Wzrost sprzedaży piąty rok z rzędu i wzmocnienie pricing power pomimo niekorzystnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej.
Core Model Strategy przynosi efekty – sukces nowych modeli i pozycja lidera w Europie na rynku lekkich samochodów dostawczych .
W 2018 roku Groupe PSA sprzedała blisko 3.878.000 samochodów. Rentowny wzrost jest efektem ofensywy produktowej Groupe PSA z 70 debiutami rynkowymi w różnych regionach w ciągu ostatnich dwóch lat. To także skutek wdrożenia Core Model Strategy ukierunkowanej na potrzeby klientów oraz zaangażowania sieci sprzedaży.
Od 2014 roku modele Groupe PSA regularnie znajdują się wśród finalistów najbardziej prestiżowych konkursów samochodowych. W 2018 roku zdobyły nagrody Van of the Year 2019 IVOTY (Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van i Opel/Vauxhall Combo) i Best Buy Car of Europe 2019 przyznawany przez AUTOBEST (Citroën Berlingo Van, Opel/Vauxhall Combo Life i Peugeot Rifter), podobnie jak Citroën C3 Aircross rok wcześniej.
Core Technology Groupe PSA została wyróżniona tytułem Silnika Roku. Jest to już czwarty z rzędu tytuł przyznany 3-cylindrowemu silnikowi Turbo PureTech o mocy 110 i 130 koni.
Duży sukces odniosły SUV-y Groupe PSA, a zwłaszcza Peugeot 2008, 3008[1], 5008 (marka jest liderem w Europie), Citroën C3 Aircross[2], C3-XR, C5 Aircross, DS 7 Crossback oraz modele Opel/Vauxhall Crossland X, Mokka X i Grandland X. Dynamika rozwoju będzie utrzymana w 2019 roku. Pojawią się nowe modele o dużym znaczeniu dla wszystkich marek Grupy.
Grupa zapowiedziała również ofensywę elektryczną, która obejmie wszystkie jej marki. Pierwsze modele PHEV[3] i EV[4] pojawią się na rynku już w 2019 roku. Ofensywę rozpocznie marka DS.
Groupe PSA pobiła nowy rekord sprzedaży samochodów dostawczych: 564.147 sprzedanych samochodów, co oznacza wzrost o 18,3%
W 2016 roku Grupa odnowiła swoją gamę kompaktowych furgonów, a w 2018 roku – ofertę furgonetek. W ten sposób umocniła pozycję lidera we wszystkich segmentach rynku europejskiego – blisko co czwarty nabywca samochodu dostawczego decyduje się na model Grupy.
Ofensywa Grupy na rynku samochodów dostawczych przyczyniła się do jej rozwoju na rynkach pozaeuropejskich. Przede wszystkim w Eurazji dzięki uruchomieniu produkcji modeli Peugeot Expert i Citroën Jumpy oraz w Ameryce Łacińskiej dzięki bardzo obiecującemu debiutowi szerokiej gamy produktów i usług przeznaczonych dla samochodów dostawczych.
Europa[5]: zmiana skali – Grupa ma 17,1% udziału w rynku
Groupe PSA doskonale wykorzystała i przygotowała się do wdrożenia nowego protokołu pomiaru zużycia paliwa i emisji WLTP. W ten sposób zapewniła sobie dużą przewagę nad konkurencją w czterech ostatnich miesiącach 2018 roku. Na koniec ubiegłego roku Grupa osiągnęła 17,1% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 3,8 punktu. To zasługa marek Peugeot i Citroën, które mogą poszczycić się największym wzrostem sprzedaży wśród 10 największych marek w Europie w 2018 roku. Obie uzyskały blisko 5-procentowy wzrost.
Peugeot potwierdza swoją dynamikę. Jest liderem na rynku SUV-ów w Europie, numerem 1 w Hiszpanii i Francji na rynkach B2C i B2B samochodów osobowych. Citroën osiągnął najwyższy poziom sprzedaży w ciągu ostatnich siedmiu lat. DS Automobiles odnotowało znaczący wzrost sprzedaży – o 6,7% – dzięki debiutowi DS7 Crossback. Opel/Vauxhall kontynuuje ofensywę produktową i wprowadza kolejne modele z rodziny X.
Groupe PSA osiągnęła lepsze wyniki niż wynosi średnia dla rynku i poprawiła swoją pozycję w najważniejszych krajach: Francji (+2,6 p.), Hiszpanii (+4,2 p.), Włoszech (+3,9 p.), Zjednoczonym Królestwie (+4,8 p.) i Niemczech (+3,7 p.).
Środkowy Wschód i Afryka: Grupa utrzymuje ofensywne podejście pomimo niestabilnej sytuacji w regionie
Pomimo niesprzyjającej sytuacji związanej głównie z zawieszeniem działalności w Iranie[6] i załamaniem się rynku tureckiego, Grupa poprawiła wyniki w Maroku (+1,7 p.), Tunezji (+1 p.) i Egipcie (+3,1 p.). Jest również liderem w Departamentach Zamorskich Francji.
Rozwija także lokalne zakłady produkcyjne i sieci dostawców. Ważnym etapem będzie uruchomienie produkcji w zakładzie w Kenitrze w Maroku w 2019 roku.
Chiny i Azja Południowo-Wschodnia: Groupe PSA przygotowuje działania w Chinach oraz ofensywę handlową w Azji Południowo-Wschodniej
Wobec 2-procentowego spadku na rynku samochodów osobowych w Chinach, sprzedaż Grupy zmniejszyła się o 34,2%. Grupa przygotowuje obecnie wraz z partnerami plany działania w celu przezwyciężenia aktualnych trudności. Między innymi wdraża wraz z marką Fukang strategię elektryfikacji. W 2019 roku na chińskim rynku pojawią się również zelektryfikowane modele PCD[7]. W ramach realizowanej obecnie Core Model Strategy, zaproponowana zostanie oferta produktów lepiej spełniających oczekiwania chińskich klientów.
Sprzedaż w Azji Południowo-Wschodniej wzrosła dwukrotnie w stosunku do 2017 roku do 10.882 samochodów. Spółka joint-venture z firmą Naza w Malezji dostarczy klientom pierwsze wyprodukowane samochody Peugeot 3008 i 5008 w 2019 roku.
Ameryka Łacińska: spadek sprzedaży w znaczniej mierze wynikający z zapaści na rynku argentyńskim (-32% w drugim półroczu) na skutek niesprzyjającej sytuacji gospodarczej i niekorzystnych kursów walutowych oraz trudności na rynku brazylijskim. Niemniej ogólna tendencja sprzedaży w tym regionie jest pozytywna. Grupa sprzedała 54 887 samochodów, co oznacza wzrost o 13,3%, w szczególności w Chile, Meksyku, Kolumbii, Peru, Urugwaju i Ekwadorze.
Zachęcające są również wyniki nowego SUV-a Citroëna C4 Cactus, produkowanego w Ameryce Łacińskiej. Grupa uruchamia także lokalną produkcję samochodów dostawczych (Jumpy MiniBus, Berlingo, Boxer i Jumper w Brazylii, Jumpy i Expert z podwójną kabiną w Argentynie i elektrycznej wersji Partnera w Chile i Urugwaju).
Indie i Pacyfik: wzrost sprzedaży głównie dzięki dobrym wynikom Grupy w Japonii (+9,6%). Projekt uruchomienia produkcji w Indiach, we współpracy z grupą CK Birla, jest realizowany zgodnie z założeniami.
Eurazja: sprzedaż utrzymuje się na stabilnym poziomie. Grupa odnotowała wzrost sprzedaży na Ukrainie (+7%). Zachęcająco przedstawia się dynamika sprzedaży Peugeot 3008, Citroëna C4 i nowych samochodów dostawczych produkowanych od kwietnia w Kałudze (Peugeot Experta i Citroëna Jumpy).
„Pomimo coraz bardziej niestabilnej sytuacji osiągnęliśmy dobre wyniki Grupy dzięki rygorystycznemu wdrożeniu Core Model Strategy, która okazała się bardzo skuteczna. Atrakcyjność naszych produktów dla klientów B2B i B2C umożliwiła nam prowadzenie polityki pricing power dla wszystkich naszych marek, i to podczas przygotowywanej właśnie ofensywy elektrycznej. Umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki i darwinowskie podejście jest bardziej niż kiedykolwiek ważne dla sprostania wyzwaniom i zapewnienia satysfakcji klientów” – powiedział Carlos Tavares, prezes zarządu Groupe PSA.
Skonsolidowana sprzedaż w podziale na regiony
Groupe PSA
Groupe PSA projektuje unikalne modele samochodów i oferuje innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności, wychodzące naprzeciw oczekiwaniom wszystkich kierowców. Grupa jest właścicielem pięciu marek samochodów – Peugeot, Citroën, DS, Opel i Vauxhall – i dysponuje zróżnicowaną ofertą transportu indywidualnego i usług mobilnych w ramach platformy Free2Move. Jej plan strategiczny „Push to Pass” stanowi pierwszy etap realizacji wizji firmy: zdobycia pozycji wyróżniającego się wysoką wydajnością, światowego producenta samochodów i wiodącego dostawcy rozwiązań w zakresie mobilności, potrafiącego zbudować trwałe relacje lojalnościowe ze swoimi klientami. Jest jednym z pionierów, jeśli chodzi o samochody autonomiczne i zapewniające dostęp do Internetu oraz usług online. Jej działalność obejmuje również finansowanie (Banque PSA Finance) oraz produkcję wyposażenia samochodowego (Faurecia).
źródło: Citroën Polska
[1] Peugeot 4008 w Chinach.
[2] C4 Aircross w Chinach.
[3] PHEV: napęd hybrydowy typu plug-in (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).
[4] EV: samochody elektryczne (Electric Vehicle).
[5] Dane dla PCDOV (Peugeot Citroën DS Opel/Vauxhall)
[6] Iran: od 1 maja 2018 roku sprzedaż samochodów produkowanych w Iranie nie jest uwzględniana w skonsolidowanej sprzedaży Grupy.
[7] PCD: Peugeot Citroën DS.
Najnowsze komentarze