla 2CV i Dyane i tak lubiane przez ich właścicieli bujanie na zakrętach.

Citroën Ami 8 otrzymał dwucylindrowy silnik typu boxer o pojemności skokowej 597 cm³ chłodzony powietrzem, który rozwijał moc 32 KM przy 5.750 obr./min. Autko ważyło 725 kg, więc taka jednostka napędowa okazała się wystarczająca. Samochód ma 399 cm długości, 152 cm szerokości i 148,5 cm wysokości. Mógł się rozpędzić do 118 km/h i palił średnio 6,4 l/100 km. Nośność auta określono na niewielką wartość 325 kg. Ami 8 był pierwszym powojennym Citroënem, który miał metalowy dach!

Ami 8 zostało zaprojektowane przez firmę karoseryjną Heuliez. Ciekawostką konstrukcyjną jest elastyczne osadzenie przednich kierunkowskazów. Polegało to na tym, że w razie drobnych kolizji ustępowały one pod naciskiem i dzięki temu nie tłukły się ich klosze. Szereg płatów nadwozia montowanych było przy pomocy śrub (jak w Citroënie DS), więc ich wymiana była łatwa i szybka.

Szyby w drzwiach nie były opuszczane, a jedynie przesuwane wzdłużnie. Podłokietniki w drzwiach były za to długie i wygodne, a każdy z nich wyposażono w popielniczkę. Takie to były czasy ;-) Jak przystało na Citroëna, zastosowano jednoramienną kierownicę.

Za komfort odpowiedzialne było nie tylko zawieszenie, ale też bardzo wygodne fotele z regulacją kąta pochylenia oparcia. Dobrze wyciszono komorę silnika, dzięki czemu można mówić także o wysokim komforcie akustycznym. Samochód był przeznaczony dla czterech osób.

Cztery lata po premierze na rynek trafił Citroën Ami 8 napędzany 53,5-konnym silnikiem o pojemności skokowej 1.015 cm³ zapożyczonym z modelu GS. Razem z nim wzięto też skrzynię biegów, a przednie hamulce bębnowe ustąpiły miejsca tarczowym. W zawieszeniu pojawiły się wahacze wzdłużne. Citroën Ami 8 z tym silnikiem osiągał prędkość 140 km/h.

Wyprodukowano około 42.000 egzemplarzy Citroëna Ami 8, po czym produkcję zakończono w roku 1976.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

Dodaj komentarz

avatar
 
  Subskrybuj  
Powiadom o