Najwięcej miejsca na okładce aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT zajmuje Peugeot 208 drugiej generacji. A w zasadzie fragment zdjęcia tego samochodu. Jest większy nawet od fotki całej Škody Kamiq! Jest to jednak jedyne francuskie auto na stronie tytułowej pisma.
AUTO ŚWIAT nr 10 (1211) z 4.III.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek „Poradnik”)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,9 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, 7 Crossback, 205, 208, 508, Laguna
Dacię wspomina krótko we wstępniaku na stronie 3. Redaktor Sewastianowicz.
Ale jak na AUTO ŚWIAT przystało pierwszych kilka stron poświęcono na samochody koncernu VAG. Za to – już nie jest to takie oczywiste – na stronach 8-9 znajdziecie Peugeota 208. Tego nowego. Nowego pod każdym względem. Powstaje na nowej płycie podłogowej (CMP). Nie będzie już wersji trzydrzwiowej. 208-ka nawiązuje stylem do flagowego 508, ale doszukano się też odniesień do proporcji legendarnej 205-tki GTi. Bogate wyposażenie zadba o komfort i bezpieczeństwo. No i wraz z odmianami spalinowymi pojawi się też wersja elektryczna o zasięgu nawet 340 km! Ze swojej strony już teraz powiem Wam, że samochód zdecydowanie lepiej wygląda na żywo, niż na zdjęciach!
Na stronie 27. znajdziecie test Citroëna C3. Wersja fajna, do miasta idealna, bo ma pod maską 110-konnego PureTecha sparowanego z sześciobiegowym automatem. AUTO ŚWIAT jednak krytykuje tę skrzynię i przyznaje temu zgrabnemu autku zaledwie trzy gwiazdki na pięć możliwych. Taki samochód jest droższy od wersji z przekładnią manualną o 5.600 zł. Redaktor Buliński docenia atrakcyjny wygląd samochodu, także wewnątrz, ale krytykuje fotele na dłuższych trasach. Nie wiem, co to jest na standardy tej motogazetki dłuższy przejazd, ale ja robiłem po 200 km i nie narzekałem na fotele.
Autor narzeka też na szarpnięcia na pierwszych trzech biegach – to wina skrzyni. To ciekawe, bo generalnie przekładnia EAT6 od początku oferowania zbiera bardzo pochlebne opinie, nawet wśród polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. W dodatku AUTO ŚWIAT twierdzi, że w mieście trudno zbić spalanie poniżej 10 l/100 km. Naprawdę aż trudno mi w to uwierzyć! Kolejny zarzut, to bujanie i kołysanie. Nie przesadzajmy – C3 wcale nie jest takie znowu mięciutkie i komfortowe. Jest nieźle, ale po lekturze tego tekstu uznałbym, że to jak kaczuszka w kąpieli! A tak nie jest! Jeździłem C3-ką nie raz i wiem, co piszę!
Test DS 7 Crossbacka znajdziecie na stronie 31. Wprawdzie Redaktor Borkowski chwali przestronność i wykończenie, ale trochę krytykuje obsługę. Że niby nie jest prosta. Zegary też nie zachwycają czytelnością. Nie spodobało się też to, że niby dłużej trzeba przytrzymać przy rozruchu przycisk START / STOP. Tego nie sprawdzałem, ale podobno przez kilkanaście sekund nie można włączyć podgrzewania foteli i to ma być wina systemu multimedialnego. Ja się tam może nie znam, ale w samochodzie, który miałem przyjemność testować, podgrzewanie foteli było tradycyjne… Nie trzeba było używać do tego systemu infotainment.
Autor chwali pracę silnika i ośmiobiegowej przekładni automatycznej, ale narzeka na spalanie. AUTO ŚWIAT podaje średnie zużycie benzyny 9,5 l/100 km. Testowałem egzemplarz z takim samym zestawem napędowym i uzyskałem średnie spalanie na poziomie 7,9 l/100 km. Może więcej jeździłem w trasie, ale AUTO ŚWIAT ma jakąś procedurę testową.
Jak przystało na auto francuskie w teście motogazetek wyszło, iż na krótkich nierównościach nadwozie wpada w drgania, a układ kierowniczy jest mało komunikatywny. Stwierdzono też, że DS 7 Crossback jest tańszy od niemieckiej i japońskiej konkurencji, ale też trudno ceny oczekiwane przez importera uznać za jakąś wyjątkową okazję. Ostateczna nota dla tego SUV-a, to cztery gwiazdki na pięć możliwych do uzyskania.
Renault Lagunę wspomniano na stronie 49. w dziale Z naszego archiwum.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze