Znaj proporcjum, mocium panie, chciałoby się rzec do Jeremyego Clarksona. Niestety nie zna polskiego, a tłumaczenie na angielski byłoby raczej przybliżeniem tych pięknych słów, niż dosłownym przekładem. Mógłby więc nie zrozumieć. Ale twierdzenie, że Dacia Duster jest najgorszym samochodem roku zakrawa bardziej na poszukiwanie taniej sensacji, niż obiektywne stwierdzenie faktu. Nie on jedyny zajęty jest marudzeniem, jeden z polskich blogerów, najwidoczniej w poszukiwaniu zagubionej dawno temu weny twórczej, krytykował Francuskie.pl za to, że mamy swoją redakcyjną linię pisania o francuskich samochodach. Widocznie moda na narzekanie dotarła i do niego. 

Dacia Duster nie jest naj ale jest… naj

Clarkson nie potrafi już wykrzesać z siebie tego co kiedyś. Jego wieloletni kolega z programu, James May, powiedział ostatnio w jednym z wywiadów, że gdyby miał trafić na bezludną wyspę, to na pewno nie zabrałby Clarksona. „Nigdy nie odkryłem niczego co mógłby zrobić”.  Nowa Dacia Duster nie jest najszybsza, największa, najlepsza, najwygodniejsza, najbardziej prestiżowa. Moglibyśmy znaleźć jeszcze bardzo dużo elementów, gdzie Duster nie jest naj. Kiedy gdzieś w 2006 czy 2007 roku Dacia pojawiła się na naszym rynku, wzięliśmy nowy egzemplarz Logana MCV z parku prasowego i przez kilka dni zrobiliśmy prawie 5 tysięcy kilometrów. Cudów się nie spodziewaliśmy. Dacią Sandero rok później pokonaliśmy kolejne kilka tysięcy jadąc przez Węgry, Rumunię, Bułgarię i Serbię dookoła Europy. Samochód prosty, ale niezawodny. A pierwsze wrażenia z Dacią Duster były też jak najbardziej pozytywne. Pisaliśmy o tym wtedy, kiedy Duster nie był jeszcze modny. 

SUV, nie osobówka. 

Na pewno nowy Duster nie jest najbrzydszy, bo ten tytuł nieodmiennie – tak twierdzą ludzie, którzy nigdy na naszą stronę nie wchodzą, ale dużo o niej piszą – przyznajemy samochodom z Niemiec ;-) które są inspirowane niemieckimi hełmami z drugiej wojny światowej i urodą… sami wiecie kogo. No i są jeszcze czeskie kalki hełmów z Niemiec, ale to też nieistotne – bo żarty żartami, a temat poważny jest. Duster ma też jedno naj, z którym trudno polemizować. Jest najtańszy. I jako taki oferuje najwięcej za… najmniej. OK, nie musisz go koniecznie kupić, ale są tacy, co chcą i kupują. Bo dla nich to najlepszy wybór. I owe 115 KM z LPG im wystarcza.

Jeremy Clarkson twierdzi, że Duster jest trudny w prowadzeniu. I to stwierdzenie zaczyna nasuwać podejrzenia, że albo ma jakieś problemy zdrowotne, których ujawnić nie chce, albo za bardzo przyzwyczaił się do samochodów za milion złotych i więcej, które prowadzą się same. Dużo można napisać o zachowaniu nowego Dustera na drodze, ale prowadzi się go stosunkowo lekko i łatwo. Być może Brytyjczyk zapomniał, że Duster jest SUVem, a samo to już rodzi pewne konsekwencje w postaci innego zachowania podczas silniejszego wiatru? 

Być może jeżdżąc kiedyś Golfem z zawieszeniem od którego wypadają plomby ;-) zapomniał jak się zachowuje coś komfortowego? A my testowaliśmy Dustera choćby na autostradach, na które podobno się nie do końca nadaje. Pojechaliśmy nim w teren, przegoniliśmy trochę po drogach podmiejskich. Nie udajemy, że to luksusowy SUV, jak DS7 Crossback. Duster ma swoje wady. Ale ma też świetną cenę i dla wielu osób jest po prostu dobrą alternatywą dla kilkuletnich złomów ściąganych z Niemiec. Tylko tyle, aż tyle. Można mu wybaczyć pewne niedociągnięcia.

Krytyk? Milioner pławiący się w luksusach

Dacii Duster nie trzeba brać w obronę. Robią to sami klienci. Nie przejmują się zdaniem podstarzałego telewizyjnego prezentera z objawami kryzysu wieku średniego. Rumunia też się nie przejmuje, korzysta z efektów motoryzacyjnego cudu gospodarczego i ogromnego zapotrzebowania na samochody tego typu. Duster jest tani, modny i wygodny. I ma swoje zalety. Ale jest taki angielski idiom, „To be in somebody’s shoes”, czyli być na czyimś miejscu. Clarkson najwyraźniej ma założony na poglądy filtr ze swoich sporych pieniędzy i drogich aut. Jasne, że Duster będzie gorszy, kiedy zarabia się 10 milionów funtów rocznie a jego majątek jest oceniany na 60 milionów funtów. Prezenter ma lub miał sporo luksusowych samochodów, a wśród nich Volvo XC90, Range Rover, Lotus Elise 111S, Mercedes-Benz 600 Grosser, Mercedes-Benz SL55 AMG, Mercedes-Benz SLK55 AMG,  Mercedes CLK63 AMG Black, BMW 3.0L CSL, Ferrari F355, Aston Martin V8 czy Lamborghini Gallardo Spyder…

Jak to porównywać z Dusterem? Nie da się, bo to inne pieniądze, inna grupa docelowa.  W cenie nowego Volvo XC90 kupicie jakieś 5 nieźle wypasionych Dusterów. Clarkson zwyczajnie nie ma racji, a cała akcja z wypowiedzią na temat Dustera wygląda na zaplanowany chwyt przypomnienia o starszym panu, który powoli znika ze swoim marudzeniem i za wszelką cenę próbuje kogoś zainteresować swoją wydumaną opinią. Ciekawe ile czasu spędził za kierownicą tych tanich samochodów tak naprawdę – nie w telewizji. Ile przejechał kilometrów. My co najmniej kilkanaście tysięcy.

Chcecie poznać zdanie kogoś, kto wie jakie plusy i minusy ma ten samochód?

W Polsce działa bardzo prężnie Dacia Klub Polska – warto odwiedzić to forum, by poznać opinie prawdziwych użytkowników Dustera. Także te krytyczne, ale prawdziwe – a nie wydumane. Dacia Klub Polska nie ma swojego programu w telewizji, nie ma rzeszy fanboyów i jest to świetne miejsce, żeby dowiedzieć się czegoś wartościowego.

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

44
Dodaj komentarz

avatar
1024
 
24 Wątki komentarzy
20 Odpowiedzi na wątki
2 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
40 Autorzy komentarzy
KrzysztofMichał Z.potraffBartzsDarek Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Dario
Gość
Dario

Clarkson NIE JEST!!! Starą marudą !!!!
Jefst STARYM zgorzkniałym TETRYKIEM ,który chwali TO ! za co mu płacą !!!😁 i to co nie chce się SPRZEDAWAĆ !!!

Błażej
Gość
Błażej

Jeszcze go nie mam a juz mi się bardzo spodobał i bez jazdy próbnej kupiłem go w ciemno

Kocur
Gość
Kocur

Znaj proporcjum, mocium panie. Gdzie cała redakcja francuskie.pl a gdzie J.Clarkson. Kto o was słyszał? Kim wy jesteście, żeby obrażać jednego z najbardziej popularnych dziennikarzy motoryzacyjnych? Osiągnięcie chociaż jedną setną tego co Clarkson to możecie się wypowiadać . Bo nazwał dustera najgorszym autem 2018 roku? Bo nie urzekły go tandetne plastiki, jakość montażu z lat 80-tych PRLu? Nie porwała go dynamika 115 koni w wolnossącej benzynie? Czy może palący tyle oleju co benzyny 1.2 turbo nie przypadł mu do gustu? Ergonomia wnętrza, super wygodne fotele, no cóż mogło mu się nie spodobać?!? Poznałem to auto ,bo musiałem je sprzedawać w… Czytaj więcej »

Olo
Gość
Olo

Głupi jesteś jak but z lewej nogi !! Typowy cebulak

Dariusz
Gość
Dariusz

Jak ktoś chce niech kupuje Dacie. Ale niech nie pisze bzdur źe to najlepszy wybór. Bo wedłóg mnie na pewno nie, i nigdy nie kupię takiego auta. Dlaczego, wolę dołożyć kilkadziesiąt tyś i kupić to co chcę.

Gość
Gość
Gość

Według, piszę się przez u otwarte, analfabeto.

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

Widzę, że w podstawówce jeszcze nie przerabialiście pisowni przez ó.

pres
Gość
pres

Jak najbardziej popieram twoje zdanie

Dacia
Gość
Dacia

Co najlepiej kupic pasata w tdi ?. Myslenie polaczka. Narzekać kazdy moze.nie bronie daci. Ale co wy ku… Chcecie za 40 tys.. Az mnie to irytują. Pozdrawiam

Gość
Gość
Gość

Clarkson, to gościu co ma nie wszystko w porządku. Jest walnięty i to mocno. A do dziennikarza to mu sporo brakuję. Zastany celebrytka.

ABS hjjkkk
Gość
ABS hjjkkk

Masz całkowitą racje. Zarzucanie „szukania sensacji” czlowiekowi znanemu na calym swiecie, ktory jezdzi „na zawołanie” najlepszymi autami swiata, ze wyraził dezaprobate dla auta, ktore z zasady jest budżetowe, stawia pod znakiem zapytania profesjonalizm strony.

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Kocur w 100% sie zgadzam, zachwyt nad dacia jest jak lizanie lizaka przez szybe. Jedno i drugie nie ma sensu. Obserwuje spadek jakosc marki renault, mam scenica IV i tyle bublowatych rozwiazan w jednym aucie to juz szczyt bezmyslnosci ;) nissan ciagnie renault na dno.

syku
Gość
syku

Każdy ma wybór . Na nic nie ma przymusu. Nie musimy obrażać czyiś wybór

Marcel
Gość
Marcel

Clarcson dam Ci moją pensję zobaczymy czy się będziesz tak śmiał.

pres
Gość
pres

Generalnie nie rozumiem czemu obrażacie clarksona tylko dlatego , że ma inne zdanie na temat samochodu, który wam się strasznie podoba a jemu nie w skrócie dziecinada

Piotr001
Gość
Piotr001

Serio? Dalej maglujecie temat Clarksona? Więcej dystansu życzę i przede wszystkim poznania Jeremiego jako autora kapitalnych felietonów. Nie szczędzącego krytyki nawet swoim rodakom, a uznającego kible na naszych polskich stacjach benzynowych jako niespotykanie czyste, jeśli nie najczystsze vs. zachodnia, rozwinięta Europa! Zaskoczeni? Polecam jego książki jako dobry dodatek do wieczornej szklaneczki whisky!

Pawel
Gość
Pawel

Dacianduster to dobry samochod. Tak jak jest naoisane w artykule, nie jest najlepszy, ale jest dobry. Za to w stosunku cena do tego fo oferuje jest naprawde dobrze. Dobra strona, zapraszam na moja. http://Www.wiebelter.info

Grzegorz
Gość
Grzegorz

Niestety DD niezaleznie, ktora by to nie byla wersja ma swoje niedociagniecia i nie trzeba miec stycznosci z autami z wyzszej półki zeby to zauważyć. Zwłaszcza szkoda ze silniki sa tak male i nieekonomiczne gdzie w grupie renault sa silniki o wiekszej pojemnosci, ktore lepiej nadawały by sie do „SUV’a” będąc przedewszystkim bardziej ekonomiczne. A Clarkson ma pole do popisu to szaleje😆

Zibi
Gość
Zibi

Mam dostawcza Dockera z fabrycznym LPG. Jazda miejska 9l gazu , na trasie do 110 km/h 8l przebieg 30 000 , żadnych problemów , jedyny dostawcza k z fabrycznym LPG na rynku. Rewelacyjne auto , Zna ktoś lepsze ?

Damian
Gość
Damian

Auto naprawdę jest tanio skonstruowane i to czuć. Klamki jak z aut do 96r. Antena wystające ponad. Dach. A drzwi nie zamykają się na. Raz po ich puszczeniu w autach co stoją w salonie. Brzydko pachną plastiki. Auto na pewno nie. Będzie się. Psuć. Tyle że w. Nim tyle finezji co W kleju do tapet przed rozrobieniem

Jakman
Gość
Jakman

Taka sama histeria była wśród wielbicieli Poloneza, po tym co zrobił z nim Clarkson. Polonez przynajmniej faktycznie był tani. Duster tani nie jest, bo i tak nikt nie kupuje najtańszej wersji, która na wyposażeniu ma tylko silnik. Duster jest po prostu modny, a to co modne to się sprzedaje. Dacia ma w ofercie o wiele rozsądniejsze samochody i jakoś nie robią takiej furory.

Daffit
Gość
Daffit

Widzę że autor artykułu kompletnie go nie zna i go obraża. A sam się nabija z ludzi którzy mówią o Daci a nic o niej nie wiedzą (XD). Clarkson zawsze lubił małe, tanie i praktyczne auta. I on podchodzi do tego na pewno bardziej profesjonalnie niż autor. Wolę uwierzyć jemu który ma dłuższe doświadczenie niż zapewne życie autora.

Jachu
Gość
Jachu

Je.. ć klaksona!

Anopek
Gość
Anopek

ma chłop rację. Z punktu widzenia dziennikarza UK ma rację. Natomiast dla polaka to auto jest naprawdę ok, cały czas trzeba mieć na uwadzę cenę.

Greg
Gość
Greg

To pojedź do brytolów i zobacz ile tam dusterów jeździ. Ździwiłbys się. Ehh.. te polskie kompleksy nt tzw. Zachodu.

lolwut
Gość
lolwut

jeden z najtanszych samochodow na rynku nie moze byc dobry czy bardzo dobry

moze byc rozsadnym wyborem, moze byc oplacalny bo malo straci na wartosci, ale co do zasady drozsze auta zawsze beda lepsze, prawda?
dlatego podniecanie sie ze jakis rumunski gruz jest tani i do tego kula sie do przodu niekoniecznie jest sensowne
bo w koncu to homologowany samochod wiec pewne minimum musi byc spelnione

wszystkim ktorzy racjonalizja bo na niego uciulali polecam wyjecie kija z otworu

Bartzs
Gość
Bartzs

Dobra mądralo. Obejrzyj sobie filmik jak właścicielka BMW M4 (sprawdź ile to kosztuje) wymieniała skrzynie biegów po 10000 km i elementy zawieszenia po 30000 km. Takie wspaniałe auto premium. I moja znaloma mająca przez rok nowiuśka z salonu CLA. Miała ją rok z czego 4 miesiące ten rzęch za 250000 zł stał w ASO. Kupiła Tucsona. To jest ta jakość w wysokiej cenie….

South-PL
Gość
South-PL

Bardzo lubię Clarksona. I muszę go wytłumaczyć. W starej ekipie Top Gear Clarkson był kompletnym przeciwieństwem dla Maya, który ekscytował się autami w stylu Dustera – prostymi i funkcjonalnymi, które nie służyły pompowaniu ego. Mającymi nas przewieźć z punktu A do B. Jeremy to typ który pali gumy na torze i szuka dziury w całym. Wg niego silnik o pojemności 1.2 l powinien być spotykany w kosiarce do trawy a nie w aucie. Dlatego jego opinia o takim samochodzie jak Dacia Duster nie do końca jest miarodajna – jak ktoś kocha się w Pagani to nie wie czego od auta… Czytaj więcej »

NoJa
Gość
NoJa

W tytule niby coś o Dusterze, tymczasem cały tekst bije w Clarksona i niemiecką motoryzację. Nie dość że tylko tam uderza, to jeszcze bardzo często nie trafia :D Pierwsze primo, Clarkson nie jednokrotnie chwalił auta na które nas zwyczajnie stać, i nie zrujnują naszej kieszeni, więc tu nie chodzi o cenę. Drugie primo, wygląd jest kwestią gustu, jak dla mnie to Duster wyglądem jest na tej samej półce co Q3, X3 i cała reszta tego badziewia dla żon biznesmenów. Za to sporo ich zwykłych sedanów nie wygląda źle, choć paradoksalnie niejednokrotnie lepiej wygląda czeska kalka niż niemieckie premium. No i… Czytaj więcej »

ADAM
Gość
ADAM

Wypisują ciągle o LPG w Dusterze jak o Yeti… Wszyscy słyszeli nikt nie widział

potraff
Gość
potraff

Wypadało by się spytać, po ch…. ops przepraszam, po co Wam do miasta auto typu SUV?
A tu wojna miłośników Dustera z jego wrogami?
W tej cenie jest kilka wygodniejszych aut, które do miasta, na trasę się nadają lepiej. Owszem dużo ładniejszy obecny Duster od jedynki, ale do miasta?
Ja rozumiem ludzi dojeżdżających na budowę/pola itp. Ale do miasta???
I jeszcze się kłócić? :D

Michał Z.
Gość
Michał Z.

Jako użytkownik Dustera II powiem tak- oczywiście, że są lepsze samochody, wygodniejsze, lepiej wykończone, dynamiczniejsze. Tylko że po pierwsze- Duster jak na swoją cenę ma całkiem wygodne fotele, zawieszenie też jest komfortowe. W środku nic nie trzeszczy, nie jest tak, że wszystko odpada i się sypie. Dynamika? Ja jeżdżę wersją z silnikiem 1.5 dCi i jest w porządku. Natomiast jest jedna kategoria, w której Duster jest naj i dlatego nim jeżdżę- właściwości w terenie. Potrzebowałem samochodu, który nie zawiśnie na byle jakich koleinach, podjedzie pod strome, ośnieżone podjazdy itp. Teraz zimą mogę powiedzieć, że samochód w 100% spełnia moje oczekiwania.… Czytaj więcej »

Marek
Gość
Marek

Cena Czyni Cuda – tak powinno się reklamować Dustera. Niestety już zajęte.

MartinezR
Gość
MartinezR

Jak widzę redaktorzy tego portalu mają problem ze zrozumieniem kryteriów jakimi kierują się ludzie wybierając najgorsze auto. Duster w pełni zasługuje na to miano (z aut europejskich) – jest badziewnie wykonany, brzydki i jeździ jak wóz drabiniasty. Nikt nie pyta o cenę przy tym wyborze, a tylko o kryteria które definiują auto jako nadające się do fajnej jazdy bądź nie. Z dusterme jest tak, że tylko cena jest jego wartością.

Darek
Gość
Darek

Pojeździj DD 4×4 w terenie to będziesz wiedział co to auto potrafi i jaka jest zabawa oraz frajda z jazdy.

lolwut
Gość
lolwut

jak ktos sie zastanawia nad dusterem to polecam przejechac sie najpierw asx czy vitara

BoLo
Gość
BoLo

Nie wciskajcie ludziom kitu, że Dacia Duster to świetne auto i najlepszy wybór. Nidy nie był świetny i nie będzie. To, że jest najtańszy to żadna dobra informacja. W tej cenie jakość mówi sama za siebie. Wiele osób woli kupić w tych pieniądzach kilkuletni samochód dobrej klasy, niż nowego Dustera. Taka jest prawda. Ludzi powoli „nie stać” na tanie rzeczy.

Adrian
Gość
Adrian

Lubię francuskie samochody ale duster to porażka pod względem wyposażenia i wyglądu wew. i nie rozumiem tego podniecenia się tym samochodem. Poprostu biedawóz i tyle. Zamiast nowego gówna za prawie 70tyś nawet bez klimatronica mozna kupić rocznego captura Nawigacja
-Klimatronik
-Kamera cofania
-Sensor deszczu
-Sensor zmierzchu
-ABS
-ESP
-EL.Szyby
-EL.Lusterka + składane
-Full LED
-Parktronik tył
-Parktronik przód
-Hands Free
-Aluminiowe felgi
Trzeba być upośledzonym żeby jeździć taką padaczką.

daciaklub adam
Gość
daciaklub adam

jakiś zlot oszolomow . mam trzeciego dustera i nie dam zlego słowa powiedzieć ma swoje wady ale jest to dobry samochod

Adrian
Gość
Adrian

Dobry samochód? Czym jeździłeś wcześniej? Polonezem, zaporożcem czy maluchem. Bo w porownaniu z nimi to dobry samochód. Jak na 21 wiek to padaczka – biedawóz. Ile jezdzisz przeciętnie Dusterem? Bo skoro już 3 zamęczasz to chyba z trwałością nie jest zbyt dobrze… Biorąc pod uwagę że produkują go 20 lat to co 3 lata trzeba go wymieniać. Dobry samochód – nowy z salonu nie trzeba wymieniać co 3 lata. Znam pelno osób które kupily nowy z salonu i nie wymieniają, bo jesli jest dobry to jest to ekonomicznie nieopłacalne. Pozdrawiam i życzę dorobienia się kiedyś naprawdę dobrefo samochodu. Bo najlepszy… Czytaj więcej »

South-PL
Gość
South-PL

Drogi Adrianie – mogę cię zapewnić że kupujący nowe samochody wymieniają je co 3-4 lata. I to im droższy samochód (czytaj: premium) tym częściej. A dlaczego? Bo 3-4 letnie auto się nie psuje. Później to już różnie bywa, lepiej ten problem przekazać drugiemu właścicielowi. Przetrzymywanie auta za długo też mija się z celem – co z tego, że jeździsz autem długo, dbasz o nie, a auto jest bezawaryjne. Raz dwa zweryfikują cię przy próbie odsprzedaży. Nikt ci za to dbanie nie zapłaci ani grosza. Jak pokażesz niski przebieg – dowiesz się że licznik przekręcony . I twoje wychuchane auto zostanie… Czytaj więcej »

Marcin
Gość
Marcin

Adam powinieneś napisać dobry TANI samochód. Ma niedociągnięcia o których kupujący powinien wiedzieć by podjąć świadomą decyzję zakupową. Choć niektórzy kupując to dobre auto mają nieco przygód z niezawodnością tych „nowych na gwarancji” aut. Kupowanie daćki to świadomy kompromis zakupowy.

lolwut
Gość
lolwut

jest najtanszy, ma wady wiec nie moze byc DOBRY
moze byc oplacalny, moze miec dobry stosunek jakosci do ceny ale nie moze byc DOBRY!
chyba ze porownujesz do skutera, hulajnogi, czy nie produkowanych sowieckich zlomow

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

A co wg Ciebie jest dobre? SUV za 120 tyś? Bo tyle trzeba wydać a SUV-a konkurencji, a i tak nie będzie miał takich właściwości terenowych jak Duster za 60 tys. Śmiać mi się chce na pękające dupy krytykujące Dustera, bo jedyne na co ich stać i czym jeżdżą to zdezelowane VW w tedeiku za 15 tys od Niemca co tylko do kościoła pomykał.