Silniki turbo znajdują się obecnie w większości modeli Renault, co jest efektem trendu pomniejszania pojemności przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności jednostek oraz ograniczeniu spalania, ale historia turbodoładowania wcale nie jest nowa, sięga samych początków motoryzacji. Podczas targów Retromobile 2019 w Paryżu francuska marka zaprezentowała cały przekrój modeli wyposażonych w to rozwiązanie. Podziwialiśmy m.in.: Renault 5 Turbo, Fuego Turbo, Safrane Biturbo i wiele innych, aż po najnowszy model Renault Megane RS Trophy.

Poprawa osiągów silnika poprzez optymalizację ilości powietrza, nie jest wcale nowym pomysłem. Historia doładowania, które dało początek turbosprężarce, sięgają lata wstecz. Pierwsza sprężarka pojawiła się w 1878. W 1902 roku, Louis Renault złożył patent na swój nowy wynalazek: „zwiększenia ciśnienia wlotowego gazu w cylindrach [przez] wentylator lub małą sprężarkę”. Pierwszy patent na turbosprężarkę złożył jednak kto inny, Szwajcar Alfred Büchi. Miało to miejsce trzy lata później. Turbosprężarka przeszła wiele ulepszeń i po II wojnie światowej była wykorzystywana w dużych silnikach Diesla lokomotyw i pojazdach ciężarowych. W marce Renault pojawiła się we wczesnych latach siedemdziesiątych. Na tegorocznej wystawie Retromobile w Paryżu można było podziwiać od starszych modeli po najnowsze z silnikami turbo.

Pierwszym samochodem Renault, który został wyposażony w to rozwiązanie był model Alpine A110, który osiągnął zwycięstwo w rajdzie w rajdzie Critérium des Cévennes w 1972 roku. Kolejne modele, które również wykorzystywały turbodoładowanie to Alpine A441T, A442, A442B oraz A443, który z ekipą Jean-Pierre Jaussaud/Didier Pironi na pokładzie, zwyciężył w 24 godzinnym wyścigu Le Mans w 1978 roku.

Renault RS01 – 1979

Turbodoładowany silnik V6 w 1979 roku trafił do bolidu RS01. Wehikuł dumnie prezentował się podczas targów Retromobile 2019 na podwyższeniu. Turbodoładowana jednostka, w którą wyposażono RS01 przyczyniła się do pierwszego zwycięstwa Renault w Grand Prix Francji w Formule 1 odbywającym się na torze Dijon-Prenois i zapoczątkowała całe pasmo sukcesów. Tradycyjne wolnossące napędy o pojemności 3 litrów nie miały szans z jednostką 1.5. Dzięki niej Renault zdobyło 177 zwycięstw i 507 miejsc na podium.

Renault 18 Turbo – 1980

Ten samochód, który zadebiutował w 1980 roku miał dwa oblicza: z jednej strony mógł służyć do wygodnego transportu rodziny na co dzień, a z drugiej dawał wiele przyjemności z jazdy. Sercem Renault 18 Turbo jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1565 cm3. Jednostka wyposażona w turbosprężarkę Garrett o ciśnieniu 600 g/cm2 generuje 110 KM przy 5000 obr/min. Renault 18 Turbo rozwija prędkość maksymalną 185 km/h.

Renault 5 Turbo – 1980

Jednym z najbardziej znanych modeli w historii turbodoładowanych silników jest Renault 5 Turbo, który powstał, aby przywrócić świetność marki w rajdach samochodowych. Model spełniał wymagania Grupy 4. Centralnie umieszczona jednostka o pojemności 1387 cm3 generowała aż 160 KM mocy. W przeciwieństwie do seryjnej 5-tki, silnik Renault 5 Turbo napędzał tylną oś. Samochód z Jeanem Ragnotti za kierownicą zwyciężył w Rajdzie Monte-Carlo Rally w 1981 roku.

Renault 5 Alpine Turbo – 1981

Zanim pojawiło się Renault 5 Turbo najbardziej sportowym modelem w gamie było Renault 5 Alpine (1976). W roku 1981 silnik o pojemności 1397 cm3, dzięki turbosprężarce został wzmocniony o 18% i z 93 uzyskano 110 KM mocy. Pojazd uzyskiwał prędkość maksymalną 185 km/h.

Renault Fuego Turbo – 1983

Renault Fuego Turbo, które dołączyło do oferty w roku 1983, miało jedno główne zadanie: zapewnić znakomite osiągi. Silnik o pojemności 1565 cm3, który generował 132 KM potrafił rozbujać pojazd do maksymalnych 200 km/h. Pierwsza setka ukazywała się na liczniku Fuego po upływie 9,5 sekundy.

Renault 11 Turbo – 1984

W roku 1984 turbosprężarka Garrett T2 znajdowała się w większości modeli Renault 11. Na szczyt oferty modelu trafiła wersja Turbo z jednostką o pojemności 1400 cm3, która generowała 105 KM przy 55000 obr/min oraz 157 Nm maksymalnego momentu obrotowego uzyskiwanego przy 1500 obr/min. Setka ukazywała się na liczniku po upływie 9 sekund, a maksymalna prędkość pojazdu wynosiła 186 km/h.

Renault 9 Turbo – 1985

Przyjemne osiągi zostały połączone z elegancją, kiedy to w roku 1985 oferta została francuskiej marki została uzupełniona przez sedana Renault 9 Turbo, który rozwijał maksymalną prędkość 184 km/h.

Renault 5 GT Turbo 1985

Marka Renault zastąpiła Renault 5 drugą generacją zwaną “Supercinq” i naturalną rzeczą było zastąpienie także bardziej emocjonującej wersji pojazdu. Renault 5 Alpine Turbo zostało zatem zastąpione modelem 5 GT Turbo w roku 1985. Samochód o mocy 115 KM potrafił rozpędzić się do 200 km/h.

Renault 21 Turbo 1987

Pod koniec lat 80. Marka Renault wprowadzała do całej oferty modelowej turbodoładowane jednostki napędowe. Renault 21 Turbo miało za zadanie rywalizować z takimi modelami jak Mercedes 190E 2.3-16 czy BMW 325i E30. Pojazd był napędzany za pomocą silnika o pojemności 1995 cm3, który generował 175 KM przy 5200 obr/min oraz 270 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr/min. Renault 21 Turbo rozpędzało się do makrymalnych 227 km/h.

Renault 25 V6 Turbo Baccara 1989

W roku 1989 zadebiutował model Renault 25 V6 Turbo Baccara. Napęd pojazdu pochodził od jednostki V6 o pojemności 2458 cm³, która generowała 208 KM. Do tego dochodziło niezwykle bogate wyposażenie, przez co pojazd był prawdziwym luksusem na czterech kołach. Renault 25 Turbo Baccara osiągało prędkość 233 km/h.

Renault Safrane Biturbo 1993

Komfort limuzyny i świetne zachowanie na drodze sprawiły, że model konkurował z markami takimi jak Audi, czy Mercedes. 3-litrowa jednostka V6 Renault Safrane Biturbo wspomagana dwoma turbosprężarkami K04 KKK generowała 268 KM mocy oraz maksymalny moment obrotowy 365 Nm przy 2.500 obr/min. Samochód potrafił rozpędzić się do 250 km/h.

Renault Megane RS Trophy

Najnowszym osiągnięciem Renault z turbodoładowanym silnikiem jest Renault Megane R.S. Trophy i model również znalazł swoje miejsce na wystawie Retromobile 2019. Napęd pojazdu pochodzi od 4-cylindrowej jednostki o pojemności 1.798 cm3, która generuje 300 KM mocy oraz 420 Nm momentu obrotowego z automatyczną skrzynią EDC lub 400 Nm z manualną skrzynią biegów. Pojazd posiada podwozie Cup oraz mechanizm różnicowy Torsen.

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

Dodaj komentarz

avatar
 
  Subskrybuj  
Powiadom o