Renault Laguna została zaprezentowana 25 lat temu. Pierwsza odmiana tego modelu zyskała opinię wygodnego, dużego auta, który z powodzeniem konkurował z Citroenem Xantią czy Fordem Mondeo. Renault Laguna Mk 1 była i nadal jest dobrym wyborem. A niedługo stanie się cenionym klasykiem, warto więc już dzisiaj pomyśleć o zachowaniu takiego modelu na przyszłość.
Patrick Le Quément był w owym czasie głównym projektantem Renault. To on i jego zespół pracowali kilka lat nad niepowtarzalnym i ponadczasowym kształtem Laguny. Co ciekawe, projektant zaczynał swoją karierę w firmie Simca, a później miał jeszcze przygodę z Fordem i Volkswagenem. W 1987 roku trafił do Renault i zaczął działać. To dzięki niemu powstały tak odważne projekty jak Megane II. Ale wróćmy do czasów Laguny.
Prace projektowe pod kierownictwem Patricka Le Quementa rozpoczęły się już w 1988 roku. Samochód szybko zyskał swój kształt, który znamy dzisiaj. Projekt zatwierdzono do produkcji w 1989 roku ale nastąpił kryzys i samochód odłożono jak to się mówi na półkę. Dopiero w 1991 roku powstały modele przedprodukcyjne a testy drogowe zakończono rok później, Uroczysta premiera Laguny miała miejsce w listopadzie 1993 roku a więc dokładnie 25 lat temu. Sprzedaż ruszyła kilka miesięcy potem.
https://youtu.be/BkKHBfl3qOA
Początkowo Laguna występowała tylko w wersji hatchback, by w 1995 pojawić się jako kombi. W 1998 roku Laguna przeszła niewielki facelifting. Kolejna generacja pojawiła się na rynku trzy lata po tym wydarzeniu.
Samochód charakteryzował się bogatym jak na owe czasy wyposażeniem. W standardzie znalazło się wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie czy centralny zamek. Pojawiła się poduszka powietrzna kierowcy, później już dwie. Samochód sprzedawał się całkiem dobrze, osiągając momentami poziom zbliżony do Forda Mondeo, co widać na poniższych statystykach, szczególnie po pojawieniu się odmiany Mk II. W 2002 roku Renault Laguna zajęła drugie miejsce w konkursie Euroepan Car of The Year, ale została pokonana przez Peugeota 307. Ale to już oddzielna historia.
Laguna I jest bardzo komfortowym autem. Nierówności są połykane dużo łagodniej, niż u niemieckiej konkurencji, a wygodne, pluszowe wręcz wnętrze daje przyjemne wrażenie przytulności. Większość silników nie była nigdy nastawiona na sportowe wrażenia, warto się przygotować na spokojną, relaksującą jazdę. Wygoda i komfort są tu priorytetem i nawet dzisiaj zadziwiają.
Sprzedaż modelu Laguna w latach 1997-2005
Renault Laguna |
Ford Mondeo |
|
2005 |
110600 |
165303 |
2004 |
137168 |
183357 |
2003 |
182592 |
199370 |
2002 |
247474 |
250316 |
2001 |
226458 |
286794 |
2000 |
162170 |
178130 |
1999 |
195645 |
227167 |
1998 |
192086 |
310809 |
1997 |
189050 |
322716 |
Używana Renault Laguna pierwszej generacji to raczej niewielki wydatek. Co prawda udało nam się znaleźć w ogłoszeniach jedną perełką za ponad 6 tysięcy złotych – wersja Concorde z 1999 roku. Laguna Concorde była wersją limitowaną, miała na pokładzie prawie wszystko to, co dało się zainstalować, włącznie z syntezatorem mowy, który komunikował kierowcy nawet mokrą nawierzchnię.
Ile kosztuje używana Laguna mk1?
Model |
Rocznik |
Przebieg |
Cena |
Renault Laguna Concorde 1.6 |
1999 |
190100 |
6 650 zł |
Renault Laguna 1.6 |
1999 |
200000 |
3 900 zł |
Renault Laguna 1.8 |
1997 |
255000 |
2 950 zł |
Renault Laguna 2.0 |
1995 |
208000 |
2 900 zł |
Renault Laguna 1.8 |
1994 |
264081 |
1 700 zł |
W ogłoszeniach przeważają samochody z silnikami 1.6 – 1.8. Prawdziwość przebiegu przy ponad 20 latach eksploatacji pozostaje kwestią raczej umowną i trzeba zakładać, że ewentualny zakup oznaczać będzie konieczność większej inwestycji w wymianę wszystkich elementów eksploatacyjnych, co może nie jest przesadnie drogie, ale z całą pewnością trzeba pamiętać o takim wydatku.
Renault Laguna pierwszej generacji, szczególnie te modele wyprodukowane po 1997 roku, mogą być ciekawą propozycją na tani używany samochód. Jest też kilka ciekawych wersji, które powinny w przyszłości stać się cenionymi klasykami, jak choćby Renault Laguna 3.0 biturbo, przygotowana przez jedną z firm tuningowych.
Renault Laguna to jeden z najciekawszych samochodów francuskich jakie można kupić na rynku wtórnym. Niskie koszty serwisu i części powinny ułatwić decyzję.
Najnowsze komentarze