Dwa samochody z Grupy Renault zagościły na okładce zbliżającego się nieuchronnie do dezaktualizacji sierpniowego wydania miesięcznika AUTO MOTO. To Dacia Duster, która stanęła w szranki z czterema innymi crossoverami, oraz Alpine A110. No i tu mi się wątpliwość pojawiła – nader często motogazetki stosują zamiennie pojęcia crossovera i SUV-a. Wydawałoby się jednak, że Dacia Duster na miano SUV-a zasługuje jak najbardziej. Ale według Niemców…
AUTO MOTO nr 08 (267) z VIII.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 6 groszy
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, 107, 206, 207, 208, 308, 508, Clio, Kangoo, Megane, Scenic, Twingo, A110, Duster, Logan, Sandero
Tym z malkontentów narzekających na to, co robi Citroën, polecam artykuł poświęcony działaniom koncernu FCA. Zacytuję tylko wstęp: Fiat bez następców Punto i Tipo. Alfa Romeo oferująca więcej SUV-ów niż hatchbacków i sedanów razem wziętych. Jeep produkujący auta mniejsze od Mini i większe od Range Rovera. Takie są prawa dzisiejszego rynku. Dodajmy, że w ofercie Fiata już dawno nie ma auta segmentu D, o E nawet nie wspominając. Citroën przynajmniej zapowiada następców modeli C5, a nawet C6. Zaś Fiat wycofuje się nawet z segmentów B i C. Taka jest dzisiejsza motoryzacja. AUTO MOTO pisze o tym na stronach 4-8.
Wśród premier miesiąca na stronie 16. pokazano Peugeota 508 SW.
Te auta, które na okładce AUTO MOTO zostały nazwane crossoverami, we właściwej publikacji (strony 22-28) przekształciły się w SUV-y. W szranki stanęły Dacia Duster, Ford EcoSport, Hyundai Kona, Kia Stonic oraz SsangYong Tivoli. Wszystkie z napędem na przednią oś i z silnikami benzynowymi. Jeśli chodzi o bazowe ceny, to na Dacię nie ma mocnych – Duster startuje z poziomu 39.900 zł. Następny w stawce jest SsangYong (56.990 zł), ale i reszta rywali mieści się w 70.000 zł (najdroższy, jedynie o 10 zł tańszy od wspomnianej granicy w bazowej wersji, okazuje się Hyundai).
Co ciekawe Dacia okazuje się całkiem dynamicznym samochodem (Hyundai i Ford przyspieszają do setki w dłuższym czasie), acz Duster ma najniższa prędkość maksymalną – wersja 1.6 SCe 115 KM rozpędza się do 172 km/h. To jednak, jak mi się wydaje, można przeżyć. Rywale są co najwyżej o 12 km/h lepsi, a to już żadna różnica, bo SUVem raczej nie jeździ z takimi prędkościami. Tym bardziej, że Dacia ma silnik o najniższej mocy maksymalnej.
Ford, którego przetestowano, to druga wersja EcoSporta. Choć o gustach się nie dyskutuje, to moim zdaniem auto wygląda paskudnie. Przy naprawdę dobrze narysowanych Fieście, czy Focusie, EcoSport to koszmarek stylistyczny. Do tego – wciąż moim zdaniem – ma słabe proporcje, co jeszcze pogarsza kiepską stylistykę. O wiele lepiej wyglądają na jego tle koreańskie propozycje, które pojawiły się w teście. Zaś na najbardziej rasowego SUV-a, przynajmniej pod względem wyglądu, wyrasta Dacia Duster. „Koreańczycy”, to typowe bulwarówki, samochody wręcz zniewieściałe, zaś Ford… Cóż, jak dla mnie EcoSport jest tak paskudny, że nie wiem, kto mógłby to kupić z własnej woli. To znaczy wiem, ale nie napiszę, żeby nie wywoływać politycznej wojny ;-)
Ale przejdźmy do samego testu w AUTO MOTO. Jest zaskakująco subiektywny. I nawet nie w określeniu do konkretnego modelu, tylko stawia bardzo duży nacisk na to, co się niemieckim Autorom podoba. A tam mamy – twarde zawieszenie, jazdę na torze, slalom… Czyli kwestie w normalnym codziennym użytkowaniu praktycznie nieistotne. Jak często bywacie ze swoim samochodem, zwłaszcza SUV-em, na torze? Jak często jeździcie slalomem? Jeśli lubicie twarde zawieszenie, to Wasza wola, ale gdzie jest napisane, że samochody z miękkim zawieszeniem są złe? Są inne. OK, może w sytuacjach podbramkowych nie uratujecie się nimi z opresji. Ale budzenie w odbiorcach treści przeświadczenia, że autem z twardym zawieszeniem się uratujecie jest co najmniej nadużyciem.
Jak patrzę na umiejętności przeciętnego polskiego kierowcy, to dochodzę do wniosku, że za takie słowa, jak np. w omawianym teście, powinno się ludzi wsadzać do więzienia. Toż to jak podżeganie do przestępstwa, a do samobójstwa co najmniej. I potem się takie barany w starych BMW (i nie tylko) rozbijają na drzewach w byle zakręcie, bo się naczytali, jak to się takie autoświetnie prowadzi. Tylko że ani nie mają nowego BMW, ani ze sprawnym zawieszeniem, ani umiejętności nie posiedli odpowiednich. Ale przekaz idzie w świat. Moc, szybkość, przyspieszenie, twarde zawieszenie. Pół biedy, jak się taki gamoń sam zabije, ale gorzej, jak wpadnie na Bogu ducha winnego innego uczestnika ruchu.
Dacia Duster, z tego, co pisze AUTO MOTO, ma układ kierownicy niemal zupełnie bezwładny. Co to w ogóle znaczy „bezwładny układ kierowniczy”? A jaki ma mieć – żyjący własnym życiem? Nie – on ulega presji kierowcy. AUTO MOTO twierdzi, że kierowca musi sam wymyślać, co się dzieje z przednimi kołami. Nie musi. Kierowca Dustera wie, że koła tam są. I dopóki nie dzieje się nic niestandardowego nic więcej wiedzieć nie musi. Dacia, to samochód prosty, bezpretensjonalny. Ale AUTO MOTO wie lepiej: rumuńsko-francusko-japoński SUV cierpi na ociężałość reakcji na ruchy kierownicą, a jego nieodłączalny, za to absolutnie nadwrażliwy system ESP jest wadą, bo sprawia, że auto jest zdecydowanie przeznaczone do spokojnej jazdy.
Czy oni w tej Redakcji oszaleli? Tak – są ludzie, którzy chcą jeździć spokojnie. Co więcej – SUV-y z założenia nie są samochodami przeznaczonymi do walki o dziesiąte części sekundy na torach. Mają wysoko położony środek ciężkości, kiepską aerodynamikę i są ciężkie. Dlaczego testujecie je tak, jakby do miały być muscle cary?
Doceniono natomiast skuteczność hamulców Dacii – najlepszą w teście. Nie uzyskano natomiast przyspieszenia obiecywanego przez Dacię, tylko wynik o sekundę gorszy. Dziwnym trafem rywale okazali się sporo dynamiczniejsi od danych fabrycznych – Ford zyskał aż 2,5 sekundy w sprincie odsetki!
Wyciszenie (testowe!) Dacii okazało się wcale nie gorsze od wyciszenia rywali. Poddaję to pod rozwagę krytykantom Dustera twierdzącym, że w tym aucie (zwłaszcza) przy prędkościach autostradowych jest głośno. Drożsi rywale wcale nie muszą być lepsi!
Niestety Dacia uległa dwóm autom koreańskim i oczywiście Fordowi, który zajął miejsce trzecie, za Kią i Hyundaiem. Tylko SsangYong został oceniony niżej od Dustera. Tymczasem w mojej cenie Duster tak naprawdę wygrywa – stosunkiem ceny do jakości.
Ten samochód nie rozbudza emocji. On jest emocjami. Alpine A110 – na stronach 50-53 sierpniowego AUTO MOTO opublikowano test tego dwuosobowego samochodu. Od razu jednak Autor (Jurgen Voigt) pisze o tym, że A110 nie ma, przynajmniej na widoku, żadnych elementów wspólnych z Renault. I nie wiem, jak to odbierać – jako pochwałę Alpine, czy deprecjację marki głównej koncernu. Pojawia się też krytyka „taniego, twardego plastiku na górnej części deski rozdzielczej”. Co oni mają z tymi plastikami? Czy naprawdę zamiast cieszyć się jazdą takim coupe łażą i obmacują te tworzywa???
Chyba jednak nie do końca, po potem następuje seria pochwał za układ jezdny, za prowadzenie, za zespolenie kierowcy z maszyną… W trybie normalnym zawieszenie jest wręcz komfortowe, a spalanie bardzo rozsądne – sięgnęło poziomu 8,4 l/100 km! Okazuje się też, że kabinę AUTO MOTO uznał za przestronną (jak na dwumiejscowe coupe, rzecz jasna). Ostateczna nota, to 4,5 gwiazdki w pięciogwiazdkowej skali.
Renault Clio z firmy Traficar jest jednym z aut, które porównano przy przeglądzie ofert firm carsharingowych, a w zasadzie użyczających samochody na minuty. Traficar oferuje też model Kangoo. Analizę ofert znajdziecie na stronach 74-78.
Raport awaryjności ADAC (powstający na podstawie raportów z wyjazdów pomocy drogowej niemieckiego automobilklubu) znajdziecie na stronach 88-92. Wspomniano tam także interesujące nas samochody:
– Citroeny C1, Berlingo;
– Peugeoty 107, 206, 207, 208, 308;
– Renault Twingo, Clio, Megane, Kangoo, Scenic;
– Dacie Sandero, Logan, Duster.
Znamienne, że poza C1 i Berlingo pominięto wszelkie Citroëny, a w segmencie D nie pojawił się żaden model francuskiej marki! Dacia Duster trafiła do kompaktów, a nie do SUV-ów. O co chodzi?
Wśród rynkowych debiutów miesiąca (strona 93.) pojawił się Peugeot 508.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w sierpniowym numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze