Jest w Paryżu, w 15. dzielnicy, stacja metra nazywająca się Javel-André Citroën. Jeździ przez tę stację metro linii nr 10 łączące z jednej strony (też bliskie fanom francuskiej motoryzacji) Boulogne-Pont de Saint-Cloud z Gare d’Austerlitz. W dniu dzisiejszym w Paryżu zaprezentowano odnowiony wizerunek tejże stacji. W spotkaniu z tej okazji zorganizowanym wzięli udział m.in. Anaïs Lançon, dyrektorka do spraw Komunikacji i Marki RATP (operator paryskiego metra), Frédéric Lambert, dyrektor RATP odpowiedzialny za usługi oraz Arnaud Belloni, dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji Citroën.
Po pierwszym udanym partnerstwie w latach 80. XX wieku związanym z wystawą przedstawiającą historię Citroëna w tej dzielnicy, obie marki ponownie połączyły siły wokół projektu kulturalnego na stacji Javel-André Citroën.
Dzielnica Javel, pierwotnie była znana z fabryki chemicznej założonej w 1777 r., która produkowała środek wybielający znany pod nazwą javel (wybielacz w języku angielskim). W 1915 r. powstała tu fabryka, którą André Citroën zbudował, by wspierać wysiłek wojenny poprzez masową produkcję pocisków artyleryjskich.
Po zakończeniu Wielkiej Wojny, André Citroën wykorzystał swoje doświadczenie w dziedzinie pojazdów silnikowych, nabyte w zarządzaniu zakładami Mors, i przekształcił swoją fabrykę pocisków artyleryjskich tak, aby stworzyć własną markę pojazdów silnikowych. 99 lat temu, 4. czerwca 1919 roku, zaprezentował swój pierwszy samochód: Typ A, pierwszego Citroëna, ale także pierwszy masowo produkowany samochód w Europie. Przez kilkadziesiąt lat dzielnica Javel odegrała pewną rolę w historii francuskiego przemysłu, będąc domem dla produkcji wielu symbolicznych Citroënów: Type A, C4, C6, Rosalie, Traction, Type H, ale także SM i DS. Prawdziwy kombinat w działalności przemysłowej, rozciągający się na ponad 22 hektarach, bastion Citroëna liczył ponad 30.000 pracowników i wyznaczał tempo życia codziennego tej paryskiej dzielnicy aż do 1975 roku. Roku, w którym fabryka Javel zamknęła swoje podwoje wraz z końcem produkcji Citroëna DS. Siedem lat później firma na stałe opuściła tę lokalizację przenosząc swoją siedzibę w inne miejsce.
Francja i Paryż nie zapomniały jednak o Citroënie. Widać to w wielu przejawach życia w dzielnicy, w szczególności poprzez dodanie nazwiska André Citroëna do nazwy stacji metra Javel, która 8. czerwca 1959 r. stała się stacją Javel-André Citroën. Oprócz tego uhonorowania zaproponowanego przez RATP, cała dzielnica pamięta André Citroëna. Tak więc w 1992 r. „Parc André Citroën” został odsłonięty w tym samym miejscu, w którym stały fabryki. Quai de Javel (nabrzeże Javel) zostało przemianowane na „Quai André Citroën” w 1958 r., a publiczny college znajdujący się przy rue Saint Charles nosi również imię słynnego przemysłowca.
Zaraz po wejściu na stację na tablicach informacyjnych można znaleźć historię André Citroëna i okolic Javel. Można poznać historię Citroëna z najważniejszymi datami i zdjęciami flagowych modeli marki. Ta oryginalna ozdoba umiejętnie łączy DNA Citroëna i RATP, integrując, jako linię czasu, projekt graficzny linii metra, która rozciąga się na całej długości fryzu. Kolejny oryginalny element tego nowego rozwoju kulturalnego, to trzy ekrany dotykowe umożliwiają pasażerom dostęp do Citroën Origins (www.citroenorigins.com), wirtualnego muzeum Citroëna. Dzięki temu czekając na pociąg można lepiej zagłębić się w historię marki, m.in. dzięki 360-stopniowym widokom modeli, ale także prezentacji zdjęć i historii.
Od secesyjnych wejść Hectora Guimarda po monumentalne dzieło Tobiasza Rehbergera (planowane na przyszłą stację Pont Cardinet na linii 14), poprzez Kiosk Nocnych Łazików („le Kiosque des noctambules”) na linii 1, paryskie metro i sztuka opowiadają historię ponad stuletniego związku pomiędzy pożytecznym a pięknym, która jest dzisiaj eksponowana na ponad 100 stacjach.
Paryskie przestrzenie transportowe, w których codziennie przebywa 12 milionów ludzi, są wyjątkowym miejscem, które umożliwia i pozwala połączyć sztukę i historię z jednej strony, z pasażerami z drugiej. Poza swoją rolą jako medium transportowe, RATP, poprzez swoje dziedzictwo i działania kulturalne, chce jeszcze bardziej wzbogacić doświadczenie transportowe swoich pasażerów, dając im moment zaskoczenia, odkrycia i interakcji. Nowy kulturalny rozwój stacji Javel-André Citroën zaprezentowany dzisiaj idealnie wpisuje się w to podejście.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze