Ostatni datowany na styczeń AUTO ŚWIAT ukazał się z dodatkiem. To znaczy, że jest droższy, niż zwykle, ale i strona ma więcej. Poszukajmy, co na tych stronach napisano o francuskiej motoryzacji. A jeśli coś takiego znajdziemy, to sprawdźmy, w jakim świetle przedstawiono te samochody. Okładka bynajmniej nie zachęca do zakupu tygodnika, bo francuskich aut nie ma na niej wcale.
AUTO ŚWIAT nr 05 (1206) z 28.I.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek „Auta używane”)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C-Zero, C1, C3, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C4 SpaceTourer, C5, C5 Aircross, DS4, Jumpy, 108, 208, 2008, 301, 307, 308, 3008, 4007, 508, 5008, Partner, Captur, Clio, Master, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Tematem z okładki jest porównanie diesel czy benzyna? Sprawdzaliśmy to na naszych łamach parę lat temu na przykładzie dwóch Renault Capturów, które „przegoniliśmy” po Bałkanach. Dziś AUTO ŚWIAT stawia naprzeciwko siebie siedem par samochodów, w tym dwie francuskie, i sprawdza, jaki silnik wybrać. W przypadku Citroëna Berlingo wskazują na znakomity skądinąd silnik benzynowy PureTech, wydajny i oszczędny. Ale wyliczają też, że gdy średnie roczne przebiegi przekraczają 27.591 km, to w przypadku tego modelu warto wybrać diesla. Też dobrego. Porównano 110-konnego PureTecha i 100-konnego diesla. Jeśli chodzi o Nowego Peugeota 508, to wskazanie jest na jednostkę wysokoprężną, której zakup opłaca się już od 3.262 km rocznego przebiegu. To dlatego, że porównano nieznacznie droższą wersję BlueHDi 180 GT z 225-konnym PureTechem GT. To tylko 4.000 zł różnicy w cenie zakupu, stąd tak niski przebieg.
W ostatecznym starciu diesel wygrał 4:3, a cały ten materiał znajdziecie na stronach 4-13.
Ja rozumiem, że Niemcy, to wielki rynek samochodowy, ale czy naprawdę tylko z tego powodu materiał poświęcony spodziewanym w tym roku premierom aut kompaktowych ma zawierać niemal wyłącznie auta z koncernów pochodzących od naszych zachodnich sąsiadów? BMW, to niezależny producent, ale z Niemiec. Ale Audi A3, Škody Scala i Octavia, Seat Leon i Volkswagen Golf, to produkty jednego koncernu VAG). Mazda 2 i Toyota Corolla niewiele zmieniają w wymowie całego artykułu. Żałosne.
Na stronach 22-23 znajdziemy Top 10 wyprzedaży. Wspomniano tam Peugeoty 301 i 308.
Jeśli podoba Wam się Citroën C5 Aircross, to na stronach 26-28 AUTO ŚWIAT opublikował test tego samochodu. Zatytułował go Jak lot poduszkowcem, co od razu sugeruje kawał komfortu w tym SUV-ie. I faktycznie – świetne wyciszenie, ciekawa stylistyka, komfortowe zawieszenie, dobra przestronność i znakomite wyposażenie. Pomarudzono na konieczność przytrzymania przycisku Start/Stop, choć moim zdaniem to akurat dobre rozwiązanie. Przypadkowe wciśnięcie nie spowoduje uruchomienia silnika, ani jego wyłączenia.
Ostateczna nota przyznana przez AUTO ŚWIAT najnowszemu SUV-owi Citroëna, to maksymalne pięć gwiazdek. Redaktor Borkowski napisał wprost: Aircross zafascynował mnie nieziemską wygodą jazdy. W tekście wspomniano też nieprodukowanego już Citroëna C5, C4 Cactusa oraz Peugeota 3008.
Wzmianki o DS 7 Crossback i Renault jako takim znajdziecie na stronach 42-43 w fotorelacji z wręczenia nagród Moto Awards 2018.
Peugeota wspomniano na stronie 50. przywołując stłuczkę, w której uczestniczyły samochody SOP (dawniej BOR). Wjechano wtedy właśnie w Peugeota.
No i został nam dodatek. Na stronie III wspomniano o zestawach sprzęgieł firmy Schaeffer, które można dokupić do Renault Twingo. Na tej samej stronie znajdziecie też wyimek z raportu TÜV dotyczący najtrwalszych SUV-ów. W grupie aut 4-5-letnich na drugim miejscu sklasyfikowano Renault Captura!
Dalej znajdziemy Raport Jakości 2019. Powstał na podstawie różnych kryteriów – typowych usterek, akcji naprawczych, raportu TÜV, testach na dystansie 100.000 km i warunków gwarancji. Marki opisano alfabetycznie, ale pokuszono się też – siłą rzeczy – o ranking marek. Najlepiej wypadł Hyundai. Marki francuskie sklasyfikowano dalej – Peugeota na miejscu 9., Dacię na 12., Renault na 18., a Citroëna na 20. W przypadku tej ostatniej marki wspomniano o wielu akcjach serwisowych, o przeciętnych wynikach w TÜV-ie, o słabych wynikach testów długodystansowych (ale to stare testy, co przyznano otwarcie), a warunki gwarancji określono jako kiepskie. Co ciekawe takie same warunki gwarancyjne (2 lata mechaniczna, 12 lat na perforację) mają np. Škoda i Volkswagen, ale tam w podsumowaniu nawet się na ten temat nie zająknięto!
U Citroëna wymieniono modele Berlingo, C-Zero, C1, C3, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C4 SpaceTourer, C5, DS4 i Jumpy.
W przypadku Dacii pochwalono wzrost jakości (nowy Duster), mało istotne akcje naprawcze, niezłe wyniki testów długodystansowych i bardzo kiepskie notowania w TÜV. Wspomniano modele Duster, Lodgy, Logan i Sandero.
U Peugeota podkreślono spadek liczby akcji serwisowych, wzrost jakości nowych aut (raport TÜV), znakomity wynik testu długodystansowego modelu 2008 i 308. Wspomniano modele 108, 208, 2008, 307, 308, 3008, 4007, 508, 5008 i Partner.
Renault pochwalono za wzrost jakości, malejącą liczbę akcji serwisowych, dobre wyniki Twingo, Scenic’a i Captura w raporcie TÜV i niezłe wyniki testów długodystansowych. Wymieniono modele Captur, Clio, Master, Megane, Scenic, Talisman i Twingo.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze