Nowa Dacia Duster z silnikiem 1.3 TCe 150 KM kosztuje po doposażeniu prawie tyle, co najtańsze nowe Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM. Korzystając z tego, że mamy oba samochody do dyspozycji, postanowiliśmy je porównać i odpowiedzieć na pytanie, który z nich byłby lepszym wyborem. Innymi słowy, czy najlepsza wersja Dustera może konkurować a może będzie lepsza od najtańszego Kadjara. Wynik może zaskakiwać.
Wygląd zewnętrzny i wymiary
Duster na 17″ eleganckich felgach z dużym prześwitem wygląda naprawdę dobrze. Intensywny pomarańczowy lakier wyraźnie odcina się od bieli Kadjara a kilka stylistycznych dodatków i sprawia, że wyróżnia się na plus. Kadjar na jego tle to taki trochę ubogi krewny, szczególnie, że w podstawowej wersji ma mniejsze, 16 calowe koła ze zwykłymi felgami. Kadjar wygląda jednak na dłuższe auto, co potwierdza się w wymiarach:
Dacia Duster |
Renault Kadjar |
|
Długość |
4.341 mm |
4.489 mm |
Szerokość |
1.804 |
1.836 mm |
Wysokość |
1.626 mm |
1.613 mm |
Rozstaw osi |
2.674 mm |
2.646 mm |
Pojemność bagażnika |
445l |
472l |
Zobacz: używana Dacia Duster 1.5 dCi – wrażenia użytkownika po pięciu latach
Kadjar jest też szerszy i ma większy bagażnik. Nie są to duże różnice i patrząc na suche dane techniczne trudno wskazać jakieś większe różnice. Te pojawiają się dopiero w środku. Renault ma reflektory soczewkowe, które wyglądają na dużo nowocześniejsze niż te klasyczne w Dusterze ale oba samochody oświetlają drogę bardzo skutecznie. Za to oba auta mają ledowe światła dzienne.
Duster kontra Kadjar – wnętrze
Wnętrze Dustera jest minimalistyczne, wręcz puste przy Kadjarze To zasługa systemu Media Nav, na ekranie którego dokonuje się większości ustawień i konfiguracji. Fotele sprawiają wrażenie nieco mniejszych i nieco mniej otulających kierowcę. Jakość materiałów w Dusterze jest wyraźnie niższa, chociaż montaż nie budzi zastrzeżeń. Nic nie skrzypi i nie trzeszczy. Pod względem wyposażenia Duster ma przewagę – nawigacja, kamery, czujniki parkowania i automatyczna klimatyzacja.
Zobacz: najmocniejsza 150-konna Dacia Duster 1.3 TCE 4×4 – jak jeździ?
Nawet najtańszy Kadjar jest bardzo dobrze wykończony. Co prawda nie ma wielu systemów wspomagających, ale jest manualna klimatyzacja, nieźle grające radio, tempomat czy ogranicznik prędkości, 4 elektryczne szyby i lusterka. Z tyłu w Kadjarze jest również wygodniej – inny kąt kanapy i budowa foteli powodują, że pasażerowie mają więcej miejsca na nogi. Zamiast klasycznych zegarów – ekran.
Czas na jazdę – 1.3 TCe 150 KM w Dusterze kontra 1.3 TCe 140 KM w Kadjarze
Pierwsza rzecz, która zwraca uwagę to dynamika. Chociaż silnik Kadjara jest o 10 KM słabszy, to jednak ma się wrażenie, że auto jeździ nieco bardziej dynamicznie. Oba samochody oferują za to podobny poziom elastyczności i nie brakuje mocy do wyprzedzania. Do dyspozycji kierowców są sześciobiegowe skrzynie, ta w Kadjarze znowu wydaje się nieco lepsza, być może także ze względu na lepsze wyciszenie.
Spalanie jest na podobnym poziomie. Duster w czasie 1200 kilometrów testu spalał nam średnio 8,2 litra na 100 kilometrów.
A to właśnie wyciszenie i komfort jazdy najbardziej różni oba auta. Dla Kadjara szybka jazda po autostradzie nie jest żadnym wyzwaniem, w Dusterze jest po prostu głośniej. Różnice dotyczą też komfortu foteli i ogólnego odczucia drogi. Kadjar sprawia wrażenie samochodu bardziej płynnego i miękkiego w dłuższej podróży. Szczególnie odczuwa się to siedząc z tyłu, który Duster ma nieco twardszy a siedzenia w kanapie są mniej wyprofilowane.
Podobna cena, inny charakter auta
Dacia Duster jest w Polsce najchętniej kupowana z silnikiem 1.6 SCe, który jest dużo tańszy od najmocniejszej jednostki TCe. Dobrze wyposażony Duster kosztuje wtedy 58.900 złotych, dużo mniej niż Kadjar. Wybór mocnego silnika winduje cenę do ponad 70.000 złotych i wtedy zaczynamy być bliżej najtańszego SUVa Renault, można więc myśleć nad jego zakupem.
Bo obiektywnie rzecz biorąc Kadjar jest samochodem lepszym, ale też i droższym. Jednak dopiero rozważając zakup Dustera w najwyższej wersji, ceny obu aut zaczynają być na tyle blisko, że warto rozważyć wybór Renault.
Niezłym wyborem cenowym może okazać się za to Duster 1.3 TCE z silnikiem 130 KM – w wersji Comfort kosztuje 61.000 złotych i zapewnia niezłą dynamikę oraz większość niezbędnego wyposażenia bez dopłat.
Mocne strony Duster i Kadjara
Dacia Duster |
Renault Kadjar |
niższa cena |
wyższy komfort jazdy |
lepsze wyposażenie |
lepsze wyciszenie |
lepsze właściwości terenowe |
większy bagażnik |
Najnowsze komentarze