Pierwszy rzut oka na okładkę aktualnego numeru tygodnika AUTO ŚWIAT mnie podłamał – znowu żadnego auta francuskiego. Ale nie! Gdzieś na samym dole pojawiły się dwa zdjęcia aut interesujących miłośników motoryzacji znad Sekwany. To dwa modele Alpine, w tym jeden dopiero zapowiadający model seryjny. Może więc nie będzie tak źle mimo przytłaczającego okładkę zdjęcia Audi Q2?
AUTO ŚWIAT nr 10 (1062) z 7.III.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: AX, C4, C4 Picasso, 4, 205, 307, 4, Clio, Fregate, Megane, Scenic, A106, A110, A310, A610, S, Duster
Niestety samochody francuskie zignorowano całkowicie w relacji z Genewy. Może faktycznie Citroën nie pokazał żadnej spektakularnej nowości, może DS Automobiles ze swoim koncepcyjnym DS E-Tense, to za mała okazja do wzmianki, może Peugeot 2008 po liftingu nie rozbudza emocji tak, jak jakiekolwiek Ferrari (za to jest nieporównywalnie bardziej dostępny), ale żeby totalnie zignorować Renault Megane Grandtour i szczególnie nowego Scenic’a, to trzeba być pismem nastawionym na sprzyjanie niemieckim producentom aut. Tak po prostu.
Dopiero na stronie 12. pojawiła się wzmianka o tym, że w Genewie pokazano limitowaną serię Dacii Duster – Essential, która na polskim rynku nazywać się będzie Open.
Na stronach 20-21 opublikowano test DS 4 Crossbacka – to podwyższona w stosunku do zwykłego DS 4 wersja mająca więcej charakteru crossoverowego, niż bazowy model. Wkrótce to auto trafi i do nas na testy. Tymczasem na łamach tygodnika AUTO ŚWIAT Redaktor Kamiński pochwalił design opisywanego samochodu, spodobało mu się także wnętrze Crossbacka. Autorowi przypadły do gustu materiały wykończeniowe, ale ilość miejsca z tyłu, zwłaszcza nad głowami, już nie bardzo. Również bagażnik mieszczący 359 litrów Autor uznał za zbyt mały przywołując tu C4, które w tej kwestii oferuje 408 litrów.
Redaktor Kamiński uznał też dźwięk trzycylindrowego silnika 1.2 PureTech za nieco drażniący, za to osiągi tej jednostki uznał za dostarczające mnóstwa radości. Motor praktycznie w całym zakresie prędkości obrotowych jest żwawy, ale zapał kierowcy studzi skrzynia biegów, której „dźwignia pracuje ze znacznym oporem”. Nieźle wypadło także spalanie – w ruchu miejskim to 8 l/100 km, w trasie o litr mniej i zdaniem Autora to „dobry wynik”.
Charakter zawieszenia jest dość złożony – „na poprzecznych wybojach auto ma tendencję do podskakiwania”, ale „na szybko pokonywanych zakrętach – nadwozie nie przechyla się nadmiernie”. Tradycyjnie już za niezbyt precyzyjny uznano układ kierowniczy.
Mimo to DS 4 Crossback uzyskał cztery gwiazdki na pięć możliwych, m.in. za „wyjątkowo wygodną pozycję za kierownicą”, styl, ale spodobał się nawet dotykowy ekran! Pan Kamiński uznał też cenę za zbyt wysoką – wersja testowana (ale bez dodatków) wynosi 93.900 zł.
Citroëna C4 Picasso wymieniono na stronie 39. wśród potencjalnych rywali opisanego w dziale Z drugiej ręki Mercedesa klasy B. O francuskim minivanie napisano, że oferuje „wysoki komfort, bogate wyposażenie, świetny projekt kabiny”, a na dodatek ma atrakcyjne ceny.
Na stronach 40-43 pokazano kilka aut „dla dużej rodziny” w cenie 10-20 tys. zł. Trafił tam np. Peugeot 307 SW doceniony za funkcjonalne wnętrze, wersje 7-osobowe, dobre 2-litrowe diesle i niskie ceny części zamiennych. Skrytykowano za sporą ilość drobnych awarii, duże przebiegi wielu samochodów i niską jakość wykończenia wnętrza (???), za to zapomniano o samozapłonach ;-)
Wśród polecanych aut znalazł się także Renault Grand Scenic II doceniony za prosta budowę, najczęściej 7-osobowe wersje, dobre wyposażenie i tanie części zamienne, ale skrytykowany za dużą liczbę awarii elektryki, usterkowe diesle 1.9 dCi iraz małą podaż wersji benzynowych.
Citroëna C4 Picasso z kolei pochwalono za dużą podaż wersji 7-osobowych, przestronność i udane silniki 2.0 HDi, a skrytykowano za rzekome awarie elektroniki i duże przebiegi.
Za skarby świata za to nie wiem, czemu w tym zestawieniu znalazła się kompaktowa i niewygodna Škoda Octavia Combi I. Toż to zwykłe kompaktowe auto z dwoma deskami zamiast kanapy i ograniczoną przestronnością, które można pochwalić jedynie za duży bagażnik.
Alpine A110 oraz A610, a także zapowiadane na jesień Alpine (najprawdopodobniej A120) posiłkując się koncepcyjnym Alpine S zaprezentowano w dziale Fascynacje na stronach 46-48. W tekście wspomniano też modele Renault – Clio R.S., Megane GT, oraz… Renault 4 i Fregate! Pojawiły się też wzmianki o Alpine A106 i Alpine A310.
Peugeota 206 wspomniano na stronie 49 w dziale Z archiwum Auto Świata. Obok – w Newsach sprzed 20 lat – pojawiła się wzmianka o Citroënie AX, który zwyciężył w teście spalania.
I to już wszystko o naszych ulubionych samochodach w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysiek Gregorczyk; grafika: AUTO ŚWIAT
Najnowsze komentarze