Od początku września obowiązuje nowa procedura pomiaru spalania i emisji w skrócie nazywana WLTP. Jednakowa dla całego świata na dobrą sprawę. I w stosunku do dotychczasowych norm zdecydowanie urealniona. Niestety nie wszyscy producenci zdążyli homologować swoje samochody zgodnie z nowym protokołem. W efekcie po sierpniowych zwyżkach sprzedaży wielu marek we wrześniu przyszedł spadek, a u niektórych wręcz krach. Kto ile stracił na WLTP? A może jest ktoś, kto zyskał?
Możemy oczywiście mówić tylko o sprzedaży ilościowej, nie będziemy zajmować się wartościami. Choć warto przypomnieć, że cała masa producentów (importerów, dealerów) robiła wszystko, by zdążyć przed wrześniem ze sprzedażą już wyprodukowanych, a jeszcze nie homologowanych aut. Rabaty były ogromne! Znam przypadek z pewnej niemieckiej marki na A ;-) gdzie bez trudu wyrywało się 20%. A kto wie, czy nie więcej. A więc kto ile stracił na WLTP?
Postanowiłem posiadane dane stabelaryzować – tak będzie łatwiej. Uszeregowałem je też od największych spadków sprzedaży do wyników rosnących, bo i takie się pojawiły. No to proszę. Oto dane obejmujące kraje Unii Europejskiej:
koncern / marka |
spadek / wzrost sprzedaży |
Grupa Volkswagena |
-48,0% |
Porsche |
-68,8% |
Bentley / Bugatti / Lamborghini |
-67,9% |
Audi |
-60,7% |
Volkswagen |
-52,2% |
Seat |
-31,8% |
Škoda |
-28,1% |
Nissan |
-45,5% |
Fiat Chrysler Automobiles |
-31,9% |
Alfa Romeo |
-60,5% |
Fiat |
-32,8% |
Lancia / Chrysler |
-27,8% |
Jeep |
-8,5% |
Grupa Renault |
-27,0% |
Renault |
-31,7% |
Łada |
-21,0% |
Dacia |
-14,6% |
Honda |
-26,6% |
Ford |
-13,7% |
Daimler |
-11,8% |
Smart |
-11,9% |
Mercedes-Benz |
-11,8% |
Hyundai |
-10,9% |
Grupa PSA |
-7,7% |
DS Automobiles |
-34,5% |
Opel / Vauxhall |
-11,2% |
Peugeot |
-4,3% |
Citroën |
-3,4% |
BMW |
-7,4% |
Toyota Group |
-1,2% |
Lexus |
-10,4% |
Toyota |
-1,2% |
Jaguar Land Rover Group |
-1,7% |
Land Rover |
-17,0% |
Jaguar |
33,5% |
Volvo |
3,1% |
Kia |
4,3% |
We wrześniu br. zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej o 23,5% mniej samochodów osobowych, aniżeli we wrześniu 2017 roku. Wzrost sprzedaży zanotowano tylko w Bułgarii (+8,5%) i w Chorwacji (+3,3%). Największe spadki dotknęły rynki rumuński (-73,4%) i austriacki (-41,8%).
Grupa PSA, od lat zaangażowana w proekologiczne rozwiązania i stosująca swój protokół badania spalania w ruchu rzeczywistym straciła niewiele. Największe obciążenie, to dla koncernu przejęty od GM Opel. Sprzedaż marki DS Automobiles jest na tyle znikoma, że realnie nie obciąża wyniku. Acz 3.034 samochody w samym tylko wrześniu nie jest takim znowu złym wynikiem. DS Automobiles znalazło w Unii 35.622 nabywców w ciągu trzech kwartałów, a to oznacza wzrost stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 1,4%. Taka sprzedaż w tym roku, to wynik odrobinę lepszy, niż Lexusa.
Wiecie już, kto ile stracił na WLTP, a kto odrobinę zyskał. A co zyskaliśmy my wszyscy? Nareszcie prawdziwe dane dotyczące spalania i emisji.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze