•   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •  

Historia firmy Renault jest fascynująca i obfituje w wiele ciekawych wydarzeń. Jak doszło do powstania tej jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie marek? Dlaczego Lois Renault za młodu się uśmiechał a pod koniec życia już nie? Co zdarzyło się w czasie drugiej wojny światowej? Kto odpowiadał za zbudowanie giganta motoryzacyjnego i dlaczego? Poczytajcie.

Historia Renault zaczęła się w 1877 roku. Właśnie wtedy na świecie pojawił się człowiek, od którego wszystko się zaczęło. Louis Renault urodził się w typowej paryskiej rodzinie klasy średniej w lutym 1877 roku by zaledwie 21 lat później wyjechać na drogi własnym samochodem. Louis, podobnie jak Andre Citroën był najmłodszy z piątki dzieci w rodzinie. Wywarło to wpływ na jego dalsze losy – i można powiedzieć, że był to wpływ decydujący. Za młodu był pozytywnie nastawionym do życia człowiekiem, w swoich starszych latach – po wszystkich przeżyciach – bardzo spoważniał a jego charakter można określić jako trudny. Widać to zresztą na powyższych zdjęciach.

Jego rodzeństwo to dwie siostry i dwóch braci. Ojciec Louisa – Alfred był sumiennym przedsiębiorcą, dobrze usytuowanym, zdobył majątek na sprzedaży tkanin i guzików. Jego matka Louise – była córką bogatego sklepikarza, lubiącą zabawy i sztukę. Louis, jako najmłodszy, był rozpieszczany do granic możliwości. Ale to nie przeszkodziło by już od najmłodszych lat był entuzjastą wszelkich rzeczy związanych z mechaniką, wliczając w to silniki i elektryczność. Trudno mu się dziwić, była to przecież era wielkiego postępu technicznego. Miał „złote ręce” do majsterkowania. Wystarczył mu kawałek drutu, blachy czy gwoździe, by skonstruował z tego ciekawą zabawkę. Robił to nieustająco, zamęczając zapewne swoje otoczenie kreatywnością. Fascynowała go technika.   Jego bracia poszli do szkoły, kształcić się, on, uważany za mniej zdolnego, został w domu.

Rodzina Renault miała drugi dom w Billancourt, niedaleko Paryża. W szopie, położonej w tamtejszym ogrodzie, młody Louis urządził swój pierwszy daleki jeszcze od profesjonalizmu warsztat. Nauka nigdy nie była jego mocną stroną, ale nastolatek miał dwa zasadnicze i istotne atuty, oba bardzo przydatne w życiu: intuicje i sprawność manualną. Był bardzo zdolnym mechanikiem, marzył o skonstruowaniu własnego samochodu. Marzenia swoje zrealizował w 1898 roku, mając zaledwie 20 lat. Każdą wolną chwilę spędzał na konstruowaniu różnych mechanizmów. Z młodego konstruktora-pasjonata przeistoczył się w założyciela potężnej firmy motoryzacyjnej firmy, która istnieje do dziś i nosi nazwę swojego twórcy.

Pierwszy samochód Renault powstał w 1898 roku

Pierwszy samochód Renault skonstruował w swoim warsztaciku w w Billancourt. 1 października 1898 wyjechał nim na drogę. Trójkołowy pojazd De Dion-Bouton napędzany jednocylindrowym silnikiem tej firmy, został zmieniony w mały czterokołowy wehikuł. Inne elementy tego pojazdu były również bardzo oryginalnie rozwiązane. Nowością konstrukcyjną była trzybiegowa skrzynia przekładniowa z przesuwnymi kołami zębatymi oraz wał napędowy (wynalazek Louisa Reanult), przekazujący napęd z silnika, znajdującego się z przodu pojazdu, na tylne koła. Od tego czasu zaprzestano stosowania bezpośredniego przenoszenia napędu poprzez łańcuchy i koła. Rozpoczęła się tym samym nowa epoka „łatwiejszej jazdy”. Pojazd ten był bardzo proporcjonalny i ładny. Pierwszy samochód Renault zachował się do dziś i wystawiony jest w oknie sklepu firmy Renault na ulicy Champs Elysese w Paryżu.

24 grudnia 1898 Louis Renault spędzał Święta Bożego Narodzenia z kilkoma przyjaciółmi, obchodził wtedy swoje 21 urodziny. Pewny siebie i swojego wynalazku, założył się z nimi, że jego nowy pojazd potrafi pokonać 13 stopniowe wzniesienie. Mimo, że jego znajomi nieco drwili z tego pomysłu i wyśmiewali Louisa, wkrótce przekonali się, że to on miał rację. Auto pojechało. Louis wygrał zakład i zyskał sporą sumę pieniędzy. Jego kariera zaczęła się rozwijać. Kilka miesięcy poźniej na swoim patencie, skrzyni biegów, zarobił fortunę. Nastąpiło po tym, jak wszyscy wytwórcy samochodów oraz innych pojazdów tamtych lat zaczęli wykorzystywać opatentowany system Louisa Renault.

Niecałe dwa konie mechaniczne Renault

Pierwszy samochód Renault, Typ A, miał silnik o pojemności 270 cm3 (1,75 KM), trzy stopniową skrzynię biegów i mógł pomieścić dwoje ludzi, poruszając się z prędkości do 50 km/h. Dzisiaj się z tego śmiejemy ale jak na przełom wieków – był doskonały wynik. Pojad, zgodnie z ówczesną modą i tendencjami konstrukcyjnymi, bardziej przypominał powóz konny niż auto. Ale konie były już mechaniczne.

Po sukcesie w budowie pierwszego pojazdu Louis wraz ze swoim braćmi Marcelem i Fernandem założył 30 marca 1899 roku firmę „Renault Freres” – Bracia Renault. Mieściła się ona pod adresem Avenue du Cours 10 w Billancourt. Początkowy kapitał wynosił 60 tysięcy franków. Kapitał pochodził od całej rodziny Renault, ale konstruowanie i produkcję prowadzili dwaj najmłodsi jej przedstawiciele: Louis i Marcel. Ważny kapitał tkwił jednak w założycielu firmy – wielki talent i zdolności organizatorskie Louisa miały stać się podstawą sukcesu w początkowym etapie rozwoju.

Technika samochodu Renault

Tak więc pierwszy pojazd, wyprodukowany w nowo założonej firmie braci Renault z roku 1899 miał umieszczony z przodu jednocylindrowy silnik. Początkowo był to silnik chłodzony powietrzem, następnie zastąpiono go zdecydowanie mocniejszym silnikiem dwucylindrowym o mocy 3,5 KM, chłodzonym wodą. Chłodnicę umieszczono z przodu pojazdu wprost pod silnikiem. Była to wężownica z licznymi żeberkami, odprowadzającymi ciepło na zewnątrz. Napęd przenoszony był na tylne koła poprzez sprzęgło, skrzynię biegów, wał z przegubami Cardana i przekładnią główną z dyferencjałem. Kolumna kierownicy stała pionowo i zaopatrzona została w korbę z dwoma uchwytami zamiast koła. Przednie koła były mniejsze od tylnych tak, jak w powozie konnym. Również mały rozstaw osi, w stosunku do rozstawu kół, przypominał powóz z zaprzęgiem konnym.

W tym czasie bracia Renault opracowali i wypuścili na rynek pierwszy samochód o nadwoziu zamkniętym, który opinia publiczna nazwała „lektyką na kółkach”, ponieważ był krótki bardzo wysoki. I co ciekawe, był to prawdopodobnie pierwszy tego typu samochód na świecie. Firma Renault Frées zaprezentowała 12 czerwca 1899 na paryskim MotorShow swoje dwa różne modele samochodów: Renault Typ A i Typ B. Typ B miał silnik o pojemności 450 cm3 i był dostępny jako wóz typu coupé . Oba auta miały silniki chłodzenie powietrzem.

Tego roku Bracia Renault wyprodukowali 76 pojazdów i zatrudniali w swojej fabryce 110 ludzi. Rozpoczynając produkcję rozumieli, że najlepszym sposobem promocji firmy jest udział w wyścigach – w owych czasach cieszyły się one ogromną popularnością. Startując w różnych zawodach, jako kierowcy własnych pojazdów, odnosili zwycięstwa. W 1899 roku bracia Louis i Marcel wystartowali w wyścigu Paryż-Trouville. Aby jeszcze bardziej nagłośnić firmę, firma Renault wydała książkę opisującą wszystkie rajdy w których uczestniczyli jej przedstawiciele.

W roku 1900 na trasie Paryż-Tuluza-Paryż o długości 1348 km odbyły się wyścigi drogowe, w których Louis Renault pojazdem własnej konstrukcji przejechał trasę rajdu ze średnią szybkością 42,5 km/h. Powstało pierwsze logo firmy Braci Renault. W 1901 roku odbył się wyścig, na trasie Paryż-Bordeaux o długości trasy 565 km, o Puchar Gordona Bennetta. W klasie małych samochodów triumfowała firma Renault, której pojazdy zajęły pierwsze cztery miejsca. Sukcesy sportowe towarzyszyły marce później już na stałe. 

W tym samym roku w czerwcu odbyły się także wyścigi na międzynarodowej trasie z Paryża do Berlina o długości 1193 km. Regulamin zawodów przewidywał podział pojazdów na klasy w zależności od ciężaru pojazdu. W klasie lekkiej (poniżej 400kg) zwyciężył samochód Louisa Renault z silnikiem o mocy 7 KM jadąc ze średnią szybkością 58,5 km/h. Potwierdziło to nieznaną wtedy szerzej teorię, że o szybkości decyduje korzystny stosunek mocy silnika do ciężaru pojazdu. Renault powiększył swój asortyment o modele Typ D i Typ E. Została też podpisana pierwsza międzynarodowa umowa licencyjna na montaż samochodów Renault w Belgii. Na czwartym Paryskim MotorShow bracia Renault zaprezentowali swoją całą gamę pojazdów.

Renault przyjechał na godzinę przed rywalami na metę

W 1902 roku Marcel Renault jadąc małym 16-konnym samochodem z fabryki którą prowadził razem z bratem, wygrał wyścig Paryż-Wiedeń, pojawiając się na mecie godzinę przed spodziewanym przyjazdem czołówki. Średnia prędkość samochodu wynosiła 51,6 km/h.

Koszt takiego samochodu wynosił wtedy około 3000 franków i była to suma równa rocznej średniej pensji. Firma rozwijała się bardzo szybko i mały warsztat nad Sekwaną przestał już wystarczać. W 1902 roku został rozbudowany i zajmował powierzchnię 7.500 m2. Firma Renault wybudowała także pierwszy salon samochodowy, w którym oferowała kilka modeli pojazdów do sprzedaży. Powstał też pierwszy silnik konstrukcji Louisa Renault. Miał on 3750 cm3 pojemności, cztery cylindry i blisko 25 koni mechanicznych. Został wykorzystany podczas wyścigu Paryż-Vienna, który zresztą Louis wygrał.

Samochody dużych prędkości ponad 100 lat temu

W 1903 roku na trasie rajdu Paryż-Madryt Louis prowadził samochód własnej marki z silnikiem o mocy 30 KM uzyskując średnią prędkość 100,25 km/h na etapie Paryż Bourdeaux, a na trasie Bonneual-Chartes aż 145 km/h. Nie zapominajmy że był to rok 1903! Lois wygrał w klasie średniej (do 650 kg). Niestety w trakcie rajdu wskutek zderzenia z innym pojazdem w obłokach kurzu zginął Marcel Renault. Miał 31 lat. To był wielki cios dla Louisa, który przerwał uczestnictwo w wyścigach jako kierowca, natomiast wozy marki Renault prowadzone przez innych kierowców osiągały dalej sukcesy w sporcie. Powstała pierwsza ciężarówka Renault.

W 1904 Renault rozszerzyło sieć sprzedaży swoich produktów do ponad 120 punktów w samej Francji. Pozwoliło to na zwiększenie zasięgu obecności marki i utrwalenie jej w świadomości klientów. W tym roku wyprodukowano 948 pojazdów marki Renault.
W 1905 roku Renault otrzymał zamówienie na wytworzenie 250-ciu taksówek. Siedziba Renault przechodziła reorganizację, zmieniając się z małego warsztatu na fabrykę przystosowaną do masowej produkcji. Renault zostało czołowym producentem pojazdów we Francji. Rozpoczyna się produkcja modelu Renault XB.

Renault w Polsce – samochody przystosowane do polskich dróg

Od kwietnia 1906 roku firma Międzynarodowa Agentura Samochodowa „Autobile” reprezentowała w Polsce firmę Renault, oferując samochody z silnikami od 17 do 45 KM, z zawieszeniem specjalnie przystosowanym do polskich dróg, które już wtedy nie były zbyt dobrej jakości (i jak widać tak pozostało do dzisiaj – tradycja zobowiązuje?).

W 1906 roku odbyły też się pierwsze wyścigi Grand Prix Francji na torze w Le Mans, gdzie ciężar własny samochodu nie mógł być większy od 1000 kg. Zwycięzcą w tym wyścigu był samochód Renault kierowany przez fabrycznego kierowcę F. Szisza z pochodzenia Węgra. Do zwycięstwa samochodów Renault przyczyniło się zastosowanie wymiennych obręczy kół z oponami (wynalazek Michelina), skracający znacznie czas wymiany ogumienia. Samochód Renault miał silnik bocznozaworowy czterocylindrowy w dwóch blokach, o średnicy cylindra 165 mm, skoku tłoka 150 mm. Pojemności 12980 cm3 i mocy 105 KM przy 1200 obr/min, zapłon wysokiego napięcia z iskrownika Boscha. Szisz na Renault uzyskał średnią szybkość 101 km/h. Chevalier de la Légion d’Honneaur wyróżnił Louisa Renault za jego wysiłek włożony w rozwój francuskiej motoryzacji. Został wyprodukowany pierwszy autobus marki Renault. Po ulicach Paryża jeździło kuż około 250 sztuk Renault Landeaulet „deux pattes”, które osiągały zawrotną prędkość 35 km/h. Zaczęto używać nowego logo Renault. Rozpoczęła się produkcja modelu Renault 18 CV.

Produkcja silników lotniczych

W 1907 Renault rozpoczyna produkcję lotniczych silników. W tym roku wyprodukowano około 3800 pojazdów marki Renault. Na dziewiątym paryskim MotorShow Renault prezentuje 10 i 15 miejscowe autobusy przeznaczone do komunikacji miejskiej. Taksówki Renault odniosły wielki sukces. Co druga taksówka w Paryżu jak i w Londynie była wyprodukowana przez Renault. Były eksportowane do Nowego Yorku i do Buenos Aries.


W 1908 roku dużym powodzeniem cieszył się Renault z nadwoziem Double Phaeton. Wyposażony był z tyłu nadwozia w dodatkowe siedzenia, co było rzadko spotykane. Samochód ten miał silnik sześciocylindrowy, o średnicy cylindra 120 mm i skoku tłoka 140 mm, trzybiegową skrzynię biegów, sprzęgło stożkowe z okładziną skórzaną. Jak we wszystkich samochodach Renault z tego czasu chłodnicę miał bardzo dużą i umieszczoną za silnikiem. Napęd na koła tylne przenoszony był za pomocą wału przegubowego. Rozrusznik silnika działał na zasadzie sprężonego powietrza, co było nowością, ale ta jednak się nie przyjęła. Rozpoczęła się produkcja modelu Renault AX. Kilkadziesiąt lat później to samo oznaczenie otrzymał najmniejszy Citroen.

Renault – trzydziestodwulatek  innowator

W 1909 roku po długiej chorobie zmarł Fernand Renault. Po śmierci brata Louis Renault sam prowadził rodzinną fabrykę. Zmienił nazwę firmy ze starej „Renault Fréres” (Bracia Renault) na nową „Les Automobiles Renault” (Samochody Renault). W wieku 32 lat Louis Renault wciąż miał wiele nowych pomysłów jak ulepszać produkty swojego przedsiębiorstwa. Samochody Louisa stawały się coraz lepsze, produkował on auta osobowe, małe autobusy jak i generatory prądu – właściwie wszystko co napędzane było silnikiem spalinowym. Louis Renault nie ukrywał też swojego entuzjazmu do lotnictwa. Dwa lata później jego fabryka była pierwsza w świecie wytwórnią zajmująca się pojazdami spalinowymi jak i aeronautyka. Jego silniki lotnicze biły rekordy. Rozpoczęła się produkcja modeli Renault 20 CV i 30 CV.

W 1910 fabryka Renault rozrosła się do ogromnych rozmiarów, zajmując powierzchnię około 136 tysięcy metrów kwadratowych, zatrudniała ponad 3600 pracowników. W tym roku w fabryce miał też miejsce pierwszy strajk. Nowe metody produkcji, przejęte prosto z USA z zakładów Forda, które miały przyczynić się do wzrostu wydajności, nie podobały się pracownikom. Louis Renault chciał aby jego pojazdy mogły konkurować cenowo z niedrogim modelem Forda T. W 1913 fabryka Renault zatrudniała ponad 5200 pracowników, produkcja wzrosła do około 10 tysięcy samochodów rocznie. Rozpoczęła się produkcja modelu Renault AK. Od 1914 w pojazdach Renault do zasilania układu oświetlenia używano dynama (prądnicy prądy stałego).

Okres I wojny światowej przyniósł rozgłos firmie Renault. Pod naporem niemieckim armia francuska cofała się w głąb Francji. Ofensywa niemiecka z kierunku Belgii przesunęła się na południe w kierunku Paryża. Trwała wielka bitwa nad La Marną. Francuzi ponosili wielkie straty, ginęło dziesiątki tysięcy żołnierzy francuskich dziennie. Należało szybko dostarczyć posiłki. Wówczas zapadła decyzja o zarekwirowaniu około 500 sztuk paryskich taksówek Renault, którymi przewieziono dodatkowe posiłki francuskie (4 tysiące żołnierzy).

W każdym samochodzie jechało pięciu ludzi, dotarli oni szybko nie zmęczeni podróżą i mogli od razu wziąć udział w walce. Po trzech dniach walki, 9 września napór Niemców został zatrzymany, następnie oddziały wroga wycofały się, a taksówki paryskie stały się symbolem zwycięstwa, nazwano je „taxi de la Marne”. Były to wozy Renault typu AGS, gdyż przede wszystkim te samochody używano jako taksówki w Paryżu. Miały one silnik dwucylindrowy o średnicy cylindra 80 mm i skoku tłoka 120 mm. Podwozie taksówki Renault było w tym okresie bardzo rozpowszechnione i cenione. Model taksówki, nazwany taxi de la Marne można do dzisiaj oglądać w Muzeum Wojskowym w Paryżu.

W czasie trwania I wojny światowej, podobnie jak większość zakładów przemysłowych tamtych czasów (także Citroena i Peugeot), fabryka Renault prowadziła produkcję na potrzeby frontowe. Zakłady Renault produkowały silniki lotnicze (14500 sztuk), samochody transportowe (z napędem łańcuchowym), samochody pancerne, czołgi i amunicję którą wyprodukowano w ilości około 8 milionów sztuk. Produkcja wojenna była niezbędna a rozkazy z Paryża jednoznaczne. Renault poczuł duże pieniądze, bo wojsko to nie tylko obowiązki ale też ogromne przychody.

 

Projektanci samochodów, które były także dostarczane w ramach alianckiej pomocy do Rosji do zakładów Wołga, na pewien czas zawiesili swe zasadnicze zajęcia i przestawili się na konstruowanie dla potrzeb wojennych. Louis Renault z powodzeniem opracował i wytwarzał w swoich zakładach w Billancourt nowe pociski armatnie o średnicy 75 mm. Zakłady w Billancourt, zajmujące wtedy obszar 14 hektarów zatrudniały ponad 5000 pracowników, wytwarzając 4200 pojazdów rocznie.

16 kwietnia 1917 na pole walki trafił lekki czołg M1917FT. Minister Obrony Francji wydał rozkaz na wyprodukowanie 100 sztuk tego czołgu. W późniejszym czasie rządowe zamówienie wzrosło do 1100 sztuk. W terenie ten rewelacyjny i niewielki, ważący zaledwie 7 ton, dwuosobowy pojazd bojowy z działem kalibru 37 mm poruszał się z prędkością 8 km/h, napędzany 22 KM silnikiem, który był umieszczony z tyłu pojazdu i napędzał gąsienice za pośrednictwem skrzyni biegów i dwóch sprzęgieł włączających lewą bądź prawą gąsienicę, albo obie naraz. Przyszły generał USA George S. Patton był pewien podziwu dla czołgu FT 17 i m.in. pod wpływem obserwacji zdolności bojowych tego sprzętu stał się wielkim zwolennikiem użycia broni pancernej, dowodził amerykańskimi dywizjami czołgów w czasie II Wojny Światowej. Także w czasie pierwszej Wojny Światowej firma Renault wyprodukowała swój pierwszy samolot.

Wojna zmienia logo Renault

Wojna odcisnęła swoje piętno na logo firmy. W 1919 roku logo z 1906 roku zostało zmienione, samochód wewnątrz koła zębatego został zastąpiony przez czołg FT 17 – pojazd bojowy który zdobył sobie sympatię wielu generałów pierwszej wojny światowej. Został zbudowany pierwszy traktor Renault GP, miał on silnik czterocylindrowy Renault o pojemności 4536cm3, wyprodukowano około 425 sztuk tego modelu.

Lata dwudzieste, to okres wielkiego rozkwitu motoryzacji francuskiej, produkowano się wówczas ponad 200 tysiące samochodów rocznie, a głównymi producentami były dwie firmy: Citroen i Renault. Firmę Renault przekształcono w spółkę akcyjną. „Cesarz z Billancourt” opanował większą część rynku produkcji a także produkcji lekkich ciężarówek. W 1920 zaprezentowano nowy model Renault 10 CV. Był to pierwszy samochód Reanult, w który kolumnę kierowniczą umieszczono po lewej stronie. Firma Renault wyprodukowała pierwszy traktor.

W 1922 roku firma Louisa Renault przestała istnieć pod nazwę z “Les Automobiles Renault” a powróciła pod nową “Sociétè Anonyme de Usines Renault”. Tego roku jeszcze nowy model został wprowadzony do produkcji: Renault 6 CV z czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 950 cm3 i mocy 18 koni mechanicznych. W 1923 roku powstało kolejne logo Renault, składało się ono z ozdobnego okręgu wewnątrz znajdował się symbol wlotu chłodnicy, na środku której był napis reprezentujący markę pojazdu. Rozpoczęła się produkcja modelu Renault 40 CV.

Zakupy na raty

W 1924 Renault założył towarzystwo finansowe- DIAC. Ułatwiło to znacznie finansowanie zakupów a punkty sprzedaży Renault zyskały nowy argument dla klientów. Była to forma sprzedaży na raty. Louis Renault rozbudował do wielkich rozmiarów zakłady w swojej rodzinnej miejscowości Billancourt pod Paryżem. Prowadził dalej działalność sportową, jego pojazd typ 40CV, w 1926 roku skutecznie atakował rekordy świata w jeździe długodystansowej. Produkował różne pojazdy osobowe w tym duże, wspomniany wyżej samochód typ 40CV z 6-cylindrowy silnikiem i mały 2-osobowy typ 6CV.

W 1925 wozy Renault zwyciężyły w rajdzie Monte Carlo. Dopiero wtedy znany do dzisiaj symbol diamentu stał się oficjalnym logiem firmy Louisa Reanult, i można było go zobaczyć po raz pierwszy na masce Renault 40CV. Od tego roku hamulce na wszystkie koła były standardowo montowane we wszystkich samochodach Renault. Rozpoczęła się produkcja Renault NN- był to samochód, który „nigdy” się nie psuł.

W 1926 roku Renault wypuścił na rynek nowe modele: 11 CV i Renault Vivastella. Jednak Renault 11 CV nie zdołał osiągnąć przewagi nad dominującym w tej klasie pojazdem Citroena, głównie ze względu na uboższe wyposażenie standardowe i wyższą cenę w pełni wyposażonego modelu. Rozpoczęto produkcję traktorów Renault PE. Jednomiejscowy samochód Renault zbudowany w 1926 roku z silnikiem 40 koni mechanicznych na torze Monthlery w czasie 24 godzin przebył odległość 4162 km z przeciętną prędkością 172 km/h. Był to kolejny rekord.

Taksówki Renault w Warszawie

W połowie lat 20-tych w Warszawie jeździło sporo taksówek Renault. Był to drugi, po Peugeot, producent francuski, który w owych czasach na stale wpisał się w krajobraz Warszawy. W owym czasie przedsiębiorstwo taksówkowe Taxi-Makowski cieszące się dużym powodzeniem wśród klientów, posiadało głównie samochody marki Renault, model Landaulet z nadwoziem zamkniętym w części pasażerskiej. A klienci którzy chcieli kupić nowy samochód wybierali się po Renault do firmy. „Omnium Automobiles”, która oferowały samochody Renault a także Peugeot. W 1924 roku urządziła ona pokaz 3 osiowego terenowego samochodu Renault, wsławionego bezawaryjnym przebyciem Sahary. Próbę wykonano na piaskach wiślanych i wypadła ona oczywiście pomyślnie. Po prostu Francja elegancja. Blisko 200 samochodów tego typu służyło później w Wojsku Polskim jako podwozia do stacji polowych.

W 1927 do produkcji trafił Reanult Monasix, wyposażony w sześciocylindrowy motor o mocy 12,5 KM. Nie był to udany model, miał za słaby silnik i w następnym roku został zastąpiony czterocylindrową, bardzo lekką i cichą jednostką napędową. Monasix był wykorzystywany między innymi jako taksówka paryska i produkowany na specjalne zamówienie. Do 1962 roku można było zobaczyć ten model w Paryżu i niejednokrotnie ich liczniki wskazywały ponad milion przejechanych kilometrów!!! Tak kiedyś produkowano samochody – trwałe, niezawodne, obliczone na wiele lat. W tym roku jeszcze jeden samochód został wprowadzony do produkcji, nazywał się Renault Vivasix, był zaprojektowany dla kierowcy który potrzebował szybkiego, przestronnego komfortowego pojazdu, mogącego pomieścić od pięciu do siedmiu osób.

W 1929 roku rozpoczęła się produkcja modeli Renault Monastella i Reinastella. Renault Reinastella miał on silnik ośmiocylindrowy z widlastym układem cylindrów o pojemności 7700 cm3. Ośmiocylindrowy silnik widlasty było nowością w tym okresie, rozpowszechnił się dopiero w późniejszym okresie. Tego roku wyprodukowano około 44 tysięcy samochodów marki Renault. W 1930 rozpoczęła się produkcja Renault Nervastella i Nervasport 1300 cm3 pojemności, cztery cylindry – samochód ten zajmuje trzy pierwsze miejsca w Rajdzie Marokańskim. W 1931 roku Renault rozpoczął produkcję nowych miejskich autobusów, które stały się bardzo popularne. Wyprodukowano 470 sztuk. 

W 1932 roku w ofercie firmy Renault znajdowało się dziewięć różnych modeli samochodów. Wprowadzony został nowy pojazd Renault Monaquatre z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1300 cm3. Skonstruowano ciągnik, w którym po raz pierwszy zastosowano silnik diesela o mocy 50 koni mechanicznych. Co ciekawe, silnik ten był przeróbką konstrukcji benzynowej! W 1933 roku rozpoczęła się produkcja taxi Renault G7. W 1934 roku wprowadzono do produkcji bardzo ciekawy model Renault Celtaquatre jak również model Vivasport. Renault Celtaquatre – pojazd stylistycznie podobny do amerykańskich samochodów miał 34 konny silnik o pojemności 1400 cm3. W tym roku firma Renault wyprodukowała 44 tysiące pojazdów.

W 1935 roku wozy Renault zwyciężają w rajdzie Monte Carlo. W 1937 roku samochód Renault Juvaquatre z silnikiem o pojemności 1003 cm3 i o mocy 25 koni mechanicznych stał się gwiazdą paryskiego Salonu Samochodowego. Po raz pierwszy w dziejach firmy Renault pojazd miał samonośne nadwozie, lekkie, bezpieczne i aerodynamiczne, oraz przednie koła zawieszone niezależnie. W 1938 Louis Renault przebywał w Berlinie i widział tam prototyp “Samochodu dla Ludności” (Kraft durch Freude-KdF) – zaprojektowanego przez Ferdynanda Porsche – wywarło to na nim wielkie wrażenie i zainspirowało. Kiedy Louis wrócił do kraju rozpoczął natychmiast prace nad planami francuskiego „KdF, który potem przekształcił się w sławny 4CV. Do produkcji wprowadzono modele Renault Novaquatre i Juvaquatre Cabriolet.

W 1939 roku rozpoczęła się produkcja Renault Primaquatre. Kiedy wybuchła II Wojna Światowa w 1939 roku prawie cała cywilna produkcja została zatrzymana tylko modele Juvaquatres i Primaquatres, w których zastosowano hydrauliczne hamulce, znajdowały się w produkcji. Rok później wojska niemieckie zajęły Francję. Wszystkie francuskie fabryki dostały się w ręce okupanta. Również zakłady Renault zatrudniające dotąd 45 tysięcy pracowników musiały produkować czołgi dla Niemców. Co prawda Louis Renault znacznie ograniczył produkcję ale w konsekwencji firma została upaństwowiona po wojnie.

Podczas wojny Louis Renault pracował w wielkiej konspiracji nad francuskim KdF a rezultatem tej pracy był prototyp Renault 4CV, który ujrzał światło dzienne 23 grudnia 1942 roku. W latach 1942-43 alianckie bomby zniszczyły fabrykę Renault w 80 procentach. Zniszczeniu uległy maszyny i zmagazynowane surowce. Zbombardowana przez aliantów fabryka w Billancourt została zamknięta w 1944 roku.

Śmierć założyciela firmy i upaństwowienie Renault

Louis Renault, który w pamięci swoich pracowników zachował się jako człowiek ponury, bezwzględny i wiele wymagając, zmarł 24 października 1944 roku. Śmierć zastała go w więzieniu, gdzie przebywał oskarżony o współpracę z okupantem niemieckim w czasie II wojny światowej. Jest wiele teorii na temat jego śmierci. Jedna z nich głosi że Louis zażył truciznę, inne mówią że zmarł z powodu choroby. Jak było naprawdę? Tego do dzisiaj nie wiadomo. 
W dniu 16 stycznia 1945 roku zakłady należące do Louisa Renault zostały upaństwowione na mocy uchwały rządowej, podpisanej przez szefa rządu francuskiego, generała Charlesa de Gaulle. Powstał Regie National des Usines Renault (Zarząd Upaństwowionych Zakładów Renault). Nowym dyrektorem firmy Renault został Pierre Lefaucheux. Tuż po wojnie mimo znacznych zniszczeń fabryki Renault, dokonanych przez bombardowania alianckie, wznowiono produkcję. W tym roku 21 tysięcy ludzi pracowało w Renault a efektem ich pracy było wyprodukowanie 12 tysięcy różnego rodzaju maszyn, narzędzi. Tylko połowa produkcji (6 tysięcy) to pojazdy mechaniczne.

Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 41/2018

Od 1946 roku znów ruszyła produkcja samochodów osobowych . Firma Renault wyprodukowała 8500 samochodów, samochodów których większość to przedwojenne Javaquatres w dwóch wersjach: sedan (produkowany do 1949) i kombi (produkowany do 1959). Były wyposażone w hydrauliczne hamulce i hydrauliczne amortyzatory. W 1947 na Salonie Samochodowym w Paryżu pokazano opracowany jeszcze w czasie wojny prototyp Renault 4CV – czterodrzwiową limuzynę z zamontowanym z tyłu silnikiem o pojemności 747 cm3 i trzybiegową przekładnią. Ze względu na niską cenę pojazd ten cieszył się ogromną popularnością (do 1961 r. wyprodukowano aż 1 105 000 egzemplarzy). Pierwszy renault 4CV opuścił linię montażową 12 sierpnia. Pięciu robotników potrzebowało miesiąca na wykonanie Renault 4CV. Rozpoczęła się produkcja traktora R3040. Aby skutecznie odróżnić traktory Renault malowano je na pomarańczowo! Od tego momentu wszystkie następne modele ciągników Renault będą malowane na ten kolor.

W 1948 40 tysięcy ludzi zatrudnionych w Reanult, wyprodukowało 96 tysięcy pojazdów. Opracowywano samochód znacznie większy od modelu 4 CV. Podobnie jak i 4 CV posiadał silnik z tyłu, tyle że przekładnia mieściła się pod zespołem napędowym. Jednak ze względu na zbyt małe wnętrze, zdecydowano się na układ klasyczny, a więc silnik z przodu i napęd kół tylnych. W efekcie w 1951 roku powstał model nazwany Fregate. Renault rozpoczął też produkcję traktorów z hydraulicznym systemem podnoszenia ładunków. Była to pierwsza konstrukcja tego typu na świecie, produkowana na skalę masową.

Renault Fregate

30 listopada 1950 został wprowadzony do produkcji Renault Frégate w Palais de Chaillot. Nie było to auto duże, ale ciężkie, za to niezawodne i komfortowe, jednak silnik nie miał zbyt dużo mocy. Inne nazwy proponowane dla niego to Goélette i Gallion. W 1951 Renault 4CV wygrał 24-godzinny wyścig LeMans w swojej klasie. W czerwcu Fernand Picard rozpoczął prace konstruktorskie nad nowym samochodem pod nazwą Dauphine. Renault opracowało też pierwszy w świecie traktor napędzany silnikiem typu diesel. Prezentacja samochodu Fregate. Rozpoczyna się produkcja traktorów z slnikiem diesla.

W 1952 roku otwarto w Flins, 50 km od Paryża, nowy zakład produkcyjny o wydajności 100 tysięcy aut rocznie. 24 lipca prototyp Renault Dauphine jest już prawie gotowy.
W 1954 wyprodukowano milion pojazdów po 1945 roku i 2 miliony od czasu powstania firmy Renault w 1898. 11 lutego umarł Pierre Lefaucheux a nowym dyrektorem Renault został jego bliski przyjaciel i doradca Pierre Dreyfus. W grudniu wystartowała produkcja 4-dzwiowego Renault Dauphine (1954-1967).

W 1955 roku powstała fabryka Saviem (SA des Vehicules Industriels et Equipments Mecaniques), która zajęła się konstruowaniem ciężkiego sprzętu (autobusy, ciężarówki, itp.). W 1956 firma Renault zleciła Amédé Gordini zmodyfikowanie Renault Dauphine. W tym samym roku były dealer Jean Rédélé otworzył nową firmę R.D.L w Dieppe gdzie powstaje pierwszy samochód Alpine A106. Był on skonstruowany w oparciu o Renault 4CV ale karoseria pochodziła od znanego projektanta Michelotti. Powstała też pierwsza skrzynia biegów Renault zaopatrzona w hydrauliczne przeniesienie momentu obrotowego.

W 1957 Dauphine Gordini (sportowa odmiana Renault Dauphine) została zaprezentowana na paryskim MotorShow. W tym samym roku rozpoczęto wiele nowych prac nad planami Renault 8, Renault 4, Renault 16. Poszukiwanie nowych rozwiązań doprowadziło w latach 1957-59 do powstania dość niezwykłych pojazdów. Kabinę pasażerską przesunięto maksymalnie do przodu, by z tyłu pozostawić miejsce na sporej wielkości silnik. Oprócz tych wizji istniał nawet prototyp mający jednostkę V8 złożoną z dwóch silników Dauphine. Nietypowe nadwozia tych aut powstawały w ośrodku Ghia. Jazdy testowe wykazały niepewne prowadzenie, więc koncepcję tę odrzucono.

Renault sprzedaje się świetnie w USA

W 1959 102 tysiące Dauphine i 15 tysięcy 4CV zostało sprzedanych w USA, 41 tys. W Niemczech, 19 tys. we Włoszech. Pod koniec tego roku Reanult posiadało sześć wielkich fabryk na świecie. W produkcji znajdował się 2-dzwiowy samochód Floride (1959-1963) z nadwoziem typu coupé, kabriolet i ze zdejmowanym sztywnym dachem hardtop. Rozpoczyna się produkcja Renault Estafette. 6 lipca 1961 z linii produkcyjnej zszedł ostatni Renault 4CV z numerem karoserii 1.105.543. po szesnastu latach wytwarzania 4CV, 3 sierpnia rozpoczyna się produkcja nowego modelu: Renault 4 – był pierwszym samochodem z Billancourt z przednim układem napędowym. Patrząc od przodu pojazdu widzimy najpierw skrzynię biegów, następnie przekładnię główną z półosiami potem dopiero znajduje się sprzęgło i silnik. Był to pierwszy samochód na świecie z hermetycznie zamkniętym układem chłodzenia. Dzięki miękkiemu zawieszeniu i dużej pojemności bagażowej, był on chętnie kupowany przez rolników i drobnych przedsiębiorców.

W sprzedaży dostępne były również inne wersje: pick-up, furgonetka, limuzyna i przeznaczone dla młodzieży cabrio. Do zakończenia produkcji w 1992 roku wyprodukowano wyprodukowano 8.126.200 sztuk „quatrelle” (czwórek) i ich nowszej wersji – Renault 6 (produkowany między 1968 a 1975 ). W 1961 roku gotowe były nie tylko projekty pierwszej na świecie kombi limuzyny, ale i sedana oraz coupe. Z tych samochodów narodzi się w 1965 ostateczny, rewolucyjny model R 16.

W marcu 1962 roku na salonie genewskim zaprezentowany został samochód Caravelle – dla samochodów z nadwoziem typu coupé, kabriolet i hardtop – który otrzymał silnik o większej pojemności i mocy niż silnik Floride. Miał tarczowe hamulce na cztery koła, był produkowany do 1968 roku. 22 czerwca 1962 odbyła się prezentacja Renault 8. Oprócz silnika z Caravelle wykorzystano także hamulce – w którym po raz pierwszy w seryjnej produkcji zastosowano tarczowe hamulce na wszystkie cztery koła. Silnik umieszczony był z tyłu pojazdu. W żeliwnym kadłubie jednostki napędowej umieszczono tak zwane mokre tuleje cylindrowe Model R-8 wytwarzano aż 11 lat – do 1973 roku.

Renault CX 15

Renault przedstawiło też prototyp samochodu klasy średniej nazwany Cx 15. Jak nie trudno się domyślić symbol ten wskazywał wielkość wspóczynnika doskonałości aerodynamicznej. Ta specyficzna wersja Dauphine napędzana była silnikiem 1093 cm3 i osiągała prędkość 154,4 km/h. Renault zajmuje siódme miejsce pod względem ilości wyprodukowanych samochodów.

W 1963 Saviem podpisuje porozumienie na produkcje silników do pojazdów specjalnych niemiecką fabryką MAN. W 1964 rozpoczęła się produkcja Renault 8 Gordini- była to sportowa odmiana Renault 8 Major. 2 stycznia 1965 pierwszy Renault 16 był już gotowy. W marcu nastąpił oficjalny debiut Renault 16 na salonie genewskim. Wprowadzenie samochodu klasy 1,5 litra było pewnym ryzykiem. Utrzymanie samochodu w tym czasie we Francji było bardzo drogie. Samochód z małym silnikiem zużywał niewiele paliwa, a czynności obsługowe sprowadzono właściwie tylko do wymiany oleju co 5000 kilometrów. Napędzany na koła przednie, podobnie jak w Renault 4. produkowany był do 1979 roku. Renault 16 był pierwszym modelem firmy Renault, który otrzymał tytuł „Samochód roku”. Jednocześnie był to pierwszy na świecie samochód z karoserią typu hatchback, aluminiowym blokiem silnika odlewanym ciśnieniowo i elektrycznie sterowanym wentylatorem chłodnicy. Zmiany zaszły też w segmencie ciężkich maszyn – cała produkcja Renault od tej pory nosiła nazwę SAVIEM.

Kolejne lata to dalszy dynamiczny rozwój firmy. W 1966 roku firma Renault wybudowała fabrykę montażową w Bułgarii gdzie zmontowano ok. 150 sztuk samochodu Renault 8. W tym samym roku wyprodukowano we wszystkich zakładach 738 tysięcy pojazdów, z których 333 tysiące sprzedano za granicą. W 1968 wprowadzono do produkcji Renault 6, który był większy od Renault 4 ale mniejszy od Renault 16. Renault 6 miał silnik o pojemności skokowej 850 cm3 i był modyfikacją silnika pochodzącego z Renault Dauphine-Gordini o mocy 38 KM i 5000 obrotów na minutę. Rozpoczyna się produkcja ciągników Renault VF przystosowanych do prac w sadach i winnicach.

W 1969 roku wyprodukowano milion samochodów z czego 500 tysięcy wyeksportowano. Na paryskim MotorShow zaprezentowano Renault 12. Celem projektu było stworzenie ekonomicznego, przestronnego pojazdu o dużym bagażniku, który mógł by być wytwarzany na całym świecie ( w Rumuni Renault 12 nazwany był Dacia, a w Brazylii Corcel). Traktory Renault zaczęto produkować pod nową nazwą – Renault Motoculture.

Od 1970 roku firma Renault rozpoczyna produkcję modelu Renault 12. Był bez wątpienia najciekawszą konstrukcją spośród 5 innych podstawowych modeli firmy Renault produkowanych w tym czasie. Silnik będący rozwiązaniem konstrukcyjnym Renault 8 i 10 umieszczony został z przodu pojazdu przed skrzynią biegów- był to pierwszy samochód Renault gdzie zastosowano takie rozwiązanie. W tym typie auta firma zastosowała nadwozia typu kombi-limuzyna z piątymi drzwiami. W ciągu 10 lat czyli do zakończenia produkcji z bram fabryki wyjechało około 3,5 mln sztuk samochodów Renault. W 1980 roku zakończono wytwarzać Renault 8 Gordini (wyprodukowano około 10 tysięcy sztuk tego modelu). Od tego momentu firma Renault zaczęła standardowo wyposażać w pasy bezpieczeństwa wszystkie swoje nowe pojazdy.

W 1971 roku Renault wprowadziło do sprzedaży model Rodeo 4. Było to auto dla młodych ludzi, niezamożnych mieszkańców mniejszych miejscowości, rolników i ludzi spędzających wiele czasu na łonie natury. Auto było proste w prowadzeniu, nie wymagało zbyt troskliwej obsługi i oferowało znośne warunki podróży. Silnik o pojemności 845 cm3 i mocy 27 KM zapewniał wystarczające przyspieszenie przy umiarkowanym apetycie na paliwo a spory prześwit pozwalał pokonywać przeszkody terenowe mimo braku napędu 4×4. W Turcji w mieście Oyak powstała fabryka Renault. W październiku 1971 rozpoczęto produkować Renault 15 i Renault 17 (1971-1979). Po raz pierwszy wprowadzono do produkcji Renault Alpinie 310.

Renault 5 – turbo marzenie

28 stycznia 1972 roku w gamie produkowanych pojazdów pojawił się Renault 5 – jeden z największych sukcesów firmy. U progu kryzysu naftowego oszczędna ale stosunkowo komfortowa „piątka” okazała się strzałem w dziesiątkę. W jej trzydrzwiowym nadwoziu wygodnie mieściło się 4 pasażerów, a po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wzrastała z 215 do 900 dm3. Samochód zapewniał wygodę i miał bardzo uniwersalne nadwozie. Stał się ulubieńcem klientów jak i dziennikarzy motoryzacyjnych.

W tym roku zaczęto używać nowego logo. Nie zawierało już nazwy fabryki, był to całkiem nowy projekt, ale po przeprowadzeniu badań we Francji okazało się, że jest w 90% bezpośrednio kojarzony z marką Renault. W tym roku zaczęły się też prace przy tworzeniu ośrodka badawczo-zderzeniowego w Lardy.

W 1974 roku zaprezentowano pierwszy od 35-ciu lat francuski silnikV6, który miał być montowany w Renault 30. Silnik ten o symbolu „PRV 261 V6” został opracowany przy współpracy z Peugotem i Volvo, na mocy wcześniejszych porozumień o współpracy. Posiadał aluminiową głowicę. Renault 17 TS został przemianowany na Renault 17 Gordini. Wielką nowością był centralny zamek elektryczny, instalowany w modelu Renault 16. Nadal jednak konieczne było przekręcanie kluczyka w konwencjonalnym zamku, ale osiem lat później właścicieli nowych Renault 18 zaskoczyło czarne pudełko przyczepione do kluczy. Był to sterownik centralnego zamka działający w podczerwieni.

W lutym 1975 roku rozpoczęto produkcję Renault 30 z zamiarem zamontowania w tym modelu dużego silnika o dużej pojemności i wysokiej mocy. Zastosowano silnik widlasty sześciocylindrowy o pojemności 2,7 litra i mocy 103,4 kW. Berliet – firma zajmująca się produkcją ciężarówek łączy się z SAVIEM. Powstało Renault Sport z siedzibą w Viry-Chatillon (zakład o powierzchni 6000 m2) zajmowało się prowadzeniem wszelkiej działalności związanej z Formułą 1, natomiast Renault Sport z siedzibą w Antony zajmowało się rozwojem i homologacją samochodów wyścigowych i rajdowych.

18 listopada 1975 Pierre Dreyfus – już 68 letni dyrektor Renault – planuje odejść na emeryturę ale ma problemy ze znalezieniem następcy. Po wielu spotkaniach udaje się go znaleźć – firmę przejmuje Bernard Vernier Palliez. Rozpoczyna się produkcja Renault 20, mniejszej wersji Renault 30. Samochód Renault 20 miał to samo nadwoziem co Renault 30 lecz mniejszy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra. Była o zmodernizowana konstrukcja oparta na bazie silnika z Renault 16.

W marcu 1976 odbyła się oficjalna prezentacja Renault 18 ( jego konstrukcja została opracowana w ciągu 18 miesięcy). W tym roku rusza produkcja Renault 5 Alpine. 25 maja został oficjalnie zademonstrowany samochód Renault 14. Silnik został zbudowany w kooperacji z Peugeot. Samochód został wycofany z produkcji w pierwszej połowie 1983 roku a łącznie wyprodukowano 994887 sztuk. Renault 14 miał oryginalną sylwetkę nadwozia z łukową krawędzią dolną pomiędzy osiami kół. W 1978 roku wszedł do produkcji Renault 18 o bardzo eleganckiej sylwetce. Do budowy jego podwozia wykorzystano płytę podłogową ze stosunkowo starego Renault 12, można więc było przypuszczać, że mamy do czynienia z pojazdem mało oryginalnym, jednak tak nie było. Samochód posiadał wiele nowoczesnych rozwiązań. Powstaje Renault Vehiclues Industriels (pojazdy przemysłowe) i przejmuje całą SAVIEM wraz z Berliet. W 1979 Renault podpisało umowę z amerykańską firmą Mack Trucks.

W 1980 roku na salonie w Genewie zaprezentowano model Renault Fuego – następca Renault 15 i 17. Ten Renault o sportowym charakterze i charakterystycznej ogromnej tylnej szybie osiągnął natychmiast sukces, który przerósł wszelkie oczekiwania fabryki. Wiele elementów jego nadwozia zostało wykorzystane z Renault 18. Był doskonale aerodynamiczny a jego sylwetka wygląda nowocześnie do dzisiaj – na polskich drogach można czasem jeszcze spotkać model Fuego a wtedy widać, jak śmiała to była konstrukcja jak na lata produkcji.

Po Renault Fuego nową sensacją stał się Renault 5 Turbo z silnikiem 1397cm3 Alpine i mocy 250 KM. Firmę Berliet przemianowano na Renault. Jako ciekawostkę można uznać fakt, że mimo zmiany nazwy, to wiele lat później w Polsce nadal można było spotkać zabawkowe autobusy i ciężarówki z oznaczeniem Berliet. Rozpoczęto się produkcję dostawczych samochodów Trafic i Master. Część Renault zajmująca się sprzedażą maszyn rolnicznych otrzymała nazwę Renault Agriculture, opracowano też logo odróżniające sprzedawców maszyn rolniczych Renault od samochodów czy ciężarówek.

W 1981 rozpoczęto oficjalnie produkcję modelu Renault 9 – powstał on jako wynik
wieloletnich doświadczeń firmy z prac nad zmniejszeniem zużycia paliwa, funkcjonalnością wnętrza nadwozia i wygody jazdy. Auto otrzymało tytuł „Samochód roku”. Następcą Bernarda Vernier Palliez został Bernard Hanon. Na przełomie lat 1981/82 wprowadzono następcę samochodu Rodeo 4 reprezentującego podobną koncepcję – Renault Rodeo 5. Od tego roku wytwarzana była amerykańska wersja Renault 9.
Na początku 1983 roku zaprezentowano nowy model średniej wielkości – Renault 11 oraz wersję coupé Renault 9. Jest to rok, w którym Renault 5, 9, 11 i 18 są najlepiej sprzedającymi się samochodami we Francji. Ciągnik siodłowy Renault V.I G260 ogłoszony został “Ciężarówka roku”. Renault przejął kontrolę nad Mack Trucks. Do produkcji wszedł też autokar Renault FR.

W kwietniu 1984 do produkcji wszedł Renault 25 (wytwarzany do 1990 roku) – był następcą Renault 20 i 30. W tym roku miało też miejsce inne ważne wydarzenie – w grudniu wprowadzono na rynek Renault Espace – pierwszy w Europie samochód jednobryłowy. Dzisiaj takie samochody noszą oznaczenie MPV (MPV to skrót- Multi Purpose Vehicle, samochód o wielu zastosowaniach). Renault produkował 12 modeli aut w 160 różnych wersjach. Od 1985 roku rozpoczęto produkcję zmodernizowanego Renault 5 z nadwoziem pięciodrzwiowym i i wersji towarowej Renault 5 nazwanej Express. „Mały przyjaciel”- tak nazwał w testach w sierpniu 1985 roku ten samochód niemiecki ADAC. Wprowadzenie Renault „piątki” pozwoliło na wzmocnienie finansowej pozycji firmy. Rozpoczęła się produkcja ciężarówki Renault Midliner. Alpine 310 zostało zastąpione przez Renault Alpine V6 GT.

W 1986 wystartowała produkcja Renault 21, który był następcą Renault 18. Samochód był sprzedawany w 25 krajach świata (w USA nazwany jest Medalion). 7 grudzień 1987 nowym prezesem Renault został Raymond Lévy. W 1988 rozpoczęła się sprzedaż Reanult 25 w USA. Na tamtejszym rynku nosił on nazwę Premiere. Oficjalna prezentacja „hitu lat osiemdziesiątych” Renault 19 (następcy modelu R9/R11, która miała miejsce we wrześniu 1989, zbiegła się z początkiem restrukturyzacji przedsiębiorstwa, wprowadzeniem nowych technologii, wymagań jakościowych i powrotem Renault do Formuły 1. Renault i DAF połączyły siły, powiększając ofertę o pojazdów o masie od 2,5 do 4,2 ton. Renault powróciło do Formuły 1 jako partner wyposażający stajnię Wiliamsa w silniki.

Hity z Francji podbijają Niemcy

W 1990 roku Renault 19 stał się samochodem nr 1 w niemieckiej klasyfikacji samochodów importowanych. Ogromny sukces odniósł wprowadzony do sprzedaży Renault Clio – „samochód roku 1991” (oraz „samochód roku 1992” w Polsce). W tym samym czasie ruszyła produkcja nowej wersji Espace (od 1984 roku z fabryki wyjechało 200 tysięcy tych aut). Made in Paradise – pamiętacie?

W 1991 Renault Clio, następca Renault 5, otrzymuje tytuł Samochodu Roku, Renault Ligne AE „The Truck of the Year”, Renault Magnum „The Truck of the Year”, autokar Renault FR1 „The Bus of the Year” a Raymond Lévy „The President of the Year”. Rozpoczęła się produkcja ostatniego z rodu Alpine – Renault Alpine 610 Turbo. W 1995 zakończono produkcję tego modelu i mało kto zauważył, że wraz z nim z rynku znikła znakomita marka Alpine, która jeszcze dwadzieścia lat temu stanowiła o obliczu samochodowych rajdów.

W 1992 kolejna zmiana dyrektora Renault – został nim Louis Schweizer, który ogłosił rok najlepszym w dziejach firmy Renault. 31 marca została zamknięta stara fabryka w Billancourt. 5 października rozpoczęły się przygotowania do produkcji Renault Twingo. Wystartowałą też produkcja Renault Safrane, następcy Renault 25. To duże i komfortowe auto nie odniosło jednak już takiego sukcesu jak poprzednik. Wprowadzono nowe trójwymiarowe logo. Miał to być symbol zmian i polepszającej się jakości. W lipcu Renault 19 przeszedł Facelifting. Zespół Williams-Renault został mistrzem świata konstruktorów Formuły 1 i dzieje się tak przez kolejne trzy lata!

Laguna wkracza do gry

W roku 1994 Renault wprowadził na rynek model Renault Laguna czyli następcę Renault 21. Wraz z nim przestano używać cyfr i liczb do oznaczania modeli oraz rozpoczęto nową erę w projektowaniu samochodów Renault – charakterystycznie zakończona maska. W 1995 rozpoczęła się produkcja Renault Mégane w wersji 5D – następcy Renault 19. Renault stał się czołowym producentem traktorów we Francji i czołowym dystrybutorem maszyn rolniczych w Europie zachodniej.

Rok 1996 był dla firmy pasmem sukcesów. Szczególnie przyczynił się do tego minivan Renault Megance Scenic. Do sprzedaży wprowadzono także Renault Megane Classic. Firma zaczyna dbać o bezpieczeństwo podróżujących – wszystkie modele mają w standardzie przynajmniej jedną poduszkę powietrzną. W tym czasie w fabryce trwały też prace nad skonstruowaniem małego auta, które mogłoby by połączyć cechy samochodu rodzinnego i dostawczego. Wzorem dla konstruktorów był ogromny sukces odniesiony przez koncern PSA, który wypuścił na rynek modele Citroen Berlingo i Peugeot Partner. Rok później na rynek trafia więc Renault Kangoo. W październiku tego samego roku zaprezentowano Renault Megane Cabrio a Renault Megane Scenic uzyskał tytuł samochodu roku. W Polsce Janusz Kulig wraz z pilotem Jarosławem Baranem zdobył Mistrzostwo Polski w rajdach na Renault Maxi Megane.

W 1998 firma Renault obchodziła stulecie swojego istnienia. W dniach 8-10 maja na ulicach Paryża odbył się międzynarodowy zlot zabytkowych samochodów Renault. Dziesiątki tysięcy Paryżan i gości podziwiało doskonale samochody. W tym roku rozpoczęto też się produkcję nowego Renault Clio 2. Na genewskim MotorShow zaprezentowano pierwszy w Europie benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem. Renault Master zdobył tytuł „Samochodu roku 1998” w kategorii aut dostawczych. W maju tego roku Laguna przeszła odświeżenie wizerunku.

W 1999 roku wszystkie modele Renault Mégane przeszły odświeżenie wizerunku. Wprowadzono do sprzedaży nowy model z rodziny Mégane – Renault Mégane w wersji kombi (Grandtour). We wrześniu pojawiła się w sprzedaży nowa, wyodrębniona z rodziny Mégane – wersja Renault Scénic. Odbyła się oficjalna prezentacja Renault Scénic RX4 (wersja z napędem na cztery koła). Jej cechą charakterystyczną jest większy prześwit kół oraz szerokie, plastikowe osłony na błotnikach i drzwiach pojazdu.

Zakłady Renault w Douai na północy Francji jako jedyne produkujące nowego Scénica wprowadziły od grudnia trzecią zmianę, co pozwoliło na zwiększenie produkcji do około 1800 sztuk dziennie (100 lat wcześniej produkowano 100 samochodów… rocznie!). Renault Clio zajęło pierwsze miejsce w Europie pod względem popularności sprzedaży w segmencie małych samochodów. W samej Europie znalazło nabywców 1 milion 500 tysięcy aut, co stanowi 10,1% udziału w rynku nowych samochodów a około 1 milion 800 tysięcy pojazdów w ponad 100 krajach świata. Firma Renault stała się posiadaczem 51 procent akcji w rumuńskiej Dacii.

W 2000 roku Renault rozpoczęło przygotowania do swego powrotu do mistrzostw świata w Formule 1 w sezonie 2002. Po drogach całego świata jeździ milion Scéniców. Firma Renault ma już w swoim posiadaniu 73,29 procent akcji w Dacii. Jesienią Renault otworzyło w Paryżu przy Champs Elysees „Altelier Renault” – miejsce, w którym można dobrze zjeść i popatrzeć na modele studyjne. Miejsce, w którym renault kontaktuje się z publicznością.

Przełom wieków – nowe Renault

W 2001 roku koncern Renault wprowadza do sprzedaży nowe modele samochodów: dostawczego Trafica oraz osobowe – Avantime, Thalia i Laguna 2. Nowy Renault Trafic otrzymuje tytuł „Vana Roku”. Na polskim rynku dostępny jest już Clio V6. Rozpoczęła się produkcja Scenica w meksykańskich zakładach Nissana. Renault Clio 2 przechodzi facelifting. Thalia stała się szczególnie popularna w Polsce o czym zdecydowała korzystna cena i 500 litrowy bagażnik. Samochód ten można było traktować jak auto rodzinne.

W 2002 roku pojawia się zupełnie nowy model Renault Vel Satis. 6 grudnia rozpoczyna się sprzedaży Renault Mégane 2 (auto zdobyło pięć gwiazdek na pięć możliwych w wynikach testów zderzeniowych Euro NCAP) w Polsce. Renault wraca do wyścigów w Formule 1. Prezentacja Renault Thalia po faceliftingu. W styczniu 2003 Firma Renault wprowadziła do sprzedaży Renault Espace 4, w kwietniu w salonach pojawił się Renault Kangoo po faceliftingu. Renault w Polska zaprezentował w sierpniu Renault Scénic 2 (który ma być produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych: normalnym pięcioosobowym oraz z przedłużonym rozstawem osi – wersja Grand siedmioosobowa.), Megane 2 w wersji Classic i Grandtour.

Koncern Renault zatrudniał wtedy około 141 000 pracowników, produkując samochody we Francji i w swoich filiach w: Hiszpanii, Belgii, Turcji, Słowenii, Portugalii, Argentynie, Brazylii oraz montuje w Rosji, Kolumbii, Urugwaju, Maroko, Malezji i w Chinach . Wytwórnie samochodów ciężarowych znajdują się nadto w USA, Wielkiej Brytanii i Czechach. W 1994 roku akcje Renault trafiły na giełdę i obecnie tylko 46% jest w posiadaniu państwa.

Firma Renault wyspecjalizowała się nie tylko w produkcji samochodów osobowych, sportowych i użytkowych, ale także jest dużym producentem ciągników rolniczych, wagonów kolejowych i innego sprzętu, w tym obrabiarek specjalnych i urządzeń potrzebnych do seryjnej produkcji samochodów. Urządzenia do produkcji samochodów z firmy Renault pracowały między innymi w radzieckich zakładach Moskwicza. Według licencji Renaulta wytwarzany był w Rumuni słynny w Polsce samochód Dacia, które za kilka lat stanie się hitem sprzedaży a w Stanach Zjednoczonych pracowała duża fabryka wytwarzająca wozy Renault 9.

Dalsza historia marki pojawi się w oddzielnym materiale.

opracował: Piotr Szydłowski

korekta i uzupełnienia: redakcja

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

1
Dodaj komentarz

avatar
1024
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
1 Autorzy komentarzy
Adrian Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Adrian
Gość
Adrian

Artykuł fajny choć czyta się fatalnie. Tyle błędów i literówek jeszcze nie widziałem. Zanim się coś opublikuje wartocto przeczytać, bo oczy bolą. A kiedy rodzina Renault’a odzyskała firmę?