Chyba się starzeję, bo coraz szybciej mi czas upływa ;-) Dopiero zaczynał się 2019 rok, a już zbliżamy się wielkimi krokami do końca stycznia. Od pewnego czasu można też kupić drugi tegoroczny numer miesięcznika AUTO MOTOR I SPORT, a na 8. lutego planowane jest wypuszczenie marcowego wydania tego pisma. To znak, że trzeba się wziąć za bary z tematem i sprawdzić, o i w jakim świetle napisano w lutowym AUTO MOTOR I SPORT o samochodach francuskich.

 

AUTO MOTOR I SPORT nr 02 (333) z II.2019
Wydawca: Motor Presse Polska zależne od Motor-Presse Stuttgart
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 9,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 10 groszy
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, 7 Crossback, Partner, Rifter, Clio, Kadjar, Duster, Sandero

 

Okładka na temat aut francuskich milczy, co nie jest niczym niezwyczajnym w ukazujących się w Polsce pismach motoryzacyjnych. A co w środku?

AUTO MOTOR I SPORT zaczyna od Škody Scali. Oczywiście od wychwalania Škody Scali, która podobno wyłamuje się ze stylistycznej monotonii Skody. No proszę Was… Dalej jest masa zalet, mniej, lub bardziej wydumanych, ale okazuje się – dla mnie, to żadne zaskoczenie – że masa elementów pokazanych na zdjęciach będzie dostępna za dopłatą. Ale tekst jest napisany tak, jakby miały być w standardzie – już w podtytule AUTO MOTOR I SPORT pisze, że Scala jest wyposażona w cyfrowe wskaźniki i systemy asystujące i na stałe połączona z internetem. Pewnie jednak tylko w niektórych wersjach.

Renault Clio wspomniano króciutko w maleńkiej notatce zamieszczonej na dole strony 12. traktującej o carsharingu firmy Traficar.

Dacię Sandero wymieniono jako potencjalnego konkurenta dla Forda Ka+ opisanego na stronie 32.

Cztery hot hatche zestawiono w jednym materiale opublikowanym na stronach 38-45 lutowego AUTO MOTOR I SPORT. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż to samochody z zupełnie innych bajek. Różni je klasa, moc, liczba miejsc, cena… Bo jak można porównać Smarta ForTwo Babusa z Renault Clio R.S. 18, a Suzuki Swifta Sport z Hyundaiem i30 N? A AUTO MOTOR I SPORT porównał. No, może nie bezpośrednio ze sobą, a raczej pod kątem takich kryteriów, jak osiągi i dynamika, wrażenia z jazdy, komfort i funkcjonalność, poczucie wyjątkowości i cena. Niemniej jednak wszystkie te auta w jednym teście, to chyba średni pomysł.

Clio R.S. 18 (podobne do tego, które testowała niedawno Małgoś) uzbierało łącznie piętnaście gwiazdek na dwadzieścia pięć możliwych. Niezbyt oszałamiający wynik, prawda? Za komfort i funkcjonalność francuski hot hatch otrzymał tylko dwie gwiazdki. Za wrażenia z jazdy – cztery. W pozostałych kategoriach – po trzy. A jak rywale? Suzuki uzbierało czternaście gwiazdek, Smart jedenaście, a najwięcej auto największe w porównaniu – Hyundai został „wyceniony” na dziewiętnaście gwiazdek. Cóż – ma 275 KM, jest autem kompaktowym, a cenę odniesiono do klasy, albo nawet do rywali w klasie. A nie do rywali w teście. Jak dla mnie – z lekka bezsensowny materiał.

Renault Kadjara wymieniono w roli konkurenta dla opisanego na stronie 46. Mitsubishi Outlandera.

Test Peugeota Riftera znajdziecie na stronie 58. Nie wspomniano tam ani słowem o bliźniaczym Berlingo, za to odwołano się do użytkowego teraz Partnera. Wersje osobowe nazywają się teraz Rifter i okazują się naprawdę przyjazne rodzinnemu użytkowaniu. Kombivan Peugeota z generacji na generację staje się samochodem coraz bardziej funkcjonalnym. Rifter jest tak przyjazny pod względem przestronności, schowków, wyposażenia i wykończenia, że o dostawczym rodowodzie modelu mogą mówić już tylko osoby, które nie mają o dzisiejszej motoryzacji żadnego pojęcia!

AUTO MOTOR I SPORT chwali Riftera za wiele elementów, w tym także za silnik BlueHDi 130, za staranne wykończenie i długą listę elementów wspomagających kierowcę.

Porównanie reflektorów różnego rodzaju AUTO MOTOR I SPORT zamieściło na stronach 78-81. Okazuje się, że naprawdę dobrze wypadają w pełni LED-owe lampy montowane w DS 7 Crossbacku. Nieźle oceniono halogenowe reflektory Nowej Dacii Duster. Nieco gorzej wypadły podobne lampy Citroëna C3 aktualnej generacji. Dla mnie zaskakujące jest jednak to, że w takim materiale nagle zabrakło wszędobylskiej Škody. Nie ma żadnego modelu, a to przecież tak popularna w Polsce marka. Dlaczego? Czyżby Škody nie zapewniały dobrych reflektorów?…

Peugeota wspomniano krótko w materiale poświęconym Rajdowi Dakar (strony 90-95).

Tak przy okazji – w pierwszym ubiegłorocznym numerze AUTO MOTOR I SPORT pisano, że w 2018 roku Audi „pokaże 19 nowych i odnowionych modeli”. Czy ktoś zna się na Audi na tyle, by sprawdzić, co z tych zapowiedzi zostało zrealizowane?

I to już wszystko, co o naszych ulubionych samochodach napisano w drugim tegorocznym numerze AUTO MOTOR I SPORT.

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto motor i sport

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

1
Dodaj komentarz

avatar
 
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
1 Autorzy komentarzy
Marshall Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Marshall
Gość
Marshall

Jestem stałym czytelnikiem auto motor i sport jeszcze od czasów auto international (dokładnie od numeru 10/1994), i kiedyś pokusiłem się o statystykę na przestrzeni roku (12 wydań) na porównanie ile piszą o autach francuskich (wtedy jeszcze tylko Citroen, Peugeot i Renault), a było to dobre kilka, kilkanaście lat temu i wyszło mi około 25% całego ogółu artykułów.