Jego styl zachowuje pełen ciepła wdzięk małych renówek. Modus jest naszpikowany pomysłowymi rozwiązaniami – oferuje wiele innowacyjnych funkcji, bardzo bogate wyposażenie oraz niezwykłą przyjemność i komfort jazdy.
Sympatyczny i przyjazny samochód
Przy długości 3792 mm, porównywalnej z długością Clio, Modus dysponuje wyjątkowo przestronnym wnętrzem jak na auto o tak kompaktowych wymiarach. Dzięki swej ujmującej i ciepłej osobowości jest to niezwykle sympatyczny i przyjazny dla użytkowników samochód. Całe wnętrze zostało szczególnie starannie dopracowane pod kątem ergonomii i przestronności. W Modusie wykorzystano całą wiedzę techniczną Renault w zakresie komfortu wnętrza i wygody podróżowania. Dwa rodzaje otwieranych dachów zapewniają świetlistość wnętrza godną Scénic’a i przyczyniają się do poczucia komfortu podróżujących nim osób. W wypadku Modus’a wykorzystano tę samą co w Mégane koncepcję rozszerzonej gamy, w ramach której oferowany jest bogaty wybór wystrojów wnętrza, jednostek napędowych i elementów wyposażenia.
„Pragnęliśmy uczynić z tego samochodu cenionego towarzysza w codziennym życiu naszych Klientów i dlatego chcieliśmy, aby był pomysłowy, wyposażony w liczne nowe rozwiązania, zwiększające poziom komfortu i ułatwiające jego codzienne użytkowanie”, wyjaśnia Patrick le Quément, Dyrektor Designu Przemysłowego.
Stylistyka Modusa wyróżnia się nowoczesnym i przekornym przodem, z pionowo ustawionymi reflektorami. Ma on wyprofilowaną sylwetkę, z wysuniętą przednią szybą i wydłużonymi liniami. Maska i błotniki, których zarys stanowi przedłużenie słupków drzwi i krawędzi dachu, stwarzają wrażenie płynności. Tę samą płynność możemy odnależć w linii lusterek wstecznych, klamek drzwi i tylnych świateł o zaokrąglonych kształtach.
Umieszczone w płaszczyźnie boków i zależnie od wersji 15- lub 16-calowe koła oraz wyraźnie zaznaczone łuki nadkoli przydają stylowi Modusa wrażenia równowagi, solidności i dynamiki. Duży, wynoszący 2 482 mm rozstaw osi ułatwia wsiadanie i przyczynia się do zwiększenia przestronności wnętrza. Typowe dla marki pionowo ustawione logo jest wpisane w osłonę chłodnicy. Z tyłu pojazdu logo zostało umieszczone centralnie nad napisem Modus.
Odznaczające się czystymi liniami i zapraszające do wspólnej jazdy wnętrze
Kierowcy i pasażerom samochód ten oferuje komfortowe i ciepłe wnętrze. Wysiłki stylistów skoncentrowane zostały na doborze materiałów, tkanin i ich kolorów, ich połączeniach jak również na dopasowaniu poszczególnych elementów we wnętrzu pojazdu.
Wszystkie materiały tworzą wrażenie łagodności i komfortu. Łagodności, którą odnajdujemy w Modusie w postaci rysunku fal na progach drzwi i na klapie bagażnika oraz, w wypadku niektórych rodzajów wystroju wnętrza, w postaci motywów na tkaninie tapicerki.
Informacje wyświetlane na centralnie umieszczonej desce rozdzielczej są widoczne dla wszystkich pasażerów. Odznaczająca się bardzo czystymi i oszczędnymi liniami deska rozdzielcza wyróżnia się wśród bardzo masywnych i przytłaczających desek rozdzielczych występujących w klasycznych nadwoziach. Jej miękkie i zaokrąglone linie dodatkowo podkreślają ujmujący i przyjazny wygląd wnętrza. Pod gładką osłoną zgrupowane zostały wszystkie skromnie i dyskretnie zaprojektowane zegary i instrumenty pokładowe.
„Wnętrze Modusa stanowi potwierdzenie zapowiedzi dużej przestrzeni i bogatego wyposażenia, na jakie wskazuje jego zewnętrzna stylistyka. Mocno wysunięta do przodu przednia szyba oraz otwierany dach wzmacniają wrażenie przestronności i jasności wnętrza. Powierzchnia szyb jest godna pojazdu z wyższego segmentu” – podkreśla Patrick le Quément, Dyrektor Designu przemysłowego.
Ten jednobryłowy pojazd o nowatorskiej estetyce posiada wyjątkowo świetliste wnętrze, co stawia go pod tym względem na równi z pojazdami jednobryłowymi z wyższego segmentu. Dzięki wysuniętym na zewnątrz słupkom drzwi, przesuniętej ku przodowi przedniej szybie i panoramicznemu dachowi, powierzchnia szyb Modusa sięga 3,56 m2, podkreślając dodatkowo wrażenie przestronności wnętrza. Do tego panoramicznego efektu przyczynia się również tylna szyba, wpisana w krzywiznę klapy bagażnika.
Elektrycznie otwierany dach, oferowany w modelu Modus, stanowi nawiązanie do dachu w Mégane II, z dwoma przeszklonymi płaszczyznami, jedną ruchomą z przodu i jedną nieruchomą z tyłu. Do jego otwierania służy elektryczna, obrotowa, impulsowa dźwignia z układem zapobiegającym przytrzaśnięciu palców. Prócz położenia uchylonego, możliwe są 3 położenia otwarcia dachu: : 1/3, 2/3 i pełne otwarcie na długości 500 mm. Aby pogodzić doświetlenie wnętrza z ochroną przed promieniowaniem podczerwonym wybór projektantów padł na ten sam typ szyby Vénus 40 o grubości 4 mm co w Mégane. Ten barwiony w masie szklany dach jest wyposażony w dwie nieprzepuszczające światła przysłony. Chowana owiewka obniża poziom szumów powietrza.
Alternatywą dla powyższego dachu elektrycznego jest dostępny w ofercie ręcznie otwierany, nowatorski dach. Efekt “nieba nad głową” uzyskano tutaj dzięki oryginalnemu systemowi “podwójnego niezależnego dachu”. Obydwa szklane panele są uchylne i dają się wyjąć z zawiasów. Użytkownik może wybierać między możliwością uchylenia i całkowitego zdjęcia obydwu paneli. Do ich przewozu przewidziano specjalną kieszeń z tyłu oparcia tylnego siedzenia.
Modus oferuje szeroki wachlarz wersji, aby móc jak najpełniej spełniać oczekiwania klientów. Oferowana gama obejmuje cztery rodzaje wystroju wnętrza (Authentique, Expression, Dynamique i Privilege) z różnymi poziomami wyposażenia i jednostkami napędowymi.
Wystrój wnętrza Authentique symbolizuje prostotę – zastosowano w nim ciemną kolorystykę i ciemnografitową konsolę centralną. W połączeniu z tapicerką o geometrycznych motywach, to odznaczające się łagodnym wykończeniem wnętrze wykorzystuje grę światłocieni bez wpadania w surowość. Wystrój wnętrza Authentique połączono z kołpakami kół 15 cali, bocznymi listwami ochronnymi barwionymi w masie, podobnie barwioną dolną częścią zderzaka, w jednym z czterech kolorów dobieranych w zależności od koloru nadwozia.
Bardziej żywy i odważny wystrój wnętrza Expression charakteryzuje się tapicerką i konsolą centralną w kolorze czerwonym lub niebieskim. Płaty drzwi zostały wyposażone w panele z tkaniny o większych rozmiarach. Jeśli chodzi o elementy zewnętrzne, zderzaki są w kolorze nadwozia (zależnie od kraju), a listwy ochronne w kolorze grafitowym.
Charakter wystoju wnętrza Dynamique podkreśla bardziej wyrazista tapicerka “Regato”, jak również kierownica i dźwignia zmiany biegów w kolorze ciemnografitowym. Ciemną kolorystykę wnętrza połączono w tym wypadku z wykończoną na matowo, chromowaną winietą gałki dźwigni zmiany biegów, tak samo wykończonym przyciskiem hamulca postojowego, środkową częścią deski rozdzielczej i umieszczonymi na niej przyciskami. Chromowane są również klamki drzwi.
Wystrój wnętrza Privilege, w którym dominują jasne kolory, odznacza się tapicerką w eleganckim jasnozłocistym kolorze, powtarzającym się również na konsoli centralnej i na radioodtwarzaczu ze zmieniarką płyt CD. Uzupełnieniem wyrafinowanego
wnętrza jest miękkie wykończenie deski rozdzielczej i płatów drzwi.
Modus – pomysłowy i uniwersalny
Modus, w którym zastosowano niezwykłą ilość nowatorskich i pomysłowych rozwiązań charakteryzuje się poziomem komfortu i przyjemności użytkowania zbliżonym do poziomu samochodów z wyższego segmentu. Jako pierwszy w tym segmencie został wyposażony w unikalne tylne dzielone siedzenie “Triptic”, tylną klapę z podwójnym systemem otwierania i bagażnik rowerowy, które stanowią uzupełnienie już i tak bogatego wachlarza różnych elementów wyposażenia.
Innowacyjne rozwiązania
„Dla mnie Modus jest samochodem przyjaznym, który ma serce, wielkie serce. Ma serce, ponieważ zwraca wyjątkową uwagę na każdego pasażera i oferuje pomysłowe rozwiązania mające na celu zwiększenie komfortu wszystkich podróżujących, małych i dużych, bez względu na miejsce, na którym siedzą” – mówi Rémi Deconinck, Dyrektor produktu.
Projektując Modusa Renault po raz kolejny dał dowód swoich umiejętności w dziedzinie podnoszenia komfortu dzięki zastosowaniu pomysłowych rozwiązań mających na celu spełnienie oczekiwań wszystkich użytkowników w przestronnym, wspólnym i stwarzającym przyjazną atmosferę wnętrzu.
Dzięki długości całkowitej wynoszącej 3 792 mm (porównywalnej z długością klasycznych wersji nadwoziowych w tym segmencie), Modus zajmuje pierwsze miejsce pod względem przestronności w swojej ktegorii dzięki: największej odległości między głowami a dachem z przodu (88 mm dla 95% populacji) podobnie jak i z tyłu (46 mm dla 95% populacji), promieniowi na wysokości kolan kolan między oparciami przednich foteli a tylnymi siedzeniami wynoszącej 235 mm i szerokości na wysokości tylnych podłokietników wynoszącej 1 345 mm. Modus jest pojazdem zwartym, przestronnym, a jednocześnie zapewniającym dużą łatwość wsiadania i wysiadania dzięki swej jednobryłowej konstrukcji, dzięki wysokości 1 589 mm oraz wąskiemu środkowemu słupkowi i szerokim drzwiom.
Jego wyjątkowo przestronne wnętrze charakteryzuje się również jeszcze bardziej udoskonaloną modułową budową niż w przypadku Twingo. Najważniejszym innowacyjnym rozwiązaniem jest przesuwne, tylne siedzenie ze składanym środkowym miejscem, o nazwie “Triptic”. Siedzenie to może przesuwać się na długości 170 mm i daje się ustawiać w czterech położeniach. W zależności od potrzeb, może na nim podróżować dwóch lub trzech pasażerów. W konfiguracji 2-miejscowej można je ustawiać we wszystkich 4 położeniach. W konfiguracji 3-miejscowej możliwe są tylko dwa położenia. Zmiana konfiguracji z 2- na 3-miejscową możliwa jest w położeniu najbardziej przesuniętym do przodu. W pierwszej fazie obydwa boczne siedziska rozsuwają się na boki dzięki dźwigni umieszczonej po prawej stronie siedzenia. W drugiej fazie środkową poduszkę odchyla się do dołu, tworząc siedzisko trzeciego miejsca.
Wyjątkowo szerokie zagłówki na tylnych bocznych miejscach zapewniają prawidłowe podtrzymywanie głów pasażerów bez względu na wybraną konfigurację tylnego siedzenia. Siedzenie Triptic może być również dzielone w układzie 1/3-2/3, jak również składane w taki sposób, że tworzy płaską przestrzeń ładunkową.
W modelu Modus zastosowano tylną klapę z podwójnym systemem otwierania, stanowiącą kolejną nowość w tym segmencie pojazdów. Rozwiązanie to umożliwia bądź klasyczne otwieranie całej tylnej klapy lub też tylko drzwiczek w jej dolnej części. Uzyskujemy dzięki temu dostęp do bagażnika w każdej sytuacji, również w ograniczonej przestrzeni (przy innym zbyt blisko zaparkowanym pojeździe, ścianie parkingu, …).
Powyższe nowe rozwiązanie składa się z trzech elementów: panelu zewnętrznego z polipropylenu, polakierowanego w kolorze nadwozia, kasety z polipropylenu wzmocnionej włóknem szklanym oraz wysuwanego przedłużenia kasety, zwanego saniami, ułatwiającego wsuwanie przedmiotów do bagażnika oraz ich wyjmowanie. Rozwiązanie to zapewnia dostęp do bagażnika przez otwór o szerokości 705 mm i wysokości 262 mm przy kącie otwarcia 52°.
Modus może być również wyposażony w jedyny w swym rodzaju na rynku bagażnik rowerowy “Vélofix”. Specjalnie opracowany specjalnie dla tego modelu, daje się on szybko i z niezwykłą łatwością montować i demontować. Mocuje się go poprzez proste wsunięcie zaczepów w przykręcane do tylnych podłużnic tuleje. Po złożeniu można go przewozić w bagażniku bez względu na położenie tylnego siedzenia. To nowe rozwiązanie umożliwia przewóz dwóch rowerów dla dorosłych (maksymalny ciężar 30 kg), zapewniając przy tym nadal dostęp do bagażnika dzięki dzielonej tylnej klapie. System ten został również odpowiednio zaprojektowany, aby uniemożliwić kradzież rowerów podczas postoju pojazdu.
W celu zachowania zwartej konstrukcji Modusa, pojazd ten wyposażono w pomysłowy dostęp do koła zapasowego, umieszczonego z tyłu pod podłogą. Koło spoczywa na ochronnej osłonie. Umieszczony w centralnym punkcie osłony trzpień posiada zaczep pozwalający zamocować go do przytwierdzonego do podłogi wspornika. Całość zabezpieczona jest przed wypadnięciem przy pomocy specjalnej nakrętki. Koło zwalnia się poprzez naciśnięcie dźwigni połączonej z kołem przy pomocy linki ze stali nierdzewnej. Ciężar koła wystarcza do jego opuszczenia na ziemię. Gdy koło znajdzie się na ziemi, ochronna osłona pozwala pociągnąć koło do siebie bez groźby uszkodzenia czy porysowania jego bocznej powierzchni. W celu podniesienia koła po jego zmianie, wystarczy umieścić je na ochronnej osłonie, zaczepić linkę, wsunąć całość pod samochód i pociągnąć dźwignię do siebie.
Elementy wyposażenia podnoszącego komfort pochodzące z aut wyższej klasy
Modus jest pierwszym samochodem Renault z segmentów A i B wyposażonym w nowy interfejs na desce rozdzielczej, wcześniej prezentowany już w modelu Mégane II. Na alfanumerycznym wyświetlaczu zgrupowano wszystkie komunikaty powitalne, ostrzegawcze, informacje z komputera pokładowego oraz informacje dotyczące zmiany trybu działania niektórych funkcji. Komunikaty tekstowe z powodzeniem zastępują dotychczasowe kontrolki i ułatwiają kierowcy codzienne użytkowanie pojazdu. Na centralnie umieszczonej tablicy rozdzielczej zgrupowane zostały wszystkie informacje przeznaczone dla wszystkich pasażerów i możliwe do odczytania jednym rzutem oka.
Modus może być także wyposażony system głośnomówiący umożliwiający telefonowanie bez użycia rąk, z nieznaną dotychczas w tym segmencie funkcją automatycznego lub ręcznego – zgodnie z wolą kierowcy – przełączania w tryb oczekiwania. Funkcja ta umożliwia kierowcy wybranie najdogodniejszego momentu do zatelefonowania lub odebrania telefonu dzięki komunikatowi głosowemu, informującemu rozmówcę, że wzywana przez niego osoba prowadzi w danym momencie samochód. Dzięki centralnie umieszczonemu wyświetlaczowi kierowca nie musi zbytnio odrywać wzroku od tego, co dzieje się na drodze. Wszystkie czynności związane z telefonowaniem (odbieranie i kończenie rozmów, regulacja głośności) mogą być wykonywane za pośrednictwem przycisków satelity lub przy pomocy poleceń głosowych. Mocowanie telefonu w specjalnym uchwycie zapobiega jego gwałtownemu przemieszczaniu się w razie zderzenia. Innym rozwiązaniem zwiększającym komfort i wywodzącym się z wyższych segmentów jest funkcja oświetlenia drogi do domu, pozwalająca na opóźnienie wyłączenia reflektorów o czas do 2 minut po zamknięciu drzwi.
Pozycja za kierownicą jest podobna jak w Scénic’u. Łączy ona w sobie zalety pozycji za kierownicą właściwej dla klasycznych wersji nadwozia z panoramicznym polem widzenia typowym amochodów jednobryłowych. Siedzący dokładnie w osi kolumny kierownicy kierowca ma do dyspozycji umieszczoną pionowo i regulowaną w pionie kierownicę.Kierowca i samochód stanowią jedność dzięki dobrze zaprojektowanemu podparciu stóp i szczególnie starannie dobranej gęstości pianki siedzeń, zapewniającej optymalne boczne podparcie ciała. Możliwość regulacji fotela kierowcy w pionie już przy najniższym poziomie wyposażenia (w większości krajów) pozwala każdemu dobrać optymalną pozycję za kierownicą.
Fotel pasażera (w zależności od wystroju wnętrza) został wyposażony w nowy schowek: część siedziska można odchylać, a znajdujące się pod spodem zagłebiebie pozwala zabezpieczyć przedmioty przed przemieszczaniem się w czasie jazdy. Również oparcie daje się odchylać do przodu, ułatwiając w ten sposób załadunek dużych przedmiotów. Każde wolne miejsce zostało przekształcone w kolejny schowek, czy to w płatach przednich i tylnych drzwi, czy w tylnej części obudowy hamulca ręcznego, czy też w przedniej części podłogi, gdzie znajdują się dwa schowki o pojemności 2 litrów (w zależności od wystroju wnętrza. Zwarta konstrukcja bloku klimatyzacji pozwoliła wygospodarować sporą przestrzeń na schowek w desce rozdzielczej (chłodzony w wersjach z klimatyzacją). Kolejny schowek został wbudowany w górną część deski rozdzielczej po stronie kierowcy. Pojemność bagażnika wynosi 198 dm3 przy całkowicie cofniętym tylnym siedzeniu i może być zwiększona do 274 dm3 po jego całkowitym przesunięciu do przodu.
W Modusie dostrzec można troskę o każdego pasażera w postaci oferowanego w opcji bogatego wachlarza różnych zasłon przeciwsłonecznych. Pierwsza z nich, zwijana, zakrywa tylną szybę. Boczne żaluzje mogą być również wbudowane w tylne drzwi. Są one dwuczęściowe i umożliwiają niezależne przysłanianie szyb stałych i opuszczanych. Na czas postoju można także rozwinąć dzięki teleskopowym słupkom żaluzję przedniej szyby. W zależności od poziomu wyposażenia żaluzja ta może być chowana, gdy nie jest używana, w specjalnej szufladzie pod siedzeniem pasażera.
Dynamika i bezstresowa jazda
Modus jest niezwykle uniwersalnym samochodem. Sprawnie porusza się w mieście jak i na szosie – jego konstrukcja oparta jest na nowej płycie podłogowej (płyta B Aliansu Renault-Nissan) wyposażonej w układ jezdny pochodzący z Mégane. Rozwiązania zapewniające komfort akustyczny Modusa wykorzystują technologie stosowane w samochodach wyższego segmentu, dzięki czemu osiągnięto najwyższy poziom w tej dziedzinie. Modus dysponuje szeroką gamą jednostek napędowych charakteryzujących się wysokimi osiągami i umiarkowanym zużyciem paliwa.
Parametry dynamiczne i akustyczne na poziomie Megane II
Układ jezdny Modusa łączy w sobie precyzję prowadzenia i wysoki poziom tłumienia drgań i hałasów. Przednie zawieszenie, oparte jest na konstrukcji typu Mc Person z prostokątnym wahaczem dolnym, zapewnia właściwe rozłożenie sił działających w podłużnej i poprzecznej osi pojazdu. W ten sposób możliwe było uzyskanie znacznej sztywności poprzecznej zawieszenia istotnej dla właściwego trzymania się drogi, przy jednocześnie odpowiednim tłumieniu drgań wzdłużnych dla zapewnienia komfortu jazdy. Przednie zawieszenie zamocowane jest do ramy podsilnikowej na poduszkach, co również ma korzystny wpływ na wygodę dzięki ograniczeniu przenoszenia drgań układu jezdnego na kabinę. Modus jest z resztą pierwszym samochodem w segmentach A i B, wspólnie z Nissanem Micra, który posiada ten rodzaj ramy szczątkowej.
Tylne zawieszenie, podobne jak w Mégane, składa się ze sprężystej osi o programowanej charakterystyce pracy połączonej ze sprężynami śrubowymi. Odkształcalny profil belki tylnej współpracuje ze stabilizatorem poprzecznym w celu zapewnienia optymalnego tłumienia kołysania bocznego. Pionowo osadzone amortyzatory o dużym skoku gwarantują komfortową jazdę i precyzyjne prowadzenie. Odpowiedni dobór sprężystych i tłumiących drgania materiałów zastosowanych w zawieszeniu przednim i tylnym przyczynia się do skutecznej amortyzacji nierówności drogi i zapewnia sprawną i pewną pracę układu jezdnego. Modus jest seryjnie wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy o charakterystyce zapewniającej precyzję prowadzenia i promień skrętu wynoszący jedynie 9,90 m między krawężnikami.
Modus wykorzystuje interesujące rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w modelu Mégane. Jego podwozie było przedmiotem szczególnej uwagi konstruktorów, którzy starali się uzyskać jak najwyższy poziom komfortu akustycznego. Ograniczenie drgań wymagało sztywniejszej konstrukcji nadwozia i skuteczniejszego mocowania podzespołów silnika i układu jezdnego. Przenoszenie drgań zmniejszono przez zastosowanie wzmocnionego połączenia przodu pojazdu z kabiną przez wbudowanie dwóch belek poprzecznych. Do zwiększenia komfortu akustycznego przyczynia się również łączenie podłużnic wchodzących w belkę poprzeczną przegrody czołowej powiązaną z przednimi słupkami. Ponadto konstrukcja kabiny została wzmocniona dodatkowymi profilami usztywniającymi.
W jednostkach napędowych wprowadzono wiele nowych rozwiązań technicznych – między innymi montaż łożyska pośredniego przy prawej półosi, czy zastosowanie bardziej elastycznego układu zawieszenia silnika. Powszechne zastosowanie linek sterujących zmianą biegów pozwala na ograniczenie przenoszenia drgań jednostki napędowej i zapobiega niezamierzonym zmianom położenia dźwigni zmiany biegów. Dzięki powyższym rozwiązaniom technicznym Modus plasuje się na czele swego segmentu pojazdów w dziedzinie komfortu akustycznego.
Oferta zespołów napędowych zapewniająca uniwersalny charakter pojazdu
Zalety dynamiczne Modusa podkreśla szeroka gama silników i skrzyń biegów dostępnych w tym modelu. Gama silników benzynowych, w momencie wprowadzenia na rynek będzie obejmowała trzy jednostki 16-zaworowe: 1.2 16V 75 KM, 1.4 16V 98 KM oraz 1.6 16V 115 KM. Ostatnia z nich jest wyposażona w układ przesuwny wałka rozrządu zwiększający wygodę prowadzenia i ograniczający zużycie paliwa.
Wszystkie te silniki wyposażone są w elektroniczne sterowanie pedału gazu współpracujące z napędem przepustnicy, co poprawia precyzję kontroli pracy silnika. Są one również wyposażone w pokładowy system kontrolny (On Board Diagnostic), gwarantujący długotrwałą sprawność układu i urządzeń oczyszczających spaliny. Jeśli chodzi o gamę silników wysokoprężnych, w dniu wprowadzenia samochodu do sprzedaży, oferowane będą dwie wersje silnika 1.5 dCi o mocy 65 KM i 80 KM.
1.2 16V
Silnik 1.2 16V nowej generacji o pojemności skokowej 1 149 cm3 uzyskuje moc 75 KM (55 kW) przy 5 500 obr/min oraz moment 105 Nm (11 mkg) przy 4 250 obr/min. Mimo, że wartości mocy i maksymalnego momentu obrotowego są takie same jak w poprzedniej odmianie tego silnika, nowa wersja jest bardziej dynamiczna w najczęściej używanych zakresach prędkości obrotowej i charakteryzuje się mniejszym zużyciem paliwa.
Zmodyfikowano górną część silnika, aby polepszyć zasilanie zwłaszcza w niskim zakresie prędkości obrotowej: osadzony na silniku filtr powietrza posiada większą objętość (6 litrów zamiast 5.5), powiększono również przepustnicę z napędem elektrycznym, aby lepiej stabilizować obroty na biegu jałowym. Wałek rozrządu umieszczony w głowicy współpracuje z łożyskowanymi dźwigniami zaworowymi. W układzie tym zastosowano nowe fazy w suwie ssania i zmniejszenie skoku zaworów.
Rozwiązania te pozwoliły na obniżenie prędkości obrotowej na biegu jałowym do 650 obr/min (zamiast 730 obr/min), co powoduje ograniczenie zużycia paliwa o 2 do 3% w jeździe miejskiej. Silnik 1.2 16V jest pierwszym silnikiem Renault pracującym z tak małą prędkością na biegu jałowym. Zmieniła się również krzywa momentu o dodatkowe 3 do 4 Nm w niskim zakresie obrotów (około 150 obr/min). Modus wyposażony w ten silnik zapewnia dobre przyspieszenia już przy niskich obrotach przy zużyciu paliwa wynoszącym jedynie 6 l/100 km w cyklu mieszanym, co daje emisję CO2 na poziomie 145 g/km.
1.4 16V
Gdy w 1999 roku wprowadzono do sprzedaży silnik 1.4 16V, od razu zyskał on sobie licznych zwolenników dzięki wysokim osiągom i doskonałej wydajności. Przy niewielkiej pojemności 1 390 cm3 osiąga on moc 98 KM (72 kW) przy 5 700 obr/min zapewniając wysoki komfort prowadzenia samochodu. Maksymalny moment tej jednostki sięga 127 Nm (13 mkg) przy 4 250 obr/min. 90% momentu dostępne jest w szerokim zakresie prędkości obrotowej od 2 000 obr/min do 5 750 obr/min.
Przeznaczony dla klientów poszukujących samochodu dynamicznego i oszczędnego, Modus 1.4 16V zużywa tylko 6,7 l/100 km paliwa w cyklu mieszanym (161 g CO2/km). Zastosowanie w Modusie połączenia silnika ze skrzynią biegów określanego mianem “wielko-płaszczyznowego” polepsza akustykę pracy jednostki zmniejszając hałas przenoszony do kabiny.
1.6 16V
Pochodzący z Megane silnik 1.6 16V rozwija moc 115 KM (82 kW) przy 6 000 obr/min i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 151 Nm (15,7 mkg) przy 4 250 obr/min. Jednostka 1.6 16V jest wyposażona w układ przesuwny wałka rozrządu dla zaworów ssących. Układ ten działa stale w zakresie 45° kąta obrotu wału korbowego. Stała zmiana faz rozrządu wpływa korzystnie na osiągi i komfort jazdy w każdej fazie pracy silnika. Układ przesuwny rozrządu zapewnia też wyjątkowo stabilne obroty na biegu jałowym, co jest szczególnie istotne w jeździe miejskiej.
90 % maksymalnego momentu obrotowego tego silnika jest dostępne od 2 000 do 5 750 obr/min, co sprawia, że jest on dynamiczny, przyjemny w eksploatacji i zapewnia płynne przyspieszenia w niskich i średnich zakresach prędkości obrotowej. W modelu Modus, silnik ten został wyposażony w nowy katalizator o większej gęstości siatki ceramicznej dla spełnienia normy Euro 4. Zużycie paliwa Modusa z tym silnikiem wynosi tylko 6,8 l/100 km (163 g CO2/km). Podobnie jak w jednostce 1.4 16V, zastosowano “wielko-płaszczyznowe” połączenie silnika ze skrzynią z korzyścią dla akustyki pracy.
1.5 dCi 65 KM i 80 KM
Obie wersje silnika 1.5 dCi oferowane w chwili wprowadzenia modelu na rynek pochodzą z Clio i Mégane. Silnik ten jest powszechnie ceniony za swe walory akustyczne i sprawność. Nowe jego wersje o mocy 65 KM i 80 KM oferują jeszcze lepsze parametry. Modus został wyposażony w amortyzowane koło zamachowe tłumiące drgania pracującego silnika. Obie jednostki 1.5 dCi wyposażone są w układ wtrysku paliwa drugiej generacji i rozwijają moc 48 kW i 60 kW przy 4 000 obr/min. Silniki zapewniają dynamiczne przyspieszenia już w niskim zakresie obrotów osiągając moment 160 Nm w wersji 65 KM i 185 Nm w wersji 80 KM. Wszystko to przy nadal niskim zużyciu paliwa, bowiem Modus 1.5 dCi 65 i 80 KM zużywa odpowiednio 4,7 l oleju napędowego/100 km (emisja 125 g CO2/km) i 4,6 l oleju napędowego /100 km (emisja 122 g CO2/km) w cyklu mieszanym.
Układ oczyszczania spalin spełnia normę Euro 3 dzięki zastosowaniu dwudrożnego katalizatora umieszczonego bezpośrednio przy wylocie z silnika, co przyspiesza jego rozgrzanie do właściwej temperatury pracy. Ponadto silnik posiada system ograniczania emisji NOx przez recyrkulację gazów spalinowych (EGR) sterowaną elektronicznie.
W Modusie oferujemy mechaniczne skrzynie biegów stosowane w Mégane, aby umożliwić pełne wykorzystanie potencjału oferowanych silników. Wszystkie silniki współpracują z 5-biegowymi skrzyniami mechanicznymi o symbolach JH i JR. Ich konstrukcja oparta jest na dwóch wałkach i są one zdolne przenieść moment wynoszący odpowiednio 160 Nm i 200 Nm. Skrzynie posiadają dwustożkowe układy synchronizacji na dwóch pierwszych biegach (oprócz silników 1.2 16V oraz 1.4 16V) i układy sterowania za pomocą linek. Rozwiązania te pozwoliły na skrócenie skoku dźwigni zmiany biegów, ograniczenie siły potrzebnej do włączenia biegu, a także zwiększenie precyzji zmiany przełożeń i przyjemności prowadzenia pojazdu. W celu polepszenia akustyki pracy i zmniejszenia siły nacisku na pedał sprzęgło jest sterowane hydraulicznie.
W wersji samochodu z silnikiem 1.6 16V oferowana jest automatyczna skrzynia biegów – 4-biegowa skrzynia Proactive ze sterowaniem impulsowym. Przy pomocy tego układu sterowania, kierowca może sam zmieniać biegi przesuwając jedynie dźwignię po ustawieniu jej w pozycji ręcznego trybu sterowania z położenia “drive”. W celu zabezpieczenia układów mechanicznych, w tym trybie pracy, nie jest możliwy wybór przełożenia nie dostosowanego do prędkości obrotowej silnika. Przy hamowaniu automatycznie włączony zostaje bieg najlepiej dostosowany do prędkości obrotowej, niezależnie od przełożenia wybranego wcześniej przez kierowcę. Jest to więc zabezpieczenie przed doprowadzeniem do nadmiernych lub zbyt niskich obrotów silnika.
Nowa płyta podłogowa i nowe technologie
Wiele lat temu firma Renault zdecydowała, że bezpieczeństwo stanie się jednym ze strategicznych kierunków działania, co przejawia się konsekwentnie w całej gamie pojazdów tej marki. Modus jest pierwszym samochodem w swojej klasie, który uzyskał maksymalną ocenę „5 gwiazdek” w testach Euro NCAP. Dlatego też samochód ten oferuje liczne rozwiązania techniczne niespotykane dotychczas w tym segmencie pojazdów.
Bezpieczeństwo czynne podstawowym założeniem konstrukcyjnym Modusa
Podstawowy czynnik decydujący o bezpieczeństwie czynnym – trzymanie się drogi – jest mocną stroną Modusa. Nowa płyta podłogowa oraz jego układ jezdny gwarantują precyzyjny tor jazdy niezależnie od rodzaju drogi, czy na przykład fazy hamowania lub przyspieszania. Stabilizatory poprzeczne o dużej średnicy montowane z przodu i z tyłu zapewniają właściwe zachowanie jednobryłowego nadwozia na drodze. Rozstaw osi wynoszący 2 482 mm i szeroki rozstaw kół przednich (1 471 mm) i tylnych (1 450 mm) wpływają korzystnie na stabilizację toru jazdy oraz na przyczepność do nawierzchni drogi.
W Modusie zastosowano 15 lub 16-calowe koła wyposażone w szerokie opony wpływające na skrócenie drogi hamowania. Układ hamulcowy został poddany modyfikacjom, aby wzmocnić jego skuteczność i siłę działania nawet przy częstym korzystaniu z pedału hamulca. Przednie i tylne tarcze hamulcowe (we wszystkich wersjach silnikowych oprócz 1.2 16V oraz 1.5 dCi 65 KM) posiadają dużą średnicę (260 mm z przodu i 240 mm z tyłu) i znaczną grubość (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu). Skuteczność hamowania i odporność na przegrzanie układu hamulcowego Modusa gwarantuje jedną z najkrótszych dróg hamowania w tym segmencie pojazdów.
Modus wyposażono seryjnie w system ABS Bosch 8.0 ostatniej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania – rozwiązania stosowane w samochodach wyższych segmentów. Przy gwałtownym naciśnięciu na pedał hamulca, następuje automatyczne włączenie świateł awaryjnych.
Modus jest również wyposażony w system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESP) z funkcją kontroli podsterowności. Korekta toru jazdy następuje poprzez zredukowanie momentu obrotowego silnika i uruchomienie układu hamulcowego w celu zmniejszenia prędkości. Funkcja kontroli podsterowności steruje hamulcami i prędkością dwóch kół po jednej stronie lub wszystkich kół jednocześnie, zależnie od stopnia podsterowności.
Uzupełnieniem systemu ESP jest funkcja zapobiegania poślizgowi kół napędzanych (ASR) przy ruszaniu lub przyspieszaniu przy słabej przyczepności. Istnieje możliwość odłączenia tej funkcji przy prędkości poniżej 50 km/h przy użyciu przycisku na desce rozdzielczej, co może ułatwić ruszanie na grząskich lub nierównych nawierzchniach. Ponowne uruchomienie działania systemu następuje automatycznie po kolejnym rozruchu silnika i przekroczeniu prędkości 50 km/h. Ponadto funkcja regulacji momentu obrotowego silnika przy redukcji biegów (MSR) nie dopuszcza do poślizgu kół napędzanych przy puszczeniu pedału gazu lub zwalnianiu na drodze o śliskiej nawierzchni.
Nowe technologie w służbie bezpieczeństwa
Modus prezentuje światową nowość w segmencie A i B: dodatkowe światła poprawiające widoczność na zakrętach. System, składający się z bloku elektronicznego i lampy ustawionej pod kątem 40°, wbudowanej w reflektor, włącza stopniowo dodatkowe światła przy pokonywaniu zakrętu, by poszerzyć pole widzenia. Oświetlenie to włączane jest w zależności od kilku parametrów: kąt skrętu kierownicy powinien być większy lub równy 40°, prędkość samochodu poniżej 60 km/h i włączone światła mijania. Funkcja ta nie działa przy włączeniu wstecznego biegu.
Dla polepszenia widoczności nocą, Modus jest również wyposażony w reflektory ksenonowe o podwójnym zasięgu. Aby rozszerzyć pole widzenia na boki, światła drogowe są uzupełniane poprzez stopniowe podnoszenie się świateł mijania. Przy włączeniu świateł drogowych, wiązka świateł mijania przesuwa się ku górze i poprawia widoczność. Sterowanie tą funkcją oświetlenia drogi zapewnia ten sam blok elektroniczny, który kontroluje włączanie dodatkowych świateł poprawiających widoczność na zakrętach.
Podobnie jak w Mégane, reflektory ksenonowe współpracują z systemem automatycznego korygowania wysokości wiązki światła dostosowującym zasięg reflektorów do profilu drogi. Oprócz korekty statycznej, system zapewnia też korektę dynamiczną wiązki świateł podczas hamowania i przyspieszania. Wysokość wiązki posiada dwa stopnie regulacji dostosowujące zasięg świateł do prędkości samochodu. Do 30 km/h, światła mijania są obniżone, aby zmniejszyć strumień światła świecący w górę w czasie jazdy w mieście – zasięg świateł wynosi wtedy 55 m. Po przekroczeniu 30 km/h, światła mijania znajdują się na przepisowej wysokości, zapewniając zasięg 71 m.
Czujnik światła z kolei steruje automatycznym włączaniem świateł mijania w zależności od natężenia światła zewnętrznego. Czujnik deszczu uruchamia wycieraczki i kontroluje prędkość ich pracy zależnie od ilości wody na przedniej szybie. Przeciwbieżne ramiona wycieraczek oczyszczają dużą powierzchnię szyby zapewniając optymalną widoczność.
Modus wyposażony jest w system kontroli ciśnienia w oponach, który ostrzega kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu w jednej lub kilku oponach. System ten wykrywa niewielkie nieszczelności lub też niewłaściwe dostosowanie ciśnienia powietrza w oponach do prędkości pojazdu.
Regulator i ogranicznik prędkości, dostępny we wszystkich wersjach, pozwala kierowcy na utrzymanie stałej prędkości samochodu lub na zaprogramowanie prędkości maksymalnej. Pierwsza funkcja urządzenia – regulator – jest wykorzystywana głównie na szosie i autostradzie. Druga funkcja systemu – ogranicznik – znajduje zastosowanie raczej w jeździe w terenie zabudowanym. W razie potrzeby, wciśnięcie pedału gazu poza punkt zaprogramowanej prędkości granicznej pozwala na jej przekroczenie. W obu przypadkach, wybrana prędkość jest wyświetlana na tablicy rozdzielczej i może być w każdej chwili zmieniona zgodnie z wolą kierowcy przy pomocy przycisków umieszczonych na kierownicy.
Optymalna ochrona na wszystkich miejscach w kabinie
Jeden ze strategicznych kierunków działalności Renault i dziedzina, w której marka zdobyła znaczące doświadczenie – bezpieczeństwo bierne – było w samochodzie Modus przedmiotem bardzo wyśrubowanych założeń technicznych. Konstrukcja Modusa została tak zaprojektowana, by nadwozie właściwie reagowało na siły działające w chwili zderzenia i tak pochłaniało energię, aby kabina stanowiła przestrzeń chroniącą pasażerów i kierowcę, do której nie przedostaną się żadne mechaniczne podzespoły pojazdu. Koncepcja nadwozia Modusa w dużej mierze odwołuje się do konstrukcji modelu Scenic, najbezpieczniejszego samochodu w swej kategorii.
Przy zderzeniu czołowym, nadwozie Modusa zapewnia rozłożenie energii poprzez przednie podłużnice, pochłaniające ją w specjalnym zagięciu, następnie wydłużony słupek przedni i belkę poprzeczną przegrody czołowej. Podzespoły znajdujące się z przodu (silnik, skrzynia biegów, akumulator, osprzęt) zostały tak rozmieszczone i zaprojektowane, by w chwili zderzenia nachodziły na siebie i pozwalały na zadziałanie kontrolowanych stref zgniotu w nadwoziu. Wykonany z magnezu szkielet kierownicy jest odkształcalny, zaś kolumna kierownicy ulega skróceniu przy silnym zderzeniu. Chowanie pedału hamulca w podłodze zmniejsza ryzyko obrażeń kończyn dolnych kierowcy, a specjalne wkłady pochłaniające energię umieszczone w podłodze po stronie kierowcy i pasażera chronią nogi, zwłaszcza kostki i kości piszczelowe. Dużą uwagę poświęcono mocowaniu tylnej ławki „Triptic” w celu uzyskania wytrzymałości zaczepów ławki na zrywanie i to w czterech położeniach regulacji wzdłużnej. Ławka jest więc zamocowana na stalowej płycie grubości 1,8 mm przyspawanej do tylnej płyty podłogowej, na której dodatkowo umieszczono trzy wzmocnienia grubości 4 mm.
Modus jest wyposażony w usztywniony słupek boczny środkowy o programowanych strefach odkształceń, które ograniczają skutki zderzenia bocznego. Sposób odkształcania się środkowego słupka pozwala na zabezpieczenie pasażera lub kierowcy poprzez jego ewentualny kontakt w chwili zderzenia z wkładem pochłaniającym energię, umieszczonym w drzwiach oraz poprzez ograniczenie przedostania się elementów konstrukcji nadwozia do wnętrza kabiny.
W razie uderzenia w tył samochodu, znaczącą rolę w sposobie odkształcania się tylnej części nadwozia ma koło zapasowe. Solidne zamocowanie w koszu oraz wytłoczenie w podłodze chroni przed przemieszczeniem się koła przy zderzeniu. Mocne uderzenie powoduje przebicie opony koła zapasowego, pozwalające uzyskać dodatkową przestrzeń na odkształcenie innych elementów podwozia pojazdu.
Systemy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów zostały zaprojektowane jako uzupełnienie działania konstrukcji nadwozia pochłaniającej energię zderzenia dla zagwarantowania optymalnej ochrony na wszystkich miejscach w kabinie, niezależnie od rodzaju zderzenia. Modus jest wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji. Obejmuje on do sześciu poduszek powietrznych, w tym:
- cztery poduszki boczne (dwie poduszki boczne chroniące klatkę piersiową wbudowane w fotele przednie i dwie kurtyny powietrzne chroniące głowy pasażerów z przodu i z tyłu) oraz
- dwie czołowe poduszki powietrzne dostosowujące swe działanie do siły uderzenia dzięki dwóm stopniom wypełnienia gazem.Przy zderzeniu czołowym uruchomienie wymienionych zabezpieczeń jest uzależnione od budowy ciała i pozycji kierowcy i pasażera z przodu. Miejsca przednie są ponadto wyposażone w podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami naciągu skalowanymi do 400 daN i chroniącymi klatkę piersiową. Sygnał dźwiękowy oraz piktogram wyświetlający się na tablicy rozdzielczej ostrzegają kierowcę o nie zapiętym pasie bezpieczeństwa.
Zjawisko tzw. „nurkowania” na miejscach tylnych zostało ograniczone poprzez rozmieszczenie punktów kotwiczenia pasów blisko oparć foteli, jak również przez odpowiednie wyprofilowanie siedzisk. Wspomnieć także należy o wzmocnieniu oparcia tylnej ławki zapobiegającym przemieszczeniu się bagaży do kabiny.
Poza tym Modus oferuje system 3-punktowego mocowania fotelika dla dziecka typu Isofix przodem i tyłem do kierunku jazdy. Trzeci punkt kotwiczenia służy do zamocowania przy pomocy pasa górnej części fotelika do punktu mocowania w konstrukcji fotela, co zapobiega przemieszczaniu się fotelika w razie zderzenia. 3-punktowy system Isofix znajduje się na dwóch miejscach bocznych z tyłu. Korzystanie z tego systemu mocowań, oferowanego także na miejscu pasażera z przodu, jest zabezpieczone wyłącznikiem umieszczonym na bocznej płaszczyźnie deski rozdzielczej, który odłącza system przedniej poduszki powietrznej pasażera, poduszki bocznej chroniącej klatkę piersiową oraz pirotechnicznego napinacza pasa bocznego tylnej ławki. Odłączenie tych zabezpieczeń jest sygnalizowane zaświeceniem się odpowiedniej kontrolki na tablicy rozdzielczej.
Prosty w eksploatacji, oszczędny i przyjazny dla środowiska samochód
Modus jest samochodem dopracowanym w najdrobniejszych szczegółach. Oznacza się niskimi kosztami eksploatacji i posiada 12-letnią gwarancję antykorozyjną. Prócz rozwiązań mających na celu obniżenie zużycia paliwa, w Modusie znacznie zwiększono również stopień wyciszenia, obniżając poziom emisji hałasu na zewnątrz do zaledwie 71 dBA (o 3 dBA poniżej obowiązującej normy). Zgodnie z zasadą ochrony środowiska w ramach Systemu Zarządzania Cyklem Życia Pojazdów (MCV) wdrożonego przy okazji wprowadzenia na rynek modelu Mégane II, 95% masy Modusa nadaje się do powtórnego wykorzystania. W modelu tym z wyprzedzeniem uwzględniono planowane zmiany prawne dotyczące ograniczeń w zakresie stosowania metali ciężkich, dzięki czemu nowy pojazd jest w pełni zgodny ze strategią trwałego rozwoju realizowaną przez Renault.
Obniżone koszty eksploatacji i 12-letnia gwarancja antykorozyjna
Modus nie tylko dba o swoich pasażerów, ale ułatwia również życie swojemu właścicielowi. Okresy międy kolejnymi przeglądami zostały wydłużone, a wymiany oleju można dokonywać co 30 tys. km w wypadku silników benzynowych i co 20 tys. km w wypadku silników wysokoprężnych. Świece i filtr powietrza należy wymieniać co 60 tys. km. W codziennej eksploatacji wszystkie stosowane w tym modelu silniki wykazują zmniejszone zużycie paliwa. Do uzyskania takiego wyniku przyczyniło się w szczególności zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy, które pozwala zaoszczędzić od 0,2 do 0,3 l/100 km w zależności od cyklu pomiarowego.
W celu obniżenia kosztów napraw, a co za tym idzie również i stawek ubezpieczenia, w Modusie zastosowano tak zaprojektowane elementy wyposażenia, aby zwiększyć ich wytrzymałość na drobne stłuczki. Dotyczy to w szczególności kloszy świateł w teście Dannera. Zastosowanie kształtowników z aluminium w przedniej belce poprzecznej oraz, po raz pierwszy w świecie, polipropylenu do belki tylnej zapewnia pochłanianie niemal całej energii zderzenia przy niewielkich prędkościach. Zastosowanie tego typu materiałów stanowi również ułatwienie przy dokonywaniu napraw i pozwala skrócić potrzebny na nie czas o około 70% w stosunku do modelu Clio w przypadku naprawy przodu pojazdu i o 14% w przypadku naprawy tyłu.
Dzięki wysokiej jakości wprowadzonych rozwiązań zwiększono także trwałość Modusa, w szczególności w wyniku zastosowania stali nierdzewnej do produkcji układu wydechowego, którego żywotność wydłużona została do 10 lat. W następstwie zastosowania ocynkowanej ramy podsilnikowej oraz wypełnienia przekrojów zamkniętych woskiem okres gwarancji antykorozyjnej został wydłużony do lat 12.
Zasadnicze znaczenie ochrony środowiska
Aby obniżyć emisję hałasu, w Modusie wykorzystano doświadczenia zdobyte w pojazdach wyższych segmentów. Kwestia wyciszenia pojazdu uwzględniana jest już na etapie projektowania, w szczególności dzięki komputerowym obliczeniom drgań i akustyki. Dzięki nim poziom emisji hałasu w tym nowym jednobryłowym pojeździe wynosi zaledwie 71 dBA, o 3 dBA mniej od aktualnie obowiązujących przepisów europejskich, co odpowiada obniżeniu poziomu hałasu o 50%.
W dążeniu do obniżenia poziomu emisji CO2 wiele wysiłku poświęcono na szczegółowe dopracowanie kwestii aerodynamiki, zmniejszenia tarcia i odciążenia całej konstrukcji. W celu poprawienia aerodynamiki tego modelu zoptymalizowano kształt płyty podłogowej poprzez wyrównanie jej dolnej powierzchni oraz dodanie osłon aerodynamicznych, deflektorów i elastycznej listwy w przedniej części pojazdu. Zastosowanie blach stalowych o bardzo wysokim współczynniku sprężystości oraz elementów z aluminium, norylu i polipropylenu do niektórych elementów konstrukcji nadwozia pozwoliło obniżyć masę pojazdu. Dzięki zastosowaniu aluminium maska Modusa jest dwa razy lżejsza od jej stalowego odpowiednika.
Ponad 95 % masy Modusa nadaje się do wtórnego wykorzystania i to bez uszczerbku dla jego jakości oraz osiągów. Projektowanie poszczególnych części z myślą o ich wtórnym wykorzystaniu po wycofaniu pojazdu z eksploatacji zmusiło konstruktorów Renault oraz dostawców do poszukiwania nowatorskich rozwiązań oraz do uwzględnienia tej problematyki w procesie projektowania i zapewniania jakości. I tak na przykład zastosowanie polipropylenu pozwoliło zwiększyć możliwości recyklingu. Z polipropylenu wykonane jest w Modusie skrzydło tylnej, dwuczęściowej klapy. Daje się ono łatwo wymontować z pojazdu poprzez wykręcenie dwóch śrub i wypięcie dwóch siłowników.
Rozszerzono również oznakowanie poszczególnych części w celu ułatwienia sortowania przy recyklingu. Elementy z tworzywa elastomerowego (guma) o ciężarze powyżej 200 g są oznakowane odpowiednim symbolem tego materiału. Dzięki temu podczas demontażu można je znacznie łatwiej sortować na kategorie materiałów i kierować do odpowiednich struktur prowadzących recykling.
Liczba krajów, w których sprzedawany będzie Modus wymagała uwzględnienia już na samym początku programu wszystkich ograniczeń wynikających z obowiązujących w nich przepisów. Dlatego też w Modusie uwzględniono z pewnym wyprzedzniem przewidywane zmiany niektórych przepisów, w szczególności te, które dotyczą ograniczeń w zakresie stosowania metali ciężkich (ołów, rtęć, kadm i sześciowartościowy chrom). Z tego właśnie powodu ciężarki do wyważania kół są obecnie wykonywane ze stopu cynku i zrezygnowano ze stosowania ołowianych ciężarków do kompensowania drgań.
Dodatkowy atut w segmencie małych samochodów
Dzięki Modusowi Renault umocni swoją ofertę na rynku małych samochodów, wprowadzając kolejny pojazd obok Clio. Segmenty A i B stanowią ponad jedną trzecią europejskiego rynku samochodowego. Modus jest pierwszym pojazdem Renault, w którym wykorzystana została płyta podłogowa B, będąca drugą wspólną płytą podłogową Aliansu, już wykorzystywaną przez Nissana. Modus będzie produkowany na wszystkie światowe rynki w jednym tylko zakładzie Renault, zlokalizowanym w miejscowości Valladolid w Hiszpanii.
Renault – jeden z czołowych producentów na europejskim rynku małych samochodów
Z uwagi na sprzedaż blisko 5 milionów egzemplarzy w 2003 roku, segmenty A i B stanowią ponad jedną trzecią wszystkich samochodów sprzedanych w Europie Zachodniej. Pomimo ogólnego spadku na rynku samochodowym od 1999 roku (– 5,6 % w ciągu czterech lat), w segmentach tych odnotowywano systematyczny wzrost (+ 7 % między rokiem 1999 i 2003). Ich udział w całym rynku samochodowym wzrósł z 30,9 % w roku 1999 do 35 % w roku 2003. Na segmenty te składają się dwie podstawowe kategorie:
- Segment A, do którego należy Twingo – stanowił 6,4 % rynku samochodowego ogółem dzięki 915 000 samochodów sprzedanych w 2003 roku. Jego udział w rynku małych samochodów, wynoszący poniżej 20%, wykazywał w ostatnich latach tendencję spadkową;
- Segment B, do którego należy Clio – stanowił 28,5 % w rynku samochodowym ogółem w roku 2003. W ostatnich latach wykazuje się on systematyczną tendencję wzrostową – w 2003 roku sprzedano ponad 4 miliony samochodów.Dzięki sprzedaży blisko 574 000 samochodów, Renault osiągnął w 2003 roku 11,5% udziałów w europejskim rynku małych samochodów, zajmując drugie miejsce za Peugeotem, na równi z Fiatem. Clio zajmuje w tym segmencie drugie miejsce wśród najlepiej sprzedających się samochodów, za Peugeotem 206. W segmencie A pierwsze miejsce po 11 latach od wprowadzenia na rynek zajmuje nadal Twingo, i to pomimo coraz liczniejszych i coraz bardziej ambitnych konkurentów.Modus, stanowiący poszerzenie oferty Renault w tych segmentach, występuje w roli spadkobiercy wieloletnich nowatorskich tradycji tej marki : Renault 5, Super 5, Clio i Twingo odcisnęły w przeszłości piętno na swojej epoce. Ponadto Renault może poszczycić się bardzo licznym parkiem sprzedanych małych samochodów: ponad 18 milionów wyprodukowanych egzemplarzy (od czasu wprowadzenia na rynek Renault 5), w tym ponad 7,4 miliona Clio od roku 1990 i blisko 2,2 miliona Twingo od roku 1993.
Dzięki Modusowi Renault dysponować będzie rozszerzoną i bardziej zróżnicowaną ofertą w segmencie małych samochodów, pozwalającą na spełnienie potrzeb każego rodzaju klienteli.Segment rynku podlegający głębokim przeobrażeniomSegment małych samochodów w Europie podlega obecnie głębokim przeobrażeniom. Następuje jego coraz większe zróżnicowanie wraz z rozwojem wersji kombi, pojawieniem się modeli jednobryłowych, coraz liczniejszą ofertą wersji coupe-kabriolet, kabrioletów oraz pojawieniem się na rynku małych pojazdów typu SUV. W segmencie tym zarysowuje się coraz ostrzejsza konkurencja. Ostatnie lata charakteryzują się wejściem na ten rynek producentów specjalizujących się w wyższych segmentach (Smart czy Mini), jak również ofensywą producentów azjatyckich. Toyota, Honda, Hyundai, Mazda i Mitsubishi dają wyraz swym ambicjom prezentując również swoje oferty.
Segmenty A i B skierowane są w Europie do niezwykle zróżnicowanej klienteli, znacznie szerszej niż w wypadku pozostałych segmentów rynku. Klientela ta składa się zarówno z osób o ograniczonych możliwościach zakupu jak i z przedstawicieli wyższych warstw społeczno-zawodowych, będących często posiadaczami kilku samochodów. Segmenty A i B przyciągają kobiety: 50% kobiet zamierzających kupić samochód wybiera modele z segmentu A, czyli z segmentu Twingo. Przeprowadzone wśród tej grupy klientów badania wykazują, że najważniejszym kryterium wyboru jest tu cena i stylistyka. Dopiero na dalszych miejscach wymieniane są takie czynniki jak zwrotność, zużycie paliwa czy poziom wyposażenia.
Proponowany Modus pozwoli stworzyć Renault ofertę szczególnie dobrze dostosowaną do potrzeb rynku. Podobnie jak w programie Mégane II, również i tu Renault oferować będzie odmienny model dla każdej grupy klientów. Jako alternatywa dla tradycyjnych wersji nadwoziowych, Modus umożliwi Renault zdobycie nowych klientów w segmentach A i B na rynku europejskim: ponad 2/3 całości sprzedaży tego modelu powinien wchłonąć rynek Francji, Niemiec i Włoch.
Valladolid – jedyny zakład produkujący Modusa
Ponieważ Modus jest przeznaczony głównie na rynek europejski, będzie on produkowany tylko w jednym zakładzie, zlokalizowanym w Hiszpanii w miejscowości Valladolid.
Wraz z wprowadzeniem Modusa na rynek Renault dokonał szeregu innowacyjnych zmian w swojej strategii przemysłowej. W ramach strategii rozwijania działalności na skalę międzynarodową Renault od kilku lat produkuje niektóre swoje modele całkowicie poza granicami Francji. Dzieje się tak w szczególności w przypadku produkowanego w hiszpańskiej miejscowości Palencia modelu Mégane Grandtour, czy też modelu Mégane Sedan produkowanego w Bursie (Turcja). Modus jest pierwszym projektem, którego produkcja została w całości uruchomiona poza Francją. Jest to też pierwszy model Renault, w którym wykorzystano wspólną płytę podłogową B Aliansu Nissan-Renault. Jest to wreszcie pierwszy projekt, w którym w pełni wdrożono System Produkcji Renault (SPR).
Zakład Renault w Valladolid (Hiszpania) był dotychczas w całości przeznaczony do produkcji modelu Clio. Jest to jeden z trzech europejskich zakładów Renault, wraz z fabrykami w miejscowości Flins we Francji (Clio i Twingo) i w Novo Mesto w Słowenii (Clio), w których produkowane są modele z segmentu A i B. Zakład w Valladolid jest idealnie dostosowany do struktury produkcyjnej Renault w Europie, w której każdemu zakładowi przypisano produkcję modelu na bazie jednej, wybranej płyty podłogowej.
Wyboru zakładu w Valladolid dokonanu w oparciu o kilka kryteriów. W rankingu najwydajniejszych zakładów europejskich w roku 2002 zajął on pierwsze miejsce w ramach grupy Renault i drugie miejsce wsród wszystkich producentów razem wziętych, za zakładem Nissana w Sunderland. Zgodnie z klasyfikacją przeprowadzoną przez World Market Research Center, osiągnął on wskaźnik 89 pojazdów wyprodukowanych w przeliczeniu na jednego pracownika na rok.
Decyzja o produkcji Modusa wyłącznie w tym jednym zakładzie pozwala osiągnąć w fazie rozruchu produkcji maksimum oszczędności wynikających z efektu skali poprzez koncentrację produkcji w jednym miejscu, jak również skorzystać z licznej sieci wysokiej jakości dostawców oraz dobrej sieci połączeń logistycznych z głownymi kierunkami dystrybucji pojazdów.
Renault zainwestował w uruchomienie produkcji Modus’a 540 milionów euro. W sam tylko zakład w Valladolid zainwestowano około 300 milionów euro. Inwestycje te dotyczyły w szczególności wydziału pras do tłoczenia blach, wydziału blacharni oraz nowego wydziału woskowni, w którym zabezpiecza się przekroje zamknięte przed korozją. Zdolność produkcyjna tego zakładu zostanie zwiększona w stosunku do aktualnego poziomu (produkcja Clio) osiągając blisko 315 000 egzemplarzy rocznie produkowanych w systemie 3-zmianowym.
Produkcja modelu Modus w fabryce w Valladolid jest doskonałą ilustracją współpracy przemysłowej w ramach Aliansu Renault-Nissan. Modus jest bowiem pierwszym pojazdem Renault, w którym wykorzystana została wspólna dla obu marek płyta podłogowa B. Nissan wykorzystał już tę płytę przy produkcji modeli March i Cube, które zostały wprowadzone na rynek w Japonii w 2002 roku, jak również w modelu Micra, wprowadzonym na rynek europejski w styczniu 2003 roku. Płyta ta będzie również wykorzystana przy okazji odnawiania modelu Clio.
Modus jest pierwszym projektem zrealizowanym w całości w oparciu o zasady, narzędzia i procedury Systemu Produkcji Renault (SPR), łącznie z utworzeniem warsztatów szkolenia w zakresie SPR oraz prowadzeniem szkoleń w zakresie zręczności. Jest to również pierwszy projekt, w którym wykorzystano w całości nowy standard oceny jakości gotowego pojazdu AVES (Alliance Vehicle Evaluation System). Standard ten jest owocem wspólnych doświadczeń Renault i Nissana. Służy on wzmocnieniu globalnej analizy jakości wyprodukowanego pojazdu z punktu widzenia końcowego klienta.
Najnowsze komentarze