Sprzedaż Grupy Renault z uwzględnieniem marek Jinbei i Huasong wyniosła 3,9 mln samochodów, co oznacza wzrost o 3,2%.
Sprzedaż Grupy Renault z uwzględnieniem marek Jinbei i Huasong, które są objęte konsolidacją od 1 stycznia 2018 roku, wzrosła o 3,2%. Przy uwzględnieniu zakresu konsolidacji z 2017 roku, sprzedaż Grupy odnotowała spadek o 1,2%, podczas gdy cały rynek zniżkował o 0,3%.
W Europie sprzedaż Grupy utrzymuje się na stabilnym poziomie (+0,5%).
Grupa kontynuuje realizację planu Drive the Future i rozwija sprzedaż na rynkach pozaeuropejskich. Obecnie stanowią one 50,6% sprzedaży Grupy w porównaniu do 49,2% w 2017 roku, m.in. dzięki markom Jinbei i Huasong.
W segmencie samochodów elektrycznych sprzedaż marki Renault wzrosła w ciągu roku o 36,6% z wyraźnym przyspieszeniem w drugim półroczu (+62,1%). Marka jest liderem w Europie z 22,2% udziału w rynku.
W segmencie lekkich samochodów dostawczych sprzedaż Grupy wzrosła o 33,7% (619.229 samochodów). Wzrost sprzedaży bez uwzględnienia marek Jinbei i Huasong wyniósł 0,9%. Sprzedano 467.042 samochody.
Renault przewiduje lekki wzrost sprzedaży w 2019 roku, z przyspieszeniem w drugim półroczu dzięki wprowadzeniu nowych modeli na rynkach pozaeuropejskich oraz debiutowi Nowego Clio, flagowego modelu Grupy w Europie. Jego premiera odbędzie się na Salonie Samochodowym w Genewie.
W 2018 roku Grupa Renault sprzedała 3.884.295 samochodów, w tym 2.532.567 (-5,2%) marki Renault i 700.798 (+7,0%) marki Dacia. Sprzedaż Łady zwiększyła się o 18,7% do 398.282 nowo zarejestrowanych samochodów, a sprzedaż Renault Samsung Motors spadła o 14,9% do 84.954 sztuk. Marki Jinbei i Huasong sprzedały łącznie 165.603 samochody.
W segmencie samochodów elektrycznych światowa sprzedaż marki Renault wzrosła w ciągu roku o 36,6% do ponad 49.600 samochodów, z wyraźnym przyspieszeniem w drugim półroczu (+62,1%). Marka jest liderem w Europie z 22,2% udziału w rynku. Sprzedaż ZOE wzrosła o 26,1% (39.458 samochodów), a Kangoo Z.E. o 105,1% (8.747 samochodów).
W segmencie lekkich samochodów dostawczych sprzedaż Grupy z uwzględnieniem marek Jinbei i Huasong wzrosła o 33,7%. Pomimo spadku w Turcji i Argentynie, na rynkach, które są ważne w tym segmencie, w 2018 roku marka Renault odnotowała nowy rekord sprzedaży.
W 2018 roku sprzedaż Grupy Renault z uwzględnieniem marek Jinbei i Huasong wzrosła o 3,2%. Wzrost sprzedaży Grupy w Rosji, Brazylii i Afryce skompensował niemal w całości niekorzystną sytuację gospodarczą i geopolityczną panującą poza Europą – powiedział Olivier Murguet, członek Komitetu Wykonawczego i dyrektor handlowy Grupy Renault.
W Europie liczba nowo zarejestrowanych samochodów Grupy utrzymała się na stabilnym poziomie (+0,5%). Dla porównania średni wzrost na rynku wyniósł 0,2%. Wzrost sprzedaży Grupy zapewniły głównie samochody z segmentu B (Clio, Captur, Sandero) i Nowy Duster. Clio nadal pozostaje drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, a Captur zajmuje pierwsze miejsce w segmencie crossoverów tej kategorii.
Marka Dacia odnotowała kolejny rekord sprzedaży w Europie (511.622 nowo zarejestrowane samochody, +10,3%), co zapewniło jej rekordowy udział w rynku (2,9%, +0,3 punktu). Wzrost jest związany głównie z doskonałymi wynikami Nowego Dustera wprowadzonego do sprzedaży na początku roku oraz Sandero.
Grupa kontynuuje realizację planu Drive the Future i rozwija sprzedaż na rynkach pozaeuropejskich. Obecnie stanowią one 50,6% sprzedaży Grupy, w porównaniu do 49,2% w 2017 roku, m.in. dzięki markom Jinbei i Huasong. Grupa osiągnęła te wyniki pomimo spadku sprzedaży w Turcji i Indiach oraz zakończenia sprzedaży w Iranie we wrześniu 2018 roku.
W Rosji, która jest drugim rynkiem zbytu Grupy pod względem wielkości sprzedaży, rynek odnotował wzrost o 12,8%. Grupa zajmuje pozycję lidera. Ponad 1/4 sprzedanych w Rosji samochodów to pojazdy marki Renault lub Łada. Sprzedaż Grupy wzrosła o 10,9%.
Sprzedaż samochodów marki Renault utrzymała się na stabilnym poziomie 137.062 samochodów w oczekiwaniu na pojawienie się modelu Arkana w 2019 roku.
Łada odnotowała na tutejszym rynku wzrost sprzedaży o 15,6% do 360.204 samochodów, co zapewniło jej 20% udziału w rynku (+0,5 punktu). Ten wynik był możliwy dzięki sukcesowi nowych modeli w gamie. Łada jest obecnie najlepiej sprzedającym się modelem w Rosji.
W Brazylii Grupa doskonale wykorzystała ożywienie na rynku, który wzrósł o 13,6%. Nasza sprzedaż wzrosła o 28,5% do blisko 215.000 samochodów. Udział w rynku osiągnął 8,7% (+1,0 punktu) dzięki dobrym wynikom Kwida, który sprzedał się w liczbie ponad 67.000 sztuk.
W Afryce Grupa umocniła pozycję lidera z udziałem 18,1% w rynku. Sprzedała 218.797 samochodów, głównie w Maroku, Afryce Południowej i Egipcie. W Maroku Grupa Renault zdobyła 43% udziału w rynku, a jej sprzedaż wzrosła o 7%. Dacia utrzymała pozycję lidera. Dokker i Logan są dwoma najlepiej sprzedającymi się modelami w Afryce.
Marka Renault odnotowała wzrost sprzedaży o 14,9% do ponad 26.000 samochodów w Afryce Południowej, co zapewniło jej 4,9% udziału w rynku. W Egipcie przy sprzedaży 20.504 samochodów udział marki w rynku wyniósł 11,4%, co oznacza wzrost o 3 punkty.
W Indiach sprzedaż Grupy odnotowała spadek o 26,8% pomimo wzrostu na rynku o 8,4%, w oczekiwaniu na wprowadzenie nowego modelu w drugim półroczu 2019.
W Chinach Grupa kontynuuje realizację planu Drive the Future. Sprzedaż Dongfeng-Renault spadła o 26,9% w oczekiwaniu na nowe modele, które pojawią się w 2019 roku. Rozwój spółki joint venture RBJAC (marki Jinbei i Huasong) przebiega pomyślnie. Grupa przyspiesza ofensywę na rynku samochodów elektrycznych poprzez inwestycje w JM EV, który jest piątym co do wielkości producentem samochodów elektrycznych. Łącznie, z uwzględnieniem nowych marek Jinbei i Huasong, sprzedaż Grupy w Chinach wyniosła 216.699 samochodów.
PERSPEKTYWY HANDLOWE GRUPY RENAULT NA 2019 ROK
W roku 2019 światowy rynek samochodowy powinien utrzymać się na stabilnym poziomie w porównaniu do 2018 roku, podobnie rynek europejski. Natomiast rynek rosyjski powinien osiągnąć wzrost o minimum 3%, a brazylijski o 10%.
W tej sytuacji rynkowej Grupa przewiduje lekki wzrost sprzedaży w 2019 roku, z przyspieszeniem w drugim półroczu dzięki wprowadzeniu nowych modeli na rynkach pozaeuropejskich oraz dzięki debiutowi Nowego Clio, flagowego modelu Grupy w Europie.
Łączna sprzedaż Grupy Renault w poszczególnych regionach (samochody osobowe i dostawcze) |
|||
Łącznie na koniec grudnia | |||
2018 |
2017 |
Różnica (w %) |
|
Francja |
689.788 |
673.868 |
2,4% |
Europa** (bez Francji) |
1.230.954 |
1.237.956 |
-0,6% |
Razem Francja + Europa |
1.920.742 |
1.911.824 |
0,5% |
Afryka, Bliski Wschód, Indie |
448.959 |
532.118 |
-15,6% |
Eurazja |
747.602 |
732.795 |
2,0% |
Ameryka Środkowa i Południowa |
437.248 |
389.420 |
12,3% |
Azja i Pacyfik |
329.744 |
195.920 |
68,3% |
Razem bez Francji i Europy |
1.963.553 |
1.850.253 |
6,1% |
Na całym świecie |
3.884.295 |
3.762.077 |
3,2% |
* Sprzedaż | |||
** Europa = Unia Europejska, Islandia, Norwegia i Szwajcaria |
Łączna sprzedaż Grupy Renault w podziale na poszczególne marki |
|||
Łącznie na koniec grudnia |
|||
2018 |
2017 |
Różnica (w %) |
|
RENAULT | |||
Samochody osobowe |
2.124.364 |
2.264.823 |
-6,2% |
Samochody dostawcze |
408.203 |
406.968 |
0,3% |
Samochody osobowe i dostawcze |
2.532.567 |
2.671.791 |
-5,2% |
RENAULT SAMSUNG MOTORS | |||
Samochody osobowe |
84.954 |
99.846 |
-14,9% |
DACIA |
|
||
Samochody osobowe |
655.172 |
609.684 |
7,5% |
Samochody dostawcze |
45.626 |
45.131 |
1,1% |
Samochody osobowe i dostawcze |
700.798 |
654.815 |
7,0% |
ŁADA |
|
||
Samochody osobowe |
385.069 |
324.739 |
18,6% |
Samochody dostawcze |
13.213 |
10.879 |
21,5% |
Samochody osobowe i dostawcze |
398.282 |
335.618 |
18,7% |
ALPINE | |||
Samochody osobowe |
2.091 |
7 |
+++ |
JINBEI i HUASONG | |||
Samochody osobowe |
13.416 |
||
Samochody dostawcze |
152.187 |
||
Samochody osobowe i dostawcze |
165.603 |
||
GRUPA RENAULT | |||
Samochody osobowe |
3.265.066 |
3.299.099 |
-1,0% |
Samochody dostawcze |
619.229 |
462.978 |
33,7% |
Samochody osobowe i dostawcze |
3.884.295 |
3.762.077 |
3,2% |
15 największych rynków zbytu Grupy Renault na koniec grudnia 2018 r. |
|||
Sprzedaż 2018* |
Udział w rynku SO+SD 2018 |
||
(szt.) |
(%) |
||
1 | FRANCJA |
689.788 |
26,20 |
2 | ROSJA |
497.266 |
27,62 |
3 | NIEMCY |
235.609 |
6,33 |
4 | CHINY |
216.699 |
0,80 |
5 | BRAZYLIA |
214.822 |
8,70 |
6 | WŁOCHY |
208.580 |
9,98 |
7 | HISZPANIA I WYSPY KANARYJSKIE |
189.480 |
12,33 |
8 | TURCJA |
115.842 |
18,66 |
9 | ARGENTYNA |
114.348 |
14,78 |
10 | ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO |
103.607 |
3,79 |
11 | IRAN |
101.347 |
10,56 |
12 | KOREA POŁUDNIOWA |
90.369 |
5,06 |
13 | BELGIA + LUKSEMBURG |
88.663 |
12,86 |
14 | INDIE |
82.368 |
2,07 |
15 | MAROKO |
75.418 |
42,52 |
* Dane na koniec grudnia 2018 r. (sprzedaż), bez Twizy. |
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze