Już za kilka dni w Paryżu, w Porte de Versailles, rozpocznie się doroczna impreza adresowana do miłośników aut klasycznych – Retromobile. O szczegółach dotyczących np. wstępu pisałem już w materiale dotyczącym Citroëna, nie będę się więc powtarzał. Teraz zaś napiszę parę słów o tym, co zostanie pokazane pod egidą marki DS Automobiles.
Najpierw hasłowo: DS 20 Pallas, SM OR, a także DS Bossaert Coupe GT 19 – samochody niesamowite, unikatowe (przynajmniej w części), przepiękne, za którymi musi się obejrzeć każdy. Zaprojektowane i produkowane przez markę Citroën, ale z uwagi na powstanie DS Automobiles pokazywane na Retromobile pod egidą tej właśnie marki, która z jednej strony nawiązuje do dziedzictwa, a drugiej jednak z nim (z Citroënem) zrywa. Taka tam schizofrenia, ale jakoś uzasadnić odrębność DS trzeba ;-) Mi to akurat specjalnie nie przeszkadza, zwłaszcza, gdy o to dziedzictwo się dba, gdy się je eksponuje, gdy jest się z niego dumnym. I gdy się z niego czerpie.
Ale cóż by było warte Retromobile bez zaangażowania ze strony klubów zrzeszających miłośników tych starych Citroënów? Dlatego stoisko pod egidą DS Automobiles wspierają aktywnie Amicale Citroën France (Stowarzyszenie Francuskich Klubów Citroëna koordynujące działalność klubów i wspierające kontakty z markami Citroën i DS Automobiles) oraz kluby DS i SM. Na Retromobile’2016 ekspozycję wsparły: Club Citroën France, DS Club Révolution 55, DS ID Club de France, Euro SM Club, Idéale DS France i SM Club de France.
Na stoisku DS Automobiles podczas Retromobile’2016 będzie można zobaczyć pięć modeli zabytkowych oraz świeżutkie DS 3, które w nowej szacie właśnie wchodzi na rynki Europy Zachodniej, a wkrótce trafi też do Polski. Nie zabraknie też innych modeli z gamy DS.
DS Automobiles uczestniczy w Retromobile po raz drugi, ale to nie może dziwić – wszak mowa o najświeższej marce samochodowej Starego Kontynentu. Dzięki wsparciu wymienionych klubów kolekcjonerów będziemy mogli zobaczyć w Porte de Versailles naprawdę wspaniałe samochody, które łączy technologia, awangarda, komfort, wyrafinowanie, dynamika i szlachetne materiały. A konkretnie?
DS Coupé Bossaert GT 19 z 1963 roku jest samochodem naprawdę wyjątkowym. Hector Bossaert na początku lat 50.XX wieku przeprowadził kilkanaście tego typu konwersji, a egzemplarz, który zostanie zaprezentowany na tegorocznym Retromobile jest jedynym egzemplarzem, który dotrwał do dziś. Hector Bossaert przygotowywał samochody sportowe, ale postanowił też przerobić słynną „boginię”. Wraz z włoskim stylistą o nazwisku Pietro Frua dokonali konwersji i powstało właśnie to – Coupé GT 19. Samochód krótszy od zwykłego Citroëna DS o 47 cm i o 7 cm od niego niższy. Jest też bardziej kanciasty, tylne błotniki są trochę jak płetwy w amerykańskich samochodach, ale oczywiście mają inne proporcje, bardziej wyważone, jak tylko Włosi i Francuzi potrafią projektować. Tylne koła nie są schowane, jak w klasycznym DS-ie. Panoramiczna tylna szyba zapewnia doskonałą widoczność do tyłu. Wnętrze dość charakterystyczne dla aut sportowych z tamtych czasów, na desce rozdzielczej nie zabrakło obrotomierza i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Można było zamówić skórzaną tapicerkę, trójramienną kierownicę (tylko po co?) i pędzić tym autem z prędkością do 172 km/h.
DS 20 Pallas z 1974 roku w kolorze Gris Nacre i z pomalowanym na czarno dachem też prezentuje się szykownie. Do tego chromowane elementy, specjalne kołpaki, i bogate wyposażenie. Pallas był oferowany od 1964 roku.
DSpécial z roku 1972 w kolorze Blanc Meije i z czarnym wnętrzem Targa. Gamę „D” wprowadzono w roku 1969, kiedy to DSpécial zastąpił model ID w wersjach Luxe i Confort. Samochód, który zostanie pokazany na tegorocznym Retromobile wyposażony jest we wspomaganie układu kierowniczego i ogrzewaną tylną szybę – opcje dostępne wówczas wyłącznie na zamówienie! DSpécial był w stanie rozpędzić się do prędkości 160 km/h, co wówczas było wcale niemałym osiągnięciem w przypadku samochodów „cywilnych”.
Na ekspozycji marki DS Automobiles pojawią się też dwa egzemplarze Citroëna SM:
SM z 1975 roku, z silnikiem na wtrysku, ostatni wyprodukowany w zakładach Ligier w Abrest (Allier). Przedstawiony w oryginalnym stanie z niebiesko-zieloną materiałową tapicerką, przyciemnionymi szybami i klimatyzacją, a także zwijaczami pasów bezpieczeństwa oraz włącznikiem świateł awaryjnych na desce rozdzielczej. Dziś to praktycznie standard, ale czterdzieści lat temu…
SM OR, to model przygotowany specjalnie na tegoroczne Retromobile. Lakierowany wielokrotnie (już nie mogę się doczekać, jak wygląda!), ale nie tak, jak to robią domorośli lakiernicy w polskich stodołach. Egzemplarz powstały w roku 1971 i napędzany silnikiem V6 od Maserati prezentuje, jakie cuda kiedyś tworzyli pasjonaci motoryzacji we Francji! Całości dopełniają przyciemniane szyby, klimatyzacja i skórzana tapicerka Havane.
Ekspozycję uzupełnią trzy modele z obecnej gamy DS Automobiles.
Zapowiada się pyszna impreza!
KG; zdjęcia: DS Automobiles
Najnowsze komentarze