Malutki koncept Citroën Citela był odpowiedzią na zwiększony ruch w dużych miastach. Ten elektryczny pojazd miał wiele zastosowań ponieważ dzięki modułowej konstrukcji mógł przybrać formę coupé, kabrioletu, a nawet mini pick-upa.
Zobacz: Używany Citroën C5 V6. Naprawa i eksploatacja
Problem zatłoczonych ulic i braku miejsc parkingowych w miastach wcale nie jest nowy. Citroën, podobnie jak inni producenci, od lat proponują pojazdy, które mają za zadanie usprawnić ruch oraz zmniejszyć zanieczyszczenie w dużych aglomeracjach.
Zobacz: Citroën C4 – ultrakomfortowy kompakt od 75.800 zł. Skonfiguruj teraz!
W roku 1992 na wystawie w Sewilli, Citroën zaprezentował model Citela z położonymi blisko siebie tylnymi kołami. Samochód został stworzony do manewrowania w miejskim gąszczu i mógł zaparkować praktycznie wszędzie. Citela mierzyła zaledwie 2,96 m długości, 1,55 szerokości oraz 1,44 m wysokości. Dzięki konstrukcji składającej się z łatwych w demontażu komponentów, pojazd miał różne zastosowania. Czteromiejscowy zadaszony pojazd przekształcał się w kabriolet lub nawet pick-up. Elementy nadwozia wykonano z tworzywa sztucznego, dzięki czemu nadawały się do recyclingu.
Zobacz: Koncepcyjny Citroën Cactus M
Nazwa Citela była skrótem od Citroën Electric Automobile i oznaczała po prostu elektryczny pojazd Citroëna. Napęd pochodził od jednostki elektrycznej, która generowała 20 kW i umożliwiała rozpędzenie pojazdu do 50 km/h w czasie 8 sekund. Prędkość maksymalna wynosiła 110 km/h.
Pojazd jest sterowany za pomocą kierownicy, pedału przyspieszenia i hamulca. Za pozostałe funkcje odpowiadają już przyciski. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy, a system wyświetla informacje o zasięgu i proponuje optymalny styl jazdy. Maksymalny zasięg pojazdu wynosił 210 km, czyli całkiem rozsądnie.
Pod tylną tablicą rejestracyjną schowano dwa gniazda ładowania. Z konwencjonalnego 220 V gniazda niklowo-kadmowego akumulatory ładowały się w ciągu ośmiu godzin. Drugie gniazdo było szybsze. Każda minuta ładowania pozwalała na zwiększenie zasięgu o 2 km. 20-minutowe ładowanie wystarczało, by odbyć przejażdżkę po mieście lub odwieźć dzieci do szkoły.
Mimo iż Citroen pokonał ponad milion km testów tym modelem, a Citela była jak na tamte czasy rewolucyjna, pozostała jedynie prototypem.
Najnowsze komentarze